За да може „Хобит: Пущинакът на Смог” да се оцени напълно обективно и безпристрастно, зрителите трябва да се съобразят с две неща. Първото важеше още за първия филм и важи със същата сила за втория, така че си го набийте в главата, докато не сте станали за смях – това НЕ Е “Властелинът на пръстените”! Имам смътното чувство, че съм го казвал и преди, но явно не е имало полза, така че сега си го повторете няколко пъти наум, пък дано информацията се намърда в недрата на плоския Ви череп. Всички, които са очаквали, че „Хобит” ще се окаже “LOTR”v.2.0, /особено челите книгата/, са малоумници. Дори маймуната Цезар знае, че „Хобит” е много повече приказно фентъзи във фолклорен стил, отколкото комплициран драматичен епос, и трябва да се възприема като такова.
Това обаче не спря сума ти незадоволен разбирачи от миналата година да ореват интернет, че – видите ли?! – не са получили „Властелинът на пръстените – Епизод IV”. Колкото и различни да бяха упреците им, те всички бяха дело на хора, които не са обременени с тежестта на интелекта. „OMG, не мога да повярвам, че шибаният Питър Джаксън е направил филм за весели хобити, по книга за весели хобити! Как е посмял?! Аз очаквах… ъ-ъ-ъ….” Какво си очаквал бе, пръдльо? Филм за динозаври, филм за Баба Яга? Шокът от разликата между двете трилогии е напълно разбираем и очакван, но не е повод за маниакално циврене, а напълно закономерна последица от екранизирането на книга с много по-олекотена атмосфера и тон. За сметка на това никой не си призна, че получи най-добре адаптираното фентъзи на десетилетието – нещо, което е видно дори в много по-слабата първа част.
Сега гледам, че тенденцията продължава, може би защото вече е станало модерно да се плюе по „Хобит”. Пак същите оплаквания, пак същите превземки, сякаш тия същите разбирачи все още не са осъзнали какво гледат. Няма как да стане по-добре, драги – „Хобит” е толкова по-различен от “LOTR”, колкото и “Децата на Хурин” ще бъде, стига някой-някога да го подхване, така че ако наистина искате да гледате „Пущинакът на Смог” обективно, не го сравнявайте с „Властелинът на пръстените” на всеки пет минути, защото така филмът няма да се промени, но пък Вие със сигурност ще изгубите удоволствието от него. Другото уточнение, с което трябва да сте наясно е, че „Пущинакът на Смог” е втора третина от един огромен епос, следователно служи като свръзка и няма нито дефинирано начало, нито адекватно заключение. /така че критиките по тези точки са безпочвени/ И като средна част от едно масивно цяло, филмът си върши работата максимално успешно. Ако някак успеете да запомните и приемете тези два фактора, то тогава второто пътешествие из Средната земя определено ще Ви хареса повече, отколкото ще искате да си признаете после.
И така…
* * * * *
Какво не ми хареса:
– Хауърд Шор – пичът е почнал здраво да се излага. Музиката към „Неочаквано пътешествие” беше пропита с мотиви и тонове от старата трилогия, което я спаси, но сега Шор е използвал почти изцяло нова музика и тя, за моя огромна жалост, не впечатлява, нито се отличава с нещо. Темата на Смог е едно от малкото добри попадения, което е твърде жалко за човек, който ни донесе най-добрият филмов саундтрак, правен някога. Както и да е, остава ми да се надявам, че Хауърд ще се стегне за финала.
– Елфите – горските елфи са големи гимнастици, което ще Ви стане ясно още при появата на Леголас и Тауриел. 90% от бойните им сцени са супер нереални CGI ефекти и наситените им акробатични подскоци бързичко омръзват. Да не говорим, че Леголас е доста по-странен от този в предишната трилогия. /предполагам, защото тук е с 60 години по-млад, или може би защото изобщо го няма в книгата/ Изглежда по-едър и напомпан, отколкото слаботелесното педерастче от „Задругата на пръстена” и което е по-притеснително – изглежда страшно зъл, почти като латентен психопат. За негова сметка поне Трандуил компенсира с присъствие и още от първите секунди привлича цялото внимание върху себе си, комбинирайки изящен външен вид с маниакално деспотичен характер. Към елфическите негативи мога да прибавя и момата Тауриел, която не същесвува в Толкиновата Средна земя, но е измислена от Питър Джаксън, за да може да има поне едно активно женско през тези девет часа. Но най-вече, за да има любовен триъгълник. Ох, как всички обичаме тези триъгълници, нали? Не можем да живеем без тях, те са навсякъде – в гората /”Здрач”/, в бъдещето /”Игрите на глада”/, а сега и в Средната земя. Това е просто чудесно. Сигурен съм, че Толкин няма да се обърне в гроба си, ако научи как Джаксън извращава писанията му и ги превръща в тийн-ориентиран романс. Но пък и защо не? В „LOTR” имахме елфица с човек и там всичко завърши с песни и танци на народите, така че какво пречи тук да имаме елфица с джудже? Малките хора и те са хора, нали така? /глупости, кой Ви излъга?/
Но проблемът даже не е толкова в триъгълника, колкото в начина на построяването му. Любовта пламва твърде бързо, твърде необяснимо и твърде нагласено. Третата страна пък /Леголас/ е учудващо пасивна /нормално/ и с нулеви реакции по темата. Изобщо, всичко изглежда прекалено неестествено. И на моменти неволно смешно. По време на сцената, когато Тауриел масажира раната на Кили в Езерния град, елфката стенеше и пъшкаше на забавен кадър така отчетливо, сякаш някой я сондира в приказния задник. Ако раната беше малко по-нагоре и настрани от бедрото, романтика щеше да е съвсем завършена. Другото интересно при Тауриел е, че тя е изиграна от Еванджелин Лили. Повечето от Вас я познават като Кейт от „Загубени”, но по-важното е, че тя е била сериозно гадже на Доминик Монахан, а.к.а. Мериадок Брендифук. Това дали е помогнало за ролята й? Не знам, не знам. Знам само, че те вече не са гаджета, но тя играе тук, а той не, така че… браво на момичето, умее да играе по правилата на Холивуд.
