„Отмяната” е прекрасен за зимните вечери, защото може да загрее от срам бузите на много хора, замесени в него. Друго нещо, заради което е чудесен е, че няма да Ви губи времето повече от телевизионния етикет – съдържанието му е побрано в шест клети епизода, но в тях се случват толкова малко неща, че реално Ви се струват като три. Ала нещото, заради което сериалът е наистина разкошен, е че е продукт на HBO, което означава че всички онези, които отчаяно се опитват да минат за ценители, никога няма да си признаят каква катастрофа е.

Първите неща, първо. Както е казал офтамолога на далтониста – „Нищо не е само черно или само бяло!” „Отмяната” не е толкова слаб, колкото може би се запечата в афектираното ми съзнание. Изключително дразнещ, плосък и наивен, да, но винаги можеше да е и по-зле – винаги можеше да е турски. В „Отмяната” има моменти на добра кинематография, адекватна атмосфера, впечатляваща актьорска игра и отлична музика, което също съм длъжен да отбележа. Мисълта ми е, че в него гарантирано има неща, които си струват. Но казвайки това, е време да обърна и другата буза и в случая бузата е гъзна.
„Отмяната” страда от малоумие, което не се вижда често, извън българския парламент. Сценарият е банален, но това е само един от кусурите. Все пак банален сценарий може да се преглътне лесно като аспирин, ако персонажите в него си тежат на мястото. Ако обаче са написани като тези в „Отмяната”, то аспиринът се превръща в цианкалий. Сериалът е справочник със заглавие „Как да превърнем героите в идиоти (Издание за идиоти)”. В него от главните до второстепенните лица действат като скриптирани NPC-та в игра отпреди 20 години, водени от примитивен алгоритъм, но без конкретна идея защо трябва да го следват. И когато шестте епизода се изреждат, единствената остатъчна емоция е недоумение защо виждате логото на HBO, а не на Lifetime или Hallmark.
„Отмяната” е дело на Дейвид Е. Кели, разчитащ на успеха на предишния си TV опит /”Големи малки лъжи”, отново с Кидман/, за да ни поднесе алтернативна мелодрама за богати мастии и техните привилегировано бели проблеми. Също като „Големи малки лъжи”, „Отмяната” се клатушка около принципа „Богатите също плачат”, който обикновените хора обожават да гледат в холовете си. Кой не би искал да съзерцава как свръхзаможни кучки, които с удоволствие наддават по $10K долара за чаша с чешмяна вода, са подложени на психологическо и физическо насилие, пък ако ще и само на ужким? Дейвид Е. Кели използва инерцията от предходния си мини-сериал, който също се въртеше около женска централна част, съмняваща се в съпрузите си, като в случая добавя и така познатата му от „Али МакБийл” съдебно-процесуална част за всички, които мастурбират, когато върви „Съдебен спор” по Нова ТВ.
„Отмяната” е писан по книга. Не съм я чел, защото книгите ме плашат. Но съм длъжен да го отбележа, за да сте сигурни, че става дума за онзи специфичен тип „сериал за умни”, за когото изтънчените зрители обичат да тръбят, когато се съберат да пият с другите земеделски работници. Книгата е кръстена „Трябваше да се досетя”, което е горе-долу същото, което си казах, когато шоуто приключи, понеже и аз трябваше да се досетя да не го почвам. Проблемът ми, както вече казах, е свързан с персонажите. Но първо сюжета. Представете си богато бяло семейство – мъж онколог /Джонатан, Хю Грант/, жена психотерапевт /Грейс, Никол Кидман/ и рошаво дете в частно училище, чиято представа за бунтарство е да учи цигулка. Живеят в къща с изглед към Сентрал парк, имат си лични шофьори и най-вече – не се отвращават един от друг, въпреки че са женени от 14 години. С други думи връзката помежду им е по-здрава от връзката между Робин Уилямс и въжето. Какво обаче се крие под лъскавата повърхност? Съпругът се оказва класен ебач, който дарява семе на всяка крайно нуждаеща се негова пациентка, защото е нарцисист и иска да има повече от себе си по света. Но това не е всичко! Оказва се, че любовницата му /Елена, Матилда де Ангелис/ е пречукана, малко след като е изчукана, и като казвам това имам предвид буквално – с чук. Изведнъж той се оказва на подсъдимата скамейка, а съпругата му трябва да направи всичко по силите си да гледа тъжно в близък план, за да се види всеки капиляр на кръвясалите й очи.
