Колкото и да е странно, светът най-после имаше някаква полза от президентските избори на САЩ, защото благодарение на дебата между Клинтън и Тръмп довечера, HBO решиха да пуснат новия епизод на „Westworld” с два дни по-рано, така че ако някой, някъде, е имал причина да благодари на бай Доню за каквото и да е, тя е точно сега и никога повече.
„Chestnut” намигва към оригинала и в същото време служи като огледален на първия, показвайки ни парка през очите на т.нар. „гости“ – отново двама души, този път представляващи пълните противоположности на клиентите на атракцията. Логан идва за пореден път и търси единствено удоволствие, а Уилям е дебютен посетител, мотивиран по-скоро от любопитство и доведен с видима неохота. Логан е изигран от Бен Барнс, по-известен като Принц Каспиан от друг филм за алтернативна реалност, а до него е Джими Симпсън, който е по-печен като уродлив комик /особено за феновете на „It’s Always Sunny in Philadelphia”/, но има също толкова осезаем капацитет за сериозна драма, забелязан дори от Дейвид Финчър в „Zodiac”. Хм, сега като се замисля, още някой от „It’s Always Sunny in Philadelphia” е имал вземане-даване с продукт на Ейбрамс /Роб МакEлъни имаше кратка поява в третия сезон на „Изгубени”/, ала това са дреболии, които само болен човек /като мен/ може да регистрира, така че нека не се отплесваме.

„You know why this beats the real world? The real world is just chaos; it`s an accident. But here, every detail adds up to something.“
След „Inception”-style събуждане във влака, първите минути ни показват процедурата по посрещане на гостите, всеки получаващ индивидуално внимание от служителки, които са прекалено отдадени в доставянето на комфорт, ако ме разбирате правилно. По време на ориентацията става ясно и че най-сигурното място в парка е началната точка, гр. Суитуотър, а колкото повече гостите се отдалечават от центъра, толкова по-смъртоносни стават приключенията им. Това е любопитен противовес на „The Lost World: Jurassic Park”, където беше обратното и хищниците обитаваха средата на острова, а безопасността бе в периферията. Изборът на облекло е добър момент да стане очевиден и контрастът между героите на Логан и Уилям, макар и по прекалено директен начин – чрез цвета на шапките им. Двамата се опитват да изглеждат като приятели, но поведението им е на съперници, което неминуемо означава бъдещ конфликт, но по-важното е, че те характеризират различните цели на контингента на футуристичното заведение – някои се концентрират върху първичните му прелести, като възможността за бисексуални оргии, а други върху по-абстрактните и романтични такива.
Публиката, тръпнеща за незабавно продължение на връзката между Долорес и Теди, ще остане леко разочарована, но липсата им е напълно обяснима, не само заради тематиката на самия епизод, но и поради естеството на парка. Не бива да забравяме, че интеракциите между андроидите са ентропични, което означава, че всеки ден може да бъде тотално различен от предишния, независимо от предварително скриптираните им уейпойнти. Точно по тази причина, сега Теди е останал в бара /тъй като Долорес е изведена на таен разпит/ и любовната им линия е разтурена, но поне константата е, че някой винаги трябва да застреля Теди… /пък аз си мислех, че на красивите им върви в живота/ Докато Логан и Уилям се шляеха из града, направих още едно наблюдение, което заличи негатив от миналия епизод, а именно – че отчитах уестърн-сетинга като доста по-неубедителен от суровата автентичност на “Deadwood”. За щастие прозрях тъпотата си навреме и осъзнах, че всъщност точно това е идеята на сериала/парка – да покаже идеализирана версия на Дивия Запад, която е едновременно максимално достоверна /за пред гостите/, но и видимо изкуствено изградена /за пред външния зрител/.

„Can you imagine how fucked we`d be if these poor assholes ever remembered what our guests do to them?“
Двамата юнаци показват, че фокусът е изместен от андроидите към хората, към вътрешните взаимоотношения в Комплекса и напредъка на Мъжа в черно. Въпреки това, драмата на Мейв /Танди Нютън/ е интегрална част от епизода и с нея е свързана една от, да кажем, “хорър” сцените, показваща как андроидката се събужда по време на оперативна интервенция и попада в помещение, пълно с „трупове“ на нейни синтетични колеги, където голотата отново е използвана като символ на безпомощност и дезориентация. Не съм сигурен как би изглеждал такъв буден кошмар за примитивно съзнание, но даже хората, твърдящи че са отвличани от извънземни, едва ли могат да измислят по-зловеща обстановка. Шокиращите спомени на Мейв от „предишен живот” предполагат наличие на взаимосвързана история между нея и Мъжа в черно, който продължава да се навира прекалено навътре в ядрото на парка и очевидно е някакъв Maze Runner, защото е фиксиран да открие някакво „maze”. /това беше майтап/ Тук се потвърди и предположението ми, че управителите на Западен свят са напълно информирани за деструктивното му поведение, но му оставят картбланш, поради причини, все още неизяснени, но може би свързани с факта, че Ед Харис има опит на тяхната позиция в „The Truman Show”. /това също беше майтап/
Като стана въпрос за Харис, епизодът е пълен с няколко майсторски реплики, повечето от които са в неговите уста. Мъжът в черно има брутална сцена, където пръска доста позитронни мозъци, но донякъде това го лишава от първичния му ореол на страховит злодей, по простата причина, че всичко му се случва прекалено лесно. Той има колосално преимущество пред андроидите, което всъщност не го прави толкова голям пич, колкото чийтър. Съвсем друго ще е, ако попадне в ситуация на класическа уестърн-престрелка с реални оръжия. Нещо подобно е намекнато, когато Долорес, следвана от някакъв, да го кажем, „вътрешен глас”, открива заровен револвер, който, мога само да предполагам, е напълно истински и с функцията да отстрелва хора.