– Билбо Vs. Смог – общата сцена между дракона и хобита ме разочарова. Просто не мога да я приема като добре пренесен литературен материал. Няма го онова специфично усещане, което сблъсъкът на персонажите трябваше да улови. За разлика от диалога с Ам-Гъл от „Неочаквани пътешествие“, сега в презентацията като че ли липсва нещо, което да накара култовата инетаркция между толкова различни фентъзи същества да изпъкне. Сетингът също не помага. Залата със съкровищата трябваше да е толкова впечатляваща, че да удря като шамар – да Ви кара да не отмествате погледа си от богатствата в нея, докато тук имаме просто мрачно подземие с купчина жълтици. А точно за тази сцена имах най-големи очаквания, което прави разочарованието ми от нея двойно.
– Гоненицата със Смог – последната третина представлява нон-стоп гонитба из коридорите на Еребор, с елементи на jump & run. Някои биха казали, че това е като ниво от компютърна игра и биха били прави. Но мен ме подразни не самата битка със Смог, колкото методите за спечелването й. След много скачане, викане и търкаляне, джуджетата успяват да измамят Смог и да го залеят с разтопено злато, но след миг на илюзорна тишина, драконът „изненадващо” изскача от тоновете тежест, позлатен от глава до опашка. Няма лошо, схващам иронията /алчен дракон се дави в собственото си злато/, но това сценарно решение ще остави горчив вкус в устата на всеки гледал „Пришълец 3”. Там имахме идентична сцена с идентичен завършек, само че с разтопено олово. Мистър Пи Джей, това е „фентъзи”, нали така? Не можеше ли тогава да приложите малко повече въображение, по дяволите? Ако исках да гледам имитация на „Пришълеца”, щях да си пусна „Прометей”. Както и да е, това не е болка за умиране, но имайки предвид потенциала на целия сикуънс, можеше да се измисли и по-оригинално решение.
Други неща, които не ми допаднаха: селското камео на Питър Джаксън, прекалено честите close-up шотове на Торин /знам, че пичът е симпатяга, но айде, моля Ви се/, сините лещи на Леголас, плюс някои неуместни операторски решения по време на екшън сцените. Сега се сещам, че по някаква причина липсваше сцената с прекосяването на омагьосаната река в Мраколес, която лесно щеше да даде още интересни минути на филма. Предполагам /и се надявам/, че ще я видим в удълженото издание.
* * * * *
Какво ми хареса:
– 48 кадъра и 3-D – Няма какво да се лъжем, „Пущинакът на Смог” е с много по-умело приложен 3-Dефект. Тук не говоря за разни смехории от рода на изскачащи към публиката мечове и т.н., а за триизмерна дълбочина, която не само спомага за обогатяването на картината, но и не се набива на очи. Единственият кадър, където 3-D-то беше in-your-face, е тлъстата пчеличка Мая в къщата на Беорн – останалото е използвано премерено и пестеливо. Полемиката за ползите и вредите от 48-те кадъра също вече е излишна – ъпгрейдът на Джаксън показва образите много по-изчистени, а движенията им са по-реалистични. Дори хората, които са се дразнели на двойния frame rate в „Неочаквано пътешествие”, сега едва ли ще имат за какво да се хванат. Аз самият си спомних, че „Хобит” е заснет на 48 кадъра чак на сцената с буретата, което говори достатъчно.
– Беорн – имаше доста спекулации относно участието на горския кожосменяч Беорн – ще го има ли, няма ли да го има, как ще го представят? Колкото и еретично да звучи за челите книгата, Беорн ми хареса. Хареса ми депресията му, хареса ми грубата му недодяланост и първичното му озверение. Наясно съм, че тук героят е визуално и емоционално променен, но точно това ми допадна – решението да се отклонят малко от оригинала, като покажат един измъчен и изстрадал самотник, който е в постоянна борба не само със заобикалящия го свят, но и със самия себе си. Жалко, че Беорн е толкова кратък герой в книгата, тъй като образът му от филма заслужаваше повече екранно време и можеше да се разработи по-детайлно.
