Трябва да си кретен, за да се ваксинираш, заради „Дюн“. Знам го от опит, понеже аз също съм кретен, макар и по съвсем други причини. Затова когато злата съдба /под „съдба“ имайте предвид бате Кацаров/ ми даде избор дали да си туря иглата, за да преживея „Дюн“ на кино, реших да тегля една майна на „съдбата“ и да го гледам вкъщи. Вярно, че не мога да сравнявам 55 инча с IMAX, но не всичко що е по-голямо е по-добро. /поне така твърдят жените, които преди Вас са излизали с негри/ Нещо повече – ако трябваше да изтърпя слухово-скопените композиции на Ханс Цимър на по-високи децибели в киносалона, най-вероятно щях да ида и да се изкашлям в лицето на прожекциониста, за да прекъсне незабавно общата зрителска агония.
Да гледате „Дюн – Част 1“ вкъщи не е грях, особено когато минусите изпъкват на всякакъв екранен формат. Несъмнено калибърът на някои от сцените му ще се усети в пълен аспект, ако се зърне на кино, но за 150 минути „Част 1“ съдържа притеснително малко моменти, в които си казах „Брей, това си струва да се види на грамадно бяло платнище!” Да приемем че имаше еквивалент на спектакъл – имахме два-три пустинни червея в близък план и още толкова мънишота на Аракис, които събуждаха вълнуващи възприятия. Но… това ли беше всичко? Къде беше зрелището? В онази престъпно комична Пърл Харбър-style атака, която би била позор за портфолиото на всеки режисьор? Айде, моля Ви се! Ами съспенсът? Не ми казвайте, че някой се е напрегнал в сцената, където земният червей е на път да погълне комбайната за подправки, защото ако е така, трябва да се прегледаде от невролог. Ами драмата? На кого му пука за персонажи, които изглеждат малко по-реалистично от модели в 3-D приказка? За филм, утилизиращ практически нескончаем lore, „Дюн – Част 1“ е загадъчно постен, на места даже досаден и изпълнен с повече мъртви кадри от снимките на „Rust“.
„Дюн“ е детинската мечта на канадския визионер Дени Вилньов и си личи, че е правен с мерак. Но също като много деца, които са зачевани с желание, а после израстват като избиратели на ГЕРБ, и „Част 1“ не се оказва феноменалният триумф, планиран от създателите му. Тук е мястото да уточня, че изобщо не го смятам за провал. По-скоро го смятам за разочароващ резултат, при все креативните ресурси, вложен в направата му. И не обвинявам Вилньов за опита, защото, ако не друго, се изискват тлъсти мъдури да адаптираш роман, който немалко експерти са обявили за нефилмируем. Дейвид Линч го разбра по трудния начин през далечната 1984-та, когато реши да пусне лична версия на „Дюн” и после сам я щампова като недоразумение. Същото щеше да се случи и с небезизвестната идея на шантока Алехандро Ходоровски, която не видя бял свят и аз съм от малкото доволни, понеже крайният продукт щеше да е гледаем само след бустерна доза хероин.
Така че да, Вилньов получава адмирации, задето е имал куража да пробва и то след що-годе доказана кариера на изгряващ фантаст. Но опитът е едно, а резулатът съвсем друго и в случая на „Дюн – Част 1“, резултатът не е еднозначен. Вилньовският „Дюн“ е някъде по ръба между комерсиалния блокбъстър за масово потребление /с мейнстрийм звезди като Танос, Дракс и Аквамен/ и сериозното фестивално кино за ценители. Неслучайно публиката го аплодира на крака в продължение на осем минути след премиерата му във Венеция. Любопитното е, че по същия начин и за толкова време аплодираха и „Жокерът“, а всички помним каква каша се оказа той, така че може би някой трябва да се обади на Венеция и да им каже, че осем минути са твърде много за аплодиране. Шегата настрана, но „Част 1“ получи множество суперлативи от знайни и незнайни критици, някои по-платени от другите, и в крайна сметка постигна целта си – бе обявен за най-чаканото и престижно заглавие на 2021, едва ли не най-съдбоносният проект на моронавирус ерата. Че е очакван, такъв си беше. Не съм подушвал чужди газове в кинозала повече от година, но щях да се жертвам за него. Че е съдбоносен за пандемичните ни времена, също е вярно. Все пак през голяма част от времето героите обикалят с дихателни маски, останали от реквизита на Суб-Зиро след последния „Mortal Kombat”. Правили го това обаче така бленуваната класика на 21 век? Вие ми кажете!
Сред сценаристите на „Дюн“ изпъква име, което наистина не очаквах да се задържи в Холивуд, особено във фантастичния жанр, и то е на Джон Спейтс. Ако не се сещате какво е направил, за да заслужи вечната ми неприязън, ще Ви кажа само една дума – „Прометей“. Като негов противовес получаваме Ерик Рот, писал „Форест Гъмп“, което значи, че вече е наясно с истории за добродушни аутсайдери, контролирани от майките им, а за финал е самият Вилньов, чиято най-вероятна функция е била да зачерква с червено добавките на Спейтс. С други думи, сценарният екип на „Дюн“ буди по-малко доверие от неизмит бус пред начално училище, в който съмнителен субект с влажен поглед тества орално деца. /може и за ковид/ Най-вероятно пичовете са се надявали, че „Дюн“ е достатъчно концептуално наситен, за да не им се налага да се пънат и са познали. По данни на човеци, които са чели оригиналното произведение /не съм от тях, защото знаете, че книгите са моят криптонит/, филмът на Вилньов следва сюжета на Франк Хърбърт като стъпки в пясъка.

Моля? Някой ме попита какъв е сюжетът? Благодаря за въпроса, ето го и него. След много време, в една далечна галактика, династията на Атреидите, представена от дук Лито /Оскар Айзък/, наложницата му Джесика /Р. Фъргюсън/ и синчето им Пол /Тимъти Шаламе/, получава нелеката задача да наследи окупираната планета Аракис /Дюн/ от управлението на милитаристичните Харконени, водени от барон Владимир /Стелан Скарсгард/ и останалите му екстри от „Град на мрака“. Пол обаче не е обикновено момченце, а притежава Силата, защото е Избраният, понеже майка му е член на орден от вещици. /у-а-а-у!/ Аракис е ключова позиция за Императора, тъй като съдържа най-ценната съставка във вселената – някаква чубрица с психаделични свойства, наречена „меланж“, затова и баронът не приема рокадата лесно. Злият Владимир Х. организира интрига и атакува атреидите на Аракис, като превзема поста им, убивайки Лито и прогонвайки Пол в пустинята. Звучи депресиращо, но ако „Цар Лъв“ ме е научил на нещо, то е, че да убият баща ти, а теб изпъдят в пустинята, е най-хубавото, което може да ти се случи. /намираш приятели, срещаш любовта, пеете си песни и общо-взето „хакуна матата“/ Няма майтап, това се и случва – дълбоко в територията на местните туземци, Пол и майка му намират помощ в редиците на радикализираните Фремени /пясъчните хора от “Star Wars”, но с по-изявен талибански оттенък/ и точно, когато нещата се раздвижват, Дени Вилньов клъцва лентата и процежда ехидно: „Ще се видим след две години, кучки!“
Още помня как се дразнех, когато “LOTR” свършваше по същия начин и трябваше да чакам цяла година, за да видя продължението. Ала сега, щом финалните надписи на „Част 1“ потекоха като сълзите на опипано от свещеник момченце, почувствах странна смесица между облекчение /от стомашно-чревно естество/ и пренебрежение /към следващата част/. „Дюн“ е на принципа „по дрехите посрещат“ и първият му час безспорно си струва, дори само от чисто любопитство за начина, по който Вилньов е решил да изобрази негостоприемния свят на Аракис. Някъде след атаката на Харконен обаче, която дълго време ще помня като „мозъчния еквивалент на 9/11“, „Част 1“ тръгва накриво и остава в тази траектория до края. При условие, че книжните източници са пребогати, а екранните серии – само две, Вилньов трябваше да наблъска значително повече материал от сегашните екзистенциални локуми и драматургични недомлъвки. В момента филмът прилича на наднормено интро, на излязъл извън контрол пролог, вместо на ½ история, каквато би трябвало да е. Единственият вариант продължението да не страда от обратния дефект т.е. пренасищане със събития, е ако от Warner Bros. позволят на Вилньов да направи 3 части, за което съм умерено скептичен. Или ако извърти един Снайдер-туист и пусне Director`s cut с още минимум два часа изтрити /но най-добре презаснети/ кадри.

Ала нека оставим братята Уорнър да се спасяват сами и извърнем очи към кастинга, блестящ с великолепие, достойно за конкурс по извънземна красота. На челна позиция имаме момчето-чудо Тимъти Шаламе, което за има-няма пет години се превърна в мегазвезда от ранга на ранния Том Круз. Чорлавият младеж е сполучлив избор за ролята на изтерзания от вътрешен конфликт Пол Атреидис, но не мога да избягам от мисълта, че буквално повтаря ролята си от “The King“, където пак имахме крехко тийнче с убит татко, което в началото не искаше да става лидер, но по сценарий трябваше да стане и воала – накрая стана. Изграждането му като воин също не ми се стори убедително, при условие че в първата сцена демонстрира незавидно слаботелесна физика, в тренировката си с Танос не блести с пъргавина, но видите ли, накрая вече е някаква атреидска нинджа. Кулминационният бой с ножове пък е по-кратък и дезинфекциран от емоции, отколкото полов акт между съпрузи с +20-годишен брак. Пол побеждава, разбира се, а техниката му успява да впечатли само зрителите с по-ниски стандарти като Зандая. Тя самата съвсем си мяза на булка от Факултета, затуй не е чудно, че така се прехласна по първото рошаво момченце, което не й е братовчед.
Вече споменах, че родителите на Пол са представени от Оскар Айзък и Ребека Фъргюсън. Холивудският Здравко от Биг Брадър е потресаващо неподходящ за Лито Атреидис, защото всъщност представя по-обрана версия на Поу Дамерън. Разбирате ли, мечтата му била да стане пилот и даже има сцена, където видно упражнява уменията си на хотшот авиатор, рискувайки живота на сина си, за да чеше егото си на небесен ас пред шепа непознати. Извън приликите с Поу Уоу, Айзък просто е ограничен от обстоятелствата, за да представи персонажа с нужната гравитация. Не бих се изненадал, ако Вилньов го е избрал, само за да се хвали после, че филмът му има поне един „Оскар“. Фъргюсън от своя страна прави всичко по силите си, за да вкара по-човешка драма в комплексните отношения между семейството и ордена й, но там нещата също са по-скоро хаотични, отколкото образцови. Да не говорим, че уж е добрата/грижовна майка, а когато са подгонени от пясъчния червей, тя егоистично надбягва Пол без да се обърне назад, после безразлично го гледа как тича след нея /и даже пада/, докато червеят а-ха да го стигне, без дори да понечи да се върне и му помогне. Дисциплина „Майка на годината“ – златен медал!

Самите актьори като че ли имат затруднения с образите си. Лито Атреидис трябваше да е мъдър владетел, а Оскар Айзък го показа като подметка, предадена по малоумен начин от д-р Ни Хау или както там се викаше китайският поп Кръстю. Лейди Джесика уж трябва да е силен характер, но през половината време Ребека Фъргюсън се кокори уплашено като осиротяла сърничка, а през останалото – изпълнява командите на леко напушения си син. Едва накрая показа някаква хватка, колкото да не забравяме, че е играла в „Мисията невъзможна“. Пол пък има претенциите да е момченце-превръщащо-се-в-мъжленце, но Шаламе е толкова сладък, когато свъсва вежди и гледа лошо, че направо не знаеш дали да му срешеш косичката или да му забиеш два шамара. Единственият консистентен и интересен персонаж в „Дюн“ е пустинята и може би точно затова Вилньов ни показва повече нея, отколкото някои от второстепенните.
Те пък се отличават по-скоро, защото ги разпознавате от другаде, а не заради конкретни черти. Имаме Джош Бролин, който общо-взето играе намусена чичка със срамно безлично присъствие. Друг балон с горещ въздух, подут от десет клишета, е Джейсън Момоа като ветерана Дънкан Айдахо, най-елитният боец на клана Атреиди. Вилньов със сигурност е бил притеснен от супергеройски асоциации, затова е накарал Бролин да брадяса, а на Момоа е заповядал да окастри култовата си четина, та да не го сравняват с Аквамен. Проблемът е, че Джейсън си остава Момоа или с други думи, “актьорът” брадата си мени, но талантът никога. Въпреки че преди броени дни довърших петия сезон на „Рик и Морти“, категорично мога да заявя, че саможертвата на Дънкан Айдахо в „Дюн“ е най-смешното нещо, което съм гледал тази година.
Очаквах повече и от Хавиер Бардем в ролята на шиитския вожд Стилгар. Бардем има излъчването на човек, който може да охлади сауна само с едно движение на скулата, а тук е поставен в цървулите на някакъв пясъчен клошар, когото дори собственото му стадо от джихадисти не приема на сериозно. Не знам какви са плановете за героя в следващата част, но ако продължава така, със същия успех можеха да викнат парцал като Педро Паскал и да си спестят сума ти бюджет за наркотици и курви. Същото важи двойно за Дейвид Батиста, възторжено прегърнал поредната си изява на мозъчно възпрепятстван. Не бях информиран за присъствието му и първата реакция, когато се появи, бе да се разхиля с мисълта „И ти ли, бруте?!“ /от англ. brute – яко и тъпо парче/ Сигурен съм, че Батиста не е толкова прост, колкото изглежда, и наистина нямам идея защо се е навил на ролята, при условие че би трябвало да е наясно за влияние на тайпакаста в Холивуд. Вместо да бяга от амплаота на умствено изостанали мутри, пичът приема отново този образ присърце, явно заблуден, че щом участва в класно заглавие от сценариста на „Форест Гъмп“, някой ще му даде награда, ако играе идиот.
Единственият адекватен е Стелан Скарсгард. Както можеше да се очаква, чичо Стелан е перфектен в изобразяването на гнусната външност, противни маниери и безпощаден характер на барон Харконен и определено успява да се превъплъти в класическата рамка на „злодей-който-обичаме-да-мразим“. /стига, разбира се, да игнорираме неминуемите прилики с Дарт Вейдър/ Забележима промяна с каста на книгата е решението един от героите да си смени цвета на кожата и пола, за да отговаря на Истанбулската конвенция. Говоря за Шарън Дънкан-Брюстър, британска актриса с нелицеприятно излъчване и прогресивна мисия, в която се проваля, а именно – да докаже, че черният й живот имаше значение. Тя е поредният пример за излишно натегнат персонаж с преждевременно изгорял фитил. Не знам какво биха казали феновете на оригинала, но като необременен с предварителни предразсъдъци, спокойно мога да заявя, че Дънкан-Брюстър се изявява като тотална нещастница, а кончината й е безумна на няколко нива. /повече, отколкото са нивата на “Super Mario”/ Отделно не е особено симпатична и всеки близък кадър с нея натоварва сетивата. Разбира се не твърдя, че Дънкан-Брюстър прилича на Хищника без маска, тъй като би било проява на сексизъм. Казвам само, че ако някой я прескочи, спокойно ще може да твърди, че е играл на „прескочи кобила.“
Както винаги се случва при продукциите на Вилньов, най-хубави неща могат да се кажат за техническата опаковка и общата кинематография. Дизайнът на главния град на Аракис е амалгама от архитектурни стилове, преплитащи циментовата визия на военни бункери с елегантността на пирамидални структури, взаимствани от Египет и Мексико. Контраст има в планетата на Харконен, също изградена с типичните черти на архитектурния необрутализъм, но коренно различна като атмосфера. Още веднъж е редно да спомена и грандиозния размах на Вилньов, заради който филмът /евентуално/ си струва да се види на възможно най-голям екран. Някои от кадрите, в които камерата прави паралели с колосалните пропорции на сетинга в „Дюн“, са достатъчно величествени, за да породят възхищение. Нищо чудно, че самият Кристофър Нолан се изказа ласкаво за творбата на Вилньов, но размяната на вербални чекии помежду им не е случайна. Двамата режисьори си приличат повече, отколкото биха признали – обичат сивите урбанистични пейзажи, екшънът им куца като Бойко Борисов след скъсан менискус и имат еднакво заболяване, което ги кара да вярват, че Ханс Цимер е добър композитор.
Първоначално не смятах да говоря за Цимер, защото си бях измил зъбите и не исках да си цапам устата, но дългът изисква да го спомена. Музикалният продуцент със синтетичен слух Папи Ханс отново не изневерява на себе си и твори генерика от висшия пилотаж. Комай обаче е чел грешния сценарий, понеже т.нар. му теми са в някакъв помпозен уестърн-стил с некохерентен микс от бумтене и инструментални експерименти. Със задоволство признавам, че вече забравих музиката му, а не са минали и два дни, откакто гледах филма, което говори достатъчно за качествата й. Нещото, което обаче никога няма да забравя, е Цимеровият напън по време на харконския Пърл Харбър, когато Гърни повежда ордата си в батална „мечове-срещу-лазери“ хумореска, а отгоре наш Хансчо пуска героични гайди, все едно съзерцаваме щурма на Уилям Уолъс в „Смело Сърце“. Баси тъпака, честно!
„Дюн – Част 1“ е поредната полузаготовка с късмета да излезе във време, в което конкуренцията е толкова анемична, че веднага изпъква с илюзията за превъзходство. В него има естетика, но няма контекст. Има мащаб, но не и обаяние. Има много герои, почти никой адекватно развит и тежащ на мястото си. /джуджетата в „Хобит“ бяха представени по-достоверно, бе!/ Има визуална дълбочина, но няма пълнеж. Мизансценът на „Дюн“ е по-празен от буркан с пръдни. Дълги пусти коридори, необятни зали, в които се мотаят по двама-трима души, цял мегаполис с не повече от стотина жители, сякаш извън основната сюжетна линия не съществува нищо друго. Набляга се на внушението, че става въпрос за многочислена армия, но бойните кадри са представени от камерен брой статисти, досущ като военен парад за Гергьовден. Всичко е някак си медицински стерилизирано, лишено от резки движения, почти дрогирано от апатия. Среда, която изглежда по-скоро като изкуствено създадена симулация, отколкото жива и дишаща вселена, населена с пълнокръвни герои.
Вилньов манифестира подобен проблем и в „Блейд Рънър 2049“, където отново работеше с динамичен и гигантски свят, а го изтипоса кух и равнодушен. Противоречията не спират дотук. Събитията в „Дюн“ са претупани и в същото време разточителни – за два часа и половина се случват може би четири ключови неща, разтеглени като въжето на тлъст обесник. През останалото време сме в някакъв мистичен вакуум, от който трябва да черпим информация като врачки или да гледаме с книгите под ръка като джобен пътеводител. Важни детайли са оставени недоизказани, други пък, не чак толкова витални, са натъртени по няколко пъти. /нужни ли бяха десет централни кадъра с бик? дори истинските крави ги виждат по-рядко/ С нищо не помага и фактът, че екранизацията е стилистично и наративно закъсняла с поне двадесет години. Наясно съм, че преди половин век Франк Хърбърт е бил пръв, но при условие че вече има десетки заглавия, чекнещи подобни похвати /за Избрания, за Силата, за игрите на тронове и т.н. алабализми/ почти всяко нещо в „Част 1“ изглежда демоде. Даже пустинните червеи, които би трябвало да са хайлайтът на продукцията, не може да не Ви подсещат инстинктивно за „Трусове“. А дори да игнорираме кино-асоциациите, се набиват и библейските такива, които също са прекалено директни за пренебрегване. Въобще, „Дюн“ може да е бил пионер на хартия за времето си, но въпреки добрите намерения, на голям екран е по-закъснял и от цикъла на наскоро открадната циганка.
Сигурно пропускам много неща, но на кого му дреме? На кого му дреме дали има дреболии, за които да се хващаме като удавници, при условие че 60% от продукцията не сработва. Не го казвам като хейтър, повярвайте ми. Мисля, че вече би трябвало да сте наясно как пиша за нещо, което наистина ме е подразнило и за филм като „Дюн“, който слагам в графата за разочароващо пропилян потенциал. Истината е, че се надявах „Част 1“ да ми хареса, но уви, не бях достатъчно ваксиниран за това. Може би след две години мнението ми ще се промени, може и да се влоши, но засега този половинчат пишман-епос не направи нищо за чакрите ми, освен да напомни за всички останали заглавия, които волю-неволю влачеше след себе си.
112 коментара
Comments feed for this article
03.11.2021 в 15:30
umoren
Dune 2021 е подигравка с книгата от висш порядък и разбирам всеки, на който не му пука за оригинала, но това не прави филма по-добър. По-куха и лишена от съдържание адаптация не бях гледал, а гледах прехранения The watch (по Пратчет). Героите във филма са обидно малоумни сравение с първообразите. Мистерия е за мен защо някой би харесал тази пръдня в пустинята.
03.11.2021 в 15:41
Кристиян Атанасов
Доста слабо завръщане е това ревю, Скротуме. Друг път си бил доста по-оригинален 😀 Иначе съм НЕсъгласен с ревюто ти поне на около 90%, ама няма значение. Ясно е, че историята е морално остаряла, но ако се абстрахира човек от това, аз се смазах в киното. Пиршество за всички сетива. 9/10 и филма на година за мен, засега.
03.11.2021 в 17:36
cinemascrotum
Бъркаш завръщане с повръщане. Сбъркал си и оценката, от недоглеждане си написал шестицата наобратно. 🙂
03.11.2021 в 18:12
Кристиян Атанасов
хах, nice try 😀
03.11.2021 в 15:46
Trinsh
Навярно си наясно, че Дюн е преди излиянията на Джорж Лукас. Самият филм не ми харесва, само защото се направи достатъчно добра адаптация през 1984-та година. И аз не разбирам защо трябваше да се прави нов филм, свършиха се идеите ли, защо ли… Но не храни сюжета, ако не си фен на класическите фантастики, то това си е той избор.
03.11.2021 в 17:33
cinemascrotum
Наясно съм, естествено. Затова написах, че Франк Хърбърт е бил първи на хартия, но екранизацията е закъсняла, точно защото Джордж Лукас и други като него вече наводниха поп културата и сега асоциациите са неизбежни, но не в полза на „Дюн“.
07.11.2021 в 07:04
stilgarnaib
Една добра причина да се прави нова адаптация е да може да се адаптират следващите книги, които за момента са адаптирани в едни хвърчащи miniseries дето не са много лоши, но някак си ще е добре да са свързани, с едни и същи актьори и прочие
03.11.2021 в 15:47
Талибаньо
Ех, пропуснал си да коментираш любимата ми сцена със Сардукарите.
03.11.2021 в 15:49
Yavor (Yavkata)
Welcome back! :)) Не съм чел ревюто още (не съм гледал и филма, едва ли ще се случи), но появата ти събуди в мен редки емоции в положителен смисъл 😀
03.11.2021 в 16:03
petia ivailova
Моята оценка е висока, защото филмът е на 99% като книгата. Ако можеше и екранизацията на Фондация да е такава, щях да съм много доволна. Тези герои (дук Лето, Дънкан, Ч… и др.) наистина умират доста бързо и не са кой знае колко развити – спомням си, че когато я четох, нямах време да си избера любим персонаж от текучество. Поредицата си е такава, чарът е в атмосферата, не в героите (като при Фондация).
Саундтракът и на мен не ми хареса – спомням си само как една жена крещеше от време на време (ако бях гледала на кино, а не вкъщи, сигурно щеше да е доста неприятно). И гайди?!
03.11.2021 в 17:29
cinemascrotum
„Фондация“ направо ме е страх да го почна и най-вероятно ще го игнорирам поне до втория сезон. Колкото до „Дюн“, вече нямам друг избор и ще се наложи да прочета книгите до премиерата на продължението. Знам, че остават само две години, но обещавам да дам всичко от себе си.
03.11.2021 в 19:06
Asen S.
За „Фондацията“ съм склонен да се съглася (макар че ако не си чел книгите сигурно ще ти е все тая), но!, колокото съм бил съгласен с теб за Прометей, толкова не съм съгласен за Дюн
п.с. „Фонадацията“ не успява да избяга от Междузвездни войни.
03.11.2021 в 20:43
cinemascrotum
„Фондациите“ поне съм ги чел, но това не е причина да искам да го гледам. Всички големи фантастики, които преди съм мечтал да видя на голям екран като „Среща с Рама“ и „Хиперион/Ендимион“ сега вече ме е страх да гледам, знаейки че най-вероятно ще бъдат безцеремонно осрани.
04.11.2021 в 01:27
Quazimodo X6
Хабсолютно съм съгласен и аз ! 😦
07.11.2021 в 21:56
Asen S.
Ами точно затова на мен „Дюн“ все пак си ми идва оригинално и съм доволен именно за тази смесица на комерисално и арт. Това е е по-сигурния вариант да видим каквото и да е. Дори и да се прежалят един да го направят „правилно“. което, според мен е изисква да е твърде арт за широка публика, резултатът е че няма да генерира приходи и, и до там.
„Фондацята“ е бляк (след 8ми еп вече съм категоричен че е плосък, язък за красотата).
Ако не друго Среща с Рама не съм я чел, но ето повод да я прочета (имам я в папката се оказа даже на англ) 🙂 Надеждата умира последна, де. Хиперион трябва да бъде правен с размаха мин на LOTR.
17.12.2021 в 10:59
Тъжно-Но-Факт
Dune director to adapt Arthur C. Clarke’s ‘Rendezvous with Rama’
Your greatest fear shall be put to the challenge 😀
17.12.2021 в 11:11
cinemascrotum
Бахти наглото канадче, Омикрон да го тръшне!
04.11.2021 в 20:21
Ivan Kolarov
…и с право те е страх! Гледам го защото няма какво да правя, и защото го започнах, и защото съм инат, и защото съм мазохист (все пак изгледах „Прометей“)…
12.11.2021 в 22:10
AzUrAL
Мега зле е „Фондацията“ само Лий Пейс не стига спрях го на 4 еп.
07.11.2021 в 07:40
stilgarnaib
Филмът кара по книгата доста плътно, но пропуска доста неща които са съвсем леко загатнати. Не съм много сигурен как се предполага нечелите да се сещат за тях. Ето например Гърни е тотално скопен персонаж защото изцяло липсва поетът и музиканта в него. Най-характерната му черта е премахната и заменена с 2 стиха. Ако бях аз щях да го сложа да пее някаква запомняща се песен тип Toss a Coin to Your Witcher (още имам надежда за част 2).
Или защо Юи успява да ги предаде – неговата драма я няма никъде, нито споменаването на клетвата на Сук докторите които уж не биха могли да извършат това предателство, което кара Туфир да заключи, че е невъзможно Юи да е част от плота.
Защо се бият с мечове също не е обяснено добре (ясно е що не се стрелят с куршуми, но за лазерите не се споменава, а показват лазери). В сцената където Джесика налучква, че ножът е мейкър също има много текст за това какво тя мисли, което съвсем леко е загатнато и кой разбрал разбрал…
08.11.2021 в 09:55
cinemascrotum
Ами да, доста базова информация се предполага, че трябва да се знае предварително, което е леко дискриминативно. Една филмова адаптация не трябва да Ви задължава да сте чели книгата, за да я харесате или разберете. В противен случай е правена с идеята да чийтва и директно губи уважението ми.
LOTR е пример за обратното – история, която поглъща изцяло, дори да не си запознат с митологията й. За справка, смятам го за най-великата продукция в историята и в същото време все още не съм чел книгите на Толкин. 🙂
08.11.2021 в 12:10
Asen S.
Ето тук мисля ми е основното разминаване с многото хора, които предимно се оплакват от същото – някакви неща не били обяснени; други били пропуснати; Не сте били погълнати от Вселената – но задвате милиярди въпроси, който, подчертвавам, и в книгата не са обяснени .
Не знам защо толкова хора си мислят че, когато съм чел книгата, до момента, в който „Дюн“ на Вилньов е стигнал, съм знаел повече по тези теми, който видиш ли не били много добре обяснени и се стига дори до това някои да коментират Батлерийския джихад (осран в Raised with Wolves“ – хентай полюцийте там на няккой предрусал), който е, ехеее, колко книги напред. Базовата информация, която трябва да се знае в първата книга е в Речника, в края.
Може би кино-кино и кино-екранизациите не трябва да се разглеждат със същия аршин. Въпросния речник, може би да, можеше както в оперите и концертните зали раздават либрето и програма, също да бъде раздаден на зрителите в киносалоните на влизане или с билета. Щеше да е и супер аргумент в ръцете на Вилньов срещу WB относно ходенето на кино, като преживяване.
Ако обяснят Юи и Сук течението, и вкарат линията с Туфир и заговора то трябва цялата линия с предполагаемото предателство на Лейди Джеиска да бъде вкарано също, а и отношенията й със Шадаут, и посещението в градината, а явно (по разбирами за мен прични) са изрязали тази сюжетна линия, и самата ботаничексга градина беше загатната само в един Сийч. Това са поне още 10 мин скийн тайм ако всичко е пак толкова артистично представено.
Да филмът е много синкретичен. Щастлив съм че не ми губи времето с глупости. В шок съм, че това идва от части, от автора на кино репликата „Те са невидими. Не можем да ги видим“.
08.11.2021 в 15:22
stilgarnaib
Бътлъровия джихад и интеракцията между лазерите и щитовете е спомената в книгата рано рано. Вярно тея неща не са много подробни, но са достатъчни за да ти обяснят що никой не ходи с пушка, а само с ножове и мечове. Между другото ако помня правилно в книгата няма битка за нахлуването на Харконите. Тоест тя разбира се се случва, но не е описана изобщо, а действието следи Дюка със зъба и Джесика и Пол. Иначе да, някои неща може да се орежат. Просто ми се иска да не беше Гърни. Въпреки псевдонима който ползвам любимият ми персонаж от Дюн всъщност е Гърни
03.11.2021 в 16:05
Ком Онсенс
ваксинирай се, тъп
03.11.2021 в 20:51
Принцеса Леа
Който се ваксинира – тук да не спира 🙂
03.11.2021 в 16:28
skypara
Къде беше бе човек?!.. LoЛл Изключително много се радвам, че си отново на линия, а има толкова много скапани филми за Скротум хранене. Принципно досега не съм се вълнувал особено от историите с червеи и пясък, така че класифицирането на „Дюн“ като разочарование не задвижи дори и най-малката емоция в мен. За сметка на това се искрено забавявам да чета поредното ти (и толкова закъсняло) ревю. Усеща се, че си дръпнал леко ръчната да ги запалиш истински, което донякъде е разбираемо – повлиян си вероятно от носталгични подбуди. Та още преди да съм гледал филам, започват да ме смущават 2 неща в този филм:
1. Смесването на истински добри актьори (като Стелан Скарсгард) с разни неадекватници (като Оскар ака „Пол, големия дразнител“) и
2. Ханс Зимер…. Честно казано не знам дали ще успея да издържа още един филм под еднообразната музикална диария на този агент…
04.11.2021 в 20:25
Ivan Kolarov
…мисля е бил на легло с духовно натравяне – добре се грижат филмовите индустрии за това…
03.11.2021 в 16:35
ДрБр
Каква изненада, че скроумът е оплюл филма! Или чакай, всеки път е едно и също. Едва ли има повече от 10 филма през тия години, които да е харесал. Ако са 11 собственоръчно ще се подложа на златен дъжд.
Филмът има смисъл да се гледа именно на екран. Само че в България са го пуснали само на 3 Д, а доколкото знам в оригинал си е на 2 д IMAX. И с очилата в един момент те заболява главата. Нещо, което досега не ми се беше случвало. Не толкова самото действие, колкото мащабните картини на фона, на които се развива са интересни. Тук се намесват и звуците(не са музика) на Цимер, които знаех, че тестисът ще оплюе. През втората половина на филма те вече имат своето място и допълват видяното. Но само пред големия екран и с големите колони в залата. Извън това, Цимер явно работи по най-ниското съпротивление и създава по-скоро звукова среда, отколкото типичен саундтрак и вече почва да писва. Даже има и последователи. С изненада научих, че „музиката“ на Тенет не е негова, а някакъв скандинавец.
Извън чистото усещане, което дава кино залата, според мен филмът не е нещо, което да впечатли кой знае колко. Следва книгата която има безброй почитатели. Но поне за мен остава далечна с нейната езотерика, рециклирани митове и прекалено явни препратки към туареги, бедуини и прочие пустинни номади и ислямски секти. Та ако на някой не му допада сценария-да дири проблема в литературния първоизточник.
Та както казват, първата част е само изграждане на сцената и вселената на Хърбърт, в която ще се развива по-нататъшното действие. Втората част ще са големите духовни дълбочини. Разбирай скука. Все пак се надявам, че ще продължи. Има доста хляб във вселената на Дюн и достатъчно литературен материал за франчайз от порядъка на Звездни войни. Друг е въпросът дали книгите подлежат на филмиране. Но вселената на Дюн е доста различна от общоприетата представа за фантастика. Парадоксална и гротескна, та ще бъде интересно да се види. Пример, масовото използване на хладно оръжие в стил средновековие. По спомени, самият Хърбърт го беше обяснил с това, че проектилите/лазерите биват спирани от щитовете, за разлика от остриетата.
п.п. Поздравления за смелата гражданска позиция, покриваща се с тази на П.П. Възраждане, Атака, голяма част от ползвателите на БГ Мама и изобщо всички почитатели на “секи сам си преценя“ . За пръв път България има възможност да излезе на първо място в нещо. Засега само в ЕС, ако успеем да се преборим с румънците. А уж евреите били най-умни, пък масово се ваксинират. Овце!
03.11.2021 в 17:07
ДрБр
В добавка, видимо не си гледал внимателно. Мотивът с гайдите препраща към сцената, в която атреидите дебаркират на Аракис, предвождани именно от гайдар с тази мелодия. Тоест се явява символ на домът атреиди.Така че има смисъл и е комай единственото оригинално нещо в музиката на Цимер.
03.11.2021 в 17:25
cinemascrotum
Прав си, това трябва да е връзката. Явно ваксината те направила по-наблюдателен от мен.
Сега разбирам всичко. Очевидно атреидите са потомци на древните келти, което обяснява шотландския боец „Дънкан“.
И въпреки това таймингът на гайдарите ми се стори престаран и ме подразни.
03.11.2021 в 17:07
Мартин Касабов
Да, Ханс Цимер е педераст.
03.11.2021 в 17:36
Криндо
Мен ме изкефи. Баш такъв филм отдавна чаках да гледам на кино. Па и щом най-уважавания кино критик който следя не му е направил brutality, а го е сложил в графа посредствен, значи всичко е точно 🙂
дюн никога няма да има повече от две-три части, защото Дънкан Айдахо трябва да участва във всички, а пък точно тази роля са я дали на “човека” чийто единствен талант е да стои нелепо във всяка една сцена снимана с него. Ever.
Ма то и книгите след първата не си заслужават да се филмират, така че дано направят читава втора част и после fuck off.
03.11.2021 в 20:27
cinemascrotum
Чак brutality не заслужава, все пак не говорим за филм по DC Comics. 😀
03.11.2021 в 18:08
Жоро
След ‘не съм чел книгите’ ревюто беше ясно. Традиционните слабости на Вилньов върху книга, която може да бъде филмирана само от български режисьор – Тимоти 15 минути гледа в тавана и мърда с очи. Челите знаят защо, другите предполагат, че това е моментът за награди от кинофестивали в незнайни балкански села. В самата книга е заложен проблемът с филмирането. Франк Хърбърт не дава никаква информация за вселената на Дюн. Знаем само, че при харконите е тъмно, при императора е военен полигон, при атрейдите има море, на Аракис е Татуин.Не знаем с какво, как и колко летят хората из космоса. Книгата върви с 200 страници речник на термините. От този речник става ясно, че вещиците тайно управляват вселената и се занимават с генно инженерство за да получат най-добрия управител. По план той ще дойде в поколението след Пол Атрейдски, които е трябвало да бъде момиче. В благодарение на гените и нелегалното обучение на майка си той е най-якият биткаджия в света. Предвижда движенията на противника, по бърз е от всеки друг мъж (само вещиците са по бързи от него), може да концетрира всичката си сила в един мускул. Дейвид Линч измисли някакво супер оръжие за да избегне да ни се обяснява. Вилньов предполагам ще ни го покаже в част 2, когато Тимъти ще стане най-якото нещо във вселената. Дюн не е типичната книга за селянчето, което носи пръстен. Дюн е книга за генетика и умствен контрол. 2/3 от книгата са философстване по темата. Екшънът в книгата е кратък и скучен след дълго описване и предвиждане на възможните резултати. Челите книгата искат комикс с големи червеи, нечелите очакват sci-fi екшън. Дейвид Линч се опита да угоди и на 2те групи, и се провали. Вилньов се опитва да угоди на челите и да има нещо за нечелите. Дейвид Линч нарисува света според книгата. Франк Хърбърт мрази машините и книгите описват света на Дюн като ‘Гордост и предразсъдъци’. Вилньов се осмели да нарисува нещо достойно за космически програми без машини. Пол Атрейдкси е предистория на сина си, който е главният герой на тази вселена. Само Sci-fi се осмелиха да филмират истинската история – Децата на Дюн. Вилньов планира сериал Бене Джезърт, където предполагам ще разкзва истинската история.
03.11.2021 в 18:24
Жоро
Това с гайдите е неква пълна тъпотия. Спред книгите Харконите са наследници на Романови, а Атрейдите на испанските крале. В книгите няма шотландски род. Ханс твърди, че отказал да пише музика за Тенет, защото бил фен на Дюн. Явно го е чел само като малък.
03.11.2021 в 18:25
Simeon
Най-тъжното е, че дойде време да се радваме на посредствени парчета, като Дюн. Жалко, че топките на Вилньов не са достатъчно големи за да остави Харконен хомо-педофил. Все пак 6, за старанието.
По-добре кажи за Фондацията, там издържах до петнадесета минута.
03.11.2021 в 20:33
cinemascrotum
По принцип модерният Холивуд посреща хомо-извращенията с отворени обятия, но тук щяха да са в негативна светлина, така че big no-no за такива работи в „Дюн“.
„Фондацията“ най-вероятно няма да гледам, поне докато не съм сигурен, че ще оцелее до трети сезон.
03.11.2021 в 19:01
нел
Един познат даде най-добрия коментар за филма Дюн. Удобен, безопасен и еднократен, като презирватив.
Аз бих го нарекла сив. Напълно безличен от каквато и страна да го гледаш. Нямах особени очаквания и всъщност е една идея по-добре от това което мислех, че ще направят.
11.11.2021 в 00:56
Даниел К. Смиленов
Нел да не би да визираш моята рецензия за Дюн в КИНО КАРАНТИНО:)Благодаря за рекламата
11.11.2021 в 01:02
Даниел К. Смиленов
,,Дюн „ е като презерватив, безопасен, в точния размер и годен за еднократна употреба. Безопасен, защото е направен точно по начина, по който съвременният Холивуд желае. Макар че в романа няма цветнокожи, освен ако прекалено бледите не се броят за цвят, но какъв? Във филма има всякакви- тъмни, по тъмни, най -тъмни..и това не е проблем, защото освен Зендая, повечето афро и доста бели се гътват преди отвореният финал. Пък и в крайна сметка това е фантастика, макар и писана от създателя на сциентологията Хабърд( или нейният вдъхновител, все тая). Така че малко тъмно не пречи на сюжета, просто отбелязвам присъствието на модерните филмови тенденции. Дюн е безопасен е и заради друго кастинг решение- джендъроподобния Тимъти Шаламе, който е тотален мискаст и няма нищо общо с героя от книгата, а именно дук Пол Атреидис. Хич не е убедителен и е основната муха в крем карамела, който е този филм и който е направен да е интересен и гледаем и той си е такъв, де. Точният размер е, защото следва романа горе- долу коректно, Вилньов залага на сигурно и няма изненади. Освен може би Джейсън Момоа. Няма да ви разказвам сюжета, да сте чели романа , да сте гледали филма на Дейвид Линч, или даже адаптацията по Холмарк. Примерно! Вярвам, че ще има продължение, даже ще стане трилогия, ако финансовите резултати се окажат добри( за сега нещата вървят положително в правилната посока). ,,ДЮН“ е годен за еднократна употреба, защото въпреки ефектите и добре предадената история е бездушен, безчувствен, беззъб. Ребека Фъргюсън, Оскар Айзъкс и Стелън Скарсгард играят добре, но това не е изненада. Сюрприз щеше да е, да надскочат себе си, но са предпочели да играят на сигурно спрямо режисьорската свирка. Като заговорихме за свирки….не не мога чак толкова циничен да бъда,но ..,,ДЮН“ ще ви хареса, но няма да е нещо, което вече не са ви правили.. т. е гледали!
11.11.2021 в 08:52
нел
Да. Казах ти сравнението е отличо.
20.11.2021 в 19:55
вяско
Май бъркаш Франк Хърбърт с Л. Рон Хабърд
20.11.2021 в 20:27
Даниел К. Смиленов
мерси за поправката
23.11.2021 в 13:46
Oberst
Нерде Рон Хабард, нерде Франк Хърбард…
23.11.2021 в 14:57
Даниел К. Смиленов
взел съм си бележка
03.11.2021 в 20:56
Petar Toushkov (@cellfourteen)
Повече ми харесва от Фондацията. Гледай смело първи сезон, материал си е.
03.11.2021 в 21:46
Льольо
Отвратително е и бъка от уокнес и сошъл джъстис. Красиви, бели лоши мъже, силни цветнокожи (и не до там цветнокожи) жени. Не си причинявайте тая пародия (поне до момента е такова).
03.11.2021 в 21:19
Селфито на Христо Иванов от киното
Евала за ревюто – брутално точно завръщане!
Един посредствен филм от рода на Интерстелар е Дюн. Ще има хипстърия около него и ще се забрави. На фона на пустинята от класни сай-фай заглавия изпъква, но…
03.11.2021 в 23:29
Катерина
Уважаеми синемаскротум, с голяма радост за завръщането ви след едно тъй дълго отсъствие изчетох жизнерадостното ревю за Дюн, като трябва да кажа, че никак не харесах филма и не го догледах, но много ми хареса тази мисъл от ревюто- „също като много деца, които са зачевани с желание, а после израстват като избиратели на ГЕРБ“….това е просто чудесно, лайк! поздрави.
04.11.2021 в 00:16
flaming_0
Не съм гледал Дюн, но съм гледал почти всичко на Вилньов… ей Скротуме, ако продължаваш така, скоро няма да харесваш нищо, включително и нещата които някога си хвалил… тук имаме налице някакъв интересен синдром при теб… постепенно с времето се оказва, че няма никога повече да можеш да видиш позитиви от филм така както ни намалява шанса да достигнем далечни точки от вселената с факта на продължителното действие на тъмната енергия…
Значи, ако обобщя личното ми преживяване на критиката ти, ще се окаже 50/50 припокриване с моите възприятия… помня как беше дал около пет и нещо оценка на Battle LA, където излъгах още 3 нещастни души да го гледаме и колективната ни беше около 1… помня как нахули втория блейд рънър, и то най-силното ти негодувание ми се запечата като саундтрака… което е… ммм… сериозно ли бе… щото да сравняваш блейд рънър 1 с втория е като да сравняваш домати с ябълки – единственото общо е объркващото… че са плодове…
Най-елементарния ти ход тук може да е че просто съм фен на Вилньов… и се оказва че… съм, но това не променя факта, че човекът все пак и въпреки всичко, е класи над болшинството му съвременници…
Ама “играел много с камерата”… ми да, ако исках да гледам само причинно-следствени сюжетни връзки, ще прегледам стерилния код на някой калкулаторо-мозъчен програмист…
Защо е важна атмосферата… ми някой път е стила над субстанцията, защото в стила има повече стойност отколкото в сюжетната прякост на “купих си един домат и го изядох и беше вкусен” – това е яснотата, която преследват хора без въображение и без сетива…
04.11.2021 в 09:55
cinemascrotum
Ще ти отговоря, само заради плодово-зеленчуковите аналогии, които ме накараха да си представям, че водим дебат на зеленчуковата борса. 😀 Никъде не казвам, че не съм фен на Вилньов или че той не е класи над много от съвременниците му. Никъде не твърдя, че за мен не е важна атмосферата, или че не виждам позитивите в нищо. /ако смяташ обективното ми разочарование по „Блейд Рънър 2049“ като „нахулване“, значи проблемът си е в теб/ Но позитивите се наблягат от хора, които сами живеят в свят на фантазия, вярвайки че нещо е шедьовър, само защото са почувствали някаква лична връзка с него, била тя визуална, емоционална, носталгична или каквато и да е. Аз предпочитам да действам по-прагматично и да наблягам на лошото, за да мога да оценявам истински доброто, колкото и рядко да попадам на него.
04.11.2021 в 00:18
Дени Вилнюв
Цялата коментарна графа барабар с автора, спешно се нуждаят да ги огрее
04.11.2021 в 11:20
Pow R Toc H
Изгледал съм всичко на Вилньов, и смея да кажа, че нещо се пречупи в тоя човек след, като го лапнаха хамериканците. Последните му четири филма са смазващо преживяване откъм визия и звук, но са кухи та дрънкат на всяко друго ниво. Предишните му филми ме хващаха за гушата, без да имам привилегията да ги гледам на кино, а тези ги гледам на кино и въпреки това нямам грам желание да си ги причиня повторно. Тоя човек имаше огромен шанс да бъде най-значимия на своето поколение, но явно не можа да избегне кастрацията. Язък!
04.11.2021 в 11:29
cinemascrotum
Много си прав. „Трилър/драма“ зенитът му със „Сикарио“, „Враг“ и „Затворници“ е перфектен, докато sci-fi завоят към блокбъстърите с „Пристигане“, „Блейд Рънър 2049“ и „Дюн“ е просто някаква стилизирана бъркотия.
08.11.2021 в 14:30
iEATpriests
+1.
Правят му сечено с „This is the girl!“ с тия блокбъстъри, ми се ще да вярвам.
Няма как от „Враг“ дедукцията да се озовеш на тва ниво бре, Дени. . Айде бе правил си „Затвотници“ – дук Лито, лейди Джесика, Дънкан, Гърни, Туфир, Доктор Юи, Светатат майка от Бин Джезърит – по 5 мин на персонаж да покажеш движещата сила зад тях. Тридесет и пет минути ей, тридесет и пет. Пък другите ги мятай, както щеш във втора част. За едната визия, човек, да се даваш ;/
След „Пристигане“ и Рънър’а, беше ясно „Дюн“ накъде отива.
Искам кът на тая първа част, белким се получи като с „Небесно царство“
04.11.2021 в 12:49
je suis idiot
Поздравления за автора. Някои сравнения са толкова сполучливи и така добре казани, че направо е за председател на народното събрание.
04.11.2021 в 13:33
Quazimodo X6
Само изгледах дългите трейлъри и съм напълно съгласен с Автора и Pow R Toc H : Стерилна куха сива poster- pose визия, никакъв живот. Книгите и филмите са две различни изкуства, и не може само да следваш книгата трябва да добавиш-вдъхнеш още много други неща в лентата, за да вдъхнеш истински живот и тръпка. Наистина напоследък кинаджиите рядко правят кино, а снимат все едно някакви лъскави рекламни клипове, без плътност и човешко съдържание. СТЕРИЛНОСТ.
04.11.2021 в 19:08
SCI-FI фен
Както авторът е отбелязал може след 2 години, когато се очаква втората част може да си промени мнението. Музиката за мен е на ниво (изключвам момента с гайдите, който ме извади от филма), следва филма и го допълва. За мен със сигурност е киносъбитието на годината (особено при липсата на качествени други към момента), наложи ми се да го гледам още веднъж, за да осмисля някои моменти, защото не съм чел книгите (и не исках преди да съм гледал филма). А това, че не съм ги чел ме направи малко по непредубеден и взискателен към сюжета и героите. За мен почти всички се справят с ролята си, дори Оскар Айзък на който не съм фен и който не харесвам в ролята на Поу Дамерън от SW. Кастингът е добър като цяло, и доста добра игра на Ребека Фъргюсън и Тимъти Ш., които реално са главните действащи лица във филма, с един странен/леко извратен момент (при преобличането). На Хавиер Бардем не ми хареса въплъщението му, може би заради огромната му глава не трябва да носи качулка :))) Негърът вестоносец не беше убедителен, както и арбитъра на императора (в книгата бил мъж), но Батиста и Стелан са си на мястото, Мамоа става. Може би ако авторът беше гледал филма на голям екран първо щеше да качи с една единица оценката. Аз го гледах първо на кино, после на 55“ ….
04.11.2021 в 21:20
tutu
айде напиши и едно ревю на фондацията, много ще се радваме всички и ще го прочетем с удоволствие. Таман гледах поредната серия (малко изоставам, излезли са доста повече) и силно се изненадах, когато в продължение на 10 минути един от героите си търсеше къде му е прането и слезе до пералното помещение на космическия кораб(!!!) и си говори 10 мин с перачките. Не съм чел книгите, но някакси силно се съмнявам този безценен момент да го има там…
05.11.2021 в 21:37
Фондаций Иванов
ДА, това с прането беше мега яко, искам още…
07.11.2021 в 07:44
stilgarnaib
Черната жена са я сложили на мястото на герой вдъхновен от педофила и провален социалистически икономист Джон Мейнард Кейнс. Нямам никакъв проблем с това 🙂
09.11.2021 в 15:33
Авакум Захов
Много се радвам, че се върна скротуме. Малко се бях притеснил за теб.
09.11.2021 в 16:06
cinemascrotum
Благодаря, но въпреки намека ти, нямам намерение да пиша за новия Бонд. 🙂
11.11.2021 в 11:47
SC_fanboy
Ще кажа три неща:
За филма. Според мен филмът е направен само защото книгата се слави като „нефилмируемата“. 1965 може да е била година, в която целият този сюжет да е бил оригинален, но в 2021 не е. Последните 20 г. Близкият изток е Дюн. Имаме примитивни култури, които живеят върху нещо, което те самите не използват, защото и те не знаят какво да го правят. Идват други, по-силни, мачкат ги и го използват за собственото си развитие. Подправките правили възможно космическото пътуване. Ами петролът прави възможно което и да е пътуване днес. Важно е да се знае, че една книга и един филм никога не могат да въздействат по един начин, защото разчитат на различни възприятия, строят световете по различен начин. Книгата, докато я четеш, каквото и както и да го е написал авторът, ти трябва да си го представиш, т.е. фантазираш. Във филма ти се казва директно как е. Филмът ще хареса на тези, които са си представяли точно това, което са видeли, докато са чели книгата. На другите няма. Иначе мотивите във филма също са изтъркани – водачът, които не иска да е водач или не е готов за тази роля; свръх амбицозната майка; владетелят, които мисли доброто на всичките си подчинени и бива убит. Просто не виждам с какво това заглавие обогатява в 2021 г. нашия свят. Който си е фен на Дюн, да си чете книгата и това е. Не се сещам да е имало случай, в който екранизацията на книга шедьовър/феномен за дадено общество, да е надминала писменото заглавие. Дори с Властелина нещата са най-много на кантар.
За Вилньов. Сещам се два негови по-ранни филма – Arrival и BR. Първият според мен беше много сполучлив. Никой не знаеше за какво ще иде реч, нито какво ще стане и нямаха очаквания. БР, както и Дюн, е заглавие или продължение по много известна серия и там нещата са на кантар. Аз и новият БР не разбрах какво ново можеше и трябваше да покаже. Идеята беше съща, само че не през 80те, когато цялото виждане за изкуствен интелект и изкуствени хора е било още ново и зараждащо се.
Трето. На последно място и по място, и по значение – Скротуме, добре завърнал се. Единственият филм, които тази година май ми направи някакво положително впечатление, макар и на моменти да беше предвидим, е Last Night in Soho.
11.11.2021 в 12:23
cinemascrotum
Моят филм на годината е „Pig“. Което говори много за годината.
А също и за мен. 🙂
11.11.2021 в 18:54
CS_fanboy
Важното е да си доволен 😀
11.11.2021 в 20:27
Кристиян Атанасов
Няма лошо, Пиг беше супер филм… ама също и Дюн 😀
12.11.2021 в 22:07
AzUrAL
Изпитах разочарование след „Дюн“, всичко беше толкова стерилно, не ми хареса пустинята не усещах жега, даже имаше обратен ефект на студ. Филма няма душа, при все творческите претенции на Вилньов, откъде намери Зендая( дисни-гърл-пача) да играе нямам си на идея как ще я изтърпя след 2 г .
13.11.2021 в 22:03
Иван
Скротеме заеби кино, а ми кажи какъв телефон ползваш? Аудиторията на смартфоните иска да знае за реклама.
14.11.2021 в 12:57
Sve
Идвам тук основно, за да се наслаждавам на аналогиите и стихоплетстването ти, Скротуме. Дори и когато се различаваме в мненията, както в случая с Дюн, пак се пръскам. Така че, евала.
Иначе, какво ще кажеш за Гласа?
15.11.2021 в 11:43
cinemascrotum
Какво за него? Вербална форма на поведенчески контрол в стил „Това не са дроидите, които търсите.“ 🙂
15.11.2021 в 14:48
Лили
Вярно ли Кейдж прави читава и поносима игра в Pig ?
Отдавна се разочаровах от него, не съм особено ентусиазирана.
Гледах трейлъра, изглежда ок, особено на фона на Ghostrider и другите тъпотии, в които се снима.
15.11.2021 в 23:36
dido
Добре си решил да не гледаш Фондацията, Скротуме. Никой няма да ми върне петте часа, които отделих за пет епизода. Ако тръгнеш да му ровичкаш тъпотиите в детайл, ще се получи цял сборник „Как да не правим сериали, for dummies“.
А на мен Дюн си ми хареса, но ми е все тая за първа част като цяло – така или иначе големият секс почва във втора и там ще е критично да се получи добре. Все още имам вяра във Вилньов
20.11.2021 в 23:06
Asen S.
Ми не Сме прави за фондацията. Дюн си е як. Глюкоза.
25.11.2021 в 04:12
Whoamiah van Wheremiah
…някаква чубрица с психаделични свойства, наречена „меланж“…
The Richmond Globe
https://richmondglobe.com/homeless-man-was-bob-marley/
Homeopathic High: the Best Kept Secret of Big Pharma and the Cartels Posted By: TRG Staff on: May 21, 2015 In: Weird News
Homeopathic doses of an obscure Bulgarian variety of the common savoury, named Chubritsa, are allegedly reported to induce subjects into altered states of consciousness not much different from what can be caused by the most potent strains of cannabis as grown around river Amstel.
We also hear that the specific Bulgarian herb Samardala, traditionally used in the cuisine of the eastern part of the Upper Thracian Lowland, south of the Balkan mountain chain and up to some 200 kilometers inland from the coast of the Black Sea, has caused, when taken in homeopathic doses, LSD-like visions and nausea in at least two slightly documented cases.
It was also revealed that data on the homeopathic use of these two herbs have been long known to leading companies in the drug industry but were kept in strict secrecy from the larger public.
Some Mexican police officers have, in fact, told the media repeatedly that under duress not a few of arrested drug lords have confessed what the policemen thought was a sarcastic mockery on them: for quite some decades already, sooner or later the criminals who get rich on illegal marijuana have been discontinuing the use of all psychedelic substances and turning into devout admirers of Bulgarian cuisine and more especially of the homeopathic use of the above two spices.
Representatives of all groups involved have ardently denied the allegations.
This is just a preliminary announcement, the full report is going to appear tomorrow.
In the meantime, feel free to share and comment.
The above was a transcript from a breaking news feed on Radio Alla Balla which no longer exists and no trace seems to be left of it. The full report was never broadcast.
27.11.2021 в 01:38
Whoamiah van Whereamiah
Никога не съм следил особено и помнил музиката на Цимер, но добре зная какво мисли Скротумът за нея, и може би затова сега, докато гледах филмеца, си казах, че тоя звуков пейзаж най-вероятно е баш на Цимер и ще има да чета как Скротумът го храни, но може би по-малко от обикновено, понеже не е чак толкова натрапничав, а по-скоро амбиентен… е, пак си го нахрани. Та тези ми мисли за „музиката“ са онова, което можех да си спомня относно нея дори веднага след гледането, не и самата нея, което според мен е плюс, ако става дума за Цимер.
28.11.2021 в 00:59
Един киноман
И аз много нови фантастики вече гледам със смесени чувства – повечето са задни и излизат под формата на газове. И с „Дюн“, и с „Фондацията“ и други е така. Очаквам нещо подобно и с новата „Матрица“. Скро, надявам се да дадеш ревю за тази поредна драма след Нова година.
01.12.2021 в 07:15
Rozov List
Учудвам се, че все още има хора, които гледат подобни филми и още повече – търсят смисъл в тях.
02.12.2021 в 19:32
Ники
На мен пък, ми хареса много началото….Тва логото на WB…страхотия…Също ми хареса и края. Ама много..Тва как се движат нагоре буквичките, кой участвал, кой писал нещо си, кой музиката, кой ги возил, кой ги хранил….Хубаво беше…Е, по средата не струваше, ама заради началото и края, си струва да се гледа. 🙂
02.12.2021 в 21:07
Кристиян Атанасов
браво, невероятно оригинален коментар. Дайти на тоя чуек идно кибапчи 😀
03.12.2021 в 22:17
Buba
Off- topic. Cinemascrotum, години наред те четях и съм се скъсвала от смях на някои твои ревюта, даже си признавам, че по повод дългото ти отсъствие надникнах един-два пъти тук да проверя дали си жив, но се опасявам, че това е последното ти ревю, което чета. Едва ли ще се сетиш защо, но не си никак тъп – може и да се сетиш. И да – знам, че не ти дреме :). А Дюн ще го гледам на голям екран. Защото мога!
03.12.2021 в 22:49
cinemascrotum
Няма лошо, всеки сам си избира отровата. 😉 Жива и здрава да си.
04.12.2021 в 10:52
Buba
Да, но едно е грешен личен избор, друго е пропаганда. И ти дано си жив и здрав! Ще се опитам да те запомня с добро, като автора на ревюто за „Акулонадо“… примерно :).
04.12.2021 в 13:38
cpenkov
Интересно мнение, с което съм съгласен, че този филм е малко остарял откъм идеи и щеше да е голям хит ако беше правен преди 20-25 години, когато можеше да е нещо епохално в киното и да се нареди сред великите продукции. Обаче сега се замислих, ако вземем например „Властелинът..“ който всички знаем, че е в топ 3 на най-великите продукции и си представим за миг, че въобще не беше излъчван и беше направен сега, със същия сюжет, но просто с по-модерните ефекти, дали щеше да предизвика същото удивление и щеше да има същия“ уау“ефект, или щеше да се получи както с „Дюн“ в момента. Как мислите?
04.12.2021 в 15:15
cinemascrotum
Убеден съм, че LOTR нямаше да има същия ефект, какъвто имаше преди 20 години, но не заради това, че щеше да изглежда копиращ други сюжети, а заради факта, че щеше да е изключително повлиян от съвременната тенденция за тотална политическа коректност, женска доминация и расова и сексуална диверсификация. Пример за това са сериалът на Amazon, който ще включва чернокож хобит /предполагам и поне един гей-елф/ и предстоящия джендърски сикуъл на „Матрицата”. /ето друг пример за филм, който би бил трагедия, ако излизаше днес/
За разлика от „Властелина” обаче, „Дюн” закъсня и то с много обиколки. Сега дори в най-добрите моменти е засенчен от собствените си имитации, пръкнали се преди него. В идеалния сценарий, премиерата му трябваше да е някъде 1998-1999 година, т.е. преди новите Star Wars епизоди и LOTR. Тогава, с малко повече свобода от студиото и смелост от страна на създателите, „Дюн” можеше да се превърне в историческо събитие. Ала в днешно време попкултурата вече е пренаситена и зрителите, отегчени от досадната еднотипност на Холивуд през последните 10-15 години, едва ли ще го приемат като някакво върховно постижение.
Това, разбира се, е частно наблюдение и не искам да „пропагандирам” с него, както наскоро научих, че правя. 🙂
05.12.2021 в 10:48
IEATpriests
Скротумската „пропаганда“, чудно, все гравитира около действителността. Та нз какви са тия негатив тези, които сънуват някои юзъри. Доколкото и аз умея да се ориентирам в текущата матрица де. Светоусещания бол, все пак.
11.12.2021 в 12:00
Buba
Щом пък някой се развълнува аз каква пропаганда съм видяла да поясня – автиваксърство и политически коментари, като тия, които са навсякъде, които ме обиждат персонално и от които вече ми се повръща. Това, разбира се, си е мой проблем. Фенската му маса няма да намалее, може да само да спадне средното и ниво на интелигентност :). Другото, което си го пише за киното, холивудската посредственост, комерсиализацията и скапаната политкоректност си е точно така или е въпрос на вкус и не мога да имам възражения.
12.12.2021 в 10:50
iEATpriests
То се разбра каква пропаганда визираш.
Питам се друго – що дирят хората с висок коефицент на интелигентност тук, които се тригърват на някви теми така лесно? Ама нейсе разбрах. То било да покажат характер и да свалят IQто по разни блогове, кат си съберат куфарите в един фанфарно обявен момент.
И да темата е сериозна, но в този блок, пак, питам – сериозно ли?
12.12.2021 в 11:33
cinemascrotum
IEATpriests, в коментарите за „ЖЧ1984“ някой ме беше попитал защо вече не пиша „ревюта“ и аз отговорих, че не ми се занимава, защото покрай „пандемията“ ми стана ясно колко малко хора разбират от майтап. Buba е отличен пример за това, което имах предвид. 🙂
А сега, ако е всекиму угодно, нека да приключим с този офтопик.
25.12.2021 в 18:52
ббб
Че то във „Властелина“ си има гей елф, макар и преди 20 години да е правен филма. Този Леголас с постоянните закачки с джуджето, точно на елф гей го докарва. И все пак ролята на Орландо Блум като елф гей е еда от най добрите в кариерата му, попне според мен.
21.12.2021 в 22:21
Джеси
Чакаме Матрицата….
23.12.2021 в 00:37
Oberst
Дочакахме я*. Дръпнах я от торент and I still want my money back…
* – всъщност, изобщо не знаех кога излиза и случайно я мернах в замундата.
23.12.2021 в 16:12
Oxo6oxo
Лайна Лашофски си направи един голям ташак с нас, сигурно и липсват ташаците. Джон Уик трябва да е занесъл много дебел чек в банката, за да се навие на това транс-бабешко порно.
23.12.2021 в 16:55
Oberst
Филмът беше яко meta и self-referential, казано по нашенски. Още първия път като споменаха онова bullet time потърсих с кого да се спогледам, но бях сам. Тези реплики обобщават целия водевил:
Smith: Now what? Things have changed. The market’s tough. I’m sure you can understand why our beloved parent company, Warner Brothers, has decided to make a sequel to the trilogy.
Neo: What?
Smith: They informed me they’re gonna to do it with or without us.
Neo: I thought they couldn’t do that?
Smith: Oh, they can, and they made and it clear they would kill our contract if we didn’t cooperate.
Тая Лана яко passive aggressive bitch е станала.
23.12.2021 в 00:06
Darklbue
@cinemascrotum – луд ли си, продължавай да си пишеш. Който иска да се боцка, да се, който не иска, да не се. Пък тая буба (конска муха ли е не знам) да ходи да си боцне една бустерна доза за хумор.
24.12.2021 в 20:11
iansen
90% от статиите са в стил фантастика или фентази-явно таргет за осмиване от автора,но и също така предпочитания за гледане.Няма лошо.Искаме да избягаме от този скапан живот все пак.Помня едно интервю доста отдавна с Харисън Форд ,който бе казал-киното е за забавление,когато се показва истината е документалистика.И все пак…Мисля скротуме ,че ваксината ,която ти трябва е срещу крептонита.Книги трябва да се четат-не всичко е комикс.Най добрия режисьор е въображението.Затова има толкова много мнения за режисирана книга -а именно доколко е близка с твоята версия!Относно филма-странно, но го изгледах.Само по себе си е като чудо!Нещо все пак те грабва независимо от клишетата,а не съм заклет фен на Дюн!Не мисля че е труден за филмиране,но адски дразнещо за мен бе мисловната комюникация!Като турско радио нахлуло в БНР.Единствената причина да не гледам част 2 ще бъде може би че не умряха достатъчно не на мястото си артисти и по лошото че могат достойно да ги запълнят с други поне за още 6 серии
28.12.2021 в 14:32
Иван М
Хайде, напиши нещо ново! Има материал!
28.12.2021 в 14:42
Oxo6oxo
И аз се надявам да направи ревю я на Матрицата Възнесение, я на Спиндерман.
29.12.2021 в 18:15
CS_fanboy
Единственото яко в новата матрица бяха онези около 20 мин., когато Нео беше още служител на фирмата за игри и се чудеше какво става, всичко му беше чуждо. Оттам нататък – пълен уй. Освен за пари наистина не знам за какво друго може да са го направили. Като излезе първата матрица все още компютърните технологии бяха нещо ново и тепърва завладяващи света ни. В 2021 г. нищо от идеите на филма не е ново, оригинално или каращо човека да се замисли.
29.12.2021 в 18:32
PepiDimi
На фона на останалите фантастики, Дюн 2021 е гледаем. До тук най-доброто е Don’t look up, в който има лек нюанс на научна фантастика.
29.12.2021 в 20:26
Asen S.
Потресен съм да го кажа, но Mosters of Men, ми е до Дюн. Да, актьорите са слаби, да и по визуалните ефекти има работа – но за Бога – с този бюджет, идеята и представянето й ми доставиха истинско удоволствие. Актуална тематика, бекрупулна бруталност, която да я покаже, защо без таква явно не усещат хората ….. и са точно двата полюса на ужаса на Роботите и ужаса на ДНК-играйкането. А защо не ДНК-модифицирани-сайборги.
29.12.2021 в 20:27
Asen S.
п.с. безскруполна,
Дюн и Monsters of Men да двата полюса на …..
31.12.2021 в 00:03
Darklbue
Матрицара 4 е пълен ташак, дооооста зле.
31.12.2021 в 00:33
Кристиян Атанасов
Пичове, до там ли я докарахме – да коментираме актуалните филми, в секцията за коментари на Дюн, само защото Скротума го мързи да напише 2 ревюта на кръст? Kappa
31.12.2021 в 14:07
cinemascrotum
Том Круз надебеля, Пеевски отслабна, „Матрицата“ смърди, а Скротума го мързи… накъде отива тоя свят, дейба… 😦
03.01.2022 в 15:11
Herr Flick
ЧНГ 🙂
Е айде де, поне около празниците би трябвало да имаш време да драснеш нещо. В 100% от случаите четенето на твоите ревюта е по-добро от гледането на дадения филм. Пък особено за Матрицата 4 никак няма да ти е трудно да си саркастичен 😀
03.01.2022 в 21:37
Даниел К. Смиленов
В моята страница КИНО КАРАНТИНО почти всеки ден има публикации
03.01.2022 в 22:03
cinemascrotum
Въпросът е дали на някого му пука за тях.
03.01.2022 в 23:47
Даниел К. Смиленов
при цялото ми уважение скротум мен поне не ме мързи.интелигентен човек, обожавал съм твоите материали, но конкуренцията не спи
04.01.2022 в 08:31
cinemascrotum
Хахахаха, ОK, продължавай да будуваш. 😀
09.02.2022 в 23:04
Здрасти
Не си дал оценка
09.01.2023 в 02:43
Стефан
Пропускаш, че Дюн не е клиширана „месия“ история. Точно обратното е. И това даже е намекнато във филма. Събитията в сюжета не са стигнали до там просто.