„Everything in this world is magic, except to the magician.“
Режисьорът Ричард Дж. Луис има няколко идейни момента, но като цяло не оставя впечатление за някаква запомняща се стилистика. Музиката обаче е добра /вкл. инструментала на Radiohead/, с точно правилния тон и съвсем ненатрапчиво поддържа чувството на напрежение, дори в статичните сцени. Започвам да се убеждавам, че ръководителите на Западен свят отразяват самата телевизия HBO, зрителите на която също предпочитат нея пред алтернативите, заради свободата да гледат повече секс и насилие. /срещу такса, разбира се/ На финала даже присъстваме на нещо като pitch-ване на нов проект, отрязан от шоурънъра /Хопкинс/ с монолог, който донякъде се отнася не толкова за парка, колкото за очарованието на самия сериал.
Вторият епизод, макар и съвсем предвидимо по-слаб от пилотния, затвърждава интоксикиращия ефект на шоуто, а следващият е дело на Нийл Маршал /”The Descent”/, така че очакванията ми са големи, но до другия понеделник има цяла седмица, което във фенбойско време се равнява на около една година чакане.
Останалите епизоди:
27 коментара
Comments feed for this article
10.10.2016 в 08:45
margo
Без съмнение това е сериала на годината.
10.10.2016 в 12:25
cinemascrotum
Натам отиват нещата. 🙂
11.10.2016 в 14:19
OrangeHunter
Само дано накрая на историята няма BS туистове от рода на „Форд през цялото време е бил робот “ или „Уау, самият екип са били също роботи!“
11.10.2016 в 18:38
cinemascrotum
Hито една серия не е режисирана от М. Найт Шямалан, така че може и да ни се разминат подобни туистове. 🙂
11.10.2016 в 19:14
OrangeHunter
Абе пет сезона (засега) са си бая, като нищо ще почнат да си смучат (не само) пръстите след третия и нещата ще замиришат като в „Троновете“. За Шаямалан не сме явно на едно мнение, ама нейсе.
11.10.2016 в 19:54
cinemascrotum
Прав си за смученето, но никой не може да предвиди колко сезона ще изкара сериалът. Това че са планирани пет не означава нищо, ако рейтингите са слаби. Пък и чисто сюжетно, „Западен свят“ няма нужда от толкова много сезони. Единствената причина за разплуването е, че „Троновете“ приключва след 2 години и HBO има нужда от още едно силно шоу дотогава.
12.10.2016 в 05:36
Nikalsson
Интересно започва филма. Макар и с различен сценарий ми напомня за филма „200 годишния човек“ /Bicentennial Man/ по книгата на Айзък Азимов. Ако този сериал развие и наполовина така добре идеята за самосъзнание и чувства, които не са програмирани, то ще бъде един диамант в поле от цветни стъкълца. Дано не се отклоняват от основната идея и да не се превърне в просто /или прост/ бунтарски уестърн със Sci-Fi елементи за украса.
12.10.2016 в 08:45
cinemascrotum
Моят страх по-скоро e да не избие на сапунена оперета с различни любовни триъгълници между хора и роботи, което вече ще е наистина жалко.
12.10.2016 в 15:50
Nikalsson
За женската аудитория може би ще е по интересно, но така ще загубят голяма част от мъжката. Едва ли ще направят тази грешка, но според мен ще има поне една любовна история на човек и робот. Тези отношения ще им придадат още повече „човечност“, което се цели във филма и се натъртва нон стоп, чак леко дразнещо. Все пак трябва да им съчувстваме на роботите иначе филма няма да стане. Всяко нещо трябва да е с мярка обаче.
12.10.2016 в 17:11
cinemascrotum
Любовната история „човек-робот“ вече бе стартирана в края на този епизод, но както казваш, дано да е с мярка.
12.10.2016 в 17:43
Nikalsson
Вчера късно гледах първия епизод заради положителната оценка, която си дал и заради самата тема, която ми харесва. Даже не знаех за съществуването на този филм. По принцип рядко гледам сериали, но този ми харесва как започва. Втория епизод довечера ще го гледам. На мен не ми се разваля удоволствието, дори и да знам какво ще се случи.
