Точно като сън в лятна нощ, за какъвто е предвиден, „Имало едно време в Холивуд“ е сюрреалистична, хаотична, хумористична, разточителна и подсъзнателно ретроспективна фантазия, конструирана в ума на най-продуктивния съвременен кино-поклонник. Деветият филм на Куентин Тарантино е кариерен апогей, генериращ артифициален свят, съставен от действителни лица и имагинерни подправки, където тънката линия между автор/актьор/зрител е безкомпромисно зачертана, а единственият смисъл е жизнерадостната липса на такъв. „Имало едно време в Холивуд“ е изумителна ода за/във/на Холивуд, компилиращ жанрове, стилове и тоналности, впрягащ както творческия максимум на създателя му, така и артистичния талант на всички пионки в лукавата му игра с аудиторията.
Бясно галопиращ във въображението си, като дете, чието сърце препуска след края на първата му кинопрожекция, но в същото време използващ кинематографични умения на ерудиран ветеран, Тарантино ни поднася своята версия на фенбойско писмо към индустрията, с която е закърмен. Трябва да призная, че винаги съм възприемал Тарантино като ходещо противоречие – на някои места имам чувството, че е роден на снимачна площадка, на други сякаш няма абсолютно никаква идея. Тази му черта присъства и тук, но вече осъзната и целенасочена. Тук Тарантино вече разкрива цялата си същност без да завоалира, а именно – имитатор, възпитан с киното на 60-те, овладял техническите аспекти до съвършенство и използващ наученото, за да поднесе своя хиперболизиран реверанс към ерата, оформила го като режисьор. И като такъв, „Имало едно време“ е най-интимният и най-неТарантиновският му филм.
Всъщност, „Имало едно време в Холивуд“ е най-добронамереният продукт на Тарантино. Бидейки нещо, което може да се случи само в нечий блян, филмът е позитивен, дори в най-мрачните си мигове, а героите му търпят несполуки, но винаги преодоляват ограниченията. Те са готини, изящни и винаги усмихнати /даже когато към тях е насочено оръжие/ и като такива са също толкова нереалистични, колкото и спомени от хубав сън. Това е единственият филм на Тарантино, в който характерният му репертоар се открива рядко – интелигентният диалог и бутафорното насилие тук са по-скоро загатнати. Не отричам, че съдържа сцена, където главата на млада хипарка е превърната на пихтия, но моментът е игрив, абсурден и почти комичен – отново сегмент, разиграващ се в нечия фантазия. И въпреки това, „Имало едно време в Холивуд“ е творба на Тарантино, може би по-персонална от останалите му. Най-вече, защото тук е себе си и което е по-важно – работи със сантиментална и носталгична тематика, която е емблематична за киното, но двойно по-сакрална за самия режисьор.
Деветият филм на Тарантино може да се счете като символичен, понеже също като 9-ка, която се бърка с 6-ица, видяна от погрешен ъгъл, „Имало едно време в Холивуд“ представя огледална перспектива на Тинсълтаун и може да създаде тотално /и тонално/ противоположни реакции. Някои се гневят на липсата на премерен ритъм и излишната протяжност на иначе незначителни моменти /като например шофиране или вървене по улица/, но всичко това не е пропуск на монтажиста, а щрих от конкретната идея. Всичко, което виждаме на екрана, не е обикновен филм. Да, има характеристиките на такъв, но атлетично прескача границата на конвенционалния наратив и ни вкарва в калейдоскоп от копнежи и халюцинации, където най-тривиалните моменти улавят вниманието толкова ефектно, колкото и драматичните. В страната на илюзиите няма как да търсим правилно темпо, там всичко е еднакво важно, еднакво колоритно и еднакво оптимистично. Там границите на възприятията са промити – каскадьорът пребива Брус Ли, мачо-актьорът циври като обидено хлапе, а малкото момиченце е по-отдадено на изкуството от възрастните си колеги. Светът си е същият, само реалността е алтернативна.
Други могат да упрекнат, че Тарантино употребява чувствителни исторически събития /убийството на Шарън Тейт/ като въдица за финалната си част, а ги изтипосва по, според някои, обидно неуважителен начин. Призмата е изкривена, а историята пренаписана – нещо, което Тарантино е правил и преди. „Имало едно време… в Холивуд“ е баш това, което заглавието подсказва – приказка. Приказка за разкошен свят, където принцовете са заменени от актьори /или каскадьори/, а принцесите винаги са спасявани накрая. Всяка история, започваща с „Имало едно време“, трябва да завърши с „всичко завършило щастливо“, нали? А че Тарантино си позволява исторически своеволия личи още от дребните подсказки, като всички „филми-във-филма“ сегменти, презентиращи портфолиото на Рик Долтън /Леонардо Ди Каприо/. Те са отличен пример за вече обузданото майсторство на Куентин да усвоява и осъвременява чужди истории, правейки го този път съвсем директно, но още по-виртуозно. Някои от извадките на Долтън са като изрязани от стара лента – нещо, което демонстрира не само изключителен перфекционизъм, но и пословично уважение към материята. В синхрон работят разнообразни жанрове и похвати, смесени в безпрецедентен коктейл от документалистика, мюзикъл, скечове и даже войсовър. Изразните средства на киното са едни от малкото позволени инструменти за писане на алтернативна история и Тарантино го знае. Затова и тук фактическата достоверност на събитията е на втори план, служеща по-скоро като реквизит в театър на вероятностите, където декорът е снимачна площадка, а киното – единствената истина.