– Паяците – моментът с Паяците е един от любимите ми в „Пущинакът на Смог”. Да, по-любим и от този със Смог. Той е верен на книгата и добре направен /паяжините бяха адски изпипани/, в него мечът на Билбо получава името си, но най-важното – тук за първи път Билбо усеща покварата на Пръстена до степен да атакува и убие бебе-паяк. Не звучи кой знае какво, но от психологическа гледна точка това /ненужното и брутално убийство на по-слабо създание/ е мигът, когато Пръстенът променя Билбо. Мигът, в който Билбо прави първата си крачка към Ам-Гъл с репликата: „Мой е!”
– Бард – Бард е Героят на Деня за Езерния град, но това ще стане ясно в следващия филм. Като първи наблюдения, смятам че персонажът е добре представен и ще Ви обясня защо. В книгата потеклото на Бард и статутът му на селски размирник е само загатнато, докато тук научаваме за Човека Бард /”човекът с мрачен глас и мрачно лице”/, за миналото и страховете му. Хареса ми, че Бард не е героизиран още в началото, а е показан като контрабандист извън закона. Хареса ми и че характерът му е показан чрез ежедневието – изстрадал вдовец, грижещ се за трите си деца – много по-въздействащ и subtle начин да се опишат преживените от него трудности.
– Инфантилният хумор – основният недостатък на „Неочаквано пътешествие” тук е количествено регулиран. Няма весели песнички, няма джуджешки пръдни и тролски сополи, лиготията е сведена до минимум. Даже на места е успешна – по-специално моментът с търкалящия се в бурето Бофур /или Бомбур, или както се наричаше онова дебелогъзото/ по време на сцената с бягството от Горското кралство. Същото важи и за Радагаст и кирливата му заешка шейна – и двамата имат почти нулево екранно време, което винаги е плюс. Да, все още гледаме детско фентъзи, но този път поне не му личи толкова.
– Некроманта – едно от нещата, които Джаксън използва за подуване на сюжета, бе суб-плота на Гандалф и интеракцията му с Некроманта. Идеята се оказа добра. Сцените в Дол Гулдур са не само олицетворение на добро фентъзи, но и са много по-близко до усещането за класическия “LOTR”. И въпреки чувството на повторяемост със „Задругата на пръстена” /Гандалф попада в капан и бива взет в плен/, второстепенната нишка служи като сполучливо представяне на способностите и влиянието на ранния Сауорн.
– Смог – драконът Смог беше най-строго пазената тайна на „Хобит” и кулминацията на втория филм. Величественият крилат гущер беше символ на трилогията и нейното основно рекламно лице. Какъв е той на практика? Нищо спиращо дъха, нека започнем оттам. Ако сте очаквали да онемеете или да се насерете в гащите си при вида му, ще останете разочаровани. Ала казвайки това, не мога да не добавя, че Смог определено е най-детайлният и будещ страхопочитание кино-дракон към днешна дата. Той показва реално докъде е стигнала технологията от „Сърцето на дракона” и „Ерагон” насам, и представлява най-реалистичната комбинация на CGI влечуго с motion-capture лице. Лицето е това на Бенедикт Къмбърбач, но истинският герой е всъщност гласът му. Всички сме виждали дракони, но никога не сме ги чували по този начин. Аристократичният басов тътен, рязко повишаващата се интонация и чести промени в тембъра – това са нещата, които наистина стряскат и пораждат заплаха. С други думи, Смог e правилният книжен дракон – свръх алчен, болезнено егоцентричен, емоционално нестабилен и крайно отмъстителен. Очаквам поразиите му с нетърпение.
– Финалът – „Пущинакът на Смог” свършва на майната си, най-общо казано. Така биха коментирали някои зрители и може би биха били прави, за себе си. Истината обаче е, че филмът свършва точно там, където трябва и последните му кадри са spot-on. Както казах в началото, това е втора третина, която не служи като заключение, а като мост към такова. За сравнение, ако „Хобит“ беше останал два филма, финалът на първия щеше да е точно след буретата, което би било съвършено неклимактично. А сега излитащият дракон и репликата му: „Аз съм Огън, аз съм Смърт” са идеален завършек на историята до момента, не само защото подчертават края на джуджешките неволи в Еребор /т.е. напускането на пущинака/, но и защото оставят публиката да иска още, като едновременно с това синхронизират очакванията ни за това какво ще се случи в „Дотам и обратно”.
– Песента – Без изобщо да твърдя, че първата песен е зле, смея с ръка на сърцето да кажа, че “I See Fire” на Ед Шийрън е много по-добро решение, не само като мелодия, но и като отражение на събитията във филма. Ако в първата песен бе представена гледната точка на джуджетата, то тук е обърнато внимание на човешката перспектива, по-специално на хората от Езерния град. Едновременно меланхолична и благозвучна, китарата Ви вкарва в някакъв носталгичен, но и чисто фентъзи режим, напълно отговарящ на цялостната атмосфера.
