Първоначално бях твърдо решен да не пиша за „Чернобил“, но имам квота от едно позитивно „ревю“ на година и ако 2019 е произвела нещо, което да заслужава смиреното признание на откровен хейтър, то това е „Чернобил“. Два дни след финала му все още не мога да се отърся от сетивно-емоционалния ступор и не ще игнорирам сериал, който за броени дни се превърна не само във феномен, засенчил даже осмия сезон на „Игра на тронове“, но и в еталон за качествена телевизия. Точно толкова добър е, защото функционира еднакво безотказно на три отделни нива – като интелектуално забавление, като информационен спектакъл, и най-вече – като предупреждение. Звучи твърде помпозно, още повече че годината е далеч от приключване, но маркирайте думите ми, че каквито и TV шоута да излязат до края й, “Чернобил” ще ги прати в забвение.
Не знаех какво да очаквам от мини-сериал, дело на Крейг Мейзин, известен с не особено благоприятното си портфолио, включващо сценарии на „Последния ергенски запой“, затова подходих леко скептично към идеята да гледам британски актьори, маскирани като руснаци в непознат за тях сетинг. Само няколко минути от пилотния епизод обаче бяха достатъчни, за да изпарят съмненията ми за излишен патос като вода в горещ реактор. Такива неща се случват може би веднъж на десетина години – телевизионно шоу, което се промъква отникъде зад гърба Ви, и още в самото начало се катапултира на висота, която е практически недостижима за подобен формат.
Почти съм сигурен, че в следващите години няма да видим шоу като „Чернобил“, по същия начин, по който не сме били свидетели на нещо такова през изминалите няколко. „Чернобил“ е като сърдечен удар, рязък и неочакван, но с максимален ефект. Идва и си отива набързо, но оставя трайни следи в съзнанието. Това може би е едно от най-сполучливите решения на авторите му – да го направят „мини“, а не разплута и досадна сапунка от 2+ сезона, с едничката цел да трупа рейтинги и накрая да се превърне в поредното TV заглавие, което времето ще забрави.
„Чернобил“ е само пет епизода, в които верига от събития са описани по ясен, стилизиран и най-вече – интригуващ – начин, където нито една сцена не е излишна и където всеки герой присъства, защото е необходим. В тази си сбита, премерена и неимоверно въздействаща форма, „Чернобил“ е много по-приковаващ вниманието, по-наситен в еманацията на изразни средства, били те артистични или визуални. Наративът се движи като механизъм на швейцарски часовник без протакане, но и без претупване, без превзета мелодрама, но без притеснение да се показват и най-грозните кадри. /в нормалните рамки, разбира се, сцената с липсващото лице на Акимов беше достатъчно сугестирана/ Хаосът, ескалацията, сблъсъкът с непознатото, всичко е изпипано със стряскащо качество. За пет часа „Чернобил“ постига това, което други сериали с по няколко сезона така и не успяха, а именно – да изригне внезапно и да освети телевизионната стратосфера с радиоактивна светлина, която ще остане фактор още доста време.
Хубавото на телевизионните поредици е, че имат възможност да презентират повече неща за по-дълго време, но лошото е, че бидейки такива, запомнящите се сцени в тях не са много. Има сезони на известни програми, които вече реално не помня, понеже в тях са се случили много неща, но нито едно от тях не е оставило отпечатък. Има цели сериали, от които съм сигурен, че в момента Ви е трудно да си спомните даже две открояващи се сцени. В този аспект „Чернобил“ е отрезвителният шамар, връщащ доброто име на телевизията с летва, невъзможна за сравнение с актуалните критерии. Това е сериал с не просто образцово заснети сцени, които по един или друг начин ще останат циментирани в съзнанието на зрителите, но което е по-важно – те не са една-две за петте му епизода, а средно по една-две на епизод. Лично аз с ръка на сърцето не мога да посоча друг TV проект с дотолкова педантично изградена структура, че да закотвя погледа дори в най-тривиалните моменти.
Съвършената атмосфера на комунистическата обстановка, където лицемерната бюрокрация и партийно чревоугодничество са сякаш парчета от декора; старанието в селекцията на реквизитите и костюмите, колкото и извиними пропуски да имат; бетонно сивия филтър на камерата /примесен с оловния оттенък на сцените върху покрива и около реактора/ – всички те са части от конструирането на перфектния мизансцен. Мизансцен, където реални хора вършат реални неща, но ги следим вцепенени и хипнотизирани, сякаш виждаме нещо, което никога не сме смятали за възможно. И в много отношения си е точно така. Майсторството на Йохан Ренк, режисьор на „Чернобил“ и творец с осезаемо бъдеще, е в дребните детайли, които с натрупване превръщат всяка сцена в пристрастяваща гледка, при това без да се споменават актьорските изпълнения, а те, на места, са брилянтни. В тази връзка, бях искрено изумен колко убедителна бе трансформацията на Шчербина, изиграна превъзходно от Стелан Скарсгард. Диалогът между него и Джарес Харис на пейката от последния епизод е една от най-силните им интеракции.
„Чернобил“ е направен така, че освен да показва исторически събития, да има и собствена индивидуалност. Също като оголен атомен реактор, мини-сериалът има собствено излъчване. Излъчва страхопочитание, излъчва респект, излъчва чувството на нещо неземно. Сериал, който се помни с тежестта на всяка негова дума, не се прави всеки ден. Всъщност, той е нещо като утопия. „Чернобил“ е редкият еднорог, въплъщаващ най-доброто от телевизията и най-доброто от киното, без да парадира с нито едно от двете. Едва ли ще съм далече от истината, ако кажа, че „Чернобил“ е много по-добър филм, отколкото други излезли на големия екран в близкото минало. Във всяка минута личи безпощадно внимание към най-нищожните дреболии, които да отговарят на периода и уважат историята. Целият мини-сериал е правен с неопровержим поклон към хората /буквални „супергерои“ в най-чистия смисъл на думата/, участвали в пост-аварийните процеси – оттам идва и онова чувство на избледняване на границата между художествената измислица и реалността. Това е вторият най-силен коз на „Чернобил“ – че не дерайлира от фактите /освен в отделни, но поносими в общата картина, моменти/ и работи като игрална документалистика, а не като адаптиран репортаж или още по-зле – хиперболизиран театър.
По-горе казах, че сцените на „Чернобил“ се помнят. Няма да изброявам всичко, което ме остави втрещен, но ще спомена конкретен момент от четвъртия епизод, който считам за един от най-напрегнатите сикуънси в телевизията изобщо, поне за последните години. Става дума за излизането на безименните „био-роботи“ на покрива на реактора и почистването на графитните отломки. Първото, което прави впечатление е, че сцената е заснета с хендхелд камера, второто е, че е еднокадрова, а третото – че през тези две минути на почти космически съпенс, единствените звуци, с които разполагаме, са учестеното дишане на хората, заглушавано от демонично тракащия дозиметър. Рядко оставам стъписан, особено докато гледам сериал, но тази сцена ми стегна гърлото по начин, който дълго ще уважавам. Други сцени пък използват страхотно идейни похвати, за да покажат поразяващия ефект на Чернобил, без нито една реплика. Такъв пример е визитата на съпругата на пожарникаря в болницата – в кадрите ясно се виждат светещи отблясъци, сякаш игри на слънчевите лъчи отвън, които всъщност показват точния миг, в който жената абсорбира радиация – за справка същият светлинен ефект се появява и на фотографските снимки от реактора, вследствие на облъчването на лентата. Такива моменти са настръхващи със своето тихо, но остатъчно действие, нюансирани и сякаш небрежни, но заснети с безупречна креативност.
Редно е да се отбележи, че достоверността на шоуто определено не е 100% и никога не е могло да бъде другояче, не само понеже се е работило по официални документи, продукт на масова дезинформация, но и защото нуждите на сюжета са били свързани с разказването на история, а не с извършването на съдебна възстановка. По-заядливите могат да се хванат за много неща, като например катастрофата с хеликоптера във втория епизод, случила се няколко месеца по-късно, или за присъствието на героинята на Хомлюк, може дори да се хванат за факта, че никой от актьорите няма бегла прилика с историческите си първообрази. Всичко това е така, но нека бъдем честни – за деликатна тема като Чернобил, толкова унищожителна катастрофа на ръба да превърне Европа в пост-апокалиптичен пущинак, достоверността на разказаните събития е някъде около 80%, а това, смея да заявя, е повече от достатъчно. Специално внимание може да обърнете на някои от научно-популярните филми по темата, като например “Zero Hour: Disaster at Chernobyl”, явно послужил за източник на сцените в контролната зала от петия епизод, както и “The Battle of Chernobyl”, където пък ясно си личи, че сериалът е направил чудеса, за да бъде максимално близък до действителността.
Истината е, че няма какво да се каже за “Чернобил”, защото магнетичният му авторитет е неоспорим и отказва да бъде пренебрегнат. Може би съм все още зашеметен от автършока му, може би просто се чувствам прекалено малък и жалък на фона на това, което наблюдавах през тези пет часа, но няма смисъл от празнословия. В интернет има достатъчно материали и форуми, където да получите положителен отговор на въпроса струва ли си „Чернобил“. Моите хвалби, колкото и преувеличени да се струват, биха само одраскали повърхността на вулканичната му драматургия, нечовешката му атмосфера и гръмотевичния му емоционален заряд. Малко програми са успявали да утилизират така успешно епохата на 80-те от гледна точка на Съветския съюз /единият е „The Americans“, но той бе по-субективен и колежански от настоящия/, още по-малко са успявали да бъдат безпристрастни, а не пропагандни, в представянето на катаклизъм, променил ДНК-то не само на СССР, но и на Европа. В тази връзка „Чернобил“ е достатъчно поливалентен, за да анализира, без да изпада в суха наука /показанията на Легасов в петия епизод са учебник по красноречива експозиция/, показвайки балансирано всеки аспект от аварията, всяка причина и последица. И някак си успява да го направи без да дотегне или подразни, но и без да пренебрегне нищо значимо. За нас остават единствено заключенията, а те са недвусмислени – инцидентът в Чернобил е чудовищна грешка, която не бива никога да се повтаря, докато мини-сериал като „Чернобил“ е нещо, което не просто трябва да се случи отново, но и да се превърне в стандарт за добра телевизия.
9.0/10
79 коментара
Comments feed for this article
05.06.2019 в 16:08
skypara
Скротуме, абсолютно съм съгласен с всеки един твой коментар за този сериал, поотделно и цялостно. Малките детайли, на които обръщаш внимание са точно тези, които според мен правят сериала ярък и различен. Няма какво повече да добавя, освен че с това си ревю за пореден път се доказваш като един наистина обективен и точен критик, макар и с пиперлив език (който харесвам).
05.06.2019 в 16:42
cinemascrotum
Благодаря. 🙂 Изобщо не очаквах, че ще ме впримчи толкова, но се оказа уникален сериал.
04.09.2019 в 13:24
Kiril Varbanov
Вероятно съм единственият човек в тая съсипана държава, който не го е гледал още, но явно ще трябва.
Едната от причините да не гледам толкова много сериали и филми напоследък е умопомрачаващото ниско качество на продукцията. Не искам да се разочаровам, отново и отново. Но явно Чернобил ще го гледам.
05.06.2019 в 16:49
vladko
Сериалът наистина е неочаквано добър. Най-силно ме впечатли огромния съспенз, въпреки предизвестената хронология на събитията. Наистина се гледа с буца в гърлото почти през цялото време!
Актьорите се справиха добре, макар да е малко странно да ми шпрехат на ингилизки, но нямаше как да е на руски сериала. Избора да не говорят с руски акцент е правилен в случая – щеше да комедизира прекалено.
Епизода с войниците, които „почистваха“ от заразени животни беше малко протяжен и скучен, но пък играта им беше повече от добра.
Наистина много добре структуриран, премерен и убедително реалистичен. Истинско постижение (за времето в което живеем)…
05.06.2019 в 16:57
bello
Безкомпромисен си, както винаги. В случая – със рядко положителен знак. 😉
И като каза, че скоро няма да има кой да го повтори се сещам за един друг английски сериал, дето може да почне да му диша във врата, според мен: https://www.rottentomatoes.com/tv/years_and_years Също доста стегнат, многопластов и с много добре подбрани и изиграни роли.Убиствен черен хумор, а и историята е близка до повечето от нас..
05.06.2019 в 17:20
bello
Йохан Ренк e Stakka Bo BTW 😉
05.06.2019 в 19:40
cinemascrotum
С риск да прозвуча като музикален лаик, какъвто съм, нямам никаква представа от предишните изяви на г-н Ренк. Това, което обаче със сигурност ще следя, са бъдещите му такива в телевизията/киното.
08.06.2019 в 14:47
Супа от дракон
Ей това филмче също е ражисирано от Ренк:
09.06.2019 в 17:01
Lancelot
А стига ве?!
Чудех се де е изчезнал, а той си имал име! 🙂
05.06.2019 в 17:31
Коко
Сякаш съм ти чел мислите 🙂 Хвърлях по едно очо в блога, като се надявах да не остане неотбелязан сериала и снощи не издържах и написах лаконично Чернобил в десетогодишната тема. И днес чукам и какво да видя, цяло ревю 🙂
Нямам време, да го погледна, че много задачки-закачки, но довечера на пияна глава, ще го прочета и коментирам 🙂
05.06.2019 в 19:03
Gori
Може би най-запленяващият пилотен епизод правен някога принадлежи на Чернобил.
05.06.2019 в 19:49
Buba
По принцип е трудно е да направиш боза по темата за Черобил, но и аз не очаквах, че американци ще произведат толкова професионален и прецизен продукт за събития, касаещи руснаци и СССР. Гледала съм документални филми по темата и чувството на лед и вцепеняване, с което гледам и ми остава след „Чернобил” е почти същото.
След всяка серия прекарвам по два часа по нощите в ровене в интернет, сверяване на факти и имена, четене на статии и интервюта (май е масово ), ….и после сънуване на кошмари. Заради недоспиване четвърта и пета серия ще почакат малко (затова пропуснах два абзаца от ревюто, но с останалото съм напълно съгласна). До трета серия нямам забележки по автентичността на филма. Само Улана Хомюк още не я бях проучила и разбирам, че не е действителна личност, но дори и недостоверните моменти и герои носят автентични внушения.
Иска ми се всеки да го изгледа.
И, да – също ми се иска ми киното да се прави по този начин, а не попаденията да са случайни проблясъци. Щом получава такъв рейтинг значи публиката не е безнадеждно затъпяла и иска нещо по-качествено.
05.06.2019 в 21:19
боцо
Хомлюк е олицетворението на групата учени, подпомагащи Легасов в опитите да се справят с аварията и да разберат защо се е стигнало до там. Макар и да не е реална личност, присъствието й е исторически коректно.
05.06.2019 в 20:11
pavel717
Братле, да не забравиш да провериш и Good Omens!!
05.06.2019 в 21:10
cinemascrotum
Спокойно, чака си реда, а и книгата е още прясна в спомените ми. 🙂
05.06.2019 в 22:48
windmill
Браво! Страхотно ревю, което успя да допълни и материализира в думи собствените ми впечатления. Дългия кадър при изхвърлянето на отломките и мен остави без дъх. Скротуме, мислиш ли, че тандема Стелан Скарсгард и Емили Уотсън е случаен за този сериал или има известна заигравка с Breaking The Waves?
05.06.2019 в 23:11
cinemascrotum
Не мога да кажа, а и не съм го гледал. Интересно наблюдение обаче. 🙂
06.06.2019 в 00:59
Т
Ревю без меме от скротума не важи! 😀
06.06.2019 в 09:50
vlllo
Всъност са се постарали доста и актьорите да имат прилика с реалните линости:
https://www.demilked.com/chernobyl-actors-compared-to-real-people/
06.06.2019 в 10:51
ХоХо
Не съм гледала сериала, но имам личен спомен от Чернобил, преди много години. Тогава имахме големичка градина и се чуха слухове за Чернобил, баба ми каза – ако кобилката дето пасе тревата и е бременна, роди уродливо конче, няма да ползваме реколтата. Не знам защо го споделям. Е, всичко беше ок и си изядохме зеленчуците…
06.06.2019 в 11:36
cinemascrotum
То и аз си изядох марулите, но колко човек станах, е спорен въпрос. А сега изгледай сериала и после чакам коментар. 🙂
06.06.2019 в 14:27
Петър Донов
Не е лошо да се изслуша и podcast-ът, в който авторът на шоуто коментира всяка една от сериите. Има интересни исторически детайли и като цяло допълва сериала. „The Chrenobyl Podcast“
06.06.2019 в 17:51
Charger
Уникален сериал.
Разтърси ме, разчувства ме, разплака ме…
В БГ, никога не можем и да се доближим до направата на такъв ТВ шедьовър…
06.06.2019 в 18:09
вяско
Защо, „Ваканцията на Лили“ също разтърсва и разплаква.
06.06.2019 в 22:21
Боби88
Аа…Лили Рибката е къде-къде по-тежък!
10.06.2019 в 09:40
SC fanboy
В България хората са го живели това 40 г., защо да правят и сериали за такива неща 😉
06.06.2019 в 22:54
AzUrAL
„HBO“ Измиват срама от GoT, буквално с „Чернобил“.
07.06.2019 в 06:08
Plamen
И на мен ми направи впечатление, колко добре са го изпипали като костюми, декори, стари машинарии и други подобни. Със сигурност не е било лесно, нито пък евтино.
Бих добавил само, че Джаред Харис играе нечовешки, нито за секунда не си помислих, че гледам актьор с писани реплики!
07.06.2019 в 08:31
cinemascrotum
Кастът наистина е триумфален. Признавам си, че Джаред Харис винаги ми е бил по-скоро „иди-дойди“, но след миналогодишния „Ужас“ и особено след „Чернобил“ вече няма съмнение, че е виртуоз. Голяма изненада беше и Пол Ритър, който съм свикнал да асоциирам с бащата-кретен от сериала „Friday Night Dinner“, но тук е успял да представи изнервящия и леко плашещ характер на Дятлов по перфектен начин.
07.06.2019 в 10:36
Philip
Много силен сериал. И аз като много други пропуснах дебюта му, поради дългогодишната традиция на американското кино да не се справя изобщо с представянето на реалността в СССР, да не говорим за изиграването на руснаци, украинци, беларуси. Малко насила го започнах, обаче за 10 минути така ме залепи, че изгледах първите 3 серии, които бяха излезли до момента на един дъх, а после чаках с нетърпение и оставащите 2.
Страшно ми допадна и колко добра работа беше свършена с озвучаването – в много сцени се чува глухо бучене или нещо наподобяващо далечен отзвук от сирени, което на подсъзнателно ниво действа и подсилва чувството на паника и изтичащо време за героите.
Впечатли ме и едни макар и дребен детайл – заглавието на последния пети епизод. „Vichnaya Pamyat“ в оригинал, или като за нас, четящите кирилица – „Вечная память“. И не толкова самото заглавие, а скромното „киноправене“ – никъде в епизода не се обясняваше какво значи заглавието, нито дори се превеждаше. От всички хора на земята, които ще гледат филма, единствено за православните христяни, които са едновременно и славяни, това заглавие е директно асоциирано с църковното песнопение, което се изпълнява на погребения и възпоменания и което звучи на финала на филма.
Напомня ми за един подобен похват на Спилбърг в „Спасяването на редник Раян“, където американските войници разстрелват двама предали се войници в немски униформи. Въпроса е, че малко преди да ги застрелят, войниците крещят „Не стреляйте, ние не сме немци, чехи сме“. Но Спилбърг е решил да не слага субтитри на тези реплики.
11.06.2019 в 08:57
cinemascrotum
Звукът на шоуто наистина е внушителен, той си е почти подържащ актьор. Вчера попаднах на интересно интервю с Ренк, където има абзац за звуковото оформление, след който се впечатлих още повече.
07.06.2019 в 12:27
"Хейтър"?
“ … засенчил даже осмия сезон на „Игра на тронове“
😀
Ти пък какво избра за сравнителен критерии. :)))
08.06.2019 в 23:16
Plamen
Очаквания за втория сезон на “Dark“ имаш ли?
Чернобил доста ми напомни за него в началото.
09.06.2019 в 13:19
cinemascrotum
Предпочитам да нямам очаквания за нищо, но винаги да имам едно наум за всичко.
02.07.2019 в 20:14
pavel717
и все пак прегледа ли го?
03.07.2019 в 08:34
cinemascrotum
Естествено, че го прегледах. Парадоксите вече почнаха да дразнят, а финалът ми дойде малко като „Рик и Морти“, но въпреки това е солиден втори сезон на рядко готин сериал.
09.06.2019 в 14:18
pavel717
https://www.imdb.com/name/nm0267241/
Бачо…
10.06.2019 в 15:42
абе там
Много си точен! РЕСПЕКТ!
11.06.2019 в 21:20
възпален хемороид
Сериала е ненормално як.Ама е много диво ,че е написан от сценариста на ергенските запои,страшен филм и режисиран от СТАКА-Бо….
12.06.2019 в 14:56
"Хейтър"?
Аз съм от тъпите, затова да попитам – кое му е ненормално якото? Гледах само първа серия вчера и ще го догледам, но:
1. Абсолютно предвидим в почти всеки един момент.
2. Художествена измислица, представена едва ли не като документален филм, а това е адски дразнещо.
та, с какво толкова ви впечатлява?
Честно казано, дори мега прехваления мейнстрийм за пубери „Breaking bad“ е по-завладяващ и интересен.
12.06.2019 в 16:17
Manuelle
„Чернобил“ е абсолютно предвидим? Наистина ли!?
Плюс това сериалът никъде не е представян като документален. Напротив, навсякъде се изтъква, че е docu-drama.
12.06.2019 в 16:29
"Хейтър"?
Да, док. драма. Ти каква разлика виждаш? Нещата се представят каквито са били в по-голяма степен? Пълен реализъм? Случка, причини, следствия? Единствено е драма. И както казах, с предвидими реакции и събития – по онова време и с онази система. Не, че има разлика от сега и преди, където и да е по света, когато става дума да се убият 100 или хиляда човека, за да се прикрие какво и защо всъщност се случва. И как отвсякъде медиите ни заливат с реклама на сериала и „достоверността“ му. То още не започнал и вече хитов. Трябва да се набие в главите на колкото може повече овча маса. Защо ли? Дано не съм прав …
12.06.2019 в 19:42
cinemascrotum
Коментарът ти е идиотски на няколко различни нива. Няма да реагирам на простотията за „Breaking Bad“, но относно „Чернобил“ – ти какво точно искаше, за да не ти се струва „предвидим“? Може би накря да се окаже, че аварията е дело на извънземни рептили? Или че някой от облъчените пожарникари е придобил супергеройски умения от радиацията?
18.07.2019 в 14:25
Злати
Хаха, много точен отговор! Чернобил е нечовешки добре направен. На някои места си поплаках, а това се случва много рядко.
12.06.2019 в 19:02
Голямата срамна устна до възпаления хемороид
Естествено,че е предвидим-все пак показва изминали ,исторически вярни събития.Ние знаем какво ще се случи.Не бил реалистичен-такива са ония шитни със супергероите.Какъв реализъм-може ми искате да ви взривят истински реактор .Това е кино,а и повечето хора ,които са присъствали на място на събитията ,казват,че доста реално са представили нещата…Това е достатъчно…
13.06.2019 в 22:28
CS fanboy
На мен лично най-много ми хареса атмосферата, която сериалът поддържаше през цялото време. Хареса ми и това, че на практика нямаше прозападна или анти комунистическа пропаганда. Неадекватността на ръководството на СССР и моралът на целия режим бяха показвани дотолкова, доколкото беше необходимо, за да се обясни как цялата тази авария се превръща в една от най-големите трагедии. Всеки път като чуех “… понеже в Съветския съюз не може да…” и ме избиваше леко на смях. Иначе можеха и да включат Първомайското шествие, което си се състои в пълен мащаб на територията на целия блок, което щеше още повече покаже неадекватността на целия режим (аз имам няколкочасова продължителна разходка като няколкомесечно бебе в този ден и още чакам да видя ще има ли последствия ;). Хареса ми също и това, че се бяха помъчили да покажат връзката между индивида, Съветския идеал и йерархическото израстване – че за да израстнеш в дадена сфера значение има само оценката на партията, а не на съответната гилдия. Общо взето може да ти стане ясно (ако си от някоя друга цивилизация), че причината за аварията не са толкова онези, които съдиха или типа ядро, а самата система, защото ако тя беше ок, нито ядрото щеше да го има още, нито някой от онези 3мата щеше да е на ръководна позиция. А за тези като нас от голямото семейство на прогресивните народи – … been there, saw that…
14.06.2019 в 12:51
Владко
не съм съгласен, въпреки че не съм гледал сериалът. Изключително нагло, поне за мен, е да преразказваш чужд момент от историята на една държава от своя гледна точка- това се отнася и за британци, и за руснаци. Сериал си има и е направен от правилната държава- „Неразделни“ . Не е кой знае какво, но си има своите силни моменти. Който е попадал на „документалния“ филм за България в Тубата, изкарващ българите клошари, живеещи в селски коптори, и нагъващи постоянно кисело зеле, ще ме разбере.
14.06.2019 в 15:50
cinemascrotum
@CS fanboy, напълно съм съгласен, атмосферата е по-желязна и от желязна завеса. 🙂 Обаче фактът, че 95% на снимките и кадрите от първомайското шествие са засекретени или унищожени, щеше да направи включването му в шоуто много сериозен удар под кръста на и без това сензитивните по тази тема руснаци.
@Владко, винаги има доза на некоректност, когато се пресъздава чуждо събитие, но в случая на „Чернобил“, дори да има такава, тя е в поносими стойности. Самият факт, че както американци/англичани, така и руснаци/украинци са еднакво консистентни в суперлативите си за детайлната правдоподобност на шоуто, която, разбира се, не е съвършена, но имайки предвид ситуацията и темата, е много над средното ниво, би трябвало да ти говори, че не става дума за поредната документална пропаганда. Така например консултантката на Мейзин е украинка, която е живяла като дете в района на Чернобил и от нея произхождат някои от най-точните аспекти от бекграунда. От историческа гледна точка, събитията са изведени адекватно, никъде няма комунистически преувеличения или карикатурно осмиване, по-скоро е една доста тъжна снимка на онова време, тъжна, точно защото е прекалено близо до реалността. Всъщност, преувеличението е по-скоро в това колко нереалистично прогресивни и демократични са изкарани руснаците /независими жени сред партийния елит, например, или финалния съдебен процес, който е показан в западен стил, а в действителност е бил тотален държавен фарс/ Може би е добре първо да изгледаш петте епизода и после да коментираш пак, ако имаш желание.
14.06.2019 в 20:39
Ошпамушмурокс
Самият факт че се коментира без да се гледа подсказва,накъде клонят симпатиите на Владко.Към сърпа и към чука.
16.06.2019 в 11:25
OrangeHunter
Някаква шантавела се беше оплакала, че в сериала имало само бели актьори. Като се замисля, май е имала право. Самюъл Джаксън в ролята на Борис Шчербина щеше да е незабравим- „I’ve had it with this maddafuqin’ radiation in this maddafuqin’ Pripyat!“
16.06.2019 в 22:01
CS fanboy
Хахахах. Скротума да ходи да реве в някой ъгъл, че не се сети за този коментар. Авторе, уважение!
17.06.2019 в 14:22
Светльо СпецНаз 32990
Холивуд, нормални ли сте, бе! Как може без чернилки и особено без педерасти! Издишате, педалите! Директно всички в ГУЛАГ! Там ще ви научат и на служба, и на всичко… Понимаете ли…
17.06.2019 в 20:56
Светльо СпецНаз 32990
Каква е връзката между негъра и дървото? Въжето.
17.06.2019 в 23:02
Mira Cekova
Благодаря за страхотното интервю!
17.06.2019 в 23:03
Mira Cekova
Ревю*, по дяволите.
18.06.2019 в 14:58
cinemascrotum
Mira Cekova, бях се затъжил за коментарите ти. Радвам се, че още се мотаеш тук. 🙂
25.06.2019 в 21:22
Mira Cekova
Благодаря, скротуми! А аз се радвам, че гледаш филми и пишеш ревюта все така безотказно. 🙂
21.06.2019 в 02:05
Quazimodo X5
Така, много глупости говорите, „американска продукция била…. “ Добре, но Две важни неща:
1. Пробвайте да преброите колко скандинавци участват в продукцията….
2. Във филма споменават, че шведите са едни от първите държави, които засичат радиацията. Знаете ли, че са се принудили да избият стотици хиляди елени, заради това? Символът на Скандинавия! Знаете ли, че и до ден днешен руснаците недолюбват Швеция и Норвегия, защото те успяха да приложат социализма, но в много по хуманна и ефективно работеща социална среда.
Вярвам, че Скротума ще оцени тези коментари.
21.06.2019 в 09:04
cinemascrotum
Оценявам скандинавското присъствие в „Чернобил“ с 3.6, сиреч не е малко, но не е и страшно.
21.06.2019 в 23:26
Quazimodo с гайгеров брояч
Мдаа, много приятна изненада от Йохан Ренк, а и Стелан Скаргаарт, и останалите скандинавски участия тук. Въобще напоследък скандинавското кино има много свежи и интересни филми, на фона на американските бозички. Въпреки, че Чернобил като цяло е холивудска продукция. Интересно руският ответ какъв смехотворен филм ще сътворят за агента на ЦРУ пуснал случайно Сникърс в реактора :-))))
22.06.2019 в 23:21
Ivan Kolarov
…пет часа на един дъх и в ступор…Първо го изгледах, за да съм девствен (почти де, все пак видях че Скротума е изчерпал запаса си за положителни емоции за тази година(нали?)), а сега и прочетох ревюто – съгласих се на 100% с автора и тъкмо да се зачудя защо не спомена музикалния фон, видях че е се поправя в коментарите отдолу и абсолютно подкрепям с трите си ръце (ненужен черен хумор от моя страна), че саунда си е като пълноправен актьор в този шедьовър.
…една забележка само към скротума: Много се извинявам, но бидейки и админ на форума, би ли бил така добър да изрязваш тумори (явно пост Чернобилски такива) като този “Хейтър” ли се именуваше?
Със здраве и дай Боже повече такива попадения!
23.06.2019 в 11:12
Боби88
Скротум,изгледал съм четири от осемте нови епизода на Dark,и си мисля,че ще имаш второ положително ревю 😉
23.06.2019 в 13:44
cinemascrotum
И аз съм до четвъртия епизод, но както по-горе казва Ivan Kolarov, вече изчерпах положителния си запас за тази година. 🙂 А и за момента не е толкова драматично или визуално по-различен от първия сезон, за който отдавна имам кратък позитивен текст.
07.07.2019 в 16:35
Pow R Toc H
Само аз ли останах крайно разочарован от последното действие в последния епизод? От фантастика стана фентъзи, деба.
08.07.2019 в 22:50
Боби88
Паралелна вселена ми се чини към фантастиката.
27.07.2019 в 11:11
Георги
Клим Жуков про сериал „Чернобыль“, первая серия.
28.07.2019 в 01:56
f
Допадна ми и този анализ https://www.youtube.com/watch?v=MljytTReJ_o
06.08.2019 в 09:32
Боби
Скротуме, загуби се пак, какво става?
По кината сега е пълно със скротум-матряли за ревюта. То не бяха влюбени спиндермани, светещи гордзили, бързояростни мОсколи, прецакани лъвови класики.
06.08.2019 в 11:32
cinemascrotum
Във ваканция съм, не ми се занимава с глупости. Не съм гледал нищо от това, което изброи. Може да наваксам есента.
08.08.2019 в 23:10
MarshalBoy
Скротум,препоръчай нещо интересно като нов сериал,освен „Чернобил“.Прехваления „Black mirror“ ми докара запек още на втора-третата серия,а „Stranger Things 3“, както би казал ти,е „Още от същото 3“.
09.08.2019 в 14:01
cinemascrotum
„The Boys“ e актуална комиксова сатира с приятно циничен оттенък. Друго попадение тази година е и „Perpetual Grace, LTD“.
10.08.2019 в 20:50
Plamen
Според мене Скротума просто не е изгледал Стрейнжърите още.
Не знае какво го чака човека 😀
11.08.2019 в 10:20
cinemascrotum
Напротив, гледах ги, просто шоуто вече ми е твърде досадно, за да го обсъждам. Със сигурност третият сезон беше малко по-добър от трагичния втори, но пък също толкова излишен.
11.08.2019 в 20:43
CS fanboy
Като сте се заговорили за излишни неща, онзи ден с голямо учудване разбрах, че има 3ти сезон на „13 причини защо“, защото дори не знаех, че имало и 2ри… на сериал, в който един от основните персонажи е мъртъв от самото начало. Във въпросния сезон ще разследват, кой е убил един от героите от предните сезони. Това, което питам е – ще има ли пак касети, в които убиецът да разкрива мотивите си или жертвата – някакъв страх?
П.С. Снощи гледах и новия „Бързи и яростни“. Като изключим факта, че брандът „Бързи и яростни“ имаше единствено маркитингов характер, не лоша екшън-комедия.
11.08.2019 в 21:18
Tate
Ще пишеш ли за Once Upon A Time In Hollywood?
11.08.2019 в 21:18
cinemascrotum
Не.
16.08.2019 в 20:05
Plamen
Дай едно мнение за филма, след като го гледаш. За мен е глътка свеж въздух от повечето тъпотии, които излизат за година. Но това е Тарантино все пак и искрено се надявам да пусне още един филм преди да се пенсионира без значение дали ще е Стар Трек или нещо друго…
23.10.2020 в 11:32
Spindermaan
Това видео казва всичко за този сериал : https://youtu.be/CYg7034rNro
23.10.2020 в 11:54
Spindermaan
Първи епизод : https://youtu.be/OrWqZr8iWqc