Напълно очаквано “Chestnut” бе под нивото на “The Original”, ала това е нормално за вторите епизоди, особено при по-хитовите сериали, така че няма никакви поводи за притеснение. “Chestnut” затегна обръча, пропусна само няколко лъча информация и постави още належащи въпроси, които да задържат вниманието и тренират наблюдателността на публиката. Сега “The Stray” разгръща богатата митология и символика на сериала, като в същото време добавя малко повече уестърн-динамика в повествованието.
В “The Stray” следим няколко индивидуални сюжетни линии, всяка носеща отделна информация за общата схема. Пак се потапяме в рутината на парка, като на преден план отново са Долорес и Теди, които преповтарят дните си, но с тази разлика, че Долорес вече получава все по-чести проблясъци на стара памет. Теди все така си умира, /нов цитат на Шекспир ще Ви подскаже за героичната му, ала винаги фатална, съдба/ така че „някои неща никога не се променят”, но Форд има други планове за този красавец и му имплантира под-история, свързана с преследването на стар враг. Наративът на Теди го отдалечава от Долорес и го изпраща на мисия, която, типично за режисьора Нийл Маршал, е свързана с много кръв, ужасяваща атмосфера и уродливи противници.
Епизодът почти няма минуси, освен че ми дойде малко престаран моментът с подарената книга на Долорес, тъй като още от първия епизод бе очебийно, че девойката е компилация от фикционални героини, попаднали в необикновена действителност, но явно има зрители, които още не са го схванали. Ала нека приветливата усмивка на Долорес не Ви заблуждава – бидейки възрастна, но в същото време достатъчно подновена, за да не се тревожи от амортизация, Долорес е най-опитният андроид в „Западен свят” и съответно най-бързо адаптиращият се към новопостъпващата информация. /нищо чудно, че е програмирана да не натиска спусъка на огнестрелно оръжие/ Асертивното й поведение лесно може да бъде симулирано, за да печели доверието на бихейвиористичния Бернард /също като в “Ex Machina”/, който вече е развил слабост и се отнася с нея като със собствено дете, заместващо починалия му син.

Плюс факта, че компанията на Западен свят се нарича „DELOS“
Долорес все още живее в „ден-за-ден” сценарий, опитвайки се да сглобява пъзела на миналото си, почти като в „Мементо”, но вече е ясно, че именно тя /след баща си/ е носителят на „заразата”, предавана от уста на уста. За разлика от филма, където бе споменато, че роботите са афектирани от някаква неназована и необичайно разпространяваща се болест /евала на Крайтън, че е предрекъл компютърния вирус над десет години преди появата му/, то в сериала е уточнено по какъв начин става контаминацията, а именно – чрез конкретен цитат от „Ромео & Жулиета”, служещ като специфична команда, отключваща недостъпни банки в паметта на роботите. Това, заедно с новопридобитите й способности да стреля, правят Долорес извънредно опасна и непредвидима. Още повече, че на финала е оставена в ръцете на двамата гости /Уил и Логан/, без да бъде рестартирана от служителите на парка, което подсказва, че спомените й от последните 24 часа ще останат в следващия ден/епизод.
Също както в началото на 90-те, когато киното прокламираше рисковете от виртуалната реалност /”The Lawnmower Man”, „Virtuosity” и т.н./, така и в днешно време на преден план са опасностите от изкуствения интелект, може би заради бясно развиващата се технология на компании като Hanson Robotics. Но освен A.I. темата и трансхуманистичните мотиви, които изобщо не са новост за киното или телевизията, Нолан, Ноланица и Джар-Джар Ейбрамс са презентирали сериала като социален коментар върху съвременната гейминг индустрия. Нов пач, нов ъпдейт, постоянно регулиране на бъгове – досущ като в една компютърна игра. „Западен свят” е игрално поле, където гостите влизат в определена роля и контактуват с NPC-та, по същия начин, по който биха го направили в компютърна обстановка, но с разликата, че паркът на д-р Форд е перфектен ескапизъм за хората, жадуващи да играят по лични и садистични правила.
Връзка може да се направи с повечето “open world” заглавия, като например “GTA5” /уточнено с участието на Стивън Ог в ролята на Рибъс/ или “Fallout 4” /където производството на синтетичните човеци е твърде подобно/, но аз виждам по-тясна прилика с истории като тази на “Bioshock” /особено в тройката/, където също ставаше въпрос за тайнствени градове, в които се води алтернативен живот. Най-очевидно е влиянието на “Red Dead Redemption” и може би за никого не е изненада, че точно сега, по време на лавинообразно увеличаващия се хайп към сериала, Rockstar Games смята да стартира работа по продължението на играта. Мисълта ми е, че „Западен свят” очертава бъдещето на тези гейминг пространства, където хедонистичните играчи могат свободно да се отдават на най-подмолните си копнежи, без никакви угризения, но в условията на хиперреализъм. Според мен, самият Мъж в черно е пример за вредите от прекомерното вживяване в подобни илюзорни действителности и е събирателен образ на всички геймърски негативи, като пристрастеността /посещава парка от 30 години/, безсмислената агресия към неигровите персонажи /насилието спрямо андроидите/ и нездравословната маниакалност, с която се опитва да „превърти играта”, използвайки неразрешени тактики. /чийтове/
По време на “The Stray” стават ясни още няколко неща. Независимо че не могат да умрат, гостите усещат изстрелите, също като при Пейнтбол, а д-р Форд /А. Хопкинс/ е имал партньор-робофил, загинал по време на „инцидент” в парка, но не и преди да инсталира протоформа на подсъзнание у принтираните си чеда. Думата „инцидент” се използва за сетен път – в „The Original“ стана ясно, че последният е бил преди 30 години, а в същото време Мъжът в черно посещава парка от 30 години… Само на мен ли ми се струва, че в тези събития има някаква причинно-следствена връзка? Не ми отговаряйте, просто разсъждавам на глас. /всъщност, на текст/ Д-р Форд пуска малко хинтове за теорията на двукамерния разум, което донякъде обяснява действието на Шекспировите цитати и книжния подарък на Долорес, а сетне хвърляме поглед в кабинета му и ако там не направите асоциация с д-р Лектър, значи нещо не Ви е наред. Колекцията от лица зад бюрото му /намигващи леко към „GoT“, където Нийл Маршал също е снимал/, методичността и екстравагантния стил в подредбата на помещението, и дори класическата музика просто крещят на болен гений, което, дори без наличието на Хопкинс, може да се усети от режисурата на Маршал, известен с няколко епизода на сериала „Ханибал”. Последното става съвсем очевидно и с краткото участие на Джина Торес като бившата съпруга на Бернард. Споменавайки Хопкинс не мога да пропусна сцената, където е CGI подмладен с три десетилетия, но истината е, че дори на преклонна възраст този човек е великолепен звяр при всяка своя поява. Сценичното му превъзходство е толкова осезаемо, че дори да участва във филм на братята Уеянс, пак ще изнесе репликите си с титанична класа.
В най-общи линии, “The Stray” е поредната професионална крачка напред за сериала, поставяйки още нюанси в поведението на роботите и разширявайки диапазона на сюжета, без да губи от мистерията, като в същото време постепенно ускорява шеметния си ритъм.
Останалите епизоди:
27 коментара
Comments feed for this article
18.10.2016 в 11:07
Krampus
Когато си позитивен си малко скучен 😉 Но се радвам, че най-сетне и на твоята улица изгря слънце 🙂 Сериала за сега е обещаващ, но не мога да дам още крайна оценка. Нагледали сме се на шедьоври, които в последствие претърпяват грозна мутация. По всичко личи, че концепцията роботи каубои е далеч по-смилаема и интересна, отколкото онази изнасилена помия „Кравари и инзвънземни“ от 2011г.
20.10.2016 в 13:59
vasko
Искам филм за войната в Сирия. Как за 5 години не се напражи някой интересен филм за там. Нещо като Сирияна ама по-глобално.
20.10.2016 в 15:33
I am fun at parties
Fun fact – Долорес произлиза от латинската дума dolor, която означава болка
20.10.2016 в 19:46
cinemascrotum
Не знаех, благодаря. 🙂
20.10.2016 в 23:23
sn
Mad Men или Game of Thrones да почвам?
21.10.2016 в 08:47
cinemascrotum
Двата сериала са съвсем различни и всеки е еднакво добър за себе си, но по коренно различни причини. По-добре започни с „GoT“, за да наваксаш с този „социален феномен“, но ако предпочиташ стилно шоу с перфектна ретро-атмосфера, остроумен диалог и герои, които не умират на всеки епизод, пробвай с „Mad Men“.
21.10.2016 в 11:13
Студио Х
Така и така си говорим за сериали…имаш ли поглед върху английския „Hustle“ (Ударът) или „The Blacklist“, където Джеймс Спейдър е зашеметяващ, според мен?
21.10.2016 в 11:37
cinemascrotum
Не съм гледал нито един от двата, но Спейдър е роден да играе хлъзгави злодеи, така че най-вероятно си прав.
П.С. Защо не коментираш с един псевдоним, вместо да създаваш илюзията, че блогът ми се чете от повече хора, отколкото в действителност? 🙂
21.10.2016 в 14:23
Krampus
Жалко! Ако някой път имаш време и възможност да си го дръпнеш от някъде, обезателно гледай няколко серии, поне на „Ударът“. Там почти всяка серия е сама за себе си. Много приятно и остроумно е направен. А относно второто, не го правя нарочно, просто моментно хрумване. Лигавя се. Наясно съм, че знаеш, че го пише един човек. Обещавам, че вече ще пиша само с един ник :))
22.10.2016 в 21:21
AzUrAL
The Blacklist първите 2 сезона са класа, след това явно има някаква смяна на екипа..все пак не спирам да го следя.
21.10.2016 в 17:38
Унта
ще гледаш ли пазителите на галактиката 2?
21.10.2016 в 21:14
cinemascrotum
Obviously.
22.10.2016 в 19:37
човекът в черно бягаше през пустинята...
Без да съм го гледал и да съм си помислял да го гледам (чета тоз блог само заради високо художествената стойност на статиите), ми прави впечетление уравнението:
(високо технологичен уестърн + роботи + различни реалности + Мъжът в черно) = Тъмната кула
Търсене в гугъл „westworld tv series relation with dark tower“ ми показва че не съм сам 😀 и дава надежда, че ще подлее вода на извращението „Тъмната кула“ с неподходящ актьор в ролята на Роланд.
Второ, г-н Скротум, коментирай трейлъра (без изглед за реализация) на „Laserpope“ – вместо да се занимаваш с глупости.
24.10.2016 в 08:46
cinemascrotum
Това е очевидна връзка, но се съмнявам да е целена от Нолан и Ейбрамс. А колкото до екранизацията на „Тъмната кула“, там нещата ще са отвъд трагедията и то не само, заради простотията да се тури чернокож в ролята на герой, който изначало е базиран на Клинт Истууд. Както и да е, ще дойде премиерата, ще се посмеем и ще забравим…
А тоя трейлър е може би най-добрият трейлър, който съм гледал тази година /гледал съм пет/ и нищо чудно да събере пари за пълнометражка, макар че „Iron Sky“ също зариби с трейлъра си, а после филмът беше пълен кенеф.
24.10.2016 в 16:52
I am fun at parties
Няма ли да има ревю за епизод 4?
24.10.2016 в 19:27
cinemascrotum
По принцип това беше първоначалната идея, но позитивните ми „ревюта“ не се котират добре, а и „Westworld“ е прекалено зарибяващ, за да си пиля нервите, чакайки по цяла седмица следващия епизод, затова ще направя това, което правя с всички други сериали и ще изтърпя до финала на сезона, за да го изгледам на един дъх.
25.10.2016 в 10:49
Your fan
Ееее, направо ме разочарова. Аз с такова нетърпение очаквах да ти прочета ревюто 😦
25.10.2016 в 13:03
cinemascrotum
Какво да ти кажа, целият живот е едно разочарование. 🙂
31.10.2016 в 11:52
Elixander
Следя сериала с огромен интерес. Всеки епизод съм го гледал по два пъти, защото почти винаги има някакви интересни детайли и препратки, които ми обягват. Скротуме, от години ти чета блога, но много рядко съм оставял коментари (били са под различен псевдоним който в момента не помня). Винаги е удоволствие да прочета твое ревю и се радвам, че в последно време отделяш повече време на блога си!
С нетърпение очаквам мнението ти за епизод 4 и 5 🙂
31.10.2016 в 19:59
хемороид
Абе мани ги тия,дето само ти четат негативните ревюта и гледат картинките-толкова добре бе почнал с епизодите…
31.10.2016 в 20:49
cinemascrotum
Тия дни наваксвам с новия сезон на „Black Mirror“, после съм планирал третия на „The Fall“, и чак след туй, ако няма нищо друго на хоризонта, ще продължа с епизодите на „Westworld“.
04.11.2016 в 00:59
Buba
Три епизода, три ревюта?, нямаше как да не му дам шанс, както и да си спестя в последствие аматьорския коментар, а именно, че намирам сериала за натоварващ и извратен. Което е напълно очаквано щом в ролята на „Създатели” са влезли хора. 🙂
Въпреки усилията да ни втълпяват, че това са роботи, роботите нямат чувства, а тези създания, освен човешка визия и поведение, очевидно имат интелект и емоции – следователно са хора… – създадени от други хора, и да гледам 5 сезона безобразията, които се вършат с тях, и това да ме забавлява, е малко вероятно.
С удоволствие бих изгледала само епизода (ако има такъв), в който създанията се осъзнават, организират и изтриват от лицето на земята психопатите, включващи външните гости и създателите си. 🙂
Слабост на фабулата е, че богатите откачалки на планетата едва ли са толкова много, че да могат да си позволят издръжката на толкова скъпо високотехнологично съоръжение. Иначе не отричам режисьорските, актьорски и други качества на сериала, а благодарение на ревютата разбрах, че имало подтекст, асоциации, пластове и други дребни детайли, които съвсем нямаше да забележа :), но не можеше ли да си развият дълбоката идея (ако изобщо се окаже, че има такава), включително философските и етични въпроси, без подобно изобилие от кръв, убийства и насилствен секс, (докато наоколо тичат дечица …или роботчета).
04.11.2016 в 10:15
cinemascrotum
Най-вероятно можеше, но тогава ефектът щеше да е по-слаб, а сериалът бързо би станал повърхностен, от типа на „Humans“ /който може също да пробваш, ако генералната идея ти харесва/. Всъщност, нивото на брутализми и голотии е в пъти по-премерено /но много по-адекватно употребено/ от това на други HBO сериали, като „Игра на Тронове“ и „Истинска кръв“, например, така че не виждам защо това трябва да е проблем.
А издевателствата на хора върху роботи няма да продължават пет сезона. Даже е грешка да се съсредоточаваш само върху този аспект, а в същото време да пропускаш всички онези дребни детайли, които правят „Западен свят“ толкова як.
04.11.2016 в 11:34
Buba
Не оспорвам, че има по-кървави сериали, но с риск да ми блокираш достъпа до блога, ще призная, че аз не съм фен и на култовия Игра на тронове – на него дори не му дадох шанс. Дразни ме, когато се залага основно на шока и зрелището за да се привлече зрителското внимание. От сериалите, които си похвалил помня, че изгледах Фарго – първи сезон, но там имаше много хумор, който помага да преглътнеш бруталностите и ми хареса. Тук няма такъв.
Общо взето установих, че нямаме разминавания по въпроса кой филм е пълен боклук и кой посредствена измишльотина с огромни претенции, но по отношение на това кое е шедьовър и „събитие” почти нямаме съвпадения, така че не ми обръщай внимание :). Вероятно няма да ми стигнат нервите да проследя как Антъни Хопкинс, в ролята едновременно на Господ и еволюцията, дава на творенията си свободна воля, и няма как заради изкусните детайли да пренебрегна главната идея, която за мен е доста перверзна, но ще видим ..
04.11.2016 в 11:53
cinemascrotum
Хахаха, с риск ти да спреш да посещаваш блога – ако блокирах хората, само защото нямат добър вкус, щях остана без абонати… 😀
П.С. „Игра на Тронове“ отдавна се вмириса, така че не е като да си изпуснала много.
05.11.2016 в 00:02
Chaves
ще е интересно (надявам се не само за мен) и коментар за The Young Pope. Наистина, сериалът не е толкова претенциозен колкото Westworld, но мисля, че европейското кино заслужава малко внимание с този опит.
05.11.2016 в 22:07
cinemascrotum
Със сигурност ще му дойде времето на тоя сериал, но ще изчакам да излезе целия сезон, а и силно се съмнявам да му правя „ревю“.