* * * * *
С две думи, забелязва се една очевидна градация на нивото на трилогията. Ако Питър Джаксън вдигне летвата още малко, по всичко личи, че в следващия филм ни очаква наистина еректиращо сетивата зрелище. Ха дано…
62 коментара
Comments feed for this article
16.12.2013 в 15:07
izumen
Съгласен! 🙂
16.12.2013 в 15:19
5ja
Още когато го видях за първи път, знаех, че Кили е предопределен за специална съдба! 😉 Няма значение дали е хобит, човек или джудже – все ще излезе приличен любовен триъгълник, стига да не е орк!
16.12.2013 в 15:21
cinemascrotum
Няма начин секс символа на Мория да остане на сухо. 😀
16.12.2013 в 21:57
тцЪ
Ми мака де, в крайна сметка никой не възразяваше, когато Гимли се влюби в Галадриел във „Властелина“. Решението в „Хобит“ няма да е първият елфо-джуджешки романс в Средната Земя.
Пък и какво лошо, ако засуканото джудже го огрее… Предвид това, какво следва нататък – тъкмо ще стане по-звучен шамар. 😉
Относно филма – определено ми хареса повече от „Неочаквано Пътешествие“ – пичът, дето играе Бард кърти, Смог – също. Да не говорим за копеленцето Трандуил.
Печелим по-малко Радагаст и повече Саурон (сблъсъкът между Гандалф и Саурон ми се нарежда на едно от челните места сред най-епичните сцени и в двете филмирани поредици за Средната Земя – казвам го като бесен фен на Толкин, а и на филмите в частност). Езерният град изглеждаше много по-реалистичен и развит от Едорас и Минас Тирит взети заедно. По-малко вдъхновяващи речи, повече дърляници между джуджешката дружина … А Билбо? Той е всичко онова, което трябва да бъде- импровизатор, лъжец, храбец и пъзльо едновременно, човек (добре де, хобит), който от най-голямото мрънкало в дружината става най-запаления да достигнат крайната цел. Блестящ Мартин Фрийман, друго не мога да кажа.
16.12.2013 в 22:15
cinemascrotum
Абсолютно съгласен за Гандалф vs. Саурон момента. 🙂
Там се изкефих максимално, а и много уважавам факта, че Джаксън отново е оставил най-напрегнатите единоборства без музика.
28.12.2013 в 16:56
Peps
За мен Мартин Фрийман е 100 пъти по-добър Билбо, отколкото Илайджа – Фродо.
16.12.2013 в 15:25
Nightwishel
Елфът винаги може да намери кон, при това бял, секунда след като лошият е запрашил пред него в неизвестна посока. Дори в един езерен град, където наличието на коне е нелогично… 😀
16.12.2013 в 15:26
cinemascrotum
И то само, защото някой го е пляснал толкова силно, че му е потекла кръвчица от нослето. Горкият Леголас… 😦
07.11.2016 в 11:39
Сирена Лестранж
Мисля , че всеки път когато тръгне да язди кон и то бял кон който сякаш от дън земя се появява някакси конят май е негов.
16.12.2013 в 15:30
Welnny
Съгласна съм с всичко освен с едно – Доминик Монахан е Мериадок… просто казвам.
16.12.2013 в 15:32
cinemascrotum
Shit. 😦
Мерси.
16.12.2013 в 16:38
Владо
Аз пък доста харесах Леголас именно защото беше различен. Лий Пейс също беше много голям и макар за малко, избликът му беше spot on. Елфката е харна мома, няма да се оплача :д
16.12.2013 в 16:45
cinemascrotum
Прав си, Пейс беше добър социопат, може би трябваше да спомена и него. Карай.
Момата и тя е убава, ама повече място за нея има в soft-porn версията на филма, отколкото в стандартната и удължената. 🙂
16.12.2013 в 17:22
patzata
За първата част доста се обсъждаше не точно визията, а по-скоро възприятието в IMAX 3D и в HFR. Виждам, че си задраскал темата, но ако имаш впечатления, моля те – сподели ги.
16.12.2013 в 17:25
cinemascrotum
Не съм го гледал на IMAX, но за 3D-то съм писал по-горе.
16.12.2013 в 18:44
Георги
Хич не е „Властелина“ Джаксъновия „Хобит“, пък на Джанкън много му се иска да стане – сложно и епично, с целия свят заложен на карта, с любовни истории и прочее.
И от там идат много проблеми. Щото накрая не е станало нито Хобит, нито Властелин, а една манджа с грозде: има много хубави моменти и идеи, но ужасно омешани – от ужас минава в комедия, от „Здрач“ става „Бързи и яростни“ и после пак обратно.
Язък за хубавия материал!
16.12.2013 в 19:16
dreamer
Първият Хобит беше 1:1 с Властелина. Не ги сравнявам, защото би било глупаво. Все едно да сравните банкнота от 10 лева от 2008 със същата от тираж 2011 – същият филм, само че по-нов. Това, разбира се, не е нещо лошо. Надявах се Джаксън да осъзнае все пак нуждата от нови (герои, тяхната мотивация, действия и емоции) и четейки ревюто, изглежда го е сторил. Това, разбира се, не е нещо лошо.
