Старият Бил Шекспир е казал, че „целият свят е сцена и всички ние сме актьори на нея.” Напълно нормално изказване за човек с опит и от двата края на перото – не само като автор на пиеси, но и като актьор в тях. Ала защо творчеството му е споменато многократно в пилотния епизод на „Западен свят” под формата на цитати, произнесени от синтетични човеци? Може би, защото и тук имаме огромен свят, населен с манипулирани „актьори”, играещи пред публика и контролирани от хора със съмнителни морални устои, печелещи пари от тяхната трагедия. Какво е „Западен свят” ли? Ами представете си „Джурасик парк”, но с опцията да застрелвате и изнасилвате динозаврите вътре.
Базиран на филм на Майкъл Крайтън от 1973 година, но не и следващ стриктно неговите параметри, съответно не толкова римейк, колкото съвсем различен поглед, „Западен свят” е най-новият телевизионен феномен, който още с първите си петнадесет минути успя да ми отвърти главата, комбинирайки завидни нива на философски, теологичен и психологически багаж в един от най-впечатляващите пилотни епизоди в историята на HBO. Мога да продължа със суха статистика от премиерата на „Западен свят”, като например факта, че вече е най-гледаното нещо след „Игра на тронове” и дори по-гледано от него, ако трябва да съпоставим пилотните епизоди на двете шоута. Някои дори побързаха да провъзгласят „Западен свят” за следващия „Игра на тронове”, но подобни изказвания са не само преждевременни, но и неадекватни, поради ред причини, най-малкото, защото тук става въпрос за сериал от нов калибър, за когото много хора още не са готови.
Не знам какво знаете за оригиналния филм, но „Западен свят” не изисква от Вас да сте го гледали, а и дори да сте, пак ще успее да Ви изненада. Сериалът е общ продукт на по-умния брат Нолан /със съпругата му/ плюс Джей Джей Ейбрамс и използва сценария на Майкъл Крайтън /авторът на „Юрски парк” явно е обожавал увеселителни центрове, където гостите умират/, но го левитира до неподозирана аналитична орбита, превръщайки простичкия премис в изключително задълбочен коментар върху човешката природа и свободната воля. „Западен свят” е футуристичен и високотехнологичен парк за забавления на възрастни, където богати гости могат да се пренесат в Дивия Запад и да изживеят буквално всичко, което пожелаят, благодарение на обитаващите го „домакини” – андроиди с изкуствен интелект, които са програмирани да играят ежедневни актове, общувайки с гостите и понякога ставайки жертва на извратените им прищевки. Това е парк за удоволствия, надхвърлящ законовите и етични ограничения, където може спокойно да убивате, насилвате и осакатявате, без каквато и да е опасност – не само от страна на роботите /тъй като оръжията им са регулирани да не нараняват хора/, но и от всякакви правни последици. С други думи, това е LARP за богати перверзници и садисти, където границата между „човечността” на гостите и „безчувствеността” на машините се размива с всяка следваща минута.

Танди Нютън е обиграната курва, която сипе житейски мъдрости, а Родриго Санторо е екзотичен обирджия на банки
„Западен свят” е населен с две хиляди „домакини”, всеки участващ стриктно в собствен сюжет, но понякога преплетен с тези на други, в зависимост от решенията на гостите и дори предначертаната посока /Съдба?/ на един робот може да бъде отклонена от обикновено действие, като например инициирането на диалог или импулсивен изблик на насилие. Някои са проститутки, други са разбойници, трети са шерифи или обикновени бармани, а тяхната „идентичност” може спокойно да се препрограмира при спешна необходимост. Сериалът умишлено се опитва да ни отъждестви с тези не-хора, защото ни принуждава да възприемаме от тяхната гледна точка. В самото начало следим действията на два от тях – селската мома Долорес Абернати, която ни развежда из своя циклично повтарящ се „Омагьосан ден” на заучени реплики и предварително предвидено поведение, общувайки с жителите на парка, без да знае нито кои от тях са машини, нито собствения си произход; и красивият юнак Теди, който идва в града, за да се срещне с любимата си Долорес, но всеки път бива умъртвен, преди да консумира любовта си. Ако все още не правите паралели с „Ромео и Жулиета”, то някъде към края на епизода, един цитат на Шекспир бързо ще Ви ориентира в обстановката.