Филмът е не само романтичен поклон към залеза на една златна десетилетка, но и хроника на едно невъзможно приятелство, породено от обща кариера. Някога известният артист, принизен до участие в треторазрядни роли, трябва да намери вътрешния си център, за да изгрее отново, а до него, като по-добра сянка, или като „ян“, допълващ „ин“, е каскадьорът Клиф Буут /Брад Пит/, който винаги е скрит, но не по-малко ангажиран към професията си. Двамата представляват страните на един и същ образ – този на „холивудския актьор“ – а отношенията им не са изцяло естествени, но пък са странно енергизиращи. Изпълненията на Ди Каприо и Брад Пит са чисто удоволствие за гледане – имат страхотна химия и са толкова заредени с харизма, че правят дори банални ситуации, като например „Брад храни куче в продължение на десет минути“ или „Ди Каприо и Пит пият бира и съзерцават епизод от TV сериал“, да изглеждат като най-интересните сцени за последните няколко месеца.
Въжделенията на персонажите са също са част от Куентиновата фантасмагория, натруфени и поукрасени, но винаги в тон с общата идея. В тази връзка бе и критиката за Шарън Тейт /Марго Роби/, която има привидно безплътно и безсмислено участие. За всички, освен за самия Тарантино. Представена е като ефирна красавица, елегантна и грациозна, перфектна във всяко отношение. Показана е по леко наивен и идеалистичен, на моменти умерено фетишизиран начин, съвсем акуратно с идеята на Тарантино да я увековечи като иконата, за каквато самият той я възприема. В „Имало едно време“ Шарън Тейт, досущ като много други елементи от филма, е хубав мемоар, запечатан като перфектна картина, на която може само да се наслаждаваме. Куентин й поставя своеобразен ореол и това, заедно с игнорирането на кончината й, я възвисява от жертва на ужасно престъпление до холивудска богиня, крачеща с обикновените хора.
Споменах преди малко, сега ще повторя – Тарантино е впримчил целия си опит до момента в реставрирана кинематография, стилизирана по неподражаем начин. Светът на сънищата/холивудските мечти е пъстър, наситен, звучен и динамичен. Робърт Ричардсън е магьосник с камерата, а практиката с Куентин му дава ясни насоки как да снима така, че хем да отговаря на авторитетната визия на режисьора, хем да носи квалитетното старошколско усещане, типично за самия Ричардсън. Саундтракът пък е пълен с класика, подхранваща усещането за абстрактно ретро и помагаща в ориентацията. Чудесен пример е парчето „California Dreamin`“, загатващо на онези, които все още се чешат по главите, че всичко случващо се е по-скоро в сферата на „калифорнийските бълнувания“.
Куентин Тарантино е от малкото модерни творци, обичащи да правят кино, не защото гонят хонорар или медийно одобрение, а защото самите те са били повлияни от силата на седмото изкуство. А изкуството имитира живота, също толкова колкото и обратното. „Имало едно време в Холивуд“ е рядък продукт, какъвто няма да преживеем скоро. Казвам „преживеем“, понеже не е конкретна история, а специфично чувство и като приятен сън, ще ни накара да се събудим освежени. Това е метафорична авторска снимка, на която можем да гледаме като доказателство за „какво се е случило“, но и като спекулация за „какво е могло да се случи“. И, досущ като снимка, е скъп спомен, поставен в рамка за всеки, който иска /и може/ да му се възхити.
8.0/10
78 коментара
Comments feed for this article
27.11.2019 в 17:48
И
Добро ревю както винаги, поредно доказателство, че скротума може да пише и добри и интелигентни ревюта, без непременно да са за скапан филм и изпълнени с жлъч 😀
28.11.2019 в 11:51
Иво
Нали, само и да си беше „бъйнал” един българско-инглиш речник, за да „лъърне” малко нългериан думички, а не да „спийква” на „мейд ъпнати” чуждици.
28.11.2019 в 12:05
cinemascrotum
Всички думи на всички езици са „мейд ъпнати“.
29.11.2019 в 14:21
Barbarella
Стефан, това ти ли си?
11.03.2020 в 13:42
Иван Дяксов
Колко щеше да е хубаво ако историята завършваше така, както я завършва Тарантино, но уви, някой път живота е по-жесток дори от негов филм. От мен десятка.
27.11.2019 в 19:04
й
@и Вярно!
От една седмица си въртя саундтрака.
btw: „Let me just say, nobody beat the shit out of Bruce.“
27.11.2019 в 20:12
M. B.
Скротуме, склонен ли си да си причиниш „Доза щастие“ и да напишеш ревю за него? :X
27.11.2019 в 20:27
cinemascrotum
Вярвам, че новите български филми са еквивалент на парчета лайна, плаващи в басейна на световното кино, и съответно всеки нормален зрител трябва да избягва досег с тях, така че не, няма да си го причиня.
28.11.2019 в 21:20
Plamen
Дай шанс на „В кръг“, когато излезе по торентите. Аз лично бях доста приятно изненадан.
