Снощи се разхвърляха Бафтите, а същинските Оскари пристигат след 13 дни и на 14-тия никой няма да си спомня за тях. /за читателите ми от Алфа Кентавър пояснявам – 13 земни дни/ Филмите, номинирани в категорията „най-добър” тази година, са колекция от драмедии, повечето от които отговарят на едно и също условие – базирани са на що-годе истинска история, боравят с невралгични теми като расизъм и феминизъм, и поне 50% са номинирани от лицемерие. Също така в цели два от тях се говори за черни пантери, но и в двата те са добрите, така че спокойно.
Направих си труда да ги прегледам и вече съжалявам, че го направих. Ща не ща обаче, те са селектирани като елита на 2018-та, затова реших да им отделя по един абзац от кумова срама, колкото да поддържам заблудата, че това е блог за кино.
„BlacKkKclansman“
Спайк Лий е хроничен расист и можете да ми вярвате, понеже it takes one to know one, дет`се вика. Това е човек, който открито плюе Джон Уейн, само защото преди повече от половин век e участвал в уестърни, в които индианците са представяни като злодеи. „BlacKkKclansman” е несъмнено интригуващ и базиран на реален случай, а 70-тарската атмосферата е удачно колоритна, но историята е изопачена, а Спайк се оплита в потребността си да преекспонира стереотипа за „злите бледолики” и се олива в сферата на етническата пропаганда. За сметка на това винаги е любопитно да се наблюдават актьорските изкривявания на „красивия Адам Драйвър”, както е известен сред никого. Общата ми оценка е пълно безразличие, но мога да се съглася с едно – расизмът и афро-прическите са едни от най-грозните моменти в американската история.
„Bohemian Phapsody“
Биографичен филм, преписан дословно от детския буквар за биографични филми, където най-доброто са песните на Queen, които може спокойно да слушате отделно и така да спестите два часа от живота си. Претупана и повърхностно разказана, страдаща от сериозни пропуски в конструкцията, но и от видими художествени своеволия, историята на един от най-великите музиканти в глобален мащаб се помни само толкова, колкото най-дългата му песен. А когато за най-прехваленото нещо в него се счита имитатор на Фреди Меркюри, който изглежда сякаш току-що е излязъл от гримьорната на „Като две капки вода”, значи може би шибането на непълнолетни момченца не е било най-голямото, а просто едно от многото грешни решения на Браян Сингър, повлияли на продукцията.
„Roma“
„Рома” е уникален ретроспективен поглед към детството на Алфонсо Куарон, който обаче така и не ме грабна с нищо, освен с безупречната си и на моменти извънземна кинематография. /уточнявам че използвам думата „извънземна“ в добрия смисъл, а не защото главната героиня прилича на извънземно./ Брилянтно заснет, но тематично непоносим, поетичен мемоар, който се гледа по задължение. Наречете ме привилегирован бял, какъвто и съм, но битовите драми на глуповата мексиканска прислужница, колкото и лични да са, просто не ме жегват. Адмирации на Алфонсо за интимния си авторски портрет, но не мога да нарека кафявото бяло или с други думи – не мога да харесам нещо, което не усещам така, както е било предвидено да се усети. Обичам да го описвам на познатите си като „Най-красивият филм, който никога няма да изгледате.”, даже когато никой не ми е искал мнението, както се случва и в момента. Като всяко изкуство, киното е субективно, а Куарон е демиург с езика на това изкуство, но обикновеният живот като форма на изкуство, явно не е моят тип изкуство. Това дори аз не го схванах, но го мисля. Сигурно не разбирам достатъчно от кино, кой знае? /не, не ми отговаряйте!/
„A Star is Born“
Може би най-дразнещият от цялата група. Музикалните филми ме дразнят. Романтичните филми ме дразнят. Лейди Гага ме дразни. Актьорът Брадли Купър ме дразни, но режисьорът Брадли Купър ме дразни най-много. В лайното, което Томи Уайсо е настъпил на тротоара, точно преди да получи вдъхновението си за „The Room”, има повече творчески потенциал, отколкото в цялото тяло на последния ергенски хубавец. Сигурен съм, че като за рамките на жанра „Роди се звезда” може и да става за нещо, но като изключим Сам Елиът и останем само с ужасяващите клишета и аматьорски хаотичната втора половина, стойностните му моменти са по-неоткриваеми от тялото на Джамал Кашоги. А поради някаква причина Гага има и голи сцени, което вече съвсем не е за хора с лабилни сетива.
„The Vice“
Крисчън Бейл е подул корема, сякаш не жадува за ОскУр, а предварително го е изгълтал целия. Псевдодокументална биография, срутена като WTC кула под напора на амбицията си, понеже така и не уцелва правилния подход в презентацията на титуляря си. В началото Дик Чейни е показан, едва ли не, като това, което съм аз във фитнеса, а именно – комичен персонаж. Накрая е еволюирал до завършен Сатанаил. Между тези две точки обаче трансформацията му е крайно неубедителна и всички опити за сатирични мета-намигвания /вкл. фалшиви финални надписи по средата на филма и Шекспиров диалог/ не са нито остроумни, нито адекватни. Общо-взето “The Vice” се държи на повърхността единствено заради удивително хипнотичното преобразяване на Крисчън Бейл, но иначе минава и заминава без да се запомни с нищо, освен с очевидните симптоми на болестта „Искам Оскар и то веднага!”
„Black Panther“
За „Черната пантера” не ще говоря хули, тъй като всяка дума против него може да ме банне от Facebook. Сигурно, ако спомена факта, че Данаи Гурира е единствената актриса, която изглежда по-добре плешива, отколкото с коса /справка – „Живите мъртви”/, също ще излезе, че съм ксенофоб или сексист. Както и да е, филмът просто е тъп. Определено е с една-две степени по-добър от типичните екземпляри на марвелската менажерия, като например самостоятелните проекти за “Спиндерман” и “Мравка-мен”, но каквото и да говорим не струва нито хайпа си, нито поп-културния си бум, нито етническото напрежение, което генерира. Това не е продуктът, който чернокожите трябва да приемат като автентичен за културата си, нито да го използват като оръжие за извоюване на някакво признание, но истината е, че се случва точно това и ако не сте доволни, най-вероятно или със сигурност, сте расисти. А иначе филмът си е тъп, не знам дали го споменах.
„The Favourite“
Шантавият бате Йоргос се завръща с ново предложение, този път без писналия на всички Колин Фарел, но с почти същата инжекция от креативен абсурдизъм. Придворно гъзолизане, женски манипулации, attention whore-изъм и меркантилен лесбионизъм са част от психо-драматичната динамика на „Фаворитката”. Историята е толкова очарователно налудничава и даже на ръба на гротеската, че най-вероятно ще поляризира в двата края на спектъра, но за разлика от предните филми на Йоргос, този води до най-неосезаеми психологически травми. И ако не мога да го препоръчам на всеки, то категорично мога да похваля еманципираното женско трио, най-вече Оливия Коулман, чиято нелицеприятна физиономия често си представям, когато искам да ми спадне ерекцията, но тук е прегърнала грозотата си така, както педофил прегръща изгубено в мола дете, и балансира с огромно количество талант, който още от „Tyrannosaur” насам остава недооценен от Академията.
„The Green Book“
Само „Да возиш мистър Дейзи” ми хареса така, както трябва да се хареса претендент за най-добър Оскар – емоционално и интелектуално. ½ от братята Фарели е направил носталгичен road trip-филм и като казвам “носталгичен” нямам предвид, че ми липсва расизма от 60-те, а че „Зелената книга” създава усещането на отдавна забравена feel-good класика – като ония, дето вече не ги правят. Централната двойка е химически споена, тонът е игрив и приятно сантиментален, а общото чувство е на тривиален, но образцов продукт. Играта на Мортенсън е абсолютно удоволствие, но крадецът на някои сцени е Али, въпреки че отново играе гей и най-вече – отново играе негър. /typecast much?/ Както се казва, Аферим, Али, Машшалах! /искам да уточня, че използвах думата „крадец”, защото е талантлив, а не защото е чернокож – б.а./
25 коментара
Comments feed for this article
11.02.2019 в 11:45
Pow R Toc H
Както е тръгнало, тотално ще ме откажат да гледам филми. Толкова миризлива година не е имало в киното. Всичките са толкова шибано актуални, че ми се реве. Имам една камара любими чернокожи артисти, и никога не съм проявявал расистки наклонности (въпреки, че съм от Сливен, и не веднъж съм ял бой от тъмни субекти:), но това не се трае вече. След като гледах шибания „Widows“ обаче, чашата преля, нямам думи просто, липсваше само някой онеправдан гейчок, за да е пълна съвременната картинка.
11.02.2019 в 15:04
Коко
Нали тука стана дума, че Лиъм Нийсън, го наскачали, заради расизъм…Та в този „Widows“, в началото, се натискаше, че и целуваше, една меко казано, разплута дърта негърка…Това, явно, като извинение ли, що ли….Сега, аз като мъж, не мога да отрека, че има негърки с перфектни тела, ама баш тази….Е, той си знае….можело е, да му натресат черен разплут мъж, за наказание 🙂
11.02.2019 в 13:24
Катерина
Още преди месец, като поизгледах горната компания полупоносими филми, реших, че ако не дадат Оскара на „Зелената книга“, са висши лицемери. Единственият гледаем филм по всички по-горе споменати причини, вкл. и че допадна на най-широка публика. Всецяло и всеобхващащо харесах обаче само „Рома“.
11.02.2019 в 14:48
Коко
Баси…..нито един от филмите, не съм гледал….Явно, добре съм направил….
11.02.2019 в 16:34
росен
на „Пред портите на вечността (2018)“ ще направите ли ревю?
11.02.2019 в 16:37
cinemascrotum
Не. А и още не съм го гледал.
11.02.2019 в 16:43
Krampus
Явно съм късметлия, защото съм гледал само „Зелената книга“. Исках да си сваля нещо от номинираните, и си избрах него. Какъв инстинкт, а. Виго отдавна ми се е издигнал в очите, и тук го потвърждава. А пък Али-то ми беше допълнително симпатичен, защото паралелно гледам и „Истински детектив“, където дяволски добре се напасва. Напоследък имах нужда от появата на интелигентен, перспективен и класен чернокож, подобно на Фрийман, Дензъл и …. ‘ми то май няма други.
11.02.2019 в 17:35
Кочо
Ами на Лорънс Фишбърн щерката?
12.02.2019 в 15:16
Слокара
The favourite is my favorite. Страхотен филм, кинематографията на страхотна, периода на Стюардите е представен отлично с цялата си помпозност и гротескност. Края си беше по Йорговски…
12.02.2019 в 15:38
Petia Ivailova
Ако филмът на Брайън Сингър получи Оскар, дали ще му го отнемат демонстративно малко след това?
12.02.2019 в 16:01
cinemascrotum
@Слокара, страхотен е, да, но Йоргосът малко пресоли манджата с широкоъгълния си фетиш. На всички е ясно, че иска да подържа екстравагантен стил, ама тия рибешки лещи визуално ми дойдоха с една идея по-ексцентрични, отколкото бе нужно.
@Petia, ако някой сбърка пликовете и филмът спечели, могат да унизят Сингър като викнат една от “жертвите” му на подиума, който да използва статуетката на Оскар, за да посочи пред всички къде точно го е пипал чичо Браян. И чак после да му я отнемат. 😀
13.02.2019 в 00:31
Buba
В рамките на 3 дни изгледах два от номинираните. „…Пантерата” (заради проклетия бан 🙂 и суматохата около номинациите) и „Зелената книга” ….. пак заради същото.
Щях да коментирам „Черната пантера” – това детско филмче, и как се е оттекъл от мен като вода от мушама – без следа, дори не ме подразни или отегчи, което очаквах, предвид жанра му, но не ми се пише за него сега.
Защото „Зелената книга” ми достави истинско удоволствие, а това отдавна не ми се беше случвало. Напълно съм съгласна с краткия коментар за него на cinemascrotum. Това е от моя тип филми, и ми напомни времената, когато вкуса ми напълно съвпадаше с този на филмовата академия.
Сравнение между двата филма е допустимо само като илюстрация, че „послания”, „идеи” и всякакви належащи политически задания не са достатъчни за доброто кино (отделно, мисля че „Green book” дори не е филм основно за расизъм или предразсъдъци). Дано да не се окаже, че за „Оскар”-а са достатъчни.
(Само малко се притесних какво е направил с тялото си Виго Мортенсен и дали е обратимо 🙂 ).
13.02.2019 в 10:17
cinemascrotum
Мда , „Зелената книга“ е по-скоро филм за приятелството между бял и черен, напук на ширещото се около тях тесногръдие. Хареса ми също, че хомосексуалността на Шърли е засегната съвсем небрежно. Така публиката е наясно с комплексния му образ, без да се натрапват излишни нравоучения, а сексуалната му ориентация не ги отклонява от много по-важната тема – че е напълно възможно бял и черен да съществуват равноправно в едно общество, балансирайки взаимно личните си недостатъци. Ако някой филм трябва да спечели Оскар, само за да тушира расовите страсти в САЩ и успокои беснеещите негри, че етносът им в киното е представен с уважение, отделно че включва един от най-талантливите чернокожи актьори на своето поколение, това трябва да е „Зелената книга“.
А за Виго не бери грижа. Повече се притеснявай за Крисчън Бейл. 😀
14.02.2019 в 00:12
Buba
Да, точно – за приятелството, но и за начина, по който хората си взаимодействат за да еволюират. Освен това те не бяха само бял и черен, а и много други противоположности.
Крисчън Бейл днес го погледнах на снимка – еха! 🙂 Това не му е първата такава трансформация, дано му дадат Оскар преди да се е самоубил чрез дебелеене.
13.02.2019 в 18:15
smd
Не знам какво се чудите защо това са номинираните филми? Ами представете си останалите какви бози са, филмите от 2018 явно са слаба ракия. Нека някой посочи филм, който е пропуснат от номинациите, а е заслужавал?
13.02.2019 в 21:19
cinemascrotum
„First Reformed“.
14.02.2019 в 12:53
smd
може би става за оскар да, едвам го изгледах, заспах поне три пъти
14.02.2019 в 15:12
Rockfan
Ха-ха, браво, човеко! Много точен коментар (честно, изкефи ме) 🙂 ! Абсолютно и аз това си мисля- че (особено) в последните години филмите, спечелили „Оскар“ се надпреварват да бъдат кой от кой по- скучен и досаден. Най-вероятно и тая година наградата ще я грабне най- псевдоинтелектуалния и „сериозен“ филм (разгледайте постерите в публикацията и познайте кой 🙂 ). Май един друг Оскар (Уайлд) беше казал, че „класици са онези автори, за които всички говорят, а никой не ги чете“ 🙂 . Та и при филмите същата работа- печелят награди филми, които след две години никой не помни 🙂 …
16.02.2019 в 22:03
antonterziev
First Reformed е супер рядка птица. Пол Шрьодер денси transcendental style
01.08.2019 в 13:23
iEATpriests
Alright, alright, alright. Впечатляващ филм, не толкова с идеите си, колкото с изключително добрата си експозиция, елегантно въвеждаща в дебрите на сюжета. Възприемаш видяното, както чрез интелекта си, така и чрез чувствата. Премерено и раздадено в идеални порции.
Краят на филма – финална дестинация, до която събитията във филма ни довеждат, паралелно, по двата различни пътя, успяващи много умело да разкрият богат спектър от градивните елементи на човешкото битие. Брилянтно използване на особеностите в тази дуалност от създателите на лентата. Повечето се провалят с гръм и трясък, оставящи, след себе си, единствено отломки от мелодрама. За Хоук съм пристрастен – без коментар.
Рефракция някаква и все пак не ме свърта да кажа, че Матрицата, трилогията барабар с “Animatrix”, по която може да се напише прилична книжка озаглавена „Дървената философия. Защото философията не може да бъде никаква друга освен дървена”, е прилежно сведена до двата часа във “First Reformed”, от което зрителя печели.
15.02.2019 в 01:43
Charger
Да, гледах Рома и е ебати личния филм на Куарон, ама не е за публика.
И на Уди Алън са му лични историите, ама стават за гледане, тва беше бахти и насилието с тоталната скука…Браво за 360 градусовата камера и ч/б изображение и толкова. Филмът можеше да се разтегли поне още четири часа, без да се случи нещо интересно.Мега скука.Голямата скука.
23.02.2019 в 13:09
yeah, sure
Не съм гледал нито един от тях, защото вече очаквам политкоректна пропаганда на всеки ъгъл. Досадно е, има по-яки неща в живота.
23.02.2019 в 13:51
yeah, sure
Освен това, Бохемската рапсодия. What the actual fuck? Какво толкова има в тоя филм, освен тъжната история на един гей, умрял от СПИН?
До сега не беше ли ясна тая история? И това детенце Рами Малек, честно ли? Супер слабо, но политически коректно спрямо геевете и умрелите. Както несъмнено сте забелеза̀ли, умрелите се ползват с по-големо уважение, отколкото живите. имат легендарен ореол. Примери: Сена, 2Пак, Екопак (не събират хич боклика), и кой ли още не.
23.02.2019 в 20:59
Malkovich
Мислиш ли, че Тарантино с Once Upon A Time In Hollywood ще се задържи на високото ниво, което създаде с The Hateful Eight?
23.02.2019 в 21:40
cinemascrotum
Принципно Тарантино ми е точно толкова провокативен, колкото и противоречив. На моменти изглежда до такава степен вътре в тънкостите на индустрията, сякаш е роден на снимачна площадка, в други имам чувството, че просто импровизира, понеже хабер си няма какво иска да каже, но като цяло е един от режисьорите, които никога не оставят публиката равнодушна. Въпреки типичните си инфантилни тарантиновизми, „Омразната осморка” ме изненада приятно, а ако снимките от “Once Upon a Time in Hollywood” са показател /а те не би трябвало да са/, очаквам наистина феноменален резултат. Но, както вече казах, това е Тарантино, така че шансовете да разочарова са точно толкова, колкото и да впечатли. 🙂