В определените за това моменти, зрителят почва да лавира между симпатията си към андроидите и собствената си човечност, което превръща сериала, също като самия парк, в един безпрецедентен социален експеримент, тестващ границите на личните ни задръжки и съвест. Въпросите са безконечни и всеки от тях е по-сериозен от предишния, като например доколко е оправдано убийството на синтетични същества, които не са хора в истинския смисъл на думата, но очевидно имат някаква форма на съзнание и могат да изпитват болка? Могат ли андроидите да имат собствена воля, след като са свободни да правят импровизации? Убиецът на не-хора зъл човек ли е, или просто геймър? Може би да, но с тази разлика, че тук не говорим за виртуална реалност в стил „The Thirteen Floor” или „The Matrix”, а за истинско място, с истинска обстановка и истински обитатели. И, естествено, какво бихте направили Вие, ако сте гости в този парк? Аз например бих…. хах, за малко да се издам, но нека просто приемем, че първите пет минути щях да изкарам в бардака. Десет минути, ако съм пил Редбул. /но, всъщност, не повече от две… /

Мъжът в черно е екстравагантен гост със собствена мисия
Тихата революция е стартирана от човешка грешка, а именно – неволно изпусната снимка на „гост”. Един от най-възрастните андроиди в „Западен свят” /бащата на Долорес/ открива артефакта във фермата си и вижда свят, за съществуването на когото никой от „домакините” дори не предполага. Тази непредвидена находка катализира дефект, събуждайки отдавна запечатани проблясъци на бунтарство и като добър баща, за какъвто е програмиран, опитва да предупреди дъщеря си. Но Долорес е мечтателка, по детски наивно търсеща красивото в свят, който изисква от нея да бъде периодично изнасилвана и пребивана от непознати. Семплото й компютърно съзнание отхвърля мисълта, че има нещо повече от ежедневната й рутина. Все пак, самите андроиди са произведени така, че да не реагират на нищо извън програмата си, дори ако става дума за муха, лазеща по лицето и очите им. Те не биха могли да наранят дори муха. Също като Норман Бейтс.
Откриването на фотоса ни прехвърля към втория архитектурен пласт на Западен свят – Комплекса, или по-скоро оперативната зала на Биг Брадър, ако щете. Якото е, че зрителите не виждат нищо от реалния свят, и също като андроидите, нямат никаква представа за съществуването на нещо повече от комплекса. Виждаме само щаба на управление, който е също толкова отдалечен от цивилизацията, колкото и самия парк и в него обитават кукловодите – продуцента на атракцията – д-р Робърт Форд /съвпадението с името на убиеца на Джеси Джеймс едва ли е случайно/, техническият експерт, сценаристът и режисьорката на шоуто, всеки зает с грижата да направи парка идеално място за бягство от реалността. Форд е грохнал старец, отдаден на спомените си, споделяни в компанията на „Дивия Бил” – две реликви на отдавна отминало време, пиещи заедно в мрака на собствения си Ад. Но той е и ключов персонаж, тъй като благодарение на монолога му стават ясни два витални детайла – първо, до какъв технически и социален лимит е стигнало обществото и второ, естеството на „грешката” в последния ъпдейт на андроидите, даваща им възможност да си припомнят атавистични преживявания от минали животи.