27.11.2019 в 20:36
Vasko
Потвърждавам! Нашето кино е пълна помия!
27.11.2019 в 21:52
ANG
Сцените с шофирането бяха по-интересни от цели определени филми(определяни като големи хитове тази година).
А саундрака е перфектен – всяка песен точно на мястото си.
28.11.2019 в 09:43
cinemascrotum
Факт. Самият аз не очаквах, че ще ме грабне толкова, иначе щях да го гледам още на кино.
01.12.2019 в 12:14
denzel
Единствената ми забележка е, че не може да си позволиш да гледаш филм на Тарантино за първи път „не на кино“ 🙂
28.11.2019 в 13:36
smth
Ако на филм, който харесваш толкова даваш 8, на какво даваш 10?
28.11.2019 в 14:01
cinemascrotum
На нищо. Филм или сериал за 10/10 не съществува.
28.11.2019 в 20:38
smth
Не обесмисляш ли скалата така? Какво съществува което е 10/10 тогава? Ако кажеш няма нищо което да е 10, просто правиш скалата 8/8 или 9/9 примерно
10.01.2020 в 19:58
now
От всички филми, които си гледал някога, кой оценяваш с най-висока оценка?
13.01.2020 в 12:06
cinemascrotum
„2001: A Space Odyssey“.
28.11.2019 в 14:38
КУРЗА4ЕЛ$И
На Марго Роби бих й душкАл пръднята, дори да е в разстройство!
28.11.2019 в 20:04
Patrick Bateman
За „The Irishman“ да очакваме ли нещо?
28.11.2019 в 20:35
cinemascrotum
Не.
28.11.2019 в 20:11
Svetlana Delcheva
Уважаеми Cinemascrotum,
Искам/е да те поканим на премиерата на нов български филм през януари 2020 год., който е от типа на последния филм на Тарантино, но е замислен даскто преди него! 🙂 Това в кръга на шегата, но и не съвсем..
На кой имейл или по какъв начин бихме могли да го направим, ако разбира се, имаш желание, нерви и… още нещо?! 🙂
Филмът си има страница във Фейсбук, трейлъри и всичко необходимо, за да добие човек, за какво иде реч…
28.11.2019 в 20:38
cinemascrotum
Благодаря за поканата, но нямам интерес към подобни събития. Не го приемайте лично, отказвам на всеки, даже и на Тарантино. 🙂
Успех с премиерата и поздрави.
28.11.2019 в 21:00
Боби88
Всъщност този филм е по-„претенциозна чекия“ от „Жокер“.
29.11.2019 в 10:18
cinemascrotum
Че е чекия, такава си е, затова и оценката не е 9. Очевидно е, че повечето филми на Тарантино са чекии, но той е от малкото, които могат да си ги позволят. Поне неговите не дразнят толкова, защото, за разлика от Тод Филипс, претенциите му имат някакво покритие. И за разлика от „Жокера“, който е правен за награди, „Имало едно време в Холивуд“ е правен само за удоволствие.
29.11.2019 в 16:44
Боби88
Донякъде, бих се съгласил.
Не мисля,че лентата на Куентин е правена само за удоволствие.Но самата тема води до задънена улица,поради простия факт, че нито аз мога да докажа моето, нито ти твоето.Баси дългото изречение.
Както и да е.Може би,след време,ще преоцениш „Жокер“.Така както никога не преоцени любимия ми „Интерстелар“ 😀
29.11.2019 в 09:00
вяско
Леле, Скротуме, гледах го още на кино, но нямах идея, че Шарън Тейт е реална личност докато не те прочетох. Баси, човек, как може да си такава енциклопедия?
Всъщност задраскай това, вълнува те, четеш, знаеш, ясно е.
Как е възможно да хващаш същността на филмите в такава subtle дълбочина е правилният въпрос. Кеф ми е, че този те е впечатлил достатъчно, че да си нарушиш заканата следващото ревю да е за Епизод 9. Благодаря ти за разбора.
29.11.2019 в 10:19
cinemascrotum
Хахахах, човек, каква енциклопедия бе, та това е „комън нолидж“*, стига глупости. 😀
* common knowledge – общоизвестна информация, специално уточнение за „Иво“ от по-горните коментари. – б.а.
30.11.2019 в 10:30
CS fanboy
Гледах го, хареса ми, но не ме грабна чак толкова, колкото някои от предните ми заглавия. Това, което ми хареса най-много, беше идеята му да легитимира съществуването на двамата си герои като ги включи в реално събитие и покаже какво би се променило, ако те бяха реални личности. Това, което вече отчитам като минус във филмите на Тарантино (поне за мен) е очакването на кървавата сцена в края. От Копилитата насам това му се наложи като запазена марка и не ми допада. На няколко пъти по време на филма се усещам, че гадая кога и къде ще се случи кървавата баня, което А) разсейва от основния сюжет на филма и Б) прави малко или много очаквани последните сцени във филма, което го лишава от целия му потенциал.
