ОК, знам че с това измъчено „ревю“ съм закъснял повече от българска линейка и знам, че мнението ми за пореден път ще е в разрез с общоприетите норми да се хвали всичко, докоснато от Кристофър Нолан aka холивудския цар Мидас. Но в моя защита ще посоча, че филмът все още не е излязъл в Япония, тъй че гарантирано няма да съм нито последният, който го е гледал, нито единственият, който ще му намери кусури. За сметка на това ще пробвам да съм лаконичен /но няма да успея/ и ще нахвърля само онези размисли и страсти, които ме осениха на прима виста, докато изтривах торента от харда си.
2023 беше една от най-жалките години за киното и през нея ветерани като Мартин Скорсезе, Ридли Скот и Дейвид Финчър евакуираха някои от най-гадните материи от дебелите си черва. И сред гъстата утайка някак си изпъкна едно име – „Опенхаймер“. Плод на старошколска визия, рожба на аналогов формат и базиран на историческо ядро, „Опенхаймер“ е афиширан като най-първокласната продукция на годината. И той навярно е такава, но не поради достойнства, а заради липса на реална конкуренция. Като кениец, финиширал първи на африкански маратон, само понеже останалите са били изядени от лъвове. Да не говорим, че излиза в късния период на Кристофър Нолан, когато той наистина си вярва, че е най-великото нещо, случвало се на киното, след цветната лента.
Продуктите на Нолан след 2010г. са компостирани със запазената му марка да шарят в двата ъгъла на аутизма – от една страна трябва да сте достатъчно интелигентни, за да ги осмислите, но от друга трябва да сте учудващо семпли, за да ги наречете шедьоври. При тях критичното мислене отива на заден план, а на преден минава тръпката да се чувствате умни, когато най-после ги схванете. Феновете на маестро Нолан страдат от Стокхолмски синдром – гледат неговите филми предимно заради социалния натиск, но в същото време всяко споменаване на името му ги кара неволно да еякулират. Най-новото /казвам го формално, тъй като ми трябваха шест месеца да си го причиня/ предложение, носещо подписа му, се нарича „Опенхаймер“ и съм доволен, че си го спестих на кино, защото с напредването на възрастта вече ми е неудобно да спя седнал.
Качествата на „Опенхаймер“ са легендарни и имам предвид, че научавате за тях все от други хора. Той не е слаб и със сигурност е по-добър от последните две изцепки на дендито Нолан, понеже в него има около 1 час, който категорично си струва. Проблемът е, че не прави ясен избор какъв иска да бъде, поради което крайният резултат, макар и предвиден като букет, е манджа с грозде. Тричасова лекция по история, политика и морал, прочетена с клинично безразличие, но сглобена с претенциите на драматургичен зенит. Не искам да обиждам толкова версатилен режисьор като Нолан, работещ във всички жанрове с еднаква посредственост, но само човек, гмурвал се в празен басейн с черепа напред, може да вземе книга с исторически потенциал и да я адаптира като разходка из мемоарите на антипатичен хомункулус.
Обвинявам за всичко Робърт Патинсън, който извършва инсепшън и вкарва идеята в главата на Нолан, като му подарява книга с речи на Робърт Опенхаймер. Не знам защо, но най-вероятно да се отърве от нея, за да не загрозява библиотеката си с книги на Стефани Майър. Лошото е, че наместо да постъпи като нормален човек, на когото приятели са подарили книга с речи, а именно да стъпи на нея, докато се беси, защото очевидно няма приятели, Нолан прави това, което би направил евреин като Опенхаймер – решава да я ползва за печалба. Щото ”It`s not about the book. It`s about the ideas.”, нали така? Впоследствие се насочва към „Американски Прометей“, но вместо да я прочете като „научна биография“, той я прочита като „политически театър с елементи на семейна драма“. Нима зрителите не мечтаят точно за това, когато идат на кино – да гледат как други хора отпреди 80 години седят и дуднат за политика, физика и комунизъм. Ама разбъркано. В продължение на три часа. На IMAX.
Но чакайте, има и още! Нолан не би бил истински Христофор, ако не вземе една праволинейна история и я превърне в поредния си мозъчен ребус, защото никой не отива на неговите филми, без да си носи тефтерче за записки. Сюжетът е разфасован като жертва на улични кучета не просто стилистично /с различно оцветяване и размер на екрана/, но и хронологично – период от 40 години е разхвърлян на няколко парчета, пръкващи се по различно време и тотално размътвайки нишката. Всичко с идеята да излезете с думите: „Не разбрах и половината, но няма начин да не е стойностен, щом е толкова сложен!“ Като феномена на US субтитрите – повечето американци си въобразяват, че актът на четене на субтитри на европейски филми ги превръща в жури на кино фестивал. А „Опенхаймер“ не е толкова комплициран. Всъщност, той не би трябвало да е. Нито лентата, нито самият герой са толкова нюансирани, колкото Нолан се старае да ги изкара. В една от сцените любовницата на Робърт му го казва в лицето: „You have everyone convinced you are more complicated then you actually are“ и това се отнася не само за човека, но и за филма.
