„Животът ще намери начин.”, изжужа Мухата преди четвърт век и се превърна в meme. Днес, въпреки че го повтаря в трейлъра, д-р Малкълм ни пести тази реплика в камеото си, най-вероятно за да не превърне „Рухналото кралство” в по-голям фарс, ако това изобщо е възможно. /spoiler alert: не е/ Иначе горкият Малкълм изглежда досущ като фасона на юрския франчайз – изнемощял, помрачен, досадно философски и последно актуален преди двадесет години. Мда, ако наистина трябва да похваля „Джурасик свят 2” за нещо, то е че сигурно е единственият филм в историята на киното, където Джеф Голдблум е най-скучното нещо.
„Рухналото кралство” е продължение на вълнуващата юношеска перверзия с елемент на романтична комедия, наречен „Юрски свят”, който бе толкова впечатляващ, че ако сега питате някого за сюжета му, той ще набърчи вежди и ще изсумти нещо от рода на „Дъ-ъ-ъ, ами имаше едни динозаври!” Споменът за художествения инсулт на Колин Тревъроу е блажено заличен от кино-паметта на всеки нормален зрител с интелект равен или по-висок от този на крастава жаба. Сега обаче, туморният сикуъл ни телепортира обратно на о-в Исла Нублар, на 120 мили западно от Коста Рика, където никой не може да Ви чуе как крещите… също както никой не чува и Т-Рекса, поне докато не е на метър от него. /?!/ Правилно прочетохте – 12-метровото чудовище, чиито стъпки създаваха вибрации в чаши и локви с вода много преди да се появи наяве, сега изниква изневиделица по-ловко от нинджа, майстор на спинджицу. И това, драги зрители, е само осмото най-малоумно нещо в „Джурасик свят 2”.
„Рухналото кралство” е режисирано от Х. А. Бейона, познат с филмите за деца, убити от родителите си /”The Orphanage””/; деца, чиито родители са умрели /”A Monster Calls”/ и деца, които за малко да умрат с родителите си, но за жалост не успяват. /”The Impossible”/ Комай човекът избира проектите си по това дали вътре има деца и/или родители в смъртна опасност, което донякъде обяснява присъствието му в „Юрски свят 2”, където в риск са както деца, така и възрастни с детски акъл. Положителната последица е, че предишният пишман-режисьор /Колин Тревъроу/ е прогонен от Universal, нарамил пръчката с вързопче със суха храна, останала му след като бе изгонен и от DISNEY, и сега, ако имаме късмет, вече гние в някоя крайпътна канавка, блъснат от тир с мексикански емигранти. Това последното с канавката не е истина, разбира се, а просто лична мечта и част от бъдещата ми книга „Как да оправим Холивуд за 800 дни”.
Хуан Антонио Бейона се е нанизал balls-deep в продукцията и очевидно задвижван от мотивацията „Защо не можеш да си като Спилбърг?” е заснел не просто филм за клонирани динозаври, а направо е действал като клониран режисьор на оригинала. Поне пет reflection-шота, двойно повече заигравки със сенките и дузина Спилбърг-лица, акомпанирани от Джон Уилямс-кия имитатор Майкъл Джакино. Отделно имаме безброй директни копия на първите два епизода – трима герои бягат от галопиращи около тях динозаври /JP1/, протагонистът е преследван от раптори по керемидени покриви /JP2/, гигантска крак стъпва в близък план, хора зяпат възхитено брахиозаври /минус най-драматичното сваляне на слънчеви очила в историята на киното от JP1/, героите лекуват наранен завър /JP2/ и т.н. мимикрии, които не са нито органични, нито вършат някаква полезна функция, освен като последните капки, преливащи писоара наречен „Рухналото кралство”.

Ще им трябва по-голяма клетка…
Х. А. Бейона и Дж. Дж. Ейбрамс трябва да организират състезание „Кой е по- по- най-Спилбърг”, понеже са фаворити в масажирането на юдейския му фалос. Тяхното минава границите на уважителния трибют и отива към чисто подлизурство. Но ако преглътнем иритиращите визуални копи-пейстове, Бейона е скалъпил по-естетичен и кинематографичен блокбъстър от Тревъроу и може би щеше да направи повече, ако не работеше по сценария на Тревъроу. Не искам да съм субективно критичен спрямо клетия Колин, тъй като с него си приличаме – и двамата не разбираме от кино – но благодарение на факта, че мозъкът му е с размерите на този на триседмичен ембрион, „Рухналото кралство” е пълен с толкова третокласен диалог, депресиращи персонажи и логически безумия, че ако беше само със $170 милиона по-евтин, щеше да е български.
Три години след събитията от „Юрски свят”, на 120 мили западно от Коста Рика ще избухне вулкан, който ще изтреби всички живи динозавЪри. Богатият дъртак Бен Локууд /Джеймс Кромуел/ наема синеоката кифла Клеър /Брайс Далас Хауърд/ да съдейства за спасяването на VIP рапторката /рапторица?/ Блу, възпитана и обучена на хорския ум и разум. За целта се включва the dino whisperer Оуен /Крис Прат/ и заедно с 1 бр. алфа-лесбийка и 1 бр. нетърпим комичен персонаж от неуточнена низша раса, те трябва да отидат в „рухналото кралство”, преди вулканът да е изригнал и милостиво съкратил филма с един час. Но това е само ½ от историята. По-късно отиваме в имението на Локууд, където става ясно, че завЪрите са спасени с комерсиалната цел да бъдат продадени на търг, като най-обикновени роби. Тъкмо щях да кажа, че в „Джурасик свят 2” няма главни негри, а то се оказва, че имало… просто те не са хора. /имам предвид, че са динозаври, расисти такива!/
На челна позиция отново е Крис Прат с дългогодишен опит в „Parks and Recreation”, което го прави ценен за всеки парк и всяка рекреация. До него пък се затърча, вече със спортни токчета, Брайс Д. Хауърд, по-известна като „от режисьора на „Уилоу”. Двамата продължават своите will they/won`t they взаимоотношения, ала тук поне не са придружавани от двете братчета с лъвски сърца, които най-вероятно са предпочели да останат в гимназията – надявам се в такава със завишен процент на училищни стрелби, ако ми схващате намека. Не, сега около тях се мотае друга утайка, селектирана внимателно от учебника по едноизмерни персонажи и включваща устата мъжкарана, мрънкащ Маугли, стереотипен зъл наемник и умното момиченце Мейси, което се радва на динозаври, но когато ги види зад гърба си почва да пищи по-пронизително от Дакота Фанинг във „Война на световете”. Имаме и грохнал старец, който да запълни празнината в гроба сърцата ни, оставена след липсата на Джон Хамънд, като ироничното е, че Бенджамин Локууд загива най-позорно – динозаврите вилнеят над бащино огнище на пет метра от него, а той е убит от… възглавница. Звучи като чаровна епитафия, не мислите ли?
Сюжетът е прояден от термити, а дупките са повече от тези по минно поле, през което са минали заблудени овце. Абсурдите вътре ще Ви преследват в сънищата, дори по-често от онзи повтарящ се кошмар, в който сте голи и сте дебнати от учителя си по физическо. /какво, само аз ли го сънувам?/ Въпреки отчаяните опити да задава сложни морални въпроси за последиците от генетичното клониране, в съзнанието на зрителите се запечатват клоунадите, като например сцената, където Оуен е еротично излизан от тлъстозавър /съжалявам, но не съм длъжен да знам породата на всеки юрски рептил, може би защото не съм на 12 годинки/ или сцената, в която Клеър обяздва Т-Рекс, както и други форми на сексуално инюендо с праисторически оттенък.
А сега предлагам да направим нещо, което в Холивуд се прави рядко – да помислим с главите си. Шайка трафиканти решават да спасяват динозаври в Ноев ковчег, а Оуен се съгласява да рискува собствения си живот, плюс този на бившата-си-бъдеща любовница, за да отвлече питомния си варан, който пък има около 72% вероятност да го изяде. Това в коя вселена се счита за рационално? А най-смешното е, че Клеър пристига да убеждава Оуен, докато той демонстративно се е нагърбил да строи дървена барака. Не знам за Вас, но аз много се забавлявам на тези показни сцени, в които политехничен US мачо, опасал работен колан, строи нещо самоделно – басейн, беседка, външна тоалетна, Вие го кажете. Баси яките копелета са тия янки, нали? Всичко могат сами – подреждат, строят, ремонтират и си свирукат – и го правят винаги, когато някой дойде да им предлага някаква задача. /в идентичната сцена от миналия филм, пичът си оправяше мотора/ Отделен въпрос е, че т.нар. хижа на Оуен мязаше на изградена от кибритени клечки и едва ли е минала архитектурна проверка. Дори третото прасенце от приказката беше достатъчно умно да си построи къщата с тухли, но уви – Крис Прат вече не е онова умно прасенце, което беше преди пет години.
Извинявам се, че се отплеснах, но това е един от плюсовете на „Джурасик свят 2” – кара Ви да мислите за други, много по-интересни неща. Продължаваме с глупостите. Лирическите герои отиват на остров, който ще се самоунищожи след пет минути, за да се правят на Дора Изследователката и спасяват животни в беда. Ала не смогват да приберат всички, което пък води до трагична сцена, където безучастно наблюдават как вулканичният облак поглъща последния останал брахиозавър, докато той ги псува на майка. Първо, след пет филма по темата, тия брахиозаври са ми горе-долу толкова жални, колкото и кравата Пенка, и второ – сцената е така насилено сърцераздирателна, че към края минава границата на добрия вкус и отива към grief porn-ото.

Т-Рекса пак е бесен. Аз също щях да съм, ако имах толкова голям гъз и толкова малки ръчички.
На сушата нещата стават ма-а-лко по-разнообразни, защото се прехвърляме в имението на Дъртия Локууд. Смяната на сетинга звучи леко неестествено, почти като адаптация на играта “Dino Crisis”, но „динозаври-в-имение” е било парче от сценария на Джон Сейлс за несбъдналия се “Джурасик парк 4”. А и проблемът не е имението – то е приятна локация със своя готически интериор и creepy слугиня, приличаща на спаружена кобра /Джералдин Чаплин/ – проблемът е в кретенията, случваща се вътре. Далаверата е свързана с апокрифен търг, където хайлайт е новоизлюпеният „индораптор”, ексклузивно креатиран за военни цели. Дарен с почти човешки интелект, той е машина за убиване, която е толкова интелигентна, че в една от сцените успява да надхитри Злия Наемник и, правейки го, се усмихва ехидно към камерата. /da fuck?/ А аз си мислех, че търсенето на телефона в динозавърското лайно от „Юрски парк III” е Дъното на франчайза. Както и да е, освен че се хили като злобен тийнейджър и струва десетки милиони евра, индорапторът е изключително силен, методичен и безшумен. Той е съобразителен и прецизен, той е по-добър от десет тренирани пехотинци. Също така бива надвит от… внимание!… джинджърка и цирков дресьор. /?!?/ Не знам каква е поуката от това, освен че никога, ама НИКОГА не бива да се ебавате с американец, който сам си строи хижата.
Следващата умопомрачителна палячовщина идва по-късно, когато на героите е поставена екзистенциалната дилема да решат участта на оцелелите динозаври. Сцената се разиграва по следния начин – завърите са заключени в клетки, а в помещението е пуснат отровен газ. Клеър отключва клетките, но когато трябва да отвори вратата към двора, тя се спира и решава да ги остави да умрат, понеже Природата е решила така и бля-бля нравоучения. Само да напомня, че точно тя беше инициаторката на цялото действие, а с този си избор обезсмисля 80% от случилото се до момента. Малката дрисла Мейси обаче решава, че зрителите нямат нужда от още пет минути grief porn, затова отваря външните врати. Резултатът – влиза чист въздух, излизат подивели динозаври. Така-а… не разбирам много от газове /освен когато не ги произвеждам сам/, но нима Клеър не можеше просто да отвори външната врата, без да отключва клетките, и така пак щеше да влезе достатъчно кислород, но без да се изтърват десет страшилища? Хм-м, интересен въпрос – мисля да го пратя с вирусен имейл на Колин Тревъроу, или който там имбецил му редактира написания с цветни моливчета сценарий.
И докато задавам него, ще задам още наболели питанки, като например „Защо д-р Ву не постъпи като истински японец и не си направи харакири, след поредния си генетичен фейл?” или „Защо Тоби Джоунс и изкуствените му зъби изглеждат по-страшни от Т-Рекса?”, но най-вече „Свършиха ли всички ситуации с обикновени динозаври, че във всяка поредна серия трябва да се измислят нови хибриди?” Това последното се превръща в ултимативен проблем. Онази магия в гледката на тиранозавър или раптор, която будеше хипноза и страхопочитание преди четвърт век, е погубена завинаги. Сега те са само поддържащи животни в собствения си парк, заменени от някаква грешка на биологията, която се движи по стените като опитен ксеноморф, а накрая е хрипнала върху покрива на фона на пълната луна в кадър, отиващ повече на тъп хорър с дракони и демони, отколкото на научен адвенчър, какъвто „Рухналото кралство“ би трябвало да е. Ако Майкъл Крайтън беше свидетел на тая гротеска, дори призракът му щеше да се разболее от рак.
Финалът на „Рухналото кралство” е най-плашещ, понеже обещава второ продължение. Може би не утре, може би не и вдругиден – даже ако питате мен определено няма да е нито утре, нито вдругиден – но продължението ни е гарантирано и това е по-сигурно от двойната ми гуша. Продължение на ортодоксален сикуъл без настроение, без консистентна атмосфера, с минимум три излишни персонажа, кастриран от логика, но награден с букет от вехтошарски клишета и концентриран в това да променя ДНК-то на канона с престарани спилбъргизми, вместо да създава нещо наистина ново. Динозаврите не са това, което бяха, а хората около тях са още по-зле. И ако предишният беше откровено детински, този се опитва да е малко по-мрачен, но също толкова лумпенски. С други думи, франчайзът трябваше да си остане на острова. И като казвам това имам предвид, че трябваше да бъде удавен в лава, та да няма начин да стане за по-голям резил. Но, както отлично знаем, когато става дума за резил… Холивуд винаги ще намери начин.
4.0/10
45 коментара
Comments feed for this article
11.06.2018 в 11:46
V. Vasilev
Явно концепцията „забавление“ е ясна за автора на статията, само когато ходи до тоалетната и пише ревюта за филми с перо потопено в тоалетната чиния! 🙂
11.06.2018 в 12:35
Stilian Penev
„…обещава второ продължение. Може би не утре, може би не и вдругиден – даже ако питате мен определено няма да е нито утре, нито вдругиден…“
Не съм го гледал, но на базата на ревюто, което си спретнал и тоя път, смятам, че спокойно би им стигнало времето до утре или вдруги ден да извадят още 1-2 продължения със същото качество.
11.06.2018 в 16:28
IsiIce
Скротуме, четя те от години и все съм се питал кой стои зад всичко това, разбира се визуално де! Изречението, в което признаваш, че имаш двойна гуша още повече засили това иначе вече повече-от-едногодишно неистово силно чувствона любопитство от моя страна… Би ли бил така добър да дадеш някой шот на себе си на драгите ти фенове? Ако ли не един акаунт във фейса пак би свършил работа… 🙂
11.06.2018 в 16:36
cinemascrotum
Благодаря за любопитството, но ще си останеш с него.
24.06.2018 в 14:59
Цуци
виж Snake от Gamer’s workshop
24.06.2018 в 18:01
cinemascrotum
Е, не съм ЧАК толкова грозен…
Or am I? 😦
11.06.2018 в 18:41
Лили
Филмът е средна работа, ама става да убиеш 2 часа. Пак спечели повече пари от оная абоминация Сойло, така че това ме радва. Аз оплакнах око по Крис Прат, той поне може да играе, за разлика от Олдън как му беше името.
12.06.2018 в 09:01
cinemascrotum
Интересно е, че ги сравняваш, при условие че Прат се спряга за друг заместител на Харисън Форд като бъдещ Индиана Джоунс. 🙂 Дано да го кастнат, преди отново да надебелее и да се превърне във втори Брендън Фрейзър.
12.06.2018 в 14:45
Лили
Вярно ли го спрягат за Индиана Джоунс? Не съм разбрала. Мечта ми е, на тия от Холивуд да им дойдат някакви нови, оригинални идеи, а не да цоцат от все едни и същи, дръгливи крави.
12.06.2018 в 13:41
pavel717
https://www.geeksofdoom.com/2015/01/27/disney-wants-chris-pratt-new-indiana-jones
12.06.2018 в 19:10
begin
Скротуме, малко офтопик, но кои са ти топ 5-те филма на Спилбърг?
12.06.2018 в 20:25
cinemascrotum
В неопределен ред: „Riders of the Lost Ark“, „Jaws“, „The Last Crusade“, „Jurassic Park“, „Saving Private Ryan“.
12.06.2018 в 20:00
Georgi Rude
Да, сподели кои са ти топ 5!?
13.06.2018 в 07:01
Messerschmitt
Заспах по средата, дейба.. Поне беше вторник и билетът евтин.
14.06.2018 в 00:47
D-Fens
Благодаря за ревюто. Посмях се добре. Бях един от смотаняците дето не хареса дори първия а втория ме отказа от франчайза до живот.
@V.Vasilev По повод „концепцията забавление“ има различни видове и за различни видове, щом ширпотребата те кефи – давай. Както бе казал някой умен човек „интелигентността е константа но населението расте“.
22.06.2018 в 00:28
Satyr73
Е та той си е детински още от началото. Същата работа е и StarWars, но им е много носталгията по тях та още има пари да изтискват.
14.06.2018 в 11:22
Явор
Леле-е-е, 4-чица! Бая си му дал май :Д За пореден път ревюто ти > филма 🙂
От мен 3-ка – 2 единици за Прат и гаджето му, и 2 единици за ефектите. Обаче смъквам 1, щото половината филм се развиваше в къщата и нищо не се виждаше от тия ефекти… Поне в 4Dx залата.. 😦
14.06.2018 в 11:24
Явор
Има предвид, че беше нощ във филма и за това нищо не се виждаше* 😀
14.06.2018 в 12:21
cinemascrotum
@Явор, една единица ръгнах и заради по-добрия режисьор, който поне знае как да снима кино, за разлика от глупака Тревър… оу. 🙂
22.06.2018 в 00:19
bgcasio
Е, тук не си прав… В Тревъровия филм Индоминус си бе звездата и бе нещо уникално. В пъти ме изпълни пред изтъркания Рекс вече. Но тук в новата имаше уникални хорор моменти / сцената с леглото и момичето с протегнатите динозавърски нокти/ и доста е крало малкото режисьорче от красики.
14.06.2018 в 12:43
Krampus
Този път хибридът беше калпаво направен. Нито голям, нито толкова страшен, накак излишен… Но ме изкефи как разпори „Бъфало Бил“ в клетката 😉 Предварително обаче знаех, че накрая велосипедиста, пардон, велосираптора Блу ще го опуха и него. Беше резонно 🙂 Кел файда, че отидох във вторник, уж да спестя някой лев, пък от тъпотия излязох да си взема карамелизирани пуканки и голям сникерс, за още толкова пари.
Другата седмица мисля да си оправя вкуса с нещо по-стойностно, като „Да обичаш Пабло“, пък да видим… Ти възлагаш ли му надежди?
22.06.2018 в 00:29
Satyr73
Прав си- пълен провал с този ГМО динозавър. Индоминус Рекс къртеше.
22.06.2018 в 00:48
Satyr73
Но като ти гледам кино-вкусовете си ми ясен … Поредния префърцунен разбирач от кино гледащ скуки за да прави впечатление на „разбиращ ат кино“. И повярвай ми “Да обичаш Пабло” ще е шитня, но още не си дорасъл за истинско кино…
14.06.2018 в 13:06
cinemascrotum
Естествено, че не.
Предпочитам „Narcos“.
14.06.2018 в 15:49
Bobi
Скротуме, гледа ли Kodachrome с Ед Харис? Филмът не е толкова зле, даже си го бива, макар клишираните мотиви за пътя, прошката и вдетинените възрастни американци.
14.06.2018 в 16:46
cinemascrotum
Не съм го гледал, но за момента имам други неща за наваксване.
15.06.2018 в 09:15
pavel717
Навакса ли с Expance ?
22.06.2018 в 00:34
Satyr73
Като…? Дай идея за гледане на нещо…! Дано не съм го гледал.
17.06.2018 в 14:26
Unta
Скротуме, Феноменалните 2 ще гледаш ли? Знам, че е анимация, но първия филм ми е един от най-любимите супергеройски филми, затова още ме е страх да го гледам втория, защото като ги знам Дрисни/Пиксар, сигурно са го направили филм (насочен) за малки деца.
17.06.2018 в 15:04
cinemascrotum
Не искам да го гледам.
17.06.2018 в 15:45
Unta
А за първия какво ти е мнението?
17.06.2018 в 16:16
cinemascrotum
Не беше зле.
22.06.2018 в 00:42
Satyr73
Като цяло серията за мен е свежа и приятна. Незнам какво толкова искате от такъв сюжет. Като цяло е правен за деца, така че примирявайте се. Но този тук вкара доста по- страшни елементи и отива за мен лично в графата“възрастни“ с няколко сцени. Като цяло филма е “ фън“ и си заслужава кинтите. Другите да си гледат Листопад
22.06.2018 в 20:53
Miroslava
По принцип не коментирам твои ревюта- защото са почти съвършени 🙂 Лумпенски, малоумен – всичко казано ще му е малко за този филм. Със 150-200 милиона долара що емигрантски дечица щяха да нахранят…
Графиката- отвратителна, все едно гледам филм от преди 20 години- дори тогава бяха по-добре… Актьори- бездарни…
Тук не мога да пропусна убийствено отвратителната музика, 2 часа все едно забиваха отвертки в ушите ми, то не бе стържене, не бе чудо …
24.06.2018 в 06:38
Тимур
“Родопски калмар“-е, моля те да погледнеш новото творение на НВО “Sucession“ и да си кажеш мнението. Мисля, че е достатъчно вулгарен, за да ти хареса…
25.06.2018 в 21:41
Панчев
Човече, след този типично Нолъновски край на „Westoworld“ ще е грехота да не драснеш едно ревю!
28.06.2018 в 13:41
Мими
Добро ревю, на мен не ми допадна този филм. Разбира се става човек да убие два часа, но не е нищо особено.
29.06.2018 в 11:39
Krampus
Драсни едно „ревю“ за световното 😉 Роналдо ще вземе ли скоро Оскар за второстепенна, женска роля?
29.06.2018 в 12:09
cinemascrotum
Hahaha, определено ще спечели нечии „златни топки“ с това поведение на LGBT примадона. 🙂
05.07.2018 в 14:14
G. Georgiev
Снощи го гледах, а вече нямам спомен дори как изглежда главната героиня, та какво остава за гущерите… Единствената емоция която ми остана е притеснението за предстоящия „Мегалодон“
Като дете бми хареса книгата на Стив Олтън и го чаках с нетърпение, но сега ме страх, че ще още по голяма shitня…
10.07.2018 в 14:07
yeah, sure
Искам спецЯлно ревьо на Мегалодом, карето Жейсан Стейтан ше обива големата акула, аххахахахха
Парка с динозаврите е смешен.
29.07.2018 в 15:47
Александър
Този филм са го изсмукали от пръстите си за да отръскат феновете на поредицата за пари. Тотален провал е филма невзрачен ми беше Прат. Да вкарат за вилиан детектива от Монк е пълен смях. Срамно е подобни слаби филми да изкарват $1,214,259,004.
02.09.2018 в 21:41
Един киноман
„Малката дрисла“ Мейси всъщност се оказва най-големия социопат във филма. Най-вероятно защото така са я възпитали дядото й милионер, бавачката й и частните учители – аз не видях да има приятели на нейната възраст. Още един повод за необходимостта психиатрите да дойдат и да окошарят всички сценаристи и много от участнииците във филма.
Скро, скоро ще излезе нов „Хищник“. Ако може драсни няколко думи за него, защото трейлъра е доста забавен.
02.09.2018 в 23:16
cinemascrotum
Трудно е да имаш приятели, когато си клониран, пише го в упътването. 🙂
11.12.2018 в 11:13
Rosticus
Не знам как се излъгах да го гледам това. Даже не го догледах. Супер-малоумен сценарий и диалог!
Зачудих се и изобщо за мотивацията на лошия да направи цялата работа – операцията по изтеглянето на динозаврите от острова, цялата техника, кораби, камиони, хора, оборудване + разходите по създаването на юбер-диназавърчето – всичко това трябва да е струвало много повече от жалките 100-на милиона от търга.