Някой май е играл на „Fallout 4“
Благодарение на биоинженерството и еволюцията в 3-D принтирането, репликантите се изработват на конвейер в стерилна среда и могат да бъдат използвани в продължения на десетилетия, стига да бъдат периодично актуализирани и ремонтирани. Както става ясно, самата Долорес е най-възрастната „домакиня”, но също като стар автомобил, е с толкова подменени части, че е практически нова. Ако си правите асоциации с „Терминатор”, това не е необичайно, имайки предвид че първият „Западен свят” беше нещо като прототип за филма на Джеймс Камерън с неговите пощурели киборги. Но съзнанието на „домакините” в „Западен свят” не е едноизмерно, а изпълнено с пластове на отдавна придобити и после затрити мемоари, започващи лека-полека да влияят на първоначалните им команди. Вълната е започна от бащата на Долорес, който пръв си позволява да се опълчи срещу Създателя си в най-добрия момент от целия пилотен епизод – разговорът между него и Форд, където щете-нещете ще се сетите за „Блейд Рънър”. Тази сцена е апотеоз на висок стандарт и професионализъм – блестяща актьорска игра и атмосфера, която съвсем делово финтира емоцията със съспенса, като в същото време не губи и нотка от интелектуалния си натиск. А финалният кадър с мухата е безупречен завършек на съвършено встъпление, показващо генезиса на едно изкуствено съзнание, по възможно най-инстинктивния и човешки начин.
Тук е мястото да спомена и актьорския състав, който е страхотен като звездни имена, но абсолютно внушителен с играта си. Може би най-силно е участието на Евън Рейчъл Ууд като „Долорес”, която стряскящо успешно се влива между образите на романтична оптимистка и мъртва кукла, сънуваща електрически овце. Определено момичето ще бъде претендент за Глобус/Еми догодина, помнете ми думата. Друга отличителна поява е тази на винаги магнетичния Ед Харис като „Мъжът в черно” в драматична сцена, която служи като двоен сюрприз – разкривайки не само жертвената същност на Теди, но и ловко поставяща чертата между героя на Харис и този на Юл Бринър от оригинала. Мъжът в черно е гост на парка от 30 години, който е така вманиачен да намери „следващото ниво” /образно казано/, че скалпира домакините, за да открие walkthrough, водещо към “изхода на картата”. /образно казано/ Още в първата половина на пилотния епизод, Мъжът в черно е показан като хладнокръвен злодей по доста груб и категоричен начин, но HBO никога не са били толкова елементарни, което ме навежда на мисълта, че неговият персонаж ще има повече плътност и нюанси в бъдещите епизоди.

Участието на Хопкинс ще остане в историята като първата му роля за американска телевизия
Антъни Хопкинс също има няколко запомнящи се минути, а Джеймс Марсдън е идеален в ролята на куклата Кен. Други главни елементи са Джефри Райт /имащ опит от „игриви” филми, след „The Hunger Games: Catching Fire“/ и най-грозният от братята Хемсуърт – Люк, но аплодисментите отиват за Луис Хертъм а.к.а. Питър Абернати със смазващо актьорско присъствие като бащата на Долорес. Изобщо, “Западен свят” продължава тенденцията на HBO да ни сервира телевизия, надхвърляща рамките на самата телевизия и показваща кино за малък екран. Не мога да бъда критичен дори към музиката на Рамин Джавади, който по принцип ме отвращава, а операторът Пол Камерън заслужава суперлативи, че е снимал на класическа лента и е преврънал пилота в панорамен TV уестърн, където красотата на пустинните пейзажи е също толкова хипнотизираща, колкото и сините очи на андроидите. В тази връзка, и бидейки запазена марка на HBO, е редно да спомена за голотията, която, за разлика от тази в „Игра на Тронове”, не гравитира около софт-порното, а се използва като знак за безличността и първичността на андроидите. И това работи. Така например, когато узнах от интернет, че Анджела Сарафян ще се показва гола в първия епизод, ръцете ми сякаш сами се насочиха към определеното за тях място в гащите ми, очаквайки възбуда от вселенски мащаби, но по време на сцената не мислех за нея като за човек, а като за пластмасов манекен – ето толкова добър е „Западен свят”.
Пилотният епизод бе дело на Джонатан Нолан, който ще се върне и за десетия, а останалите ще имат различни режисьори /между които ветерани като Нийл Маршал и Винченцо Натали/, но дали сериалът ще запази нивото си докрай ще разберем тепърва. Важното е, че ”Западен свят” не е просто „новият сериал на HBO”, а Сериалът на есента, може би дори на годината, така че най-малкото, което може да направите, е да му дадете шанс, защото напук на забавянето на продукцията, леките забележки и абсурдизми, които може би ще получат отговор в следващите епизоди, сериалът си позволява да задава многозначителни въпроси с противоречиви отговори и има потенциал за обсебваща мистерия от ранга на „Изгубени” и „Уейуърд Пайнс”, като в същото време доразгръща идеите на Майкъл Крайтън, но най-вече остава верен на феновете на сериозната телевизия.