„Опенхаймер“ е тържество на болния мозък и нямам предвид само централния герой, а и този, който го е правил. Представен е в две перспективи, едната уж по-обективна от другата, но и двете пречупени през призмата на субективен режисьор. „Синтез“ е цветната част и гледната точка на титуляря, галено наричан Опи, защото Опенхаймер звучи като име на архизлодей, а „бащата на атомната бомба“ трябва да е максимално хуманизиран, за да му съчувстваме. Втората част, „Деление“, е гледната точка на неговия немезис, адмирал Луис Щраус /Робърт Дауни Мл./, разказващ своята версия пред сенатори години по-късно. Неговата визия е черно-бяла, понеже той не е толкова колоритен персонаж. /ха-ха!/ Той е човек на крайностите, в неговия случай крайно злопаметен, задето ученият го е унизил в академичните среди. Реалният им конфликт се основава по-скоро на идеологични спорове, но Нолан се е концентрирал върху пубертетския аспект от враждата им и го е развил до такава степен, че накрая имаме Шямалан-plot twist, където се оказва как кампанията за дискредитиране на Опенхаймер след WWII е била дирижирана от Щраус. Така Нолан проектира зрителския негативизъм върху класически Злодей, морално почиствайки Опенхаймер и концентрирайки се върху терзанията и разкаянието му, а не върху доброволното участие в анихилацията на стотици хиляди невинни.
Оттам и противоречието. Опенхаймер знае, че прави оръжие за масово унищожение, знае за кого го прави и знае, че то ще се употреби по предназначение. Не само е бил наясно, че ще го използват срещу Япония, но и че ще се използва срещу два града – веднъж, за да може Труман да си стегне ядрените мускули пред Сталин и втори път – защото японците имат дръпнати очи и може да не са видели добре първата бомба. Робърт е участвал в обсъждането на кои градове да се поразят и e давал съвети как да се максимизират щетите. Нещо повече – искрено е съжалявал, че не е бил готов с бомбата по-рано, за да я използват срещу Германия. /т.е. единственият евреин, разочарован че Хитлер се е гръмнал толкова скоро/ Де факто, Опенхаймер е действал с пряк умисъл и съзнавайки последиците. Ала някак си изневиделица, пичът се сдобива с прясна съвест /след дъжд качулка/ и започва да се самобичува. Емоционалният процес е показан смайващо неубедително. В едната сцена Опенхаймер се радва на медийното внимание и ликува за успеха си, в следващата, докато изнася патриотична реч пред студенти, изведнъж започва да потъва в собствения си кошмар, получавайки халюцинации за изгорели тела. /една от жертвите е дъщерята на Нолан, което е поредният пример, че имаме болен мозък и зад камерата/ Все едно някой е отгърнал друга страница от сценария, толкова рязка е моралната метаморфоза на Хайми. /след Хирошима ще го наричам „Хайми“, за да е ясно, че е нов човек/ Впоследствие, в третата и най-мелодраматична част, ние трябва да му влезем в положението, защото, видите ли, Хайми е изтормозен и угнетен, смачкан от собствения си гений и копнежи за слава. /чичо Оскар много обича страдащите гении/
„Опенхаймер“ се опитва да мине за ядрена реакция, като отделните сцени са пръснати хаотично, сменят се френетично и не следват ясна траектория, но същевременно си взаимодействат, досущ като елементарни частици. Звучи готино на теория, но ако приемем, че идеята на филма е характеристично изследване, то няма как да си формираме рационално мнение за човека зад заглавието, ако информацията се поднася по този тенденциозен начин. Но може би това е била целта? Да се хипнотизираме от сините очи на Килиън Мърфи, да се оплетем в сюжетните ръкави и изгубим в моралните въртележки до такава степен, че към края вече сляпо да симпатизираме на преродения пацифист. Защото, дори да изглежда обективен отстрани, прочитът на Нолан критикува Опенхаймер само повърхностно. Той е видимо отбранителен към личността му и едва ли не й придава митологичен статут. Особено в Лос Аламос, когато ученият си слага шапката и лулата, но сцената е заснета с патоса на супергерой, който си облича костюма. През цялото време Робърт е или национален герой или мъченик, но никога виновен. Неслучайно Щраус-туиста измества прожектора от Хайми точно на финала, за да си тръгнат хората с чувството, че Опенхаймер се е оказал жертва на другите, а не умишлен съучастник. Накрая даже влиза в ролята на пророк, когато прогнозата му за съдбата на света успява да накара дори Айнщайн да се наака в гащите. Песимистичните му възгледи вероятно щяха да имат тежест, ако не бяха изречени от лицемер. От човек, който плаши с ядрен холокост, но игнорира петиция, която да предотврати Хирошима. Човек, който се измъчва от изобретението си, но не се отрича официално от него, отказвайки да подпише манифеста на Ръсел-Айнщайн. Както и да е, няма значение, важното е да приключим с близък план на Килиън Мърфи.
Кристофър е написал сценария от първо лице, понеже това е било единственият начин някога да мисли като истински гений. Бидейки най-личният му проект, Нолан е подходил така, както подхожда винаги, а именно – като първо се допита до по-умния си брат. Кристофър споделя, че най-напред Джонатан е прочел сценария и дори е получил съвети от него. Първият съвет е бил „Спри да използваш ChatGPT!“, а другият – „Разкарай се!“. Но погълнат от идеята за Опенхаймер, Нолан е забравил защо хората се интересуват от човека. А хората се интересуват от него, не защото е бил добър учен или защото е разследван за комунизъм или не дори, защото е бил женкар. Хората се интересуват от Опенхаймер, защото е „освободил Кракена“ – едно от най-унищожителните оръжия на човечеството. /поне до 1961г. и „Цар“ бомбата на СССР/ Ала вместо да се фокусира върху второто, Нолан решава да ни вкара в семейните му драми, бюрократични премеждия, да не говорим за любовни афери, които биха интригували само историческите воайори. Или режисьори, чието самочувствие се измерва в килотонове. Истината е, че Кристофър и Робърт си приличат – и двамата не търпят критика и обичат да са в центъра на вниманието; и двамата са арогантни и самовлюбени, но педантични и безкомпромисни в работата си. Разликата е, че единият е отговорен за две от най-големите бомби в човешката история, оставили неизлечим белег върху милиони, а другият не е снимал „Възходът на черния рицар“ и „Тенет“.
Встъпителната сцена /Рейнман брои капчиците в локвата/ е адекватно откриване на завесите на един „красив ум.“ Опенхаймер вижда света като поредица от частици, също както Нео вижда Матрицата като поредица от кодове. Вместо обаче да ни инвестира в мирогледа му, Нолан пуска няколко трохи, за да покаже, че си имаме работа с деструктивен учен /например сцената, където Опи съсредоточено хвърля чаши по пода, като пияница в чалготека/, след което интроспективният поглед е тотално игнориран. Преминаваме към Фаза 2 на евтини шпионски, политически и семейни скандали, трансформиращи Опенхаймер от курва за внимание до многострадална Геновева. Да не говорим за опита му да отрови преподавателя си с цианкалий. За щастие, успява да развие съвест /при Робърт съвестта винаги идва с 12 часа закъснение/ и да предотврати инцидента, но фактът, че изобщо реагира по този начин, ме навежда на мисълта, че ако беше студент в наши дни, университетът му щеше да се прочуе с една от най-масовите стрелби в историята.
Но може и да греша. Битието на Опи не е чак така суховато, колкото приляга на зубър. Робърт е бил голям ебач и е разцепвал жените на съставните им атоми от секс, което опровергава теорията, че учените получават ерекция само, ако котката в кутията е мъртва. Мъжката му потентност е отпразнувана в три сцени, едната толкова абсурдна, че не знаех дали да се разсмея или да си бръкна в гащите. /направих и двете – б.а./ Говоря за момента, когато съпругата на Хайми слуша за изневерите му и пред очите й се манифестира самата любовница, яхнала чатала му като ездачка на родео. Не знам дали е заради прекаляване с PornHub, но вместо да ми донесе някакъв драматичен импулс, тази сцена ме накара да избухна в кикот и това го казва човек, който успя да сподави смеха си през целия „Rebel Moon“. „Опенхаймер“ е първият филм на Нолан с цицки /имам предвид живи такива, не броя трупа от „Insomnia“/ и подобни първични инстинкти се набиват на очи, ама по неправилен начин. Разбирам отлично каква е била целта на „разголващата“ сцена, но същият ефект можеше да се постигне по не така смехотворен начин, особено когато прелюбодействията на персонажа са косвени в общата картина. За щастие, всичко е с умерен R-рейтинг, защото все пак филмите на Нолан не са пълна порнография. Как правя разлика между тях и порното ли? Ами много ясно – аз не гледам филми на Нолан на работното си място.
Най-интересното в житието на Опенхаймер е тъкмо сцената, към която е подходено най-мързеливо, а именно – тестът Тринити. Този откъс трябваше да е апотеоз на труда, даже на живота на похотливия учен, да не говорим за кулминацията на самия филм, а е показана като банална пиротехническа илюминация. Захлупените адвокати на Нолан ще ревнат, че целта е да се види атомната бомба през очите на Опи, но изпълнението пак куца. Детонацията е представена основно с близки планове на горящи облаци, като далечните кадри са по-скоро глорифицирани кьорфишеци. Сума ти време се нагнетява напрежение, а сетне ни се сервира някаква огнена пръдня? Сюблимният момент, когато буквално си длъжен да използваш VFX, ти решаваш, че не искаш – що за психопат си, Христофоре? При условие, че постоянно ни сугестираше страха от ядрена война, къде с маршируващи крака, къде с излитащи ракети, нямаше ли да е много по-ефикасно, ако тестът на бомбата е по-зрелищен? Не заради самото зрелище, а за да се види в действителност на какво е способна ядрена експлозия. Нолан май е единственият режисьор, който може да заснеме атомна бомба така, че да изглежда безобидна. Но пък какво искам от визионер, направил дори минаването през Черна дупка по-незапомнящо се от минаването през улична дупка? Малко ни в клин ни в ръкав, ще дам съпоставка с Дейвид Линч, който сътвори много по-величествен и плашещ прочит на Тринити в третия сезон на „Туин Пийкс“ и от него усетих в пъти по-силно въздействие, отколкото от подутия полуфабрикат на Нолю.
Почна да ми писва да пиша, затова нека спомена и хубавото. Актьорската игра е на висота, технически е образцов, диалогът е превъзходен, а атмосферата – поглъщаща. Музикалният съпровод е на симфонично ниво, но това е очаквано от композитор на име Лудвиг. /шегувам се, Цимер взе да ми липсва/ Звукът обаче отново е по-гръмогласен от лесбийка на гей парад и ако не Ви призлее от калейдоскопичната смяна на кадри, то от бумтенето със сигурност ще развиете мигрената на жена, искаща да пропусне секс. „Опенхаймер“ е исторически коректен, да кажем на 80%, като минусите са 5%, поради фактологическите пропуски и 15%, заради това, че никой от учените не е негър. Колкото до каста, Килиън Мърфи винаги умее да обърне гравитацията на цялата сцена към себе си, но на Нолан му трябваха пет филма, за да осъзнае, че е подходящ за главна роля. Неговата игра е многопластова, а в лицето му има някакъв вътрешен мрак, което е перфектно за лирически герой като Опенхаймер. Килиън не просто спасява филма, той Е филмът.
Друга похвала получава Робърт Дауни Мл., който след 15 години на Железни човеци, Шерлоци и д-р Дулитъловци, най-сетне показа защо е в А-списъка на Холивуд. Пичът е в топ форма и изпълнението му ми върна вярата в него по същия начин, по който вярата ми се върна в Робърт де Ниро след „Убийците на Цветната луна“. /нищо, че самият филм вони на бизонска урина/ Останалите звезди в каста са твърде много, за да им обръщам внимание, затова, също като жертвите на Хирошима и Нагасаки, нека просто приемем, че ги има и после забравим за тях. Ще спомена само Мат Деймън, внасящ доза казармен хумор и Кенет Брана, внасящ доза трудно поносим датски акцент. /Кени Брана и шибаните му акценти, човече…/ И тъй като имена като Деймън и Афлек вървят в комплект, като Иван и Андрей, няма как да не участва и Кейси Афлек. Кейси има чара на човешки папилома вирус, но за сметка на това се появява съвсем за кратко, ослушвайки се за руски шпиони. Не забравяйте, че говорим за филм с повече латентни комунисти, отколкото на събор в Бузлуджа.
„Опенхаймер“ е 180-минутен магнум опус, който можеше да е с час по-кратък, но благодарение на счетоводната режисура на Нолан се усеща като два часа по-дълъг. Ритъмът е неравномерен и ако началото стартира обещаващо, то впоследствие темпото става все по-тромаво и в последната третина вече си мечтаете за сън-в-съня. Кристофър се опитва да ни убеди в обратното, чрез главозамайващи монтажни акробатики, с които кадрите се сменят средно на три-четири премигвания, но тези изгъзици го превръщат в още по-шизофренично изживяване. Отделя се твърде голямо значение на маловажни сегменти, структурата е идиотска и общото послание остава полуизречено. „It`s paradoxical, but it works.“, казва Опи, „Да, ама друг път!“, отвръщам аз. Не твърдя, че ориджин историята на Опенхаймер е най-провлаченият и бъбрив напън, който съм гледал през живота си, понеже съм гледал и документални филми за охлюви, но със сигурност няма да го изтърпя отново. Ако за бай Айнщайн времето е относително, то за мен три часа са си три часа. Три часа, през които щях да науча повече за Хайми от Google, без егото на Нолан да ме пляска по челото. Но, за да завърша позитивно, ще изтъкна, че ако не беше атомната бомба, в Япония нямаше да има радиация, а без радиация нямаше да се роди Годзила. Така че, ако не друго, то поне в случая работата на Робърт Опенхаймер е използвана за популяризирането на кинематографичен урод. А също и на Годзила.
5.9/10
69 коментара
Comments feed for this article
23.01.2024 в 11:48
Симеон Денев
Хората преди всичко всичко да гледат филм на Нолан, за филм на 99% диалози бих казал че чудесно се справя за масовата публика, що не помолиш Нолани да направи филм само за теб следващия път а отворко!?!? И що ти не седнеш да напишеш или режисираш поне една късометражка като си толкова забавен и разбиращ.
27.03.2024 в 02:04
Герски
И на мен не ми хареса. Два пъти заспах на него. Мисла, че ревюто дори е много меко
23.01.2024 в 12:18
Rentless Monkey
Реално конкуренцията на Нолан в кината са пълни лайна като Барби, Мег 2, Черната Русалка и Семейство Марвел, та нормално е народа да му се радва на филма. Опенхаймер става, нищо че се влачи един час повече от нужното и е твърде хаотичен.
23.01.2024 в 12:19
Виктор
Отново ревю на висота, адмирации за споменаването на s3ep8 на Туин Пийкс – едно от най-красивите и съшевременно зловещи неща, които някога съм гледал.
23.01.2024 в 14:43
cinemascrotum
Да, така се прави бомба, която да те уплаши, а не само да ти продуха ушите.
23.01.2024 в 12:47
falkoneto
Нолан наистина е спрял някъде около 2009-2010г и филмите му след този период не стават („Интерстелар“ лично на мен ми хареса заради теориите за пространствено-времевият континуум).
Скротуме,
Възможно ли е да направиш една класация топ 10 (може и повече) на филмите, които наистина ти харесват и са оставили траен спомен в съзнанието ти. Може и една анти-класация ако искаш с тези които са ти експлодирали мозъка от простотия.
🙂
23.01.2024 в 14:42
cinemascrotum
Преди време в блога имаше една класация „ТОП 10 на десетилетието“ или нещо такова, потърси нея.
23.01.2024 в 15:21
falkoneto
А поне да споделиш твоят номер 1 за всички времена?
Много ще съм ти благодарен да разбера кой филм е погалил в най-голяма степен една толкова „бронирана душа“.
🙂
23.01.2024 в 15:22
cinemascrotum
„Властелинът на пръстените“ от по-съвременните и „2001: Одисея в космоса“ от по-възрастните.
23.01.2024 в 15:23
falkoneto
Въпросителният знак след „времена“ в горният пост не беше предвиден 🙂 🙂 🙂
23.01.2024 в 15:52
falkoneto
Супер.
Сега разбирам защо почти всеки път (с изключение на един-два пъти, когато бях „наранен“ от ревю на филм, който много ми е харесал) съм на 99% процента съгласен с теб.
10.04.2024 в 01:41
ElefterisCreative
Топ 10 простотии ще са 10-те български „филми на ужасите“ и кавичките не са случайни 😀
23.01.2024 в 13:27
Stoyan Stoyanov
„Килиън не просто спасява филма, той Е филмът.“
Не знам, аз по-скоро го усетих на другата противоположност – след 3 часа мъки, в съзнанието ми остана запечатано едно лице, което без значение каква емоция искаше да пресъздаде, изглеждаше по един и същи начин – излъчващо напрежение лице, като на човек, който току-що е усетил прерязване в корема, осъзнавайки, че „къртичето“ е подало глава и няма намерение да се прибира, а градски кенеф или храст няма на половин километър разстояние…
И след този филм не съм фен на Килиън, има още хляб да яде, докато стигне някакво прилично ниво.
23.01.2024 в 14:03
cinemascrotum
Има го този момент /на прекалявене с ококорения взор/, но като съберем изразителните очи, артикулацията и интонацията, човека е направил максималното да изгради емоционално противоречив образ. Лицето на Мърфи буквално мирише на драма. Друг е въпроса колко експресивен в изразяването на емоциите си е бил самият Опенхаймер.
23.01.2024 в 14:19
Ann
Най-лошото е, че масово вместо да се обсъжда героят Р.О. се обсъжда К.М., което не е много добре, т.е. актьорът надделява над ролята си. Има нещо много кардинално, което на този актьор му липсва за тази роля, но не мога да го артикулирам все още, може би недостатъчно мъжкарство, нещо такова ми се върти…
23.01.2024 в 14:52
kikogod
за мен, изобщо не беше така. направо потънах в тоя герой, още след първата минута. Изобщо не виждах Килиън а съвсем друг човек.
23.01.2024 в 15:52
Ann
Може би съм леко пристрастна, бидейки Мърфоког от 17 години…
23.01.2024 в 15:56
cinemascrotum
То и аз не съм фен на Мърфи по принцип /малко засрамено ще си призная, че дори не съм гледал „Peaky Blinders“/, но отчитам каква екранна енергия има и че в случая си е точно на мястото.
23.01.2024 в 18:32
kikogod
да, може би играе роля, аз също не съм му чак толкова върл фен, умерено му се кефя. 🙂 И аз също, все още не съм гледал Пийки Блайндърс 😀
23.01.2024 в 15:13
cinemascrotum
@Ann, Опенхаймер не е бил мъжкар. Бил е емоционално раним и с психика, която не е издържала на напрежението. Но което е по-важно – избран на такава безпрецедентна позиция, той се е почувствал велик и е искал славата за себе си, оттам и трагедията му, когато след бомбите дава на заден ход и правителството го детронира от статута на риалити-звезда. Има една сцена, когато Опенхаймер се прави на шеф пред екипа си в Лос Аламос, в която изведнъж Едуард Телър го прекъсва и представя своите изчисления, че бомбата може да предизвика верижна реакция. Всички учени се скупчват около листовете на Телър и започват пламенно да ги обсъждат, отебавайки Робърт. Забележи как реагира той /нервно стъпване от крак на крак и притеснен поглед, че вече не е най-важният в стаята/ и ще видиш, че това е реакция не на мъжкар, а на човек с наранено его. Мърфи го е изиграл отлично и то само в рамките на тези няколко секунди.
23.01.2024 в 16:00
Ann
Приемам забележката. Все пак нещо много ключово му липсва, но, може би, актьорската игра го компенсира.
23.01.2024 в 16:06
Ann
За мен 100 пъти по-близо до оригинала на образа е David Strathairn, например
23.01.2024 в 13:42
kikogod
Мнението ти от извода, за дължината и неконсистентността е едно от малкото неща, с които съм несъгласен в ревюто ти, понеже аз по-скоро бих го отнесъл към Убийците на Цв Луна. Страхотно начало и болезнено провлачен и безинтересен финал. Тук не усетих нищо такова. Толкова дълъг филм и през цялото време ми беше интересно, дори в по-скучноватата процедурната третина. Супер силен филм и мн добро завръщане във форма за Нолан след претенциозната чекия Тенет.
23.01.2024 в 14:03
cinemascrotum
Обърни внимание, че изтъкваш „Опенхаймер“ като силен филм, сравнявайки го с говното на Скорсезе и с предишното говно на Нолан. В сравнение с тях наистина е силен, съгласен съм. Нормално е хората да харесват „Опенхаймер“, защото той е няколко филма в един и статистически поне един тях ще се хареса на някого. 😀
23.01.2024 в 14:53
chloreen
Ако изобщо съм чакала нещо с интерес, то е да видя какво ревю би написал за Poor things
23.01.2024 в 15:40
Pow R Toc H
За много години!
И аз много се издразних на безумната сцена, с яхналата го гола кака. По простотия я слагам до сцената, в края на Мюнхен, къде Ерик Бана преживяваше драмата, със заложниците, докато клати жена си. Много арт, много нещо! Ама тва, че те вадят от филма не е проблем.
Но най ме издразни, къде младия Хан соло ни води за носа, случайно да не пропуснем злодея, че и даже му го рекна, в прав текст, да го постави убаво на мястото му мръсника, че и ний да се накефим. Смех! Тези неща са обидни, дори за интелект, по ниско от средния, като моя. Мъка! И не на последно място изключителна простотия е да разтягаш нещо, което можеш да кажеш за два часа до цели три.
Липсваш!
23.01.2024 в 16:14
iEATpriests
Не е за хвалене, но не съм го гледал – все още. Нолан изостана в моя личен списък. Последно The dark knight rises на кино и от Interstellar насам съм баш на google, за да избегна пляскането по челото.
Ревюто е бонба.
23.01.2024 в 16:47
Dddd
Чакаме ревю за Барби. Ще е епично
23.01.2024 в 17:42
Quazimodo X6
:-))))))))))) :-))))))))) Smqh se ot surce ! Още като видях видео рекламата за филма, наистина приличаше на Mtv манджа с грозде.
24.01.2024 в 20:01
Irina
Още един филм на Нолан, който трябваше да е направен от Спилбърг
25.01.2024 в 21:45
ime
евреи ли има?
26.01.2024 в 15:38
Oberst
А, не, бе. Самият Опенхаймер е викинг от Исландия, Айнщайн е китаец, а оная буцестата ездачка е японка. Трябваше да питаш дали има гои в този калабалък, че да се зачудим.
26.01.2024 в 16:18
cinemascrotum
Любопитното е, че Опенхаймер е спотайвал еврейския си произход. Това е една от причините за конфликта му с Щраус, който се е дразнил от неговата показна незаинтересованост към еврейската общност. Така че, да, евреи има, ама колко си признават, че са такива, е отделен въпрос. 🙂
27.01.2024 в 12:24
Oberst
Самият Боби е казвал, че определението за него като за немски евреин не било вярно, щото не бил нито немски, нито евреин. В онези години самоопределението не е било застъпено като сега, та какво твърди е без значение. Примерно, Риши и Садик могат да твърдят, че са кореняци пикти и келти отпреди норманите, обаче им личи от километър с невъоръжено око, че са си „сиган, бате…“ Ама, родителите му били светски и не практикували юдеизъм? По тази логика, ако Мустафа не ходи в джамията, значи вече не е чер арап, ами е финландец?
26.01.2024 в 16:23
cinemascrotum
@Irina, Може би, но ако говорим за Спилбърг от 90-те. Щото Спилбърг от 21 век е отдавна износен потник.
27.01.2024 в 13:21
Irina
Така е, но това важи до голяма степен за всички големи режисьори от 90-те.
25.01.2024 в 14:21
Oberst
Успях да го избутам за няколко вечери с почивки. Голяма мъка беше. Гледал съм сериала на ВВС от времето на оригиналния House of cards и от него помня повече, отколкото от това сега. Даже от Fat Man and Little Boy помня сцената със Злотин и ентусиастите му, които след предупреждения от Ферми да престанат да бърникат реакцията ръчно с отвертки, накрая си намериха белята. А, тук помня, че го яхаше оная буца Флорънс, на която мерките на ханша, талията и бюста са й общо взето равни, т.е. и за гледане не става. Спокойно можеше да минем и без тази итерация и интерпетация на тема, която е до голяма степен продукт на своето време и не знам по-младите как са се измъчили с тази досада.
25.01.2024 в 21:44
ime
Опеншмайзер
27.01.2024 в 17:38
Бен хур
Аз тва го гледах на аймакс. Не помня кога излезе. Ама сега като чета ревюто все едно не съм го гледал. Всичко съм забравил. Значи тва е от филмите дето ги изтриваш след като излезеш от салона. Вероятно щях да се съглася с написаното, но наистина на мястото на този филм имам бяло петно и това мисля че е добра оценка за художествената му стойност.
29.01.2024 в 14:13
Simona
Много хубаво ревю и напълно съм съгласна с него, защото и на мен ми беше нещо бавен филма, само дето аз си го причиних на кино! Трябваше да изчакам ревюто ти 🤣Не знам само при мен ли е така, но от последните филми на Нолан не помня нищо. Нищичкоо! Все едно никога не съм ги гледала. Значи това са едни пари които съм дала на вятъра. 😀 Не така е с „Мементо“, „Престиж“, „Генезис“, които са ми едни от любимите филми. Сега се чудя дали да гледам „Наполеон“. Притеснявам се да не е оплескан, защото и Ридли вече не е режисьора от Alien. Ако някой е гледал филма може ли мнение?
29.01.2024 в 14:26
Simona
И не помня нищо от филмите му, защото от години има нещо което не ми допада в тях. Не знам какво е точно, филмите са уж визуално много красиви, заплетени сюжети, нолановски главоблъсканици, силна актьорска игра, но има нещо което сякаш им липсва на тези филми. Не мога да изразя какво точно, сякаш нямат вложена емоция в тях, чувство, душа… Учебникарски сухи, изпипани чудесно кинематографично, но сухи, без емоция…. Не знам само аз ли се чувствам така като му гледам филмите. 🤷♀️
29.01.2024 в 15:30
cinemascrotum
Издържах цели 40 минути от „Наполеон“, така че не мога да кажа дали си струва. Колкото до Нолан, това усещане не е само при теб. Той не възприема филмите като изкуство, а като клинична операция, съответно те често са лишени от човещина и отстрани изглеждат механични и бездушни, като правени от робот.
29.01.2024 в 15:54
kikogod
няма да се съглася с абсолютно всички критики, които се изсипаха. Честно казано, доста ми допадна филма. Въпреки, че да – не е най-добрият филм на Ридли Скот, нито на Хоакин, но атмосферата, епохата, мащабността и просто самото заснемане смазаха. Особено няколкото по-големи битки направо ме изкъртиха. Отдавана не се бях чувствал като, че съм във истинска война и Сър Ридли на 80 години, отново ме вкара на бойното поле. Звука и кинематографията на битките бяха просто некст левел.
Прескачането м/у събитията също не ме издразни чак толкова, въреки, че беше една от основните критики. Сега, аз малко като страничен наблюдател, не толкова запознат с живота и историята на великия пълководец, нямах проблем с това. Нито ми се скъса, кой знае колко флоу-а, нито съм усетил някакво раздразнение. А и се знае, че Ридли има подготвена режисьорска версия, която май била към 4 часа 😄 Take That Скорсезе! Само, че на Скорсезе му разрешиха да си покаже целия филм в киното, докато на Ридли не, ама тва е друга тема.
Тва, че всички плямпаха на английски ми беше, наистина странно, особено като се биха с Британците 😄 става малко wtf момент, но все пак не е първия такъв филм и се свиква. Хоакин доста го оплюха, че бил пешеходец, че отбивал номера и т.н. но честно казано, въпреки, че наистина имаше нещо такова, дори отбиването на номера от този човек е в пъти по-добро от много други актьори изобщо 😄 Ванеса Кърби беше приятна, но отново прехвалена (както беше Лили Гладстоун в „Killers of the flower moon“). Четох неща от сорта, че крадяла всяка сцена, била смазваща в ролята… аз такова нещо не видях 😄 Беше си точно на място и таман, без кой знае каква игра.
Абе, като цяло, типична, класическа историческа драма, точно в стила на дъртия майстор. Не е шедьовър, примерно като Гладиатор, но въпреки всичко, дори на тази възраст, човека показва завидна зрялост, че дори и шеговитост в режисурата си. Да не говорим, че в баталните сцени, трудно може някой да го бие изобщо. Абсолютно препоръчвам на най-големият възможен екран, въпреки многото критики.
Оценка 6,5/10
29.01.2024 в 16:38
cinemascrotum
Защото всички имат нужда от повече „шеговитост“, когато гледат исторически епики. 😀
Хоакин си беше баш клоун, ама не Жокер. Ридли е в мозъчна смърт. Бог да ни е на помощ за „Гладиатор 2“.
П.С. Гладстоун я хвалят, щото е дебела жена с индиански произход т.е. готова за woke Оскар.
29.01.2024 в 14:43
Мурмужгон Мзибояд Пш
…”понеже в него има около 1 час, който категорично си струва” – искаше да кажеш “след него” вместо “в него”, нали? Защото поне на мен толкова ми отне ровенето в PornHub, докато намеря нещо за моите 3 минути…
Наречи ме проЗ, ама нищичко не помня от тези 3 часа, но пък онези 3 минути…
29.01.2024 в 15:29
cinemascrotum
Така се правят драми, които печелят по $1 милиард. Сложни, но безпаметни, за да ги гледаш отново – или защото не си ги разбрал, или защото не помниш нищо от тях. 😀
29.01.2024 в 17:36
Moon
Човече не те ли е страх, че може поклонниците на Кристофър да те намразят? 🙂
29.01.2024 в 19:57
1 Stein
На колажа горе каде вика
– И къде ще я тестваш?
Отговора е:
-У Япония 😀
30.01.2024 в 19:52
Sandyno
Като цяло и у мен филмът остави по-скоро смесени чувства, макар и не толкова крайни като описаните. В сравнение с последните му „творби“ определено този е някакъв свеж полъх за Нолан и стъпка в правилната посока. Със сигурност обаче няма да остане в категорията „шедьовър“ въпреки многото Оскар-и, които е обречен да вземе след няколко седмици. Адмирациите в случая заслужено ще отидат почти изцяло само за каста, който безспорно си свърши работата перфектно – не само КМ и РД-М, но също и Мат Деймън и Емили Блънт се вписаха отлично в ролите си.
Абсолютният (недопустим) пропуск на Нолан беше тестът на Тринити. Изключително жалка реализация на фона на напрежението, което се наслояваше в хода на цялата предистория – даже пиратките в жк Младост на Нова Година носят по-голям емоционален заряд и усещане за кулминация. Вместо да се превърне в апотеоз на цялото дело на Опенхаймер, нещото, което да придаде смисъл и стойност на всичките му действия – и правилните, и грешните, то се оказа някаква нещастна и семпла сценка, заснета сякаш между другото. Ако трябва да направя аналогия с PornHub (виждам, че тук е популярно) – това беше продължителен садо-мазо еджинг, който завърши с денайъл.
И, да – на фона на конкуренцията това наистина беше най-добрият филм за годината. Жалко, но факт.
31.01.2024 в 12:18
cinemascrotum
Стъпка в правилната посока за Нолан е да направи хорър, или поне психарски трилър, в стил „Седем“. Той и без това снима филмите си с хладнокръвието на сериен убиец, да не говорим, че единственото, в което наистина е добър, е да генерира съспенс, така че страшният жанр е мястото, където ще процъфти. Там обаче не дават Оскари, а Криско Нолев вече си повярва, че ги заслужава, само защото диша.
16.02.2024 в 16:42
iEATpriests
https://variety.com/2024/film/global/christopher-nolan-horror-film-oppenheimer-1235913375/
Мятай му още идеи.
16.02.2024 в 17:27
cinemascrotum
Хахахаха, бахти и отворената книга ми е тоя човек. 😀
19.02.2024 в 11:10
Стефан
Сподели ревю на „Poor things“ ще се радвам да прочета мнението ти.
19.02.2024 в 17:08
cinemascrotum
Не съм го гледал още.
02.04.2024 в 22:42
Satyr73
Ще повърнеш от Йоргус…Гарантирам ти!Е това е кино-абсурд.
19.02.2024 в 21:24
Ogi
Наполеон печели, като трагедия…
04.03.2024 в 20:02
sklv
Чакаме ревю за Дюн
19.03.2024 в 23:45
CANDYSHOP
Достатъчно дълго, чета ревютата ти, за да познавам кога си пристрастен.
Имам усещането, че този филм ти е харесал изключително много.
1- защото не написа нищо за самия филм и кинематографията, а по-скоро за неправилното представяне на човека Опенхаймер.
2 – Оценката ти не следва правилата на оценяване, което сме свикнали да виждаме в другите ти ревюта.
Поздрави,
Фен Отдавна
21.03.2024 в 22:32
cinemascrotum
Да, филмът ми хареса дотолкова, доколкото не го спрях след първите 40 минути. /както напоследък се случва в 90% от случаите, когато си причиня такъв./ В „ревюто“ с половин уста отбелязвам някои негови качества, но това със сигурност не означава, че съм го харесал много, камо ли пък изключително много.
И какво още трябваше да напиша за кинематографията, след като най-виталната сцена е заснета като лабораторен експеримент на деветокласник? Може би имаш предвид, че трябваше да спомена Хойте Ван Хойтема, но как да се отнеса към оператор, когото помня повече с работата си в „Не!“ на Джордан Пийл, отколкото тук?
А колкото до оценката ми, ще те светна, че единствената логика беше да е по-висока от тази на „Дюнкерк“ и „Тенет“ и, след като с ужас установих, че моето Минало Аз е оставило 5.8/10 на „Дюнкерк“, нямах особено голям избор, нали?
21.03.2024 в 19:26
Pavlina Nacheva
Здравейте!
Още си спомням първото ви ревю, което прочетох-Стръв3D през 2011г. и от тогава до сега съм ваш заклет почитател. Поздрвявам ви за дарбата, която имате да пишете така. Надявам се на повече ревюта тази година, разбира се.
Успех!
21.03.2024 в 22:38
cinemascrotum
Благодаря за признателността. „Дарба“ е доста щедра дума, но я приемам. 😀
01.04.2024 в 13:58
Жорко
Давай ревюто за Дюн 2, че да знам да ли да го гледам поне него или да не го гледам, както не гледах Дюн 1 след предното
01.04.2024 в 16:02
cinemascrotum
Напротив. Гледай го и ми кажи дали да го гледам и аз.
27.03.2024 в 01:59
Ь
А, Скротумът още пишел ревюта. Това го виждам чак сега. При това толкова дълго, че още не съм прочел цялото. Затова и ще реагирам(както е модерно вече) на половината.
Първо няколко вметки. Далеч не съм безумно впечатлен от филма. Пък и от Килиан. Но аз по принцип имам проблем с биографиите на изявени личности, защото не мога да отделя впечатляващия живот на дадената личност от качествата на сценария/уменията на режисьора. Също и главният персонаж седеше толкова естествено и равно през цялото време, че нямаше с какво да ме закачи. За разлика от Робърт Дауни Младши, който наистина извървява пътя на трансформацията-от смотан чичак до демоничен тъмен кардинал
В началото надълго се обяснява какъв бил филмът, като ни се внушава, че това било лошо, а защо? Какъв е проблемът с нелинейния разказ и паралелното представяне на двете истории? И ако на някой това му е сложно за разбиране , трябва да мине на анимации. Поводът за конфликта, както е представен от Нолан, наистина е абсурден. И за мен си е издънка.
Какви са тези морални квалификации и какво общо имат с филма? Колко да е странно, че по време на брутална война някой разработва оръжие, което би предпазило десетки хиляди негови сънародници като убие хиляди от враговете му, които и без това изгарят еженощно при масирани бомбардировки? А това, че евреин бил искал да бомбардира Берлин явно също е невероятно.
Да, има прояви на гузна съвест след бомбардировката е напълно логично. Освен това във филмът е показано по – скоро като съмнения, а не някакъв нереалистичен пълен катарзис Не помня той да е съжалявам за участието си в случилото се. Но се бореше срещу надпреварата в ядреното въоръжаване занапред. Сахаров е бил същият. И пак, това какво общо има с филма, както и политическите квалификации? Или май показва на каква пропаганда се закача скротума. Както имаше податки в други ревюта през ковида.
Толкоз, за сега. Убеден съм, че надолу анализът по същество ще е читав. Тепърва ще го чета.
01.04.2024 в 18:55
Plamen
Гледай Дюн 2, заслужава си на кино. Само не можах да разбера от къде дойдоха тези сравнения с Властелина, но както и да е.
01.04.2024 в 20:48
poor things
Няма ли да се разпишеш малко и за Poor Things?
01.04.2024 в 23:34
kikogod
И за мен, за сега Поор Тингс и Дюн 2 са филмите на годината
14.04.2024 в 21:12
филм за снобопитеци
Педофилски въжделения на режисьора маскирани като арт нещо си.
17.04.2024 в 12:40
цвък
Четох, четох цялото нещо и все очаквах да има нещо за ФИЛМА- не за това колко поатрофиралия с годините Скротум мрази Опенхаймер и разочарованието му, че Нолън, който все повече ненавижда, не е възприел неговата осъдителна гледна точка. В крайна сметка, разсъжденията за качествата на самия филм са няма и 20% от този дълъг текст. От които 5% всъщност са синтезираните плюсове на филма. Другото са някакви неаргументирани подмятания за избора на представяне на две истории, защо режисьорът не е наблегнал на това, което великият анонимен капацитет счита за важно, някакви периферни сексуални сцени и критика на сцената на взрива.
Ако беше поспестил личното отношение към историческия(не лирическия) герой, ревюто щеше да е доста по-късичко.
п.п. Абе Скротуме-ти нали знаеш, че сценарият на филма се базира на книга, която не съм чел, а предполагам и ти. Но подозирам, че със заглавие “Опенахаймер-Американският прометей“, няма да е особено критична към личността му. Или поне не толкова, колкото би ти се искало.