30.11.2019 в 13:07
cinemascrotum
Не мисля, че тук кървавата сцена беше минус, даже Тарантино я направи доста автоиронично, точно защото самият той е наясно с репетативността й във филмите си. В предишните му подобни сцени има чувствителна градация на съспенс преди финалната престрелка, а тук видяхме полуидиотски водевил с пищящи откачалки и отгризани скротуми – заигравка не само с очакванията на зрителите, но и със самия себе си. То целият филм е доста саморефлективен за Тарантино. Още повече, че съответната сцена е предхождана от демонстративно запалване на LSD цигара, което би трябвало да насочи публиката, че каквото и да последва, то ще е изопачено и несериозно. 🙂
01.12.2019 в 16:34
Enough
За голения капацитет Скротума – „Жокера“ е боза а тая пародия на Тарантино е шедьовър … Както се казва – повече въпроси нямам !
Всеки сам да си направи извод за качествата и оценките на „кинокритика“ и каква е тяхната реална стойност … За мен лично критериите на Скротума са тотално сбъркани (отсъстват) и аз спирам да си губя времето да го чета . За мен „играта“ на скротума е елементарна – опитва се да каже на черното – бяло и на бялото черно с което да се открои и да се направи на интересен . Вярно че всичко е субективно но все пак малко от малко трябва да се проявява обективност от елементарно уважение към четящата аудитория …
Сори ама на мен ми писна от тоя булшит и бях до тук …
01.12.2019 в 18:06
cinemascrotum
Хахаха, точно така, човече, опълчи се срещу статуквото, кажи „Стига!” на болната Система, превърни се в Жокера, когото този блог заслужава! 😀
02.12.2019 в 12:04
Enough
Не бе не си ме разбрал нещо – нямам никакви амбиции да се превръщам в нищо – дреме ми за твоя блог 🙂 Казвам само че спирам да ти чета глупостите защото единствената опастност ако продължа да ги чета е да се превърна в поредния заблуден от „претенциозната ти критика“ глупак 🙂 Мислех до сега че в „ревютата“ ти се крие някаква мистична дълбочина но вече съм 100% сигурен че си въздух под налягане . Пък и със сигурност няма да ти липсвам – гледам имаш достатъчно „овце“ в стадото …
02.12.2019 в 12:15
cinemascrotum
Прави, каквото ти душа иска – живеем в свободна диктатура. Само не узаконявай собствената си глупост с „претенциозната ми критика“.
02.12.2019 в 00:01
Гари
Поредният „шедьовър“, за който след няколко месеца абсолютно никой няма да си спомня. Харесвам ревютата, но този път си нямам никаква идея какво ви допадна в тоя филм. Една тъпня осъдена на забрава и нищо повече. Безсмислено пилеене на пари, актьорски и режисьорски талант.
02.12.2019 в 12:02
cinemascrotum
Същото може да се каже за пенсионерската епопея на забравените „Ирландецът“, която е тричасово овърактинг театро, закъсняло с 30 години, но пишман-критиците се препъват да го обявяват за „филма на годината“.
„Имало едно време в Холивуд“ не е за колективна консумация и никой не е длъжен да го харесва, особено ако не го разбира. Синефилите със сигурност няма да го забравят скоро, а за останалите няма значение, тъй като и без това не е предназначен за тях.
10.12.2019 в 11:59
Андреа Пирло
Тамън щях да попитам дали си склонен да напишеш нещо за „Ирландецът“. За мен филмът си има и своите достойнства въпреки мудността през първите два часа. Като за пример ще дам играта на Джо Пеши , който за мен прави съвършен образ на капо-кукловод. Драсни нещо в името на старите времена.
10.12.2019 в 13:08
cinemascrotum
Съгласен съм, че Джо Пеши се изяви най-силно, още по-голям ефект имаше и факта, че не сме го виждали на екран от десетилетие, но останалото беше слабичко. Ал Пачино все още си мисли, че ще му дадат Оскар, ако крещи наистина силно, а клетият Боби Де Ниро беше особено жалък за гледане – не само, заради ужасяващо неестествените му сини очи, но и заради отдавна изветрелия му талант да играе с емоции. Сцената, в която се обажда на съпругата на Хофа накрая беше комична симфония от пъхтене и сумтене, което трябваше да мине за драма, ама не успя. Да не говорим за вече вдървените му старчески движения /дори в „младия“ период от филма/, които, на фона на обръщенията „Kid“, ми се сториха като най-смешното нещо за тази година. 🙂
10.12.2019 в 14:38
Андреа Пирло
Да, филмът определено не уцелва в десетката и си има своите явни кусури като използването на технологията за подмладяването на актьорите, която на доста моменти, не само че не работи, но наистина има и комичен ефект. Да, съгласен съм и че не виждаме най-доброто от Де Ниро и Пачино, на което сме били свидетели. Филмът няма и да влезе в топ 5 на най-добре филми на Скорсезе. Но за мен филмът постига целта си да покаже малко по-критичен и зрял поглед към хората, които се издигат в криминалните среди. Хладнокръвните убийци, измамници, репресори измират до един или по бързата процедура с куршум в тила като Хофа или като изоставени типове, които са отблъснали близките си с бездушието си като Ирландеца. Освен това филмът си е стандард Скорсезе, ако някой може да ти разказва 3 часа и половина афера, свързана с измами с профсъюз , не само без да заспиш, но и да ти стане интересно , то несъмнено един от хората е скорсезе , камера , монтаж макар и slow-paced, диалози естествено, все са на ниво Скорсезе. Филмът не разтриса емоционално и мисловно, но мен лично ме развълнува последната третина, което нямаше да е възможно естествено без build-up по време на първите две третини. Аз го препоръчвам , ако на човек му се гледа криминален филм на ниво.