Дотук добре, аристократични неволи, достойни за 69 епизода от теленовела. Лошото е, когато мистерията почне да се разнищва и героите вземат да реагират на последващите събития. Следват спойлери, така че продължете на свой риск, ако изобщо някой все още чете. Та, имаме горда, силна, магистър психоложка, завършила Харвард, което, както добре знаете, е почти на нивото на УНСС, ама не съвсем. В същото време всяка сцена я оставя в емоционален ступор от информация, която едва сега научава. И не говоря за дреболии като това, че мъжът й е пляскал по-млади задници, а за колективни наблюдения, които един психолог, или човек със средно-проницателно око, може лесно да хване при продължително общуване с някого, особено ако е близък. Пример за такава простотия е разкритието, че Джонатан е имал 4-годишна сестра, починала вследствие на неговото безхаберие, за която съпругата му научава по случайност. /?!?/ Туй е обяснено с отчуждението между Джонатан и родителите му, поради което Грейс не е имала много контакт с тях, но все пак… тя никога не е ходила у тях… никога не е говорила с майка му или баща му, никога не се е интересувала от миналото му, никога не е виждала негови фамилни снимки? Аз правя по-голямо проучване на проститутките, които си поръчвам, отколкото тази Умна Бяла Жена е направила за мъжа, с когото смята да прекара живота си. Но пък е лекар с голяма заплата, така че…. защо да гледаме харизания кон в устата, нали?
Видната психоложка не е усетила, че баща й също е изневерявал на майка й. Системно. Тя дори не е била наясно, че отношенията им са били проблемни. А е семеен терапевт. Усещате ли за какъв мързел иде реч? 12-годишният й син успява да направи по-точен скрийнинг на баща си още в първия епизод, като му казва, че изглежда „напрегнат”, докато Грейс се лигави с него по телефона и дори не знае, че съпругът й е уволнен преди три месеца. /?!/ Впоследствие се оказва, че тя не знае нищо за никого, даже за себе си. В третия епизод имаме смехотворен клифхенгър, загатващ че Грейс също може да е заподозряна в убийството, тъй като улична камера я е хванала да снове през нощта в Бронкс. Това било, защото тя обичала да си се разхожда, разбирате ли? Сама… по тъмно… в Бронкс. Освен, ако не си търси интеррасов генгбенг, говорим за скандално евтина червена херинга. И изобщо какъв е смисълът от хаотични провокации, когато в крайна сметка най-първосигналната версия се оказва най-вярната? Малко преди края става ясно, че… ВНИМАНИЕ: МЕГА ТУИСТ!… съпругът й наистина е виновен, защото винаги е бил социопат, манипулатор и чуждоебец. Воала, поръчкова развръзка за удовлетворяване на #MeТоо теченията. Забележете, бил е социопат през целия си съзнателен живот, но е битувал с клинична психоложка, която изобщо не е била наясно с това. Ало-о-о, Харвард, в ОLХ ли ги раздавате тия дипломи, бе? Дори психоложката на Биг Брадър има повече аналитичен ум от тази пишман-докторица.
Още една карикатура, присъстваща по-скоро като запълване на някаква квота, е Едгар Рамирес – забележителна скулптура от мъжество, играеща с вкочанеността на скулптура. Той е полицейският инспектор с лош поглед, разследващ убийството на Елена, поради което трябва да емитира аурата на „Лошото/Умното/Коравото Ченге”, само за да бъде направен на „Тъпото Копеле“ през втората половина и накрая да се появи за няколко секунди преди надписите, колкото да не забравим, че животът му има значение. Брутална подигравка, която би трябвало да е унизителна за актьора, но все пак говорим за латинос, а те имат нужда от всяка една работа.
Да се върнем на Джонатан. Преходът от възпитания англичанин към злия психопат е така внезапен, нагласен и неестествен, че последните минути на шестия епизод изглеждат като от изцяло друг сериал. /не че гледането на нещо друго не е плюс, в случая/ Мога да похваля британския хубавец, понеже „Хю Грант” и „английски психар” в едно изречение звучи почти толкова абсурдно колкото „Любо Нейков” и „калориен дефицит”, но актьорът е учудващо порядъчен в образа си. Даже можеше да му се размине, ако не беше моментът, когато социопат-по-учебник е разобличен на базата на непроверена и субективна информация, дадена от майка му по Skype. /?!?/ А за капак собствената му съпруга /онази, дето хабер си няма за нищо около нея/ дава окончателен психологически анализ, с който умишлено го закопава. Бедният човечец – след като най-важните жени в живота му го преебават публично, дори да не е искал да убива преди, вече със сигурност ще има желание.
„Отмяната” се опитва да е стилен, използвайки гъзарски операторски врътки като тилт-шифт обективи и близки кадри, от които може да получите ометафобия, но това е само фокус-мокус за разсейване непретенциозната аудитория, че гледа нещо Ентелектуално. Авторката на книгата Джийн Ханф Корелиц е абдикирала от поста си още след първия епизод, оставяйки действието на самотек, явно заета да преследва Хю Грант за автограф върху цицките си. От цялата зловонна дружинка на калпаво изградени персонажи, най-уравновесеният е този на бай Доналд Съдърланд, който прави най-малко погрешни решения /като изключим факта, че се връзва на акъла на щерката да изкара мъжа й от ареста, преди да се е превърнал в килийната булка/, а играта му е престижно добра, дори да приемем, че кара по инерция след ролята си в „Богатство.” Коз на шоуто би трябвало да е Никол Кидман, която, признавам, изглежда похвално добре за своите операции на лицето, но като централен персонаж потъва на дъното по-бързо от буен негър на робовладелски кораб. Не отричам, че австралийката се старае да генерира киселинен дъжд от емоции и чат-пат буди симпатии, колкото и трудно да е в конкретния случай. Ала цялото ядро на персонажа й е толкова сбъркано, че най-вероятно никой няма да приеме на сериозно дори най-габаритните й етюди. Даже се замислих защо Кидман се раздава така в ролите си на съпруга на психично болен човек, след „Големи малки лъжи” и ”Отмяната”, но после си припомних, че е била женена за Лорда на Сциентологията и всичко си дойде на мястото.
Сюжетът приключва по-бързо от тоалетна хартия по време на пандемия. Всъщност, сериалът свършва толкова рязко, че почти очаквах някаква пост-кредит сцена, в която, ако не друго, поне президентът на HBO ми се извинява за нанесените щети. Такава нямаше, нямаше и логичен финал, освен преждевременно еякулирал завършек, служещ по-скоро за нервно замитане на лайна. В крайна сметка, шоу от калибъра на „Отмяната” би трябвало да е гарантирана рецепта за успех и с потенциал за пост-епидимиологична TV класика, а в края на деня получаваме непохватно подредено алангле, което, напук на звездния си каст, трябва да се заобикаля отдалече, като кашлящ пациент в инфекциозно отделение. Сигурно ще попитате „Защо тогава го гледа бе, изрод?” Може би, защото беше на HBO и трибуквието ме залъга като малко дете в микробуса на педофил. В ретроспекция обаче мога да потвърдя, че преживяванията изобщо не подлежат на сравнение. Все пак едното е няколкочасова мъка, за която после е неудобно да се говори, а другото е… престой в микробуса на педофил.
26 коментара
Comments feed for this article
17.12.2020 в 21:33
"Хейтър"?
Точно за „Големи малки лъжи“ ме подсети този сериал. И за двата ме беше яд накрая, че си загубих времето, но „Отмяната“ ме остави с едно особено чувство на преебаност накрая. То бива скука, скука …през цялото време, но с“развръзката“ буквално ни се изсмяха.