Останалите епизоди:
48 коментара
Comments feed for this article
05.10.2016 в 15:26
Кремена
Скротуме, личи си, че ти е харесало – много сериозен тон на ревюто. Задължително ще го гледам.
05.10.2016 в 15:31
cinemascrotum
Гледай бързо и споделяй мнение, че вторият епизод иде. /зимата също/
05.10.2016 в 21:22
Sawyer
Като стана дума, ти хуйнята Гейм аф Тронс гледаш ли я? Аз като book purist се почувствах задължен да спра след тъпотиите в пети сезон, та ми е интересно ти…
05.10.2016 в 21:53
cinemascrotum
Петият беше яко смрад, но шестият ми оправи вкуса в устата, нищо че и той беше с кусури. Като цяло обаче, вече гледам сериала по-скоро по задължение, отколкото от някакъв интерес.
05.10.2016 в 15:41
Stilian Penev
Доживяхме поредното, много рядко позитивно ревю, но съм съгласен с него, както и с останалите предишни позитивни ревюта. Друг е въпроса, че с някои от негативните, не съм бил съгласен, но това си е моя работа. Та за сериала, при толкова много реклами за него, очаквах да се появи нещо добро и точно това и стана. Дано се задържи на това ниво до края, а ако все пак не успее, да се надяваме за следващия сезон, екипът да си вземе поука от грешките в този. За момента съм приятно изненадан.
05.10.2016 в 16:04
cinemascrotum
Аз пък не бях особено обнадежден, имайки предвид участието на Ейбрамс, а и предишния сериал на Нолан /“Person of Interest“/, който ми беше супер смешен, но тук хората се е справили отлично с доста комплексен материал, така че евала.
05.10.2016 в 16:14
Stilian Penev
Това е доказателство, че ако някой е направил някога помия, не е задължително следващия път да е същото. За съжаление, това се отнася и за обратния вариант. В този случай обаче спечели зрителя! 😉
05.10.2016 в 19:09
Пантев
Стига де, “Person of Interest“ е един от най-гениалните сериали, създавани у „големата Америка“. С участието на един великолепен Майкъл Емерсън 🙂
„Западен свят“ наистина тръгна ударно. Още поне 2-3 епизода ще са нужни, за да затвърди позиции, но мисля, че няма да се издъни.
08.10.2016 в 23:14
AzUrAL
„Гениален сериал“ Иронично, нали?
09.10.2016 в 10:37
cinemascrotum
В какъв смисъл?
05.10.2016 в 16:31
Emilia Dimova
Страхотно ревю, мисля като всичките ти изречения, но ми липсва твоето красноречие и „нежен“ цинизъм 😉 Много съм любопитна, но ми е убегнало защо не харесваш Рамин Джавади…
05.10.2016 в 16:38
cinemascrotum
Благодаря, пестя си цинизъма за по- нататък. 🙂
А Джавади не го харесвам, защото се изложи страшно много с „Игра на тронове“ /дори началната мелодия, която буквално е ЕДИНСТВЕНАТА тема от сериала, която някой помни, е далеч от максимума/, а да не говорим, че направи същото и с „Warcraft“, където музиката е почти толкова тъпа, колкото филма, ако това изобщо е възможно. С други думи, не ме кефи по същата причина, поради която не ме кефи и Майкъл Джакино – защото е посредствен във всичко, което прави.
29.08.2018 в 08:11
ИсиАйс
Ти си посредствен! Как може човек да коментира съднически и осъдително нещо от дадена сфера, очевидно от която не разбира и грам. Пиша очевидно, защото човек /лайно/ – който /което/ мисли за зле отварящата тема на попкултурен феномен (донякъде превърