Тази сутрин наваксах с маратон от четвърти, пети и шести епизод на „Западен свят” и напълно очаквано, mindfuck-ът е пълен. Долният текст е пълен със спойлери и представлява съвсем повърхностни и разхвърляни впечатления от току-що видяното, така че ако не следите шоуто или не Ви се четат скучни разсъждения, може спокойно да го пропуснете.
Още с откриващия кадър, четвъртият епизод на „Westworld”, режисиран от Винченцо Натали /”The Cube”/, дава заявки, че ще покаже детайли, които досега са убягнали от погледа ни. Вече е очевидно, че сериалът развива две времеви линии с разбъркана хронолоия, които може, а може и да не се пресекат до края на сезона. В началната сцена от „Dissonance Theory“, при поредния диалог между Бърнард Лоу и Долорес, няма как да не се забележи разликата в темпоралната рамка, тъй като по време на разговора, Долорес би трябвало да е заедно с Уил и Логан в пущинака. Същото следва и от разпита на Долорес от Форд в петия епизод, ако изобщо го приемем за реален. Ала най-силна улика за календара е дизайнът на логото на самия парк, променящо се в различните времеви линии. Няма да се правя на детектив, но мисля че по наблюдателните от Вас са си направили изводите.
По време на интеракцията с Лоу, Долорес умишлено перифразира текстове, които са й скриптирани дословно. Това показва прогрес, отвъд очакванията на Лоу и той я преценя като достойна за „играта”, наречена Лабиринтът. Мейв също е вкарана тематично в четвъртия епизод, съзерцаваща с първичен интерес пиано, което досущ като нея, е програмирано да действа, без да има право на отклонения. Поне засега. Мейв е следващата жертва на „вируса” на Абърнати и ситуацията става още по-объркана, след опитите й да намести парченце от стар пъзел, видно от листовете с рисунки под пода на стаята й. Връзката с „Мементо” е повече от фрапираща и Нолан не се свени да ни намекне, че ако Лабиринтът е центърът на Западен свят, то сериалът е центърът на филмографията му. От идеята за краткосрочната загуба на памет и обсебващото желание да се открие самоличността /„Мементо”/, през мотива за „Магьосник”, посветил цялата си същност на това да измами публиката /„Престиж”/, та чак до приликите с „Генезис” в андроидите, живеещи в имплантирана действителност, преминаваща в Лимбо по време на кошмарните им сънища. В шестия епизод има даже конекция с „Интерстелар“, където отново се занимавахме с робот, чиито атрибути можеха се регулират дистанционно.
Развитие има в отношенията между Уил и Логан, които все по-драстично поставят границата помежду си, като връхната точка на конфликта е достигната в петия епизод, когато Уил най-после „влиза в играта”, избивайки няколко домакина и оставяйки Логан на собствените си мъки. Излиза наяве, че семейството на Логан притежава компания, инвестираща в Западен свят, което опасно го свързва с МвЧ, за когото откриваме пореден щрих по време на изпусната реплика от друг гост „Вашата фондация спаси живота на сестра ми”. В края на „Contrapasso“ разбираме и нещо повече – че самият парк функционира, благодарение на черния стрелец. Излиза, че след „инцидента” с Арнолд преди 30 години, МвЧ е финансирал Форд, за да може проектът му да отвори врати, ерго Форд дължи Западен свят на милостта на МвЧ, което обяснява произвола му.

Логото на Западен свят се променя – вляво е дизайнът отпреди 30 години /кадърът е от втори епизод/, вдясно е съвременният. /кадърът е от шести/
Феновете на Ед Харис ще останат доволни, понеже в епизодите има няколко bad-ass момента, а почти всяка негова реплика е достойна за отделен цитат. Ставаме свидетели на класическо бягство от затвора, експлодиращи пури, прерязани гърла и екзистенциални монолози за свободната воля /и реалната липса на такава/, но измежду високопарните изказвания, МвЧ като че издава смисъла на пътешествието си – да намери Лабиринта като място, където играта минава в hardcore-режим. Няма да се учудя, ако МвЧ е терминално болен и стигането до Лабиринта е някакъв финален акт на катарзис, или фиксация от типа “ако ще да е последното нещо, което ще направя”. Втората ми хипотеза е донякъде потвърдена с казаното в шестия епизод: “I understand the visceral pleasure of revenge more than most.”, което сочи, че освен всичко останало, МвЧ има лични причини да се гаври с андроидите и да пренебрегва правилата на парка.
Би трябвало да сте наясно, че структурата на Парка не е случайна – Комплексът се намира най-горе, на нещо като планински връх /Олимп/, където кукловодите /Боговете/ ръководят чедата си; средната част /или Чистилището/ е самият терен на Западен свят, където хората са в някаква сива зона между добро и зло, а долното ниво – или мазето с дефектните андроиди /където е винаги горещо, защото климатичната инсталация не бачка, а всяка разходка може да Ви докара педиофобия/ е Ад. Това отчасти обяснява теоманията на Форд, но проблемът при него е, че изпраща противоречиви сигнали – в един момент е грижовен към андроидите и беседва с тях като на изповед със стари приятели /разговорът на чашка с Дивия Бил/, в следващия ги реже със скалпел, за да докаже на служителите, че те са нищо за него. „Dissonance Theory“ го изкарва като безцеремонен манипулатор, тераформиращ света за поредната си сюжетна прищявка, която „няма да е ретроспективна, както всички се боите” – доста интересно мета-подхвърляне, насочено към фен-теоритиците на самия сериал. „The Adversary“ стига още по-далеч и ни вкарва в болната му глава, чрез появата на синтетичното му семейство и роботизираното му „Аз”, което от ранна детска възраст демонстрира симптоми на серийна убийственост.
В същото време, разследването на Бърнард Лоу върви с пълна сила и героят се затвърждава като програмен Шерлок Холмс, разгадаващ корпоративна мистерия. Ако не друго, Лоу и лесбийката Елси са единствените от администрацията на Парка, с които зрителят може да се идентифицира, така че ще бъде голям удар под кръста, ако Нолан реши да направи нещо тъпо с тях накрая. /като например да се окаже, че Лоу е андроид или някаква подобна простотия/ Като стана дума за простотии, не ми хареса как сериалът изпусна контрола върху собствената си вътрешна логика и остави да виси факта, че гостите уж не могат да бъдат наранени /могат да бъдат удряни, но това е, защото с отдалечаване от града играта „загрубява”/, а в същото време небрежно боравят с нитроглицерин. Не съм чак толкова умен, но вярвам, че нитроглицеринът предизвиква огромни експлозии, а една експлозия би разкъсала всеки гост, особено ако е на два метра от нея. Както и да е, на кого му дреме за нитроглицерин, когато в същия епизод имаме най-живописната оргия, показвана някога в уестърн, включваща десетки статисти по родилно облекло и дори секс-консултант, който е трябвало да ги учи как да се пипат. Все пак HBO не би била HBO, ако не ни сервира естетически издържани сексуални девиации, дори когато е само за фон, а и в случая става въпрос за метафоричен град на пороци, досущ като Содом и Гомор, където порнографията не е просто достижима, а направо задължителна съставка за всеки посетител.

„The Adversary“ включва намигване към култов образ от филма на Крайтън
Петият епизод е посветен на Долорес, която активно излиза от програмните си коловози и започва не просто да си спомня, но и да получава видения, променящи целия й мисловен модел. Финалът удря поанта на онази наивна селяндурка от пилотния епизод, която вижда само красотата в света, сменяйки изцяло облика на Долорес – не само с нови, много по-бандитски одежди, но и с револвер, който не се двоуми да изпразва, защото е отказала ролята на damsel in distress. Същото се случва и с Мейв, която има огромно участие в шестия епизод, поемайки почти пълен контрол върху собствените си решения /плюс разходка из „горните етажи” на фона на Radiohead, която ми се стори малко нелепа, при все перманентното наблюдение на парка/, и получавайки интелектуален бууст, който със сигурност ще я превърне в лидер на бъдещото въстание. Говорейки за лидерство, не знам дали е заради намесата на Лиза Джой, но се усеща как сериалът формира все по-голяма еманципация и представя на преден план силните женски персонажи, които първи се осъзнават и бунтуват за независимост.
Като баланс на целия феминизъм, финалът на „Contrapasso“ съдържа една от най-добрите „мъжки” сцени в целия сезон – първата среща между героите на Антъни Хопкинс и Ед Харис. Като изключим факта, че в тези няколко минути получаваме повече информация за отношенията им, отколкото всички серии до момента, общата им сцена е буквално наелектризираща, а комбинацията между зашеметяваща игра, майсторски диалог и високооктанов съспенс съвсем достойно я нарежда до сцената в „Жега”. Двамата /всъщност, тримата, ако броим зомбирания Майкъл Марсдън/ превръщат тази привидно семпла интеракция в един от must-see моментите на 2016-та, а класата им се усеща от километри. Харис е еманация на висш актьорски пилотаж, но Хопкинс е същинска черна дупка, всмукваща цялото внимание около монументалната си актьорска гравитация. /справка – обядът между Форд и Тереза/ Нолан и Ейбрамс заслужават едно голямо „Евала!“, дори само заради това, че са успели да спечелят такива екранни титани за шоуто.
„The Adversary“ развива и наратива на Теди, който търси стария си враг „Уаят” – характер, измислен от Форд и включен в суб-история, която „като всички добри сюжети, се корени на действителен случай”. Също като случая с „Арнолд“, може би?“ В общи линии, Westworld“ продължава да смазва по пътя си, а Нолан виртуозното финтира идеите си не само като задълбочени анализи, но и като мета-коментари. Сериалът изисква от зрителите си да участват в събирането на ребуса, затова понякога ми се налага да връщам назад, за да проверя дали не съм пропуснал някаква пренебрежима подробност. Тук всяка реплика и дори откъслечен поглед, могат да носят трохички информация. Актьорската игра надвишава всичко, което съм виждал по телевизора тази година, а елегантността, с която са комбинирани толкова комплексен сюжет с професионална техническа облицовка, е достоен за адмирации.
Фитилът гори, но до заключението остават четири епизода и в ръкава на Магьосника се крият още много карти, така че отговорите могат да изненадат дори най-големите конспиратори.
Останалите епизоди:
37 коментара
Comments feed for this article
08.11.2016 в 19:39
Силвия
И въпреки всички доказателства, във reddit битува теорията, че няма две времеви рамки. 🙂
08.11.2016 в 20:26
cinemascrotum
Не се ровя във фен-форуми и предпочитам да си правя заключения на базата на собствени наблюдения, така че може и да греша. Просто има кадри, които се набиват на очи като различаващи се във времето. Надявам се до края на сезона да получат логично обяснение.
08.11.2016 в 21:07
Силвия
О не, не ме разбирай грешно, най-вероятно си прав, все пак това Е Нолан. Но е забавно как дори официалният ПР казва „В нашето шоу даже логото е важно“ и вече стават прекалено явни намеците, че има поне два timeframe-а, обаче фенове в reddit вадят от десет кладенеца вода, в опита си да докажат, че видиш ли, не е така.
Просто споделям, че психолозите могат доста да научат от наблюденията си над реакцията на феновете.
08.11.2016 в 19:49
Krampus✈
Ти всъщост гледал ли си филма от 73-та? Любопитен съм да го видя и него, но ще изчакам да свърши сезона. Страх ме е, че може да разбера краят му. Не знам до каква степен сериите са базирани на оригинала.
08.11.2016 в 20:30
cinemascrotum
Гледал съм го. За времето си може да е бил технически напреднал, но сега е допотопен по всички параграфи, така че може да си го спестиш. Сериалът е базиран на идеите на Крайтън, но не е буквален римейк на филма.
08.11.2016 в 21:11
Силвия
Засега и създателите твърдят, че вкарват референции към филмите повече като easter eggs, отколкото като доказателства че филмите (два са, има и Futureworld), са се случили на същите герои.
Аз го разбирам като интерпретацията на Дисни за „Гегендите“ на Междузвездни войни – да, да, в същата вселена са. Ама не са канон. Може да си ги четете, плащайте ни за това, ама Мара Джейд я няма. И Траун не е точно Траун от книгите на „Легендите“. Да бе, в същата вселена се случват, ама не е канон….
Някаква такава измъквация си представи. Може да гледаш филма, но по-скоро за да наваксаш с това, което създателите на сериала са изгледали и евентуално са ползвали за вдъхновение, като са измисляли основния сюжет.
08.11.2016 в 21:41
Krampus✈
Силвия, ти наистина си всеотдаен фен 🙂 Може и да го гледам, но вероятно Скротума е прав, че ще е допотопно. Вече имам „разглезено око“ за такива работи. Обаче съм сигурен, че в сериала обратите, посланията и съспенса ще са на ненадминато ниво.
08.11.2016 в 22:34
Силвия
Засега наистина е много силен (сериалът).
Филмът – не толкова 🙂
09.11.2016 в 19:13
Penny
Silvia, dosta si navatre v seraiala kakvo e The Maze spored teb?
11.11.2016 в 17:29
Силвия
Честно казано по-малко ме вълнува цялата мистерия около „олеле, какво ли ще се окаже накрая цялата тази каша“, а търся научната фантастика и отношенията между хората / между хората и роботите. Нямам никакво желание сериала да поеме по „екшъъъъън, куршумиииии, убийстваааааа, революцияяяяяя, борба за освобождението на роботите от робството на хората“ и разни такива.
Четох някакви статии, как някакъв критик си вярваше и категорично лепеше епитети „тука хората са злите и морално пропадналите, а роботите са добрите, ние гледаме през техните очи и им съчувстваме“ – като човек интересувал се поне 30 секунди от изкуствен интелект и теория на общественото самосъзнание смея да кажа че изобщо не търся добрите и лошите, просто е интересна футуристична сцена, на която се разиграват взаимоотношения, които са ми интересни.
Със сигурност много е казано, написано, заснето по темата. Уестуърлд не е иновативен, но пък е интелигентен и високобюджетен поглед към ситуации, които са ни показвани с тонове, тонове тонове други френчайзи.
В тоя ред на мисли, не е толкова интересно какво е maze-а а как се отразява на героите – дотолкова, доколкото е движеща сила за действията на МвЧ, Долорес и разни други.
За съжаление доста почват да ми бодат очите престараването от страна на екипа, както и разни дразнещи слабости на екипа в опитите им в „world / society building“.
Но малко са авторите на вселени /утопии, антиутопии/ които го умеят, засега им прощавам на Нолан и компания.
11.11.2016 в 21:50
cinemascrotum
Силвия е права, „Западен свят“ не е някаква революция, особено за хора, които са чели Азимов или Дик, но сериалът дълбае в морални и философски територии, които са интересни за наблюдаване. Хората могат да бъдат „зли“ в Парка, но само защото играта им позволява този лукс, а роботите са винаги „добри“, само защото са програмирани така. Поведението на двете групи обаче е адаптивно и зависи от променящата се среда. Целият парк е една сива зона, което прави героите много по-комплицирани, отколкото изглеждат на пръв поглед.
А колкото до Лабиринта, мисля че става въпрос за някаква усъвършенствана форма на теста на Тюринг, която е нещо като финална крачка към човешката трансформация на домакините. Ето затова циганчето от втория епизод каза на МвЧ, че лабиринтът не е предназначен за него /защото е човек/, а Лоу го спомена пред Долорес, само когато видя колко е напреднала в съзнателното си развитие т.е. готова е за последния изпит в Лабиринта. Лошото е, че цялата концепция на тоя Лабиринт е толкова натъртено Ейбръмс-ка, че накрая очаквам насиране в добрите традиции на „Изгубени“.
11.11.2016 в 14:21
vasko
Супер ревю. Мен лично 4 и 5 еписод не ме впечатлиха особено ( освен обяда ). Но, 6 епизод ме отвя. Титанично добър епизод. канон за игра и развитие на героите, взаимоотновения и навръзване на сюжетни линии. Шести епизод ме накара да гора от нетърпение да видя какво ще става по-късно в сериала. Браво за ентусиазма да пишеш по малко за епизодите. Сериала е много силен!
11.11.2016 в 21:52
cinemascrotum
Благодаря, но това изобщо не е „ревю“, а просто хаотично нахвърляни размисли и страсти след гледането на три епизода наведнъж. 🙂
12.11.2016 в 00:52
I am fun at parties
Скротуме, относно нитроглицерина, в началото и аз си помислих, че е прекалено опасно за гостите. Това е вероятно обаче специален нитроглицерин, който се взривява само ако от „кулата“ разрешат. Когато МвЧ взриви вратата на килията, успя да го направи само след като имаше потвърждение от екипа. 🙂
12.11.2016 в 19:52
cinemascrotum
Да, звучи логично, най-вероятно си права.
12.11.2016 в 22:47
I am fun at parties
Днес се зачетох в разни теории относно времевите рамки във филма. Изгледах и епизодите още веднъж, за да прегледам някои детайли. Да приемем, че Уил и Логан срещат Долорес преди 30 години (заради старото лого в епизод 2) и в момента тя просто си спомня какво се е случило. Всички тези ретроспекции и гласът Арнолд, който и казва да си спомни, сцените на гробището и във влака когато хем е сама хем с Уил говорят, че в момента Долорес извървява същия път от преди 30 години и между временно си припомня миналото. Обаче забелязах една – две неточности в епизодите. Първо, сцената в края на трети епизод, когато Долорес избяга. Имаше две сцени, едната как я застрелват, другата как избяга, но коя сцена е от миналото и коя от настоящето? И двата пъти ли успява да избяга, първия срещайки Логан и Уил или втория тръгва сама след като Бернард и каза за Лабиринта? В четвърти епизод става ясно, че Долорес я няма в нейния loop и тогава Стъбс праща някой да я прибере. В тази сцена, когато човекът от екипа говори с Долорес, Уил се появява и казва, че тя е с него?! Тук вече нещата ми се объркаха тотално и не ми е ясно кое е спомен и кое настояще.
Що се отнася до момените, когато Долорес говори с Бернард или Робърт, мисля че те са винаги в настоящото.
12.11.2016 в 23:05
cinemascrotum
Това със Стъбс и аз го видях, но може да не е парадокс, а игра с монтажа, тъй като по някое време /не помня в кой епизод/ д-р Форд подхвърли, че Долорес неведнъж е излизала от наратива си, т.е. има някаква вероятност да се е отклонила за пореден път в настоящата времева линия и Стъбс да заповядва да я приберат /което се случва извън кадър/, а сцената в мексиканското селце да е от първото й бягство преди 30 години. Това обаче е някакво супер far-fetched предположение. 🙂
13.11.2016 в 00:04
I am fun at parties
Да, възможно е :). Лошото е, че има само 4 епизода да края на сезона и със сигурност ще има доста неясноти, които ще се изяснят чак в другите сезони.
13.11.2016 в 11:58
I am fun at parties
Между другото започвам да подкрепям теорията, че Уил е МвЧ. Ако се окаже вярно, тогава ще е много интересно да се види как паркът го е променил за 30 години и от наивен, съчувстващ на роботите мъж се е превърнал в безскрупулен и жесток човек, който е погълнат от играта.
13.11.2016 в 15:38
Vasko
Подкрепям. И аз смятам че Уил е МвЧ . Интересно дали е напускал парка.
13.11.2016 в 16:22
Krampus✈
Ако не е напускал парка 30 години, то или е милиардер, депозирал предварително цялото си имущество (имайки предвид, колко струва един ден там) или е с друг статут по начало, или придобит в последствие…?
13.11.2016 в 16:45
cinemascrotum
МвЧ сам каза, че се връща в Парка всяка година на „ваканция“. За момента единственото, което свързва Уил и МвЧ, са сините очи, но ако теорията е вярна, Нолан трябва много да се постарае, за да направи трансформацията убедителна и психологически издържана.
14.11.2016 в 15:51
Nikalsson
Разликата от роботите и хората във филма е основно не в телата, ами идва от мозъка/процесора. Така както са показани нещата напълно включва възможността истинска самоличност на човек да се копира/прехвърли в паметта на някой от роботите. Самоличността на робота ще отговаря точно като на истинския човек, заедно със спомените му. Тук говорим за разработването на безсмъртие. Може това да е скритата цел зад проекта уж на забавленията – безсмъртието. Арнолд се е самоубил, но неговата самоличност, знания, спомени може да са „живи“ в някой приемник. Още като възможно развитие е освобождаването на роботите или по скоро киборги, което ще доведе или до голяма война или до признаването им за отделна раса и изтеглянето на хората от парка. Така ще получат свобода си. Смесването на хора и роботи в едно общество е нестабилен вариант, хората няма да приемат лесно равноправието, освен това да се извърши скрито. Ще видим какво са ни подготвлили, но още доста епизоди и сезони ще има преди края.
14.11.2016 в 17:54
cinemascrotum
Още в пилотния епизод Форд намекна, че технологията се е развила до такава степен, че скоро ще има възможност да се възкресяват мъртвите, така че идеята за прехвърляне на спомени/съзнание в роботизирано тяло е част от общия мотив на сериала. Семейството на Форд е било нещо като прототип на тази идея, която впоследствие „Арнолд“ е усъвършенствал и най-вероятно, като всеки добър учен, я е тествал сам… по един или друг начин.
14.11.2016 в 18:17
I am fun at parties
Скротуме, ще има ли ново ревю или спираш да го гледаш? 😀
14.11.2016 в 18:50
cinemascrotum
Защо да спирам?
Нека първо гледам епизода, пък после ще реша дали да пиша нещо.
14.11.2016 в 22:21
Rangel
Браво, как позна за Бърнард , че е робот!!? Определено тези твои публикации за сериала ме впечатлиха. Още един път те поздравявам за идеите и разсъжденията!
14.11.2016 в 22:37
cinemascrotum
Мен, имаш късмет, че току-що изгледах серията, иначе тоя спойлер, дето го изрече, щеше много да ме изнерви. 😀
А сега сериозно – не съм „познавал“ нищо, просто направих най-очевидното предположение, което, за мое разочарование, се оказа вярно. Обаче якото на „Западен свят“ е, че дори, когато е тъп, пак е добър, мамка му!
15.11.2016 в 16:37
mad_dog
Мама му стара, как шибано ме спойлна Rangele, който и да си, ти пожелавам всичко най-хубаво. 🙂
Тъкмо тази вечер смятам да гледам 7-ми и влязох да прочета какво е написал Скро за предишните епизоди и ква стана тя.
17.11.2016 в 15:25
Силвия
Да бе, имайте малко уважение – в темите до 7-ми епизод си коментирайте квот’ се е случило дотам.
14.11.2016 в 22:52
sn
Подновен е за втори сезон!
15.11.2016 в 12:12
Fori
Забелязах една грешка в седми епизод….Ура…Отдъхнах си 🙂
15.11.2016 в 12:44
cinemascrotum
Каква грешка?
15.11.2016 в 13:33
Fan
Да бе каква грешка, че няма да мога да спя 🙂
03.03.2017 в 01:06
Marshal Boy
Скротуме,захванах се със сериала поради твоите тържествени дитирамби за него.Дотук изгледах 7 серии.Естествено,завладя ме веднага.Великолепен е от кинематографична,стилистична гледна точка,извънредно многопластов е,и разбира се спечели сърцето ми,с многобройните си eastereggs и намигвания към други литературни и филмови произведения.Изобщо еклектика,каквато трудно може да разбереш от първия прочит,ще се наложи да го гледам втори път,заради всичките изпипани детайли,а и ще е добре да е без субтитрите,за да попия оригиналния изказ.
През цялото време обаче имах усещането за „дежа вю“ с книга,която съм чел.Първо помислих,че е мотив,свързан с книгата „Речникът на Ламприер“-вероятно заради идеята за „подмяната“ на герои от реалността с напълно хуманоидни техни копия.Не знам дали някой освен мен е чел „Речникът на Ламприер“-това е роман с тромав псевдопсихологичен стил, стил на писане- тежък като бетонобъркачка,въртяща в себе си паунови пера,за които са вързани бетонни блокчета, а от друга страна с интрига, завързана с достойни
за въображението на първолак копанар връзки.Рома-на /явно идва от „ром“/ бе издаден през 90тте години,когато се превеждаше и издаваше/без авторски права/ буквално ВСИЧКО.
После паметта ми извърши системен рифреш, и се сетих за вече видяното-главният мотив на „Westworld“ е почерпен вероятно от неособено известната ,но доста любопитна /за мен/ книга на Айра Левин -„Степфордските съпруги“. Апропо,през 90-тте години имаше опит да се направи филм по тази книга,но въпреки звездното участие на един иначе добър актьор-Матю Бродерик ,и неговата сексапилна съпруга в лицето на Никол Кидман , филма остана на равнището на онова,което в наказателното право се нарича „негоден опит“ /това е например,опит да убиеш някого,изричайки скверни заклинания по негов адрес, под юргана вкъщи/.
Вярно,в „Степфордските съпруги“,се поставя и друга проблематика-как например президента,когото дават по телевизията,е всъщност хуманоиден робот; и че това е станало пълзяща като стадо хлебарки, цивилизационна болест, тръгнала от желанието на одъртелите,но останали първични /като първични едноклетъчни/ реднекси в селото Степ-форд /“крепост в степта“ се има предвид,може би/, да заменят своите трикатови, двойнобради и окосмени като Милко Калайджиев, но затова пък тотално фригидни американски повлекани,с доста по-привлекателни и винаги лъчезарни техни андрогини /пардон,хетеро-гини/ – копия , управляеми с remote and users manual.И по този привидно безобиден начин за задоволяване на невинното желание на реднекса, цивилизационната болест овладява самата цивилизация и я подменя с роботи.
Кратка справка в Уикипедия ми показа,че „Степфордските съпруги“ е публикувана през 1972,а първата версия на „Westworld“,която не съм гледал- през 1973г. Да не би покойният Крайтън случайно да се е натъкнал на книгата за „Степфордските съпруги“,и да е позаимствал едно-друго???Не искам да говоря нищо лошо за починалия,обаче това не е първия му „оригинален“ сюжет,за който съм убеден,че е взет от книжно издание преди него,което не е станало популярно.
Разбира се,идеята за робота,който не знае,че е робот,докато не смачка някого от обич,е разказана за първи път в „Петия закон на роботиката“,обаче…!!!…идеята,изразена от Форд/Антъни Хопкинс/ в 7-ма серия,за великите човешки постижения /“перата на пауна“/, като непреходен израз на чисто първичното желание за доказване пред другия пол/или пред своя!/ и за чифтосване, твърде много ми напомня за първичните желания на селските дъртаци от „Степфордските съпруги“.
Оставям на по-умните да ми кажат,дали съм прав,или си въобразявам.
Като последно излияние,искам да обърна внимание на великолепната игра на актрисата Евън Рейчал Ууд.За мен тази млада жена има голям актьорски потенциал, и заслужава някоя от наградите за участие в телевионно шоу.Дори скромния и бюст е някак по-интригуващ, и я поставя на друг вид актьорски пиедестал, до който красивите кукли, които се редят една след друга в „Игра на тронове“,никога няма да достигнат
За мен режисьорът съвсем преднамерено ни показва, че тя е Doll-ores, не просто „кукла“ и не просто „страдание“, а вероятно единствената кукла, сътворена от „благороден метал“-може би с вече възникнало съзнание,или носеща в себе си съзнанието на човек от плът и кръв,който си е отишъл…
Иска ми се да чуя мнението на Великия Скротум по поставените от мен препратки и въпроси.
03.03.2017 в 12:39
cinemascrotum
Много интересен коментар и наблюдения, но според мен най-елементарното обяснение е най-вярното – и Крайтън, и Айра Левин са били силно повлияни от механизмите на Дисниленд и двамата са получили вдъхновение за творбите си след посещения в увеселителния парк. Приликите помежду им са породени от сходни авторски преживявания, нищо повече.
П.С. Сега като го спомена, се сещам, че не помня абсолютно нищо от „Степфордски съпруги“ с Бродерик и ще си го дръпна, мерси. 🙂
03.03.2017 в 13:39
Marshal Boy
По-добре недей,за естет като теб гледането на този филм ще бъде като коноскопия…