18.12.2020 в 11:43
cinemascrotum
„Големи малки лъжи“ не беше чак толкова зле. Но „Sharp Objects“ определено беше по-добър и от двата.
18.12.2020 в 22:24
"Хейтър"?
Не съм гледал „Sharp objects“, но казаното от теб го разбирам като „От трите тъпотии то е най-доброто“, та мисля да си го спестя Поне него. 🙂 Особено като знам, че поставяш „Breacking bad“ на челните места из сериалите. Хахахаха
Апропо, нещо за „Mandalorain“ или ще го чакаме да свърши?
23.12.2020 в 21:26
ddionisiev
И аз бих искал да прочета мнението ти за „The Mandalorain“!
25.12.2020 в 15:59
cinemascrotum
Първият сезон не беше лош, вторият още не съм го подхванал.
17.12.2020 в 21:41
alejuve
Направи ревю на Джошуа-Пулев. Защото Антъни го е било страх, но ние простосмъртните не го забелязваме. :))
18.12.2020 в 11:44
cinemascrotum
Онова беше трагедия, много отвъд моя капацитет.
18.12.2020 в 00:19
vladko
Сериала имаше пагубна сюжетна грешка, която го съсипа за мен в последните 10 минути на последния епизод. Огромната пропусната възможност на сценаристите е, че героинята на Кидман можеше да е убийцата, разбира се от необуздана ревност и гняв, че някаква мърла от простолюдието е посегнала на и е съсипала перфектния и илюзорен свят на успешна работеща жена (любимка и глезла на палавия си ебещ настрани татко), създала перфектното семейство с идеалния мъж. Можеше да я изкарат, че поради шока от факта, че е отнела живот, е потиснала спомена от деянието, както и поради факта, че то е в тотален разрив с представата и за себе си и света в който живее. Това щеше да е психологически издържана обосновка и би паснало идеално на заглавието The Undoing (Развенчаването), в който сюжет героинята осъзнава, че навръх цялата си професионална подготовка, не е могла да се „усети“ че мъжа и изневерява и е обект на изнудване, защото е прекалено прехласната по илюзията за перфектен живот, която сама е създала и подхранвала с години. Всичко това не се случи поради една-единствена причина – феминизма победи (самия себе си).
18.12.2020 в 11:48
cinemascrotum
Принципно наистина щеше да е по-достоверно, особено при условие, че нейната гледна точка за всичко случващо се бе тотално неадекватна. Но нали лошият винаги трябва да е Богат Бял Насилник, а жертвата – Смела Еманципирана Жена….
18.12.2020 в 03:40
Katerina
Оле, жива да не бях! Толкоз изключително уважаваният от мен синема-скрот., е отделил от изключително ценното си време минути за размисъл и писателство върху този насметен набързо боклук, изтърсен от роман, дето навремето изчетох на английски, май не е преведен. Наистина има някакво съвпадение до първа серия и до идентичност на убиеца. \нищо друго. Не че и романа не е изпадък, но филма е просто жалък. Пък и американската индустрия платила на Кидман по милион и двеста хиляди на епизод! За нищо ги нямат милионите тез американи! Хареса ми ревюто изключително много и съм в синхрон с него, а ако можех да се изразявам толкоз цветисто, точно това щях да напиша, но не мога.
18.12.2020 в 11:50
cinemascrotum
Не знаех, че на Кидман са й давали толкова, нищо чудно, че е проявила интерес. Седем милиона, за да играеш себе си, e чист джакпот. 🙂
20.12.2020 в 00:38
Asen S.
❤️
19.12.2020 в 09:34
Хаинц
Има и по – ужасни неща от този сериал , цитирам >
„Зад маската на Батман предстои да влезе тъмнокож мъж.
Промяната ще стане факт в комиксовото събитие DC Future State, което ще започне в края на януари 2021 г. “
Искрено се надявам , този анонс да е безвкусна шега , иначе ще трябва масово да подаваме молби , да ни признаят официално за негри .
19.12.2020 в 12:50
cinemascrotum
Напълно очаквано, но не ме интересува – след последните три филм с Батман, героят спря да ме вълнува и като бял. Ти се радвай, че ще е тъмнокож мъж, можеше да е транссксуален индиец или още по-зле – Елън Пейдж.
20.12.2020 в 12:13
TheQueenOfSwords
Спря да те вълнува защото толкова ти хареса трилогията, че не смяташ, че ще има по-добри Батман филми или защото са толкова зле, че не искаш да си причиняваш нещо подобно отново 😀 😀
20.12.2020 в 13:23
cinemascrotum
Под „последните три филма с Батман“ имам предвид „ЧР: Възраждане“, „Батман с/у Супермен“ и „Лигата на справедливостта“. Така че, да, ако се съди по тях, не смятам да си причинявам нищо подобно отново. 🙂
П.С. Сега се сетих, че Батман се мярка и в „Отряд самоубийци“… значи поправка, героят не ме вълнува след последните си 4 филма.
19.12.2020 в 17:06
Pow R Toc H
Благодаря! След всички платени публикации по свой адрес, имаше нужда от адекватен коментар, тва лайно „Най-добрия за годината“, заедно с другата фъшкия – Дамския гамбит, където нещата не вървяха толкова зле, но с последният епизод навакса подобаващо. За мен най дразнещо в ъндуинга е, това че се опитваше да внуши на зрителя, да търси убиеца другаде, със евтини похвати, като разходката на Николчето, нощната разходка и на Бай Доналд до мъжа на пречуканата, който пък я преследваше от време на време, ей така, все неща оставени без грам мотив или обяснение в последствие. И да не забравяме самите кредити, които внушават, че кака Никол има тъмна страна. Много евтино и обидно сериалче, още в началото, като видях фенси похватите с камерата, ми стана ясно, че нещата не са добре с него, но не очаквах баш такава гавра. ХБО започват яко да ме дразнят. Мъка!
19.12.2020 в 17:36
cinemascrotum
Това с кредитите не съм го видял,
защото, когато разбрах, че самата Кидман пее в тях, ги скипвах all the way.
20.12.2020 в 00:36
Asen S.
Точно!
22.12.2020 в 17:46
MarshalBoy
Скротум,по режещия тон,напомнящ флекса на съседите в кротка съботна неработна утрин,подозирам че не си гледал другите over the top сериалчета на Трите буквички:Страната на ЛъвкраУт,Старата гърла и Тъмните Му Мадерии…Моля те,преди да сипеш скверни слова за Undoing, да погледнеш поне по един епизод от тези кинематографични шедьоври,и ще се убедиш,че понякога е по-правилно да те приберат в микробуса на педофила от Вакарел,отколкото да си пуснеш НВО go…
22.12.2020 в 23:08
cinemascrotum
Прав си, наистина не съм ги гледал и което е още по-хубаво – не желая да го правя. Тази година сериалите са по-зле и от филмите. Един от най-смислените сериали, на които попаднах наскоро, беше руски. А аз мразя руски сериали. Смятай колко е зле положението. 🙂
23.12.2020 в 00:00
MarshalBoy
Кажи кой е този руски сериал,че и аз да страдам по аналогия?Между другото,най-смисленото нещо,което съм гледал по НВО тази година, е хърватски сериал-„Успех“…
23.12.2020 в 00:16
cinemascrotum
„Dead Mountain: The Dyatlov Pass Incident“. Не е някакъв шедьовър и свършва адски сълзливо, но определено е сред малкото, за които не ме е яд, че си изгубих времето. 🙂
23.12.2020 в 09:26
AzUrAL
Ами, мерси точно се чудех, какво да гледам, явно ще е “
The Queen’s Gambit“.
29.12.2020 в 01:37
Борислав
Моля те, драсни някой ред за тоя боклук Wonder Woman 1984.
29.12.2020 в 15:30
cinemascrotum
Ще го гледам довечера евентуално, но с нежелание.