12.12.2019 в 22:38
CS fanboy
Гледах Ирландецът – филмът ми хареса, не беше нещо неочаквано, но пък беше точно това, което очаквам от филм на Скорсезе. Та този коментар го пиша по друга причина. Сцената в колата по пътя да убият Хофа за мен беше на 100% сцена „Тарантино“. Не знам какво точно са имали предвид режисьорът и сценаристът, но крайният резултат за мен беше 1:1 от филм на Тарантино.
03.01.2020 в 14:45
Ivan Dimitrov Dimitrov
Няма да го забравят скоро и Foot фетишистите, какъвто мисля, че е и самия режисьор, освен и изявен coockold мъжага! Голям фен съм му на тоя смахнатаняк!
02.12.2019 в 14:15
Pow R Toc H
Аз съм съгласен с повечето написано от теб, и мисля, че доста от нещата, за които говориш усетих и на самата прожекция. Но като цяло, при мен не проработи, и останах с пръст в устата, въпреки, че нямах големи очаквания. С изключние на няколко момента на чисто удоволствие, най-вече заради изпълненията и харизмата на двамата убавци, смятам, че всичко беше твърде самоцелно, и в пъти повече от нужното. И добре, че беше веселяшкия край, който да спаси положението от тотално фиаско. Но, разни хора, разни възприятия.
Поздрави!
02.12.2019 в 15:07
Ники
Хихихих, като прочетох, че филм или сериал, не заслужава 10, се сетих, на един изпит по източно пеене, как професора, след като ме чу, замислено каза: -Колега, аз по моя предмет, по-малко от 5, никога не съм писал през живота си, но на Вас, повече от 4 не мога да напиша 🙂
Иначе за филма, какво да кажа…Тарантино, няма слаб филм. Въпреки, че го гледах в къщи. То аз не ходя на кино. Причината да не ходя, не са дебилите, които сумтят, кашлят, кихат, пърдят, чоплят си в носа, хрупат всякаква храна, смеят се, скърцат, вонят на парфюм, или на некъпано, или каквото там правят, всичко изтърпявам….Но не мога да си представя, че ще седя в пълно съзнание 2 часа, без да запаля поне 5-6 цигари…Докато не разрешат пушенето на цигари, без мен в киносалоните.
И не ходя пред салона и да викам няма да вляза, като не ми давате да пуша и въпреки това, да си вляза и да през време на цялата прожекция да мърмонясвам, а просто наистина не ходя 🙂 За разлика от разни индивиди, които не спряха да пишат, че не им дреме за блога на скротума, че не са овце, че тука не се проявява обективност и елементарно уважение, към не/четящата аудитория и тем подобни пичи масали….обаче не спират да те четат.
Разни хора, разни фетиши….
02.12.2019 в 19:49
мега глава
Това ревю е поредното доказателство, че не рабираш от кино. Позитивното в случая е, че можеш да пишеш за каквото и да било друго със същата успеваемост и литературна естетика. Поздрави!
03.12.2019 в 00:03
Emil
Добре, че е Тарантино, че от две години не бех ходил на кино. Дето се вика – на който не му харесва, нЕма вкус, ха-ха.
Актьорска игра – 10;
Продукция – 10;
Сценарий – 7;
Динамика – 2;
––
Общо – 7/10
Или с други думи – глътка свеж въздух в холивудската клоака.
03.12.2019 в 18:38
VanGog
Ебаси анализа ебаси чудото … А то е елементарно бе скротумче – просто не ти стиска да го кажеж :
„Царят е гол“ – виж колко е просто и най-вече 100% вярно за разлика от исмуканото ти от пъстите претенциозно ревю …;) Ама нали е Тарантино … разбирам те – няма как да храним „бащицата“
Опитай – кажи го „Царят е гол“ … ще се почустваш като прероден 🙂
Но едно ти признавам определено силата ти е в „храненето“ по лесничко си е там и раята по се радва някси … 🙂 Затова хич по-добре не се напъвай да пишеш такива положителни ревюта че от твойта уста направо звучат нелепо 😉 Дет се вика ти „Жокера“ нахрани пък една Тарантино бозичка не можа да нахраниш – бива ли тъй ? Нещо и ти се пообърка на последък ама нищо – щи мине кат на кученце … 🙂
03.12.2019 в 20:20
cinemascrotum
Не съм фен на Тарантино, смехурко, и никога не съм го твърдял. Не съм гледал нито един негов филм на кино. Ако някога съзрееш интелектуално, ще ти стане ясно, че разни неща могат да се оценяват положително и без да си фен на правещия ги. Това, на което наистина съм фен обаче, са рядко добрите попадения като горното, ама за тях се иска елементарна кинокултура. /докато при „Жокера” се изисква точно обратното./
03.12.2019 в 20:22
buba lazi
по скоро останах с чувството че филма има втора част в която става интересен… заигравката с реални събития и персонажи е похвална ама целия филм …. няакакъв недовършен седи..
5/10
05.12.2019 в 10:13
iEATpriests
Тарантино е пич аз оуейс. Един от малкото фими, за които съжалявам, че не съм посетил киносалона. Чиста проба ентъртеймънт.
05.12.2019 в 22:43
Purple
Toзи филм е като потопен в казана с истинско кино, изваден и даден на зрителите. За да се забавляват. Затова бях супер изненадан от отрицателни отзиви насам-натам, тези хора какво са гледали?…
За мен беше истинско удоволствие. Всяка една негова сцена, коя от коя по-запомнящи се. Наситен с остроумия, свежа ирония, тънък хумор, романтична атмосфера, прекрасна актьорска игра, чудесни диалози, завладяващ саундтрак и т.н. Особено сполучлива е комбинацията между реални личности и измислени герои. Ди Каприо е феноменален. Монологът му в караваната трябва да влезе в учебниците по актинг. Както и онази със….., абе повечето. Накъдето и да погледна тук, нито виждам, нито чувам минуси в „деветия“. Тарантино наистина може да направи „обикновените неща“ да изглеждат гранде. Или такива, каквито винаги са били.
06.12.2019 в 00:33
хемороид
От прочетено тук оставам с впечатлението,че този филм е по-добър от ,,Реджеп Иведик 6“…Надявам се и на ревю за него.
06.12.2019 в 08:17
Не надрусан
Махаме актьорската игра на Брад Пит и Ди каприо и !???
Хвани, който и да е шизофреник от , което и да е лечебно заведение и ще получиш същия резултат/ ще ти спукам гумата на колата , аз пък сега ще те набия – хахахах и други такива инфантилни безсмислици ) . Или дай да харесаме това за да сме по интересни и различни от заобикалящите ни овце. Този човек / Тарантино има сериозни ментални проблеми и травми . По интерсно ми е как един болен човек е стигнал да прави кино в холивуд.
За справка имаше подобен филм Френски преди години само , че това е Тарантино баце.
06.12.2019 в 10:45
cinemascrotum
Холивуд се пука по шевовете от режисьори с ментални проблеми. Да не мислиш, че Ларс Фон Трир е много нормален? Ами Джим Джармуш? Или Чарли Кауфман? А за Дейвид Линч чувал ли си? Мога да ти изброявам още шантоци, които обаче имат потенциал да правят невероятно кино. /с изключение на Ларс, който е кретен/ Тарантино не е нито първият луд, нито последният, със сигурност обаче е един от най-талантливите, макар и често този му талант да остава неконтролиран и погрешно интерпретиран.
06.12.2019 в 10:42
Vasko
Поредният скапан филм, спасен от блестящи артисти. Тотална чекия. Манго без окови беше далеч по-интересен филм.
06.12.2019 в 10:51
cinemascrotum
„Манго“ беше стандартен и предвидим, а също и чудесен пример как Тарантино може да осере всичко баш накрая.
06.12.2019 в 11:58
hayabusa
Невероятно тъп филм, който очевидно може да бъде разбран само от хора, които са навътре в индустрията и са истински киномани.
Едва изгледах час и половина, бях на ръба на заспиването.
07.12.2019 в 16:28
Льольо
Гледал съм всичко на Тарантино, не познавам в детайли похватите му, не съм и най-големият му фен, макар че повечето от филмите му ми харесват, но този зае 1вото място. Наистина приказка е перфектно определение – в един момент се усетих, че го гледам с усмивка без да знам защо. Чак ме притеснява дали заявеният като последен 10ти филм ще успее да надгради над този. Страхотно усещане за лежерност и „живот над нещата“ лъха почти през цялото време.
10.12.2019 в 16:55
freshsvej
Нещо за Watchmen ще кажеш ли?
10.12.2019 в 18:09
cinemascrotum
Не съм го почвал и за момента нямам интерес.
10.12.2019 в 17:49
Off Topic
Някой каза ли нещо за The Mandalorian. Гавр… така де, сагата продължава. Поне знам какво да очаквам от The Rezil of Skywalker.
10.12.2019 в 22:50
Васко
Мандалореца е игрален серил в стил анимацията „the clone wars“. За повече не им стига акъла на Фавро и Филони. Мега скука, мега ретро, смешно малка галактика… фар фар ауей. Китайците и корейците правят по-wow сериали. За 9 епизод, филмът, очаквам да е ебаси глупостта. Това го пиша бидейки фен на прикуъл трилогията – еп 1 до 3 (не на пригиналнта с Люк)…
10.12.2019 в 23:40
Ники
The Irishman ?
11.12.2019 в 13:56
Top Offic
Робърт Де Ниро е – I’m pishman.
И другите – изглеждат като ексхумирани.
12.12.2019 в 16:39
Krampus
Свръхинтелект. Свръхчувствителност. Свръхритъм. Гигантски дух. Космополитен поглед. Трансцендентална мисъл. Анти-битовизъм. Мирова скръб. Екстаз. Достъп до абсолютната наслада. Проводник на свръхсила. Хиперорганизация. Свръхнежност. Над-стилистичност. Над-националност. Връща киното в неговата родина – космоса. Гигант. Гостенин от бъдещето. Универсален гений. Болка. Победа. Несравнимост.
Един от най-големите подаръци в живота ми, човек, който ме завладя само за секунди, още когато бях на 13 години (Глутница кучета). Една мечта, един вдъхновител, една гръмотевица, осветяваща доживотно непознати кътчета от съзнанието ми, задвижвайки най-личните струни на чувствителността и стремежа.
16.12.2019 в 15:31
заSTARяващWARSфен
Отдавна реших, че еп.9 ще е първия, който няма да гледам на кино. Проблемът беше, как да се предпазя от спойлери. Сега като наближава, все повече осъзнавам, че не ми пука. Не че на някой от вас му пука за това, ама аз да си изплача мъката…
19.12.2019 в 11:05
Хаинц
Гледах го вчера ,все пак карай на сагата и прочие : най – глубаво похарчените 12,50 евро в живота ми !
Няма да казвам какво и как , само едно мини спойлерче : драгите зрители , ще имат огромното удоволствие да видят по някое време ,атака с коне ВЪРХУ звезден разрушител предвождана от негър и негърка !
Тарантино го каза : “ take a look , negar on the horse…“
19.12.2019 в 19:28
заSTARяващWARSфен
Аз направо прочетох спойлерите, та да се свършва. И без това няма да ми издържат нервите да го изгледам. Както се очакваше – всичко се крепи на роднини и retcon – и. Добре че има още от оригиналните персонажи за вадене от нафталина че без тях са като ГЕРБ без Бойко Борисов.
22.12.2019 в 19:38
Vasil
На фона на последният джедай, беше, по-добре. По-добро ниво на хумор и драма. Поне беше филм. За жалост: ужасно темпо на сказанието, накрая, само се молиш да свършва по-бързо.
19.12.2019 в 22:40
Ники
Баси :Х педали имаше ли и нещо, което да ни напомни, че трябва да изпитваме вина заради холокоста
23.12.2019 в 17:48
заSTARяващWARSфен
Изгледах оттук-оттам някакъв „cam release“… направо ми падна ченето (щях да кажа „…ми се къса сърцето“, ама то си е вярно) – тия безпомощни малоумници продължават да копират 1:1 цели сцени от оригиналната трилогия, даже Палпатин се оправдава: „Люк го спаси баща му, а сега единствения ти роднина тук съм аз.“ (демек – не е баш същото). Вече като гледам Люк в последните сцени от Return Of The Jedi, ще си викам: „Завалията, не знае, че императора ще го надживее, за капак на всичките други лайна!“. cinemascrotum-а сигурно вече пише, ама то не си заслужава rant-a.
23.12.2019 в 17:56
Пак аз
Сори за спойлера, ама всеки да си взема мерки. Не мога да ви мисля.
30.12.2019 в 04:37
Деян
Обаче в същото време правиш ревюта на холивудски лайна като Аквамен, Капитан Марвел и т.н. Има съвременни български филми и сериали заслужаващи доста повече внимание от тия американски бози. На прима виста се сещам за Посоки, Възвишение, Въздесъщият, Каръци, Стъпки в пясъка, Под прикритие.
29.01.2020 в 06:10
anonimenbloger
Трябваха ми 5 часа из уикипедията на английски и с помощта на гугъл-транслейтъра, за да се запозная в детайли с тази „най-известна в света на всички времена група от „хипи“-курво-тъпако-масови-убийци“. Трябвало е някои като Брад Пит и Лео да намерят накрая и самия Менсън и да го пречукат, а не да ми пее песнички в затвора до 2017 г. Псевдо гуру и велик тъпак, за антихриста се е мислел явно, ако е можел да мисли донякъде. Явно в този филм Куентин пак е пренаписал историята както подобава.
02.02.2020 в 13:34
Александър Спасов
Тук Тарантино е различен. Влиза в кожата и на Уди Алън. Има я поредната закачка със Серджо Леоне, този път в заглавието, при което един от най-големите режисьори на всички времена се обръща в гроба. Достатъчно е да споменем две от емблематичните му творби: Имало едно време на запад и особено паметната му плоча Имало едно време в Америка за да е ясно с кого шизофренното създание се бъзика от край време. Като изключим сладникаво-блудкавия прочит на историята, изопачена по Тарантиновски, на моменти до пълната си противоположност, вместо да си причняват California Dreamin’ със средствата на киното, които тук са впрегнати в борба с явления от злободневието, възможно е почитателите на халюцианциите да употребят с по-добър резултат сиропче, гъбки, орехче, чай, тревичка, кактусче… 🙂 Воюването с #MeToo и феминизма стана патологично. Жената е представена в нейната цялостност – предател, мръсница, подбудител и участник в престъление (натрапва се плоска метафора с босите ходила, които при жените бяха почернени от мръсотия, а при мъжете блестяха от чистота). За жените остава да плакнат очи с Брад Пит, Леонардо ди Каприо и още някой хубавелко.
11.03.2020 в 14:08
Иван Дяксов
Скротуме, аз имам един глупав въпрос. Не можах да разбера сцената с Буут и собственика на ранчото. Има ли прототип слепия старец и защо Буут толкова искаше да го види и тия хипита толкова се ядосаха от това?
11.03.2020 в 15:21
cinemascrotum
Тази сцена е от най-комплексните, между другото. От една страна развива персонажа на Брад Пит, от друга ни вкарва в повредената психика на Менсъновите мисирки, което пък придава неочакван съспенс на цялата интеракция, а от трета служи като обобщаваща метафора на деградацията на Холивуд от края на 60-те до днешни дни. Последното е обозначено от самото ранчо – някогашен декор на класически уестърни, който сега е пълен с наркоманизирани шаврантии.
09.07.2020 в 22:22
Cineaste
Куентин Тарантино винаги е бил спорен, нееднозначен кинематографист не само за критиката, но и за зрителите му. Оценките за творчеството му са били от „осанна“, до „разпни го“. Моето мнение е, че аз лично съм някъде по средата, тоест не можа да ми стане един от многото любими режисьори по много причини, които са също лични и нямам намерение да ги излагам. Да, „Криминале“ е нещо като библия на неговия стил, който той развиваше стоейки на едно място през годините (пак според мен), но това си е негов похват – има си почитатели, но аз не бях между тях за добро или лошо. Просто ми беше… няма да кажа „безразличен“, но… някак си извън нагласите ми, изградени от години, които в болшинството от случаите не са ме излъгали относно предпочитанията ми. Няма да крия и че този филм не бих го гледал, ако не бяха десетките отрицателни „критики“, които се появиха в тракерите с първото му излизане в пиратските сайтове. Изтеглих го нарочно и си поставих задача да го изгледам стоически, за да видя какво пък толкова е раздразнил идиотите, които досега примираха от удоволствие от бълвания словесния аерозол с претенция за някаква философия от деградирали типове, който обикновено населяват пространството в творбите му и изпълват времето на филма понякога с настоятелно натрапване на словесните си финтифлюшки, претендиращи за нов похват, а оттам и за претенция за някаква новост на създателя си в киното. Да, звучи гадно и също така претенциозно от моя страна, но с такова впечатление оставах – филм за едно гледане, за информация, добре скроен, изигран и заснет, но… не беше моето кино. Както каза веднъж, един приятел в сайта, в който качваме филми: вече няма кино, има само филми. Та… изтеглих го и започнах да го гледам, както аз правя с „новите“ филми, точно преди да си легна, с цел – да ме приспят. И каква стана тя? Не само не ме приспа, а след 20-та минута на едно интересно място прекъснах гледането, защото все пак утре съм на работа, а там не бива да се правят компромиси. На другия ден с най-голямо нетърпения продължих гледането и… о „майн Гот!“ (обичам да се гавря с чуждиците и изразите на „новото“ поколение). Този филм беше направен като че ли точно за мен! Да, няма майтап! Веднага разбрах „ядосаните“ консуматори, които буквално осираха филма на Тарантино с всякакви епитети, разочаровани, че нямало действие, че бил дълъг, че какво искал да каже… и т.н. Ами да, Тарантино просто се е подиграл с почитателите си у нас (а може би и някъде другаде, където хората са с капаци), които не познават ерата на 60-те години, не знаят имена, знакови за това време, не са гледали нищо от тези години, защото за тях киното е пресни картофи, старите – в кофата за… Режисьорът е направил един личен филм, който е дълъг, защото се е разтварял в събитията от тия години, непрекъснато подчертавайки заглавия (визуално или пък споменавайки ТВ сериали и герои от тях), желаел е да материализира личната си визия за това време, понякога с цената на „досадно“ дълги цитати, които на мен ми бяха познати и ме отнасяха точно в тези години. За повечето от вас сериалите „Маникс“ и „Планетата на гигантите“ не значат абсолютно нищо. Но който е от моето поколение, живял е в Северна България около Русе, да кажем, и ги е гледал по румънската телевизия като малък (да, точно по нея, преди Чаушеско да изкрейзи напълно)… Спирам дотук, за да не досаждам. Няма начин, ако не познаваш това време и неговите „репери“ вкопани в киното, музиката, изобразителното изкуство, та дори и във философията (на хипитата, която Тарантино тук прави на пух и прах), да разбереш защо режисьорът си е позволил такава „гавра“ с теб – неговия абсолютен ФЕН (пак чуждица на новите идиоти, които я употребяват и е напълно подходяща за тях). Затова след „Криминале“ си поиграх и пуснах в сайта този за мен истински шедьовър на Куентин Тарантино, който, прочетох някъде, че е заявил, че ще е последният му филм… Ами… не знам. Ако пак мисли да се върне към предишните си – дано този е последен. Ако ли не… ясен съм – да продължава в този стил. Пожелавам приятно гледане на хората, които тепърва ще гледат филма за 60-те години, защото те продължават да носят това, което и режисьорът се е постарал да пресъздаде, макар понякога буквално го пародира. Наред с визуалното пиршество от цветове, ще може да чуят маса музикални парчета, които наистина оправдават определението си култови – дума, която от много употреба относно съвременни сурогати-еднодневки, отдавна е загубила истинското си значение. Сега, наистина, мога да кажа, че станах почитател на Тарантино. А неговите фенове ли? Ами да вървят по дяволите!
19.04.2021 в 16:37
Quazimodo X6
Не се съгласявам винаги с преценките ти за филмите, особено фантастиките :-))) , но този път за този филм на Тарантино съм на едно мнение с теб. Добър е филма. И не е за всеки. Интересен нестандартен поглед на режисьора. Всичко останало си го казал.
Хубав ден на всички.