Когато тази сутрин се събудих в локва от собственото си ДНК, след един от онези сънища, които се споделят само на фройдист, прецених че денят ми, а защо не и целият ми живот, не би бил пълноценен, ако не науча веднага имената на тазгодишните оскароносци. Докато напрегнато въвеждах комбинацията „Оскари+2018” в Google и пръстите ми трепереха възбудено дори повече, отколкото когато въвеждам стандартната си комбинация „тийн+букаке”, мислите ми се стрелкаха хаотично като пушечни откоси в тексаско училище, а най-големите претенденти изплуваха в спомените ми самички, досущ като телата на емигранти в Средиземно море.
TV зрителите на 90-тата Оскарова церемония, останали до ранни зори, за да гледат предаването на живо, и известни с общото наименование homo stupidus, може и да са се надявали на нещо по-различно от поредното вулканично изригване на суета и лицемерие, но по всичко личи, че са получили точно това. Все пак говорим за ключовия момент, когато Холивуд се събира на едно място, за да четка самочувствието си пред останалия свят и да се самоубеждава, че не е леговище на лъскави позьори и сексуални насилници. Затова и отсъствието на Харви Уайнщайн е било призрачно осезаемо, дори само заради празните два стола, на които обикновено се настанява туловището му.
Тази година гордите, но винаги онеправдани, афроамериканци, отново са присъствали в завишена бройка на церемонията и най-вероятно, ако червеният килим на влизане в Dolby Theater беше гледан от пилешки поглед с всички чернокожи точки по него, щеше да прилича на смазана калинка. Едва ли някой е очаквал, че редом с имена като тези на Кристофър Нолан, Стивън Спилбърг и Пол Томас Андерсън ще „виси” /извинявам се за робския термин/ това на Джордан Пийл – артистът, чийто кариерен зенит бе предложението от SONY да озвучава лайното в „Емоджитата”. Неговият негърски кошмар „Бягай” се превърна в най-гигантският сюрприз на сезона, печелейки симпатиите както на чернокожите зрители, така и на белокожите, които не искат да ги помислят за ксенофоби. По тази причина и Академията е решила да се смили и да му даде награда за оригинален сценарий. /?!?/ Точно така, на същия филм, който използва основните мотиви от „Познай кой ще дойде на вечеря” и „Шперцът”, за да създаде една расистка приказка за поколенията. Виждал съм повече оригиналност в китайски маратонки ментета, отколкото в „Бягай“, но какво да се прави – Холивуд просто обожава да парадира с политическата си коректност.
Поне „Три билборда извън града” е спечелил в сектора главна женска и подържаща мъжка роля, нищо че Франсис Макдормънд не показа разлика от това, което сме виждали при братята Коен, а Сам Рокуел играеше селски расист, което вече събуди вълна от неодобрение сред заклетите социални справедливци. Главната мъжка статуетка е забърсал Гари Олдман за ролята на грима си в „Най-мрачния час”, надвивайки спрягания за фаворит Даниел Дей-Люис, който сигурно си мислеше, че щом обяви на всеослушание пенсионирането си, Академията ще му дадае наградата като за изпроводяк. Сори, Даниеле! Това го казвам на Даниел Калуя, който по някаква причина също бе номиниран за „Бягай”, но уви – Оскарът го изостави, почти като биологичния му баща в Уаканда… извинявам се, имах предвид Уганда.
За поддържаща женска е спечелила Алисън Джани, а призът за адаптиран сценарий е полетял като cumshot при „Назови ме с името си”, с което заглавието е получило и единствената си престижна статуетка. „Назови ме с името си” бе надеждата на гей-киното да възстанови баланса, тежко разклатен преди години, когато „Сблъсъци” открадна Оскара за най-добър филм от „Планината Броукбек”, но чувствената хомо-еротика за прасковоебци, която грациозно лъкатуши по ръбовете на педофилията, защото действието се развива в Европа, където е ареала на Роман Полански, не получи нужното уважение от тесногръдите членове на Академията.
Добрите новини са, че съвсем закъсняло, но напълно заслужено, Роджър Дийкинс пое Оскар за операторската работа на „Блейд Рънър 2049” след 14 предишни номинации. Е, първо беше Ди Каприо, сега вече и Дийкинс има Оскар, така че Интернет може да бъде спокоен – Вселената най-после е центрирана! Майтапът настрана, но „Блейд Рънър 2049” наистина притежаваше несравнима кинематография, за която отговорен бе Дийкинс и в много по-малка степен Вилньов, което обяснява и липсата му сред номинираните. Друг „ощетен” режисьор се е оказал Кристофър Нолан, който отново си е тръгнал с празни ръце, освен ако не се брои едната в гащите всеки път, когато се е споменавало името Му. „Дюнкерк“ е прокопсал само в звуковите категории, където му беше и мястото. Валат е останал и Стивън Спилбърг, но така му се пада с тези негови регулярни и формулатични Oscar-baits, дори вътре да е набутал магнити за статуетки като Том Ханкс и Мерил Стрийп. А колкото до дъртата мастия Мерил, тя действително направи ролята на живота си през 2017 и заслужава Оскар за нея. И не, не говоря за „Вестник на властта”, а за ролята й в медийното представление „Аз не знаех какви ги върши Харви Уайнщайн!”
Сигурен съм, че сянката на Кевин Спейси също е била забележима, макар че по непотвърдена информация да е присъствал лично сред гостите, но поради уважение към жертвите му, е бил софтуерно изтриван в реално време, като на негово място е наслагван Кристофър Плъмър. А покрай нашумелите признания за сексуални издевателства и #TimesUp инициативи почти очаквах, че вместо традиционния слайдшоу на холивудските трупове от 2017, ще решат да пуснат нова версия – с всички ощипани и насилени звезди през годината, но така церемонията щеше да стане с 45 минути по-дълга от прага на търпението, с което щеше да заприлича на „Вестник на властта”.
Най-кризисният момент от всички Оскари са винаги последните категории, защото само тези десетина минути делят присъстващите в залата от библейските количества алкохол и наркотици, очакващи ги на афтър-партито, така че съвсем обяснимо е нервите да са били опънати като кожата по лицето на Фей Дънауей. Като стана дума за не-мъртви легенди, сенилното дуо Дънауей/Бийти се е завърнало with a vengeance, за да измие срама от миналогодишния старчески цирк, където баба Фей прочете грешното име и опозори доджото си. Сега, след няколкомесечни репетиции и прегледи при специалист-офтамолог, възрастната двойка е съумяла да прочете текста си, най-вероятно този път написан с шрифт, по-дебел и от бутовте на Октавия Спенсър.
Искрено се надявах юбилейното издание на Оскарите да донесе някаква изненада, някакъв абсурден и шокиращ момент, който ако не друго, то поне да докара втори /дай боже успешен/ инфаркт на Кевин Смит, и желанието ми донякъде се сбъдна, понеже разбрах че най-добър филм е станал „Формата на водата”! Нещо повече – любовната приказка за самотни жени е спечелила и за най-добър режисьор в брадясалото лице на Гийермо дел Торо. Вива ла Мехико!
Абсолютно съм съгласен, че филмът е красиво заснет и правен с майсторлък, но все пак… говорим за мокрия сън на жена, която не може да говори, и следователно е 40% по-атрактивна за всеки мъж, но е толкова отчаяна от нормалните ергени, че се влюбва в първия костур с голям шнур, който я погледне влажно. Може би е подушила, че са от една порода, а може да е подушила части от себе си, кой знае? Почти съм сигурен, че Истанбулската конвенция не урежда подобни отношения, освен ако целият проект не е бил завоалирана акция на движението #MeToo, пропагандираща че мъжете вече струват по-малко от един плиткодънен шаран. Наречете ме безнадежден романтик, но някой просто трябваше да каже на главната героиня, че има и „други риби в морето”, вместо да си цапа ръцете/лицето/устата с чужд хайвер. Тази розова женска фантазия е съвкупност от почти всички клишета /да не говорим и за няколкото паралелни обвинения в плагиатство/, където дори Майкъл Шанън не смогна да изпъкне с инерционния си злодеизъм, а оправданията, че гледаме любовните обяснения на Дел Торо към киното, звучат повърхностни и неубедителни. Но каквото и да плямпаме, „Формата на водата” официално е Филмът на Годината – казали са го Академиците, така че ако не Ви харесва, значи не разбирате от кино, ясно ли е?!
Стига толкова съм си чесал обложения език. Пълният списък на печелившите може да видите ТУК, а колкото до мен – аз отивам да обядвам. Може би малко риба… но пък кой знае къде си я е навирала продавачката… тогава може би една сочна праскова… ъ-ъ-ъ… знаете ли какво – ще ям кюфтета!
27 коментара
Comments feed for this article
05.03.2018 в 14:35
Tyler Durden
Къде се изгуби, Скротуме? Липсваш ни! Мисля че има доста лай*а, за които ми е интересно мнението ти. Най-много ме учудва липсата на ревю за Black panter. counterpart, dark, altered carbon, annihilation, handsmais tale, нещо за тях?
05.03.2018 в 14:53
Патрик Бейтман
Аааа, Скротуме, върна се, браво! Не знам вече кой ги гледа тия церемонии и кой изобщо ходи на кино тези дни, ама не съм аз.Все още не съм гледал Блейд Рънър (не само този от 2017, а също и оригинала) и имам чувството че трябва да оправя тази грешка възможно най-скоро.
За “Brawl in a cell block 99″.чух хубави отзиви от приятели, някой дори го определи като най-добрия за 2017, ама много не им хващам вяра. 😀
Мерси за съвета да гледам “Jay and silent Bob“ , оттогава съм голям фен на Кевин Смит и досега който и негов филм да съм си пускал, винаги е сработвало добре.
То се е видяло че занапред ако искаме нещо качествено на екрана, ще трябва да разчитаме на телевизионната индустрия.Още малко и ще има “Westworld“ за 2-ри сезон и дано тоя път Джонатан Нолан да ни изненада приятно също като с първият. 🙂
06.03.2018 в 00:09
Oberst
Заради това с Винс Вон трябва да си доста скептичен към следващи препоръки от същите хора. Филмът е „повърнато от ламя“. Особено накрая, човешкото тяло съвсем за кекав реквизит го взеха. Така се къса глава и прочее евтини гадорийки. Можеш да го пропуснеш, без да се замислиш, особено предвид, че Винс в Swingers се вписваше, но в такива роли като това тук или в True Detective хич не ми хваща декиш. Колкото е да е висок, tough guy he ain’t. Да не говорим, че самата история е яко насилена, а развръзката е банална.
05.03.2018 в 15:14
cinemascrotum
@Tyler Durden, „Черната пантера“ беше ОК забавление, даже малко над средното комиксово ниво, но нищо толкова велико, колкото медиите се опитват да го изкарат. За „Dark“ съм писал в блога, за „Annihilation“ е още рано, „Слугинята“ не ме впечатли особено, „Въглерода“ ми хареса, а „Counterpart“ го чакам да излезе като пълен сезон.
@Патрик Бейтман, гледай задължително първия „Блейд Рънър“, вторият може и да го скипнеш. А “Brawl in a cell block 99″ е голяма простотия, само че от лошия вид.
05.03.2018 в 16:18
Emil
От текста ти (чист скротумски блясък, без съмнение) не разбрах какво мислиш за Call me by your name и Three billboards outside… Без да съм гледал Phantom Thread, са единствените два филма от номинираните за най-добър филм, които обективно ми харесаха.
05.03.2018 в 16:51
cinemascrotum
„Call me by your name“ го оценявам единствено във визуално отношение, защото тематиката ми е прекалено далечна, но безспорно Тимъти Шаламе слага в малкия си джоб много свои връстници. А „Трите билборда“ наистина е страхотна трагикомедия, макар и за мен да изпъкваше повече с изпълненията на Харелсън и Рокуел, отколкото с главното такова на МакДорманд. „Phantom Thread“ пък е класа по всички кино-критерии, дори да не е най-доброто нито на DDL, нито на PTA. Обаче можеше съвсем заслужено да спечели за музика.
05.03.2018 в 17:37
Jorro
Супер ревю както винаги.Изчетох го с удоволствие.
Съжалявам че ще дублирам коментар №1 , но няма как.
Бях сигурен че ще има ревю за Черната пантера и съм много изненадан от мнението ти за него.Аз лично бях страхотно разочарован и директно го слагам до Железният човек 2 като най-трагичния филм от MCU до сега.
Тези дни си мислех да почна „counterpart“ и ще чакам какво ще драснеш.Поздрави.
05.03.2018 в 17:57
Tyler Durden
Моментът, в който Tyler Durden & Патрик Бейтмън са първите двама коментиращи! Мисля, че по-добре няма на къде 🙂
05.03.2018 в 20:30
Патрик Бейтман
Да, нали! 😀 Аз почнах първи всъщност, ама ми се наложи да излезна за малко като писах, не е като да съм си мислил никнейма нарочно. 😀
Може би трябва някой път да се видим, сигурно и двамата имаме репресиран гняв, който да освободим по подходящ начин… поне аз.И да знаеш че няма много да ти спазвам първите две правила и ако ще облепяме всичко с модни списания, ще са от теб, че малко съм го закъсал. 😀
05.03.2018 в 21:16
Инна
Единствено ме впечатлява,това колко можеш са издраскаш,за нещо което не си гледал.Поне това можеше да направиш, щом държиш да се изказваш по темата, несериозно отношение и повърхностни изводи!Аз като една хомо стюпидус си изгледах домашното(филмите) и си изкарах цялата нощ пред телевизора,независимо колко съм доволна или не от цялата картинка. Поне няма да си извадя списъка от гугъл и да тръгна да си чеша гнусния език,пред хора които явно не разбират толкова от кино и оскари,щом те четат
05.03.2018 в 21:19
cinemascrotum
С други думи, и двамата сме получили една и съща информация, но аз поне съм се наспал. 🙂
05.03.2018 в 22:12
Roskobg
„Оскарите“ тази година най-общо казано- педали, расизъм и мокри сънища с чудовища. И за кумова срама, 2 филма на историческа тематика 🙂
06.03.2018 в 00:38
pinkpan7her
Розовата пантера е гледала „Черната пантера“?
05.03.2018 в 22:10
Никола Овчарски
Хахах 🙂
06.03.2018 в 00:29
Oberst
Съвсем бях пропуснал факта, че снощи са ги раздавали тези простотии и сутринта си пускам youtube да видя John Oliver дали няма да довметне нещо за изборите в Италия, а в препоръчаните какво да видя – тази негърска простотия била взела оскар. Отварям да видя дали не са направили категория „социално ангажиран коментар“, а то било за оригинален сценарий?! Едно е ирония, друго е чист фарс. Харесвам Key & Peele, но защо зарязаха оново поприще, където определено са много добри, за да се бутат в тази SJW помия… Мозъчни трансплантации в мазето, все едно подстрижка. Алцхаймерови мозъци в млади тела – ха, ха. То, присаждането на бъбрек си е егати операцията, а този присажда мозъци, но вместо да е световно светило с верига от неврологични клиники, той все едно нелегални аборти през 30-те прави… Ясно, че е алегория и не се търси медицинска достоверност, обаче в The skeleton key поне си беше вуду, вместо напъни а ла доктор Менгеле.
После видях, че са наградили и човекорибата, а наскоро гледах Cold skin заради Рей Стивънсън, та нямам нерви да гледам нещо с рибни хуманоиди отново.
Реших, че така и така съм си развалил вкуса за сутрина, барем да видя Кимъл какви ги е свършил. Толкова гузно и неловко пристъпваше от крак на крак горкият смотаняк и толкова извинително скимтеше към женорята, негрите и „международното положение“, че го изтраях докрая, барем пак извърти нещо с Мат Деймън, пък то просто свърши.
Съезд народных артистов СССР, дорогие товарищи…
06.03.2018 в 03:17
chavdar
най важното е, че Скротума е жив е здрав, че за момент си помислих. че са го докопали защитниците на Истанбулската конвенция. Мен най ме учудва защо даже не беше номиниран Wind River. Не казвам, че е нещо впечатляващо, но на фона останалите, със сигурност стои добре.
06.03.2018 в 10:07
cinemascrotum
@Oberst, Джими Кимъл е тъпак, чиито хумор е приблизително толкова забавен, колкото този на севернокорейски стендъп комик. Наистина добре, че е Мат Деймън да му спасява токшоуто, но в случая нямаше как да го употреби, при условие че Деймън се поизцапа малко с изказванията си за Уайнщайн и присъствието му на този така еманиципиран подиум щеше да е неловко.
@chavdar, „Wind River“ е прехвален, но дори да не беше, пак нямаше да помирише Оскар, защото първоначално бе разпространяван от The Weinstein Company и стана косвена жертва на аферата „Харви“. Според мен Елизабет Олсън можеше да спаси филма, ако се беше оплакала, че Уайнщайн я е изнасилил, но все още не са минали поне 20 години, както при другите, и затова си трае. 🙂
06.03.2018 в 10:54
Oberst
Кимъл не го гледам, нито Фалън, въпреки, че вторият е доста по-малко смотан. Обаче Деймън само разумни неща приказваше покрай „скандала“ с Харви, че даже и левичар като Бил Мар изцяло подкрепи тезите му. Определено всички са смачканосани, та не е само Мат, ами примерно и двата Афлека и те. Вече хептен „кой не скача е червен“. Така и така там всичко е nepotism, как още не са се сетили да вадят „грехове“ на бащите, с които да „застрамяват“ синовете и племениците сега. Егати негърския матриархат и cuck-ване става там…
Церемонията освен, че беше минорна, опитът за хумор с wrapping up-a и хронометъра беше насилен и беше ясно, че наистина искат по-бързо да се приключва и всички да се разбягат и покрият преди да е станала някоя издънка – я пак объркан плик, я някоя двусмислена реплика. Даже и Кавазаки не знам дали са си оправдали „продуктовото позициониране“ в контекста на „ае, по-бързо и кой – откъде е“.
06.03.2018 в 10:35
Tonio Spirta
крайно време е да закрият оскарите или поне да ги излъчват по c-span поради екстремната им политическа насоченост
06.03.2018 в 13:50
Oberst
Пошло, насилено и изключително досадно. Тая Мерил вече толкова неприяна е станала, че дори и Франсиз не можа да я засенчи по опротивяване.
Егати разминаването между претенции и възможности са тия. Ясно, че при упадъка на всяка цивилизация на преден план излизат спортистите, entertainer-ите, готвачите и прочее циркаджии. Това, че сегашната ситуация е нормална, предвид декадентския контекст, не значи, че е приемлива. Почти всички мъжленца на церемонията бяха като припикани и бързаха да си ходят, преди да са нарочили още някого за нещо – примерно, че прадядо му е имал негри на плантацията.
Чак ми е чудно как се размина без сцена като тази с Опрата на Глобусите, дето Майерз я прикани да се кандидатира за президент и тя, а залата прояви възторг като на пленум на БКП. Все едно след сегашното селебрити в Белия дом, имат нужда от ново. Тая Франсиз така и така прикани Мерил да стане да я видят всички какъв е морален стожер, направо да я беше подканила да обяви кандидатурата си, та циркът да е пълен и юбилейната церемония щеше с нещо да се запомни.
06.03.2018 в 12:49
cinemascrotum
@Oberst, сега като се зачетох видях, че явно са останали някакви резервни Оскари и вместо да ги хвърлят, са дали един на Коби Браянт, нищо че и той беше нарочен в изнасилване преди десетина години. Явно недоказаните обвинения могат да те съборят, само ако си бял, но ако си черен… Your Life Matters. Поредната улика, че въпреки нескончаемите им оплаквания, сега е оптималното време да си негър в шоубизнеса. 🙂
@Tonio Spirita, чак да го закрият, надали, но е факт, че рейтингите на церемонията са ударили ново дъно. Иначе на никого не му дреме за МакДорманд, затова и няма смисъл да се прави на социално ангажирана с некохерентни изказвания, като това горното. Но пък тя си е наясно, че това е последната acceptance speеch в живота й, затова е искала да се запомни… с нещо. 🙂
07.03.2018 в 22:14
parzival
CInemascrotum какво ти е мнението за книгата Играч първи приготви се и предстоящата екранизация на Спилбърг?
08.03.2018 в 03:34
chavdar
@CinemaScrotum извинявам се за следващия си въпрос, сигурно ще ти прозвучи безкрайно досадно, но просто имам нужда от съвет. Прегледах програмата на София филм фест и наистина не успях да открия нещо интересно. Филм за Стоичков и опрян в главата пистолет няма да гледам, нямам против Кристофър Уолкън, но King of New York съм го гледал няколко пъти и ще се радвам, ако споделиш, дали някой филм би си струвал да го гледа. Да ти призная честно, след бозите тази година, даже нямам претенции за класика, просто филм, на който да се насладя. Мислех си за Loving Pablo, но винаги имам съмнения за филни където играят двойки от реалния живот. Е, ако имаш време да отговориш, ще се радвам.
P.S Знам отношението ти към БГ филмите, но след като над 20 филма участват в програмата, дали няма надежда и за българското кино 🙂 ?
08.03.2018 в 10:17
cinemascrotum
@parzival, не съм чел книгата, обаче ако се съди по трейлъра, ще бъде чудесен ескейпизъм за пораснали /но само физически/ деца.
@chavdar, нямам представа какво би ти харесало, но единствените филми, които ми правят впечатление от афиша, като изключим оскаровите пръдни, са „Убийството на свещения елен“, Другият любовник“, „Купонът“, „Телма“ и „По действителен случай“.
P.S. Не, няма надежда. Българското „кино“ е пандемия за изкуството.
08.03.2018 в 14:41
Yavor
Ех-х, много се надявах да дадат на сценаристите на „The Disaster Artist“ статуетка, ама нема… Смешна работа.
И въпреки, че „В Брюж“ е къде-къде по-забавен филм от БИЛБОРДИТЕ, очаквах точно новият филм на МакДона да спечели за филм. SHAPE OF WATER не е нищо особено като история.
Макар че като цяло тая церемония е напълно нечестна и нелогична, тъй като в повечето категории няма как да се избере „най-добър“ филм. Как така някой решава, че Сам Рокуел е направил най-добрата роля за годината, при положение, че съществуват още 15 000 филма сигурно. Айде, за синематография, костюми, грим и подобни съм съгласен, че може да се отличи някой.
Смешна работа са т’ва Оскарите ;д
Скрутум, поредната супер статийка, поздравления 🙂
10.03.2018 в 14:47
Empty Road
Мисля, че има нужда от повече активност в блога и повече ревюта. Вече над 2 месеца нищо. Липсва ни забавлението, г-н Скротум. 🙂
20.03.2018 в 23:52
Един киноман
Имах големи очаквания, че „Формата на водата“ ще се впише към някои от шантавите рубрики в порносайтовете, ама цензурата е всемогъща и ни оставиха да фантазираме за най-интересните сцени. Майкъл Шанън се прояви едва в края на филма, а трябваше по-отрано да развърти голямата „палка“ и да вкара всичката сган в правия път. Дано в „451 по Фаренхайт“, който скоро ще се появи, да е баш злодей, но както гледам трейлъра и там се въртят някакви бая черни пожарникари, мумии и прочее паплач.