17.12.2013 в 13:05
Валя Иванова
Уж следва основните моменти, а Толкин никакъв го няма. Наистина язък за хубавия материал.
18.12.2013 в 02:25
n178
В днешно време и педя човек лакът брада няма да мине без любовен триъгълник 😀
18.12.2013 в 12:00
dknss
Аз да попитам, ъъъ, как е женски род на елф? Че нещо „елфкиня“-та освен дето ме докара до бурен смях, не ми звучи много нормално…
Иначе на мен пък ми се струва, че можеха да направят Аркен малко по-добре…добре де – много по-добре. А не като светеща китайска играчка
За любовния триъгълник – това е като лошия „тъст“ Елронд във Властелина – холивудска им работа, какво да ги правиш…
18.12.2013 в 12:18
cinemascrotum
За мен винаги ще има само Един Аркен:
😀
18.12.2013 в 12:31
dknss
😀 😀 😀 Дори и тоя портокал изглежда по-добре от онзи във филма. thumbs up
07.11.2016 в 11:42
Сирена Лестранж
Мисля че е елфка.
18.12.2013 в 15:21
Валя Иванова
Според мен Беорн е пълен провал – като го гледах в лицето, помислих, че ще се превръща в лъв, а не в мечка. Общо взето гримът му е на нивото на персонажа от „Магьосникът от Оз“ от читалищно представление.
18.12.2013 в 21:03
starq
Автора няма нужда да се напъва толкова в престорено грубоват език. Никой няма да го охули задето (виж ти?)му е харесал филма, но остава впечатление, че се срамува да каже на висок глас, „ами да хареса ми“, и това дето го е писал (-)дали го дразни чак толкова? – май не ми се верва. Направо фенски трибют към питър джаксън умело маскиран като грубовата псевдогаменска критика. Навремето в ерата преди арени и синеми поотрасналите батковци – хулиганчета в махлата раздухваха нарочно оскъдни похвали – да не би да ги подмятат, после, че са залепнали в екрана и събират гилзи от първия ред.
Няма нужда, кажи си честно това кефи, това не толкова, ама сега елфът зъл бил изглеждал, ми то един истински уважаващ себе си елф не бива да е съвсем добър, камо ли пък да си позволи да изглежда така, първо защото добротата по принцип към всички не им е присъща, второ ще се подсмиват орките …
18.12.2013 в 21:27
cinemascrotum
Хахаха, човек, естествено че „Хобитът“ ми харесва. Ако ме беше срам да го признавам нямаше да напиша ревюто на „Неочаквано пътешествие“. /онова вече е фенски трибют/ 🙂 Още по-очевидно е, че втората част ми е харесала повече от първата. Това обаче не ме главозамайва до степен да не мога да забележа и дразнещите му страни.
18.12.2013 в 21:12
cerveau
Погледът на Леголас беше едно от най-дебилните неща във филма,сякаш страдаше от запек и беше с него през цялото време.Ужасно преиграно изражение,което си личеше,че прави насила,горкият…въобще за мен този персонаж ми се стори доста ненужен,включен единствено заради любовния трилъгълник,който се разиграва.Лещите му няма да ги коментирам,нито старанието да го направят по-млад.Филмът ми хареса,но тоя дебилен поглед в стил „вижте ме кой съм “ още ми е пред очите…незнам Джаксън как го е допуснал и къде е мислил…
13.03.2015 в 18:17
anonimen
Вие сериозно ли?Как може повечкото екшън сцени да ви дразнят?Поне по това се отличава от властелина ,там всичко беше толкова бавно.Ревюто ми хареса до ,,Какво не ми хареса“.Съгласна съм,че Хобит не може да прилича на Властелина,но не разбирам какво против имате за елфите,особено за Леголас.За мен той беше един от най-яките герои.Любовният триъгълник не ме изкефи,главно заради Кили,иначе Леголас и Тауриел-перфектни.Трандуил бече много як също-без коментар.Относно Смог-сцената с гоненицата ми беше малко скучна,е чак след 6тото гледане.Честно казано трилогията Хобит ми хареса повече от Властелина,ама въпрос на мнение.Пущинакът беше по-як от 1 част,ама третата си остава най-яка за мен.
20.12.2013 в 06:01
Drago
HDR + HFR = изключително красива анимация, наслада за сетивата (единствено и Снайдър успява да пресъздава такава атмосфера ; )
Смог е жесток, в ГОТиния смисъл – ето това е епик-визия. Просто е герой в приказка. Ако изключим деЦките добри дракончета, най-реалистично-брутални създания са в „Царството на огъня“. Хобит.1 повече се придържаше по книжката, а тук повечето екшън & динамични сцени са Джаксънови, но той си го прави за себе си. (ако искате адаптация – гледайте анимацията ’77). На места изглежда изкуствено, но явно технологиите все още не покриват въображението на режисьора – понякога и реални актьори/костюми/кукли/декори ще са по-автентични. Но иначе така се снима 3D – с тромавите двойни камери (а не поредният постконвертиран 3дДефектен блокбастър(д), правен на Стереоскопик-плеъра да се радват фен4етата : ). Проблемът с многото джуджета е, че дори заради разпознаваемата визия, повечето остават в сянка. И… с респект: защо не взеха за Беорн – Буги Барабата! В очакване на края и с какво ПиДжи ще ни изненада – да се надяваме и на по-разширена разширена версия.
