Подходих с резерви към „Ненормален”, защото не бях сигурен дали няма да се окаже поредното холивудско говно, но след първия половин час вече бях. Сигурен бях даже повече от онзи път, когато отговорих „Сигурен съм!” на въпроса „Сигурни ли сте, че искате да купите тези кренвирши с видимо изтекъл срок, за който няма да Ви кажем, и заради които ще останете в кенефа горе-долу, колкото да binge-нете отвътре произволен сериал?” Общо взето, „Ненормален” е точно такава рядка фъшкия, каквато може да се очаква от проект, където е вложено само малко повече старание от това, което влага инфлуенсърка в Инстаграм. Може би съм твърде тежък в думите си, но, повярвайте ми, не и чак толкова тежък, колкото Ръсел Кроу.

„Ненормален” е филм за погрешната свирка и знам какво си мислите, но не е ориджин история на Харви Уайнстийн. Нали се сещате за онази приказка, „от всяко дърво свирка не става”? Е, от тук става. Защото вътре е пълно с дървета, с изключение на Ръсел Кроу. Той е по-скоро дивият глиган, галопиращ сред гората от дървета. Но да се върнем обратно на темата. Спусъкът на събитията е погрешната свирка на главната героиня и спокойно, нямам предвид че филмът е порно…. Всъщност… донякъде си е баш такъв, ама не от онези хубавите с голотии, ами от онези не-хубавите, с пръхтящ и грухтящ Ръсел Кроу, който най-вероятно е избрал тази роля, само защото ще прекара 90% от нея в кола, ерго на екрана ще лъсне само 10% от наднорменото му туловище.
Сюжетът би трябвало да е психотрилър, обаче няма да го познаете, понеже е с COVID-маска и прилича на пародия. Какво имаме? Имаме Добра Жена /онеправдана самотна майка по средата на развод, у-а-а-ау, що за сълзлив джакпот!/, която закъснява за училището на сина си, защото се е успала /отбeлежете минус 50т. в графата “Добра майка”/ и тъй като, бидейки съвременна жена, всички останали са виновни за нейните проблеми, тя натиска клаксона на колата си леко хистерично, докато чака на кръстовището. В същото време, човекът в пикапа пред нея яде мазни бургери /камерата не показва, но съдейки по реакцията и теглото му, явно е бил изнервен, че са го стреснали, докато се тъпче/ и започва да я преследва, търсейки извинение. Сцената на първата им среща е красноречива за това какво гледаме – героят на Ръсел Кроу се презентира пред жената и сина й, говори си с тях две минути, но никой не забелязва че цялата му риза е опръскана с кървави петна. /което ме връща на предположението, че може и да не е било кръв, а кетчуп от недоядения бургер./

Оттам нататък почва една гоненица, за която ми е трудно да пиша, защото не искам. Мъжът е решен да прецака деня на Жената, като избие всички нейни контакти от мобилния телефон, понеже е обиден от интензитета на конституционното й право да използва клаксон. Щеше да звучи смешно, но то си и изглежда такова. Повечето сцени, в които трябва да има съспенс са почти толкова напрегнати, колкото ленив урок по йога, а тези, които трябва да минават за страшни, са или чиста гротеска или в най-добрия случай – са скрити от шкембето на Ръсел Кроу. Конкретни моменти служат за актуални социални коментари, като например убийство в пълна закусвалня, на което всички реагират само с лайкове на телефоните си, сякаш никога не са чували за Втората поправка, а също и катастрофата на жена, гримираща се в движение. Не знам дали това трябва да е валидно предупреждение за опасността от липсата на внимание при шофиране, особено при условие, че в по-голямата си част главните герои в „Ненормален” управляват МПС, докато говорят по телефоните си. По-скоро е или завоалирано послание, че жените изобщо не бива да шофират, или е… не, не, мисля че е точно първото.
Та, представете си момента, когато главната героиня свири с клаксона няколко тоналности по-високо от обществено признатата сила на звука и това стартира час и половина на брадясала психопатия. Кой би могъл да знае, че този човешки акт на невинно нетърпение ще доведе до 90-минути, безследно изчезнали от живота Ви като свидетел по мафиотско дело? Очевидно не го е знаел сценаристът Чап Тейлър, чието малко име може и да звучи като копирано от нашийника на куче, но нека това не Ви подлъгва – интелектът му е остър като на котка. Направих си излишния труд да проверя активите му в IMDB и представете си липсата ми на изненада, когато установих, че е само един. Недостатъчният му опит си личи, а неопитният сценарист е като неопитния сапьор – и при двамата има жертви, но при сапьора е една, а при сценариста са хиляди… зрителски мозъчни клетки. Другото, което личи е, че Чап-Чап е от онези непризнати гении на писмеността, които десетилетия обработват един и същи текстов файл, за да пестят място на харда си. Става въпрос за предишния му сценарий за „Смяна на платната” с Бен Афлек и Сам Джаксън от далечната 2002-а година, който е досущ като сюжет с „Ненормален” и не знам кое е по-страшното – че на никого не му пука за този факт, или че Холивуд е толкова зле, щом Бен Афлек изглежда по-добър актьор от Ръсел Кроу.

Писна ми да говоря за този сценарист, получил ерекция от „Жокера” и решил, че хората имат нужда от друг смешник, пиещ по 7 вида хапчета, докато отмъщава на чужди хора за собствената си импотентност. Нека се прехвърлим към звездния каст. В главната роля /на Изтормозената Бяла Девойка/ е Карън Пасториус, с чието творчество не съм запознат, ала в моя защита ще отбележа, че не търсих името й в сайтовете, за които си мислите. /а в едни други, за които също си мислите/ Оказа се, че Карън не е лоша актриса, макар че в подобен филм, за да не си лоша актриса, трябва просто да не си българска актриса. Интересен факт е, че героинята й изглежда около 14 години по-възрастна от сина си, което ме навежда на мисълта, че или кастинг директорът не си е свършил работата, или в ранния си пубертет е била крадена от роми. Каквато и да е причината, резултатът е разсейващ, тъй като през повечето време приличаха по-скоро на брат и сестра. О, грешка! Забравих, че героинята й действително имаше брат, но неговото участие е по-кратко от последната реч на ням обесник, а и ролята му няма реален обем, освен да се уточни колко тъп може да е един американец, за да не усети кога някой нахлува с взлом в къщата му и пребива годеницата му, докато той си сърфира на лаптопа… без слушалки… в съседната стая.
Когато говорим за глупости, „Ненормален” е повече от нормален. Предполагам, че идеята е била да се покаже до какви мащаби може да стигне бруталността, породена от ежедневния трафик, но някак си това послание мина между капките кръв и пот. /и двете стичащи се от тлъстите бузи на Ръсел Кроу/ Друг мотив може би е бил разобличаване на негативите от т.нар. „токсична мъжественост”, каквото и да означава това. /не, сериозно, какво означава това?!/ Не на последно място, изводът може би е колко дребни неща могат да отключат шантокът-в-нас и ако се съди по мен, един от ключовете е гледането на този филм. Искрено съжалявам хората, решили да си дадат парите за кино, понеже дори в домашни условия не успях да го довърша от първия опит. След 45-тата минута трябваше да се усамотя в клозета /не знам дали знаете, но наскоро ядох едни развалени кренвирши…/ и там се забавих достатъчно, за да стане ясно, че ще се доглежда на по-късен етап. Друго, за което съжалявам, е липсата на чернокожи сред титулярите, тъй като, по новите правила на Холивуд, това ще лиши филма от възможност да спечели Оскар. /а иначе имаше такива големи шансове, честно Ви казвам!/

Едно време подобни заглавия се появяваха изневиделица по видеотеките, без никой да е чувал за тях, а след две-три седмици изчезваха тихомълком от рафтовете, без никой да ги е гледал. „Ненормален” е от тях, но с разликата, че някой би се излъгал да го гледа заради Ръсел Кроу. Човекът трябва да е бил в абсолютната си зона на комфорт, играейки гневен комплексар, особено ясно за всеки, запознат с избухливата натура и агресивно минало на актьора. И въпреки своята неоспорима харизма и мъжественост, австралиецът тотално е изгубил всякакъв интегритет и присъствие. Добрите актьори, като Крисчън Бейл, са свикнали да напълняват за ролите си, но само великите, като чичо Ви Ръсел, се угояват с кеф, дори когато ролята им не го изисква. Майтапът настрана, но един артист трябва да е наистина Ненормален, за да занемари до такава степен кардиналния атрибут на професията си – външния си вид – пердашейки всяка сланина пред погледа му години наред, докато се подуе дотам, че да избира мързеливи филми, където не му се налага даже да ходи пеш. Верно ли бе, пич? Ти беше шибаният Гладиатор, човече, какво, по дяволите, се случи с теб?! Самият Кроу твърди, че в „Ненормален“ е използвал body suit за онези критични +30 кг., с които да замаскира собственото си живо тегло от 120кг., но това е по-скоро аксесоар за замазване на очите, отколкото необходимост. На моменти ми беше искрено тъжно да го гледам, но реших да си представям на неговото място възрастния Хейли Джоел Осмънт /който също е заприличал на нещо, което по законите на физиката би трябвало да е болно от африканска чума/ и остатъкът от преживяването мина някак си по-безболезнено.
Знам, че Ви писна от моя игрив коктейл от сексизъм и фатшейминг, затова приключвам. То няма и какво повече да се каже за история, в която финалната стратегия на главната героиня е взаимствана от „Fortnite”. Иска ми се да добавя още за този direct-to-recycle bin ретрограден ташак, но всеки път се сещам за Ръсел Кроу в близък план и усещам симптоми на диабет, затова ще обобщя набързо. „Ненормален” е филм, който не само да пропуснете, ами направо да отричате, че съществува. Екшънът е махленски, насилието е бутафорно, а емоциите – съмнителни. Сигурен съм, че може и да се хареса от някои, но знаете, че мнението на умствено болните хора никога не е релевантно, освен когато гласуват за ГЕРБ. Важното е, че това е притча с поука и тя е, че когато една жена не може да шофира, трябва поне да може да свири, защото ако не може и да свири, мъжете много се ядосват! Не звучи нито философски, нито коректно послание, но бръсначът на Окам е категоричен – понякога и най-простото обяснение е за предпочитане. А когато става въпрос за нещо наистина просто, „Ненормален” няма равен на себе си.
2.0/10
22 коментара
Comments feed for this article
23.10.2020 в 11:23
Боряна Илиева
Страхотен, както винаги! Не че се бях засилила дс го гледам, но това ревю съвзем ме отказа. Любопитно ми е само да видя туловището на Ръсел Кроу, беше такъв пич…
23.10.2020 в 14:06
cinemascrotum
Благодаря. 🙂 Радвам се, когато отказвам хората да гледат даден филм – това ми носи удовлетворението, че променям животите им към по-добро. 😀
24.10.2020 в 14:23
MarshalBoy
Понеже явно наблягаш на генезиса на името на режисьора /с кучешко звучене/“Чап“,не ти ли се струва логично,че е избрал за Големия Лош друг с кучешко име,явно кръстен на „Ръсел териер“?Е,освен ако все пак режисьорчето не е било плод на любов,която се е разгърнала по време на друг един филм/за който не си писал ревю,което е пропуск :))/-мелодрамата за себеосъзнал се роб/от/-„Чапи“…
24.10.2020 в 14:56
cinemascrotum
Не съм се замислял. 🙂 Но аз и рядко го правя, де…
11.11.2020 в 10:26
CS_fanboy
Филмът го гледах снощи и не знам точно как, но първото нещо, за което се сетих след това, беше Скротума. Не знам дали да се радвам на Кроу, че върви устремено по стъпките на Брандо (и откъм физика, и откъм филми), или да въздишам с носталгия по края на 90те, когато всяка година излизаше по 1 качествен филм с него. Може би моята лична трагедия беше това, че предната вечер гледах Гладиатор…
24.10.2020 в 23:40
BORДT
На тоя филм и трейлъра до средата не можах да издържа – 0.2/10
25.10.2020 в 00:05
Oberst
Мацето като не е чувало, че в такива ситуации трябва да кара към най-близкото управление на милицията, не можа ли да види, че с кола няма edge над него… Трябваше да избяга в някой уолмарт или таргет и преследването да се превърне в он фут, един вид. Там ако нашият човек не скъса минискус до втората минута, на третата ще е или с инфаркт на миокарда, или в хипогликемичен шок. Когато антагонистът е с кръвно 180/220, нещо не ми идва много убедително застрашителен.
25.10.2020 в 16:43
cinemascrotum
Принципно жената можеше просто да му се извини още в началото, както и той самият искаше, с което щеше да си/ни спести множество травми, но в днешните смутни феминистични времена, къде се е чуло и видяло жена да се извинява искрено на мъж за каквото и да е? 🙂
29.10.2020 в 01:00
Oberst
Е, то това беше най-правдоподобната и реалистична част от филма. Кога някой се е извинил за нещо на софийско кръстовище? Тук първата реплика е „на къв се праиш“, а втората е „ти знаеш ли кой съм аз“. Да нямах и аз по някой предупредителен протокол от милицията и да не бях задържан за 24 часа (неправомерно), да не можех да се отъждествя с лирическия герой. Само някой да остроумничи и да го раздава общителен в задръстването липсва в тази изнервена обстановка.
Нереалното беше, че така и не се стигна до пистолет, освен при единия полицай. Явно действието се развиваше в щата Ню Йорк – там яко са ги разъоражили завалиите. Иначе, импровизирната потеря в Hell or high water щеше да настане и тук още в закусвалнята, ако беше в някой от червените щати.
29.10.2020 в 10:11
cinemascrotum
То срещу диво прасе така или иначе не действа пистолет, а само ловна пушка с патрони „Бренеке“. 🙂
25.10.2020 в 15:30
нещастен зрител
Филма настина е пълнеж за видеотека, но ако човек избере правилната позиция (Ръсел Кроу) е супер готин. Всеки е искал да направи черен живота на някой нещастен свирчо в задръстване. Ръсел Кроу изпълнява мечти! Е, дори и в този си вид е прекалено красив за ролята, но все някой актьор трябваше да има във филма. 🙂
01.11.2020 в 11:36
MarshalBoy
Като поде темата за ненормални истории,няма ли да пуснеш анализ на „Паразитния филм“?😄
03.11.2020 в 23:03
Охо Бохо
В този период на холивудска диета, нямаше как да не го изгледам до края. Още в началото главното героище ме спечели. Нямам огромен пикап, но след 6 месеца „домашно“ споделям и апетита и настроенията на протагониста. В редките случаи когато излизам до супермаркета с колата, въпреки нищожни трафик, все някой заблуден испански пенсионер успява да ме извади от нерви, от прозореца на колата. Вината е в мен, когато карам гладен съм гаден.
05.11.2020 в 13:47
cinemascrotum
Филмът е много поучителен и е базиран на действителни събития в Перник.
09.11.2020 в 09:04
Cronos
„Любимата“ ми сцена беше, като Кроу бутна годеницата върху държащия нож брат и това я наръга…няколко пъти.
09.11.2020 в 10:35
cinemascrotum
Хахахаха, вярно, бях репресирал спомена от тази сцена. 😀
Аз пък „харесах“ най-много финалния момет, когато лирическата героиня изрита Големия Дебел Вълк с ножицата и включи изключително аналитичния уанлайнер “Here’s your fucking courtesy tap.” Беше на завидно видеокасетъчно ниво. 🙂
01.12.2020 в 01:14
Pow R Toc H
Мола те, „най-добрият сериал на годината“ – „The undoing“ си плаче за ревю от твоя милост. 🙂
01.12.2020 в 10:13
cinemascrotum
Честно казано, бях забравил, че съществува. 🙂 Добре, че ми намопни, тия дни може да го прегледам.
16.12.2020 в 20:40
По-добре недей!
Добре си беше забравил, че съществува…
14.12.2020 в 11:01
TheQueenOfSwords
Гледах снощи филма и съжалявам, че го направих. По-добре да бях гледала за 4638465663 път “ Мълчанието на агнетата“
17.12.2020 в 21:39
"Хейтър"?
Това да не е някакъв пародиен опит да копират „Пропадане“ с Майкъл Дъглас?
20.01.2021 в 10:35
skypara
„Ти беше шибаният Гладиатор, човече, какво, по дяволите, се случи с теб?!“… Мдам, това си мислех и аз през по-голямата част от филма.
А иначе (честно казано), гледайки го без (абсолютно) никакви очаквания, мога да кажа, че торентнатото филмче си беше направо забавно като за вторник вечер след „Под прикритие“. Е да, ако бях дал 60 лева за билети и пуканки вероятно нямаше да мисля така. Извадих си и поуките от историята – в момента отивам към Бриколаж да си закупя възможно най-големия кози крак, който може да се вмести под седалката ми…