12.10.2016 в 21:39
Унта
ще правиш ли ревю за светкавицата?
13.10.2016 в 09:12
cinemascrotum
Вече ти отговорих.
13.10.2016 в 16:38
Унта
Мислех че може да си размислил. Според мен има много материал за ревю…
Доктор Стрейндж и Rogue One ще гледаш ли?
13.10.2016 в 16:56
cinemascrotum
Ако не двата, то поне единия.
15.10.2016 в 10:13
sn
Между другото Arrival на Денис Вилньов има убийствени рейтинги в RT до момента. Гледам премиераната дата за България е 11 ноември, така че може да ми е първата разходка до кино салона за 2016та. Интересно ми е дали ти влиза в полезрението?
15.10.2016 в 10:17
sn
И задължително вижте трейлъра на Planet Earth II – https://www.youtube.com/watch?v=c8aFcHFu8QM&feature=youtu.be
15.10.2016 в 15:20
cinemascrotum
Трейлърът наистина е уникален, а филмът на Вилньов ми е абсолютно задължителен.
16.10.2016 в 13:43
Krampus
Скоти, гледа ли това: https://www.youtube.com/watch?v=7BWWWQzTpNU
Изглежда обещаващо и адски хай-тек.
16.10.2016 в 23:44
cinemascrotum
Не съм го гледал и не искам, но синопсисът ми звучи като някакъв романтичен сай-фай бълвоч.
17.10.2016 в 12:09
Силвия
„Той има колосално преимущество пред андроидите, което всъщност не го прави толкова голям пич, колкото чийтър. Съвсем друго ще е, ако попадне в ситуация на класическа уестърн-престрелка с реални оръжия. “ Не се съгласявам. Идеята на сцената е, че това е поредното измежду много посещения, в които сценката е оттренирана до болка – така както би се изиграла една престрелка в компютърна игра. Черния рицар даже леко преиграва с прекаленото си съсредоточение, опитвайки си автоматично да премине през всяка от престрелките за пореден път. Например последния пич, който си казваше молитвата преди да се покаже го престреля през камъка. Колко ли пъти е опитвал да мине „нивото“ с тази престрелка, преди да осъзнае, че може да стреля в камъка. Харис и си го казва 1. „Това е любимият ми момент“ и 2. „Повече няма да се връщам тук“.
Нищо не му е лесно, просто е научил всяка стъпка и последователност, за да премине през престрелката.
17.10.2016 в 13:29
cinemascrotum
Точно това го прави лесно. Все едно да играеш една игра сто пъти и на сто и първия път да ти е трудно. Невъзможно е, точно защото знаеш какво да правиш във ВСЯКА ситуация, а дори когато си се учила какво да правиш през първите сто пъти, пак ти е било лесно, тъй като никой не е могъл да те убие. /ползвала си God-mode/
Идеята ми е, че той не е достоен съперник на противници, които нямат възможност да го наранят. Ако а/роботите стреляха с истински оръжия или б/бе изправен срещу „гост“, който също може да го убие, тогава нещата щяха да са различни. Но срещу ботове и с чийтове всеки може. 🙂
17.10.2016 в 12:11
Силвия
Не отбелязваш , че Мейв си спомня за индианците, които обаче в следващата сцена са отхвърлени от „go live“ . Джей Джей този път не си и прави труда да прикрива, че ни показва сцени с разлика от мнооооого години.
17.10.2016 в 13:33
cinemascrotum
Аз мисля, че в парка винаги е имало индианци /просто са ситуирани в по-далечни сектори от картата и до момента не е имало сюжетна необходимост да ги видим/. Отхвърлените червенокожи бяха просто нова партида, а не първите такива.
04.11.2016 в 14:55
Мира
Интересно -как така оръжията на андроидите очевидно стрелят, така че да убият други приемници,а не могат да наранят човек, въпреки че се целят право в него?
И друг въпрос, който ме мъчи- какво става , ако гостите започнат да се избиват взаимно? Каква защита имат, щом ситуациите са всеки срещу всеки и всеки прави каквото си иска?
04.11.2016 в 15:01
cinemascrotum
Оръжията в парка са конструирани да отчитат телесната топлина, следователно мунициите действат смъртоносно на студени мишени /домакините/, докато при топлите /гости/ значително намалят скоростта на изстрела, за да се получи само Пейнтбол-ефект.
Ако гостите решат да се трепят взаимно, ще могат с хладни оръжия, обаче имайки предвид факта, че са под постоянно наблюдение, ще им е трудно. Най-малкото, ако операторите видят наченки на потенциален риск между двама гости, могат да препрограмират някой от близките андроиди да се намеси в реално време и да ги озапти. Нямам представа, всъщност.
04.11.2016 в 16:06
Петко
🙂 90% от коментара представлява добре изградена теория, която те кара да се замислиш и дори довериш на човека, дето го е писал, че знае за какво иде реч. И след това завършва трепач: „Нямам представа, всъщност.“ 😀 😀 😀