:P. S.: от тези факти някои са интересни:
24.12.2013 в 11:06
Ани
Напълно съм съгласна с всичко, което си написал в това ревю. Докато гледах филма си помислих, че музиката можеше да бъде доста по-впечатляваща, но това не направи удоволстивето от гледането по-малко. Колкото до Леголас – имаше вид на елфски селски бек, а погледът му беше малко налудничав и злобен. Тауриел беше сладка, как само подскачаше като горска фея 🙂
Бард много ми хареса. Сред всичките тези джуджета, като се появи той, сигурно цялата женска аудитория е фокусирала цялото си внимание върху него 😀
25.12.2013 в 01:36
Aida_v
Като погледнах тук-там по форумите и в Tumblr,женската аудитория е фокусирана най-вече върху Торин и Трандуил (всъщност и двамата са чудесни актьори,но май това остава на заден план).Колкото до Леголас,Орландо Блум е прав донякъде като казва,че „елфите открадват шоуто“,но едва ли си е представял колко много фенки ще му открадне „баща му“…:D
25.12.2013 в 15:27
Smaug
Велик филм! След въвеждащата първа част, тук вече навлязохме в дълбоките води, за да стигнем до развръзката в „There and back again“, живот и здраве след 1 година. Този път имаше и нещо за мен, макар и за кратко, а именно битката на Гандалф със Саурон. С нетърпение чакам третата част.
26.12.2013 в 23:27
cinemascrotum
Тая песничка е добре да спечели Оскар след три месеца.
Или ако не тя, поне Лана. 🙂
27.12.2013 в 18:28
Smaug
Дали няма да включат в последната част и някоя с битка с Балрог?
28.12.2013 в 11:13
Corg
А, бе, само на мен ли тия 48 кадъра ми дойдоха вповече? Реалистичността на картината (поне за мен) беше просто прекалена, докарвайки декорите да изглеждат именно като декори, а движенията на хората – като в телевизионен филм. Май не знам как по-точно да го изразя, но общото впечатление, че гледам „заснет материал, както го вижда камерата“, а не успявам да „потъна в картината“ беше налице. „Неочаквано пътешествие“, поради липса на билети го гледах на нормалния брой кадри и там всичко си беше ОК.
28.12.2013 в 19:02
Чавдар
Има нещо такова, но само на моменти, общото впачатление е положително според мен.
25.02.2014 в 18:02
Corg
А-ха! Намерих го! Ефектът вече си имал име – SOE – съкратено от „Soap Opera Effect“ – ефект на присъствието, като при заснимане на евтина сапунка направо с видеокамера. Причината е именно в излишните кадри над 24-я и ако за HiDef телевизорите нещата се решават с изключване на TrueMotion или каквато там дивотия са измислили инженерите, то на кино направо ми развалиха удоволствието от гледането 😦
28.12.2013 в 19:10
Чавдар
Като фен протестирам срещу оглушителнта липса на песента Misty Mountains – един от жалоните на първата част. Верно – отразява „джуджешката“ гледна точка, но пък и цялата завера си е джуджешка работа, да не говорим, че темата е изключителна и от дупката на липсата и вее, та вее….И още нещо досадно – политкоректността…В Езерният град имаше НЕГРИ (дали ще ми затрият поста?), вероятно гастарбайтери, да се бях вгледал, можеше и виетнамци да съзра…Ниска топка, ама и Джаксън трябва да яде…
30.12.2013 в 16:16
тцЪ
Не са негри това… Това са харадрими 😀
29.12.2013 в 17:21
obhjk
Зaщо в нaчaлото Джaксън излизa от кръчмa,гризящ морков?
02.01.2014 в 17:08
npocm
Той и във властелина имаше камео , пак с морков в брее
03.01.2014 в 23:35
dingo lingo
Мартин Фрийман е жесток хобит.Мислех си,Фродо бе изигран много добре като хобит и имах опасения ,че МФ,НЯМА да се справи,но той представя героя много ярко.
Актьорът играещ Гандалф бил гей-ох дано забравя по-скоро този факт….
09.01.2014 в 14:29
Albena Vladimirova
Всъщност, не само актьорът играещ Гандалф е гей. Такива са и Люк Евънс (Бард) и Адам Браун (Ори).
05.01.2014 в 23:08
Eвгени Неделчев
Като цяло се съгласявам с ревюто. Най-вече в частта с „разбирачите“ ,които ореваха как им била променена книгата(?).А беше ясно от самото начало,че ще е трилогия и ще се разработи в обем,т.е. най-накрая вместо да се редуцира и реже за да се събере един „Властелин“ в три филма,ще може на воля да се покаже целия „Хобит“,че и отгоре.
Всъщност добавените неща са грубо три(четири с Бард,но ти си го казал идеално за него) : Тауриел+Леголас+гонка на бъчви; после -Дол Гулдур+Гандалф vs. Саурон и накрая Джуджета се гонят със Смог.
И трите са оправдани,според мен,да не говорим,че събитията в Дол Гулдур са споменати бегло от Гандалф в самата книга и е чудесно,че са разработени за филма. Разбитата гробница на назгулите беше чудесна,както повечето дизайни на CGI локации и реалните местности -нещо традиционно за поредицата.
Склонен съм да оправдая бъчвите,доколкото в книгата имаме просто един „бъчвен рафтинг“ с Билбо отгоре- нещо не особено интересно за гледане,макар и стоящо добре в книгата. Дори оркското нападение и боя по бреговете ми стояха що-годе прилично,но в един момент се разподскачаха много(Леголас-мидирас),Бомбур стана на някакво CGI гюле и ми пресякоха границата на търпимост.Малко сдържаност в хореографията и ефектите щеше да направи цялата бъчвено-бойна сцена мааааалко по-believable.На Тауриел и се зарадвах(за разлика от Леголасът),защото ми се стори чудесен избор(идеална горска елфка)но и защото Толкин е бил(сериозно) критикуван по литературна линия за слаби женски персонажи,подхождащи само за древногръцки легенди и митове,без живец и „цвят“ (дори Еовин си имаше „предназначение“).
Но и тук се прекали.Любовния триъгълник и идиотското пъшкане накрая – просто още в киното от яд си изфантазирах някакви нецензурни вариации – Кили стига едвам до циците на Тауриел ,но я плющи с огромен джуджешки к§р,а Леголас тъжно лъска мъничка елфическа п*шка гледайки от близкото дърво.Както и да е….
Смог,според мен си беше чудесен и вярно гласът му направи големия ефект,но за последните 10(20?) години видяхме много дракони на екран и вече е малко трудно да си оригинален от към драконска визия.Та поне на тембър го докараха много добре.Слабата част беше точно диалогът с Билбо.За мен в книгата той е с тежестта на диалога от „Гатанки в мрака“ – любимата ми сцена с Ам-Гъл(просто страхотна,Анди Съркис-велик!). Но тук нещо не се получиха нещата.
Идеята за „гоненицата“ с дракона не беше толкова лоша,колкото (отново) – прекалена.Бягай насам,бягай натам.Торин в някаква кофа пада надолу-Смог след него:“Ам-ам-ам!“.Торин хвърчи с кофата нагоре-Смог пак след него;“Ах,щта изям“.Просто малко по-кротко с каскадите и щеше да е супер.В края на краищата, в книгата след като изпуска Билбо,Смог просто облита планината и затрупва тайния вход,после веднага отлита за Езерния Град и толкоз.На екран-точно 3 минути.А така леко се балансира и сценария- Торин все пак опита нещо,преди да натресе Смог на нещастните хора. Сцената със златото много ми хареса- те за това трябва да се дават пари за CGI – да видиш как дракон се отърсва от облак течно злато и бесен полита, ревейки с гласа на Къмбърбач „Аз съм Огън,аз съм Смърт“!
Финалът си беше истински финал и ме изкефи максимално.
Много се разписах,но не мога да пропусна- Беорн беше ужасен! Отново започнаха добре-разработиха го първо като мечка-доста ефектно(в книгата се мярва само накрая преобразен, от далече),но в човешки образ беше абсолютен пън. А той е от Старите народи,мъдър и прочие- Гандалф неслучайно имаше голям респект от него.И представянето на „задругата“ пред Беорн поединично и по групички,че да не се ядоса беше чудесно в книгата,не виждам защо по дяволите не го включиха – щеше да им отнеме 8-10 мин. максимум.
И сцената с отключването на тайната порта беше ужасна,ужасна,ужасна! Тъпа мелодраматична боза,съперничеща си само с „Любовния триъгълник“ .
Ама иначе яко филмче. Чакам битката на Петте армии с нетърпение!
Нали там Кили ще умре,хъ-хъ-хъ… упс! 🙂
05.01.2014 в 23:23
cerveau
Беорн ще има алтернативна сцена,като тази в книгата,в удълженото издание на филма тази година.
06.01.2014 в 14:10
Евгени Неделчев
Чудесно! Ако може да предложа още няколко алтернативни сцени и филмът ще стане перфектен!
06.01.2014 в 02:15
Feanor
Само не можах да разбера, защо Смог нямаше 4 крака и отделно 2 крила, както самият Толкин го е рисувал в оригинал и го е описал в книгата. Цитирам:
//“Драконът връхлетя отново — този път по-ниско от всякога — и като възви обратно, за да се стрелне пак, скъпоценните камъни по търбуха му заискриха на лунната светлина. Само едно местенце остана тъмно. Тетивата на големия лък звънна. Черната стрела се насочи право към незащитеното местенце от лявата страна на гърдите, БЛИЗО ДО РАЗПЕРЕНАТА НАВЪН ПРЕДНА ЛАПА, и с неудържима сила се заби, така че потъна цялата — и острие, и пръчка, и пера, — тъй стремителен бе полетът й. „//
Мен това ме ядоса най-много… И в Игра на Тронове, и в Скайрим също е така… нещо напоследък явно модата е така да ги правят драконите.
06.01.2014 в 15:59
Evgeni Nedelchev
Мисля,че е по-важен ефектът по време на гледане,отколкото буквалното следване на текста от книгата,въпреки че съм повече фен на книгите на Толкин отколкото на филмите.
Според мен са свършили добра работа с дизайна на съществата и локациите.
http://geektyrant.com/news/fantastic-concept-art-for-the-hobbit-the-desolation-of-smaug
07.01.2014 в 10:40
cvetozar
Оценка -999999
08.01.2014 в 18:16
kandod
Само хвалебствени слова чета тук, мен пък първата част не ми хареса толкова, втората едвам я изтърпях, третата най-много да я гледам на компа. Не мога да го разбера тва режисьора – има готова история (почти готов сценарий) при това от самия Толкин! Е за какво му е тая самодейност. То не бяха компютърни подскоци, кланета на орки, гоненица с дракон в пет части – е айде няма нужда – само малко Гай Ричи му трябва на това и щеше да заприлича на 300. А това, че някой напразно очаквал че ще прилича на Lotr, е аман от препратки към Властелина, вече съм 100% сигурен че Даксън и компания са ни готвят и тв сериал.
09.01.2014 в 01:28
Filiopater
На мен пък именно образа на Смог ми хареса, щото винаги съм си го представял така: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151935881849492&set=a.10150785211714492.398294.29248294491&type=1&theater
Много ме накефи, че са го направили анатомичен ( имам предвид с 4ри крайника, като всяко друго гръбначно същество) а не няква измишльотина с 6 крайника ( не обръщаме внимание на факта, че всичко е художествена литература). В Аватар например всички гадове бяха с по 6 крайника само нашите пичове (нали да добрите) бяха направени хуманоидни с по 4 крайника.
За щастие тук не е направена тази грешка, и не са осрали Смог. защото каквото и да си говорим звездата в Хобит е не Билбо, а Смог.
Иначе за филма #cinemascrotum си е написал човека, но не мога да не изкажа с две думи мнението ми за т.нар. любовна сцена :
– Щях да повърна и двата пъти, когато гледах филма …..
28.01.2014 в 18:23
Veselin Pisarev
Напълно съм съгласен, че никой не е трябвало да очаква ЛОТР 4, особено като фен от дете на книжката. Единственото което много ме дразни дотук е точно колко размит и раздут е сюжета. Ако Лорда го бяха цъцкали толкова сега щяхме да очакваме Лотр 7
28.02.2014 в 14:54
cinemascrotum
18.04.2014 в 17:40
Момчо
В последното си интервю преди няколко дни П.Джаксън е казал,че удълженото издание ще е с поне 35мин. по-дълго,така че повечето дупки ще бъдат оправени – омагьосаната река, Беорн, Траин и Гандалф, повече от елфите и Триандул, останките от Дейл -всичко това се очаква да е включено 🙂
29.08.2014 в 21:16
яяяяяяяяя
Filmat e strahoten,I men me izkefi pesenta
23.12.2014 в 19:25
Dicho
Къде е ревто за 5-те армии. Филма ми хареса много,а на вас?
30.12.2014 в 04:12
Drago
:P.S.: и тъпите тролове, и побърканите фен4ета
са твърде жалки и далеч от нормалната психика
30.12.2014 в 04:23
Drago
:Разширеният „Пущинак“ е доста по-як.
30.12.2014 в 04:24
Drago
07.11.2016 в 02:33
Сирена Лестранж
Искам да кажа, че Лий Пейс и Орландо Блум са прекрасни актьори и страхотно играят елфи! Имам един въпрос. Лий Пейс и Орландо Блум наистина ли са баща и син или само във филма? Господин Пейс , господин Блум пожелавам ви здраве, щастие, късмет и дълголетие! Успех в дългия ви живот кралю Трандуил и на вас също принце Леголас!
Няма по – красив от него! Няма по – красив от принца Леголас!Няма! Само с баща му великият цар Трандуил са равни те по красота, по смелост, по бързина и по ум!
07.11.2016 в 15:12
Сирена Лестранж
В ,, Пущинакът на Смог “ елфите хващат джуджета и ги затварят.Трандуил нещо се ядосва и на половината му лице кожата изчезна.Винаги ли когато се ядоса много кожата му изчезва и защо? А това място на лицето му изгорено ли е или нещо друго е станало?
08.04.2019 в 17:56
😜
Не е никак хубаво да изразяваш всички грешки (или така да се каже лошо свършената работа според теб), тъй като всички участвали във филма независимо актьори, продуценти и т.н. са се постарали и то много. Да не забравяме факта, че това е един от най-добрите филми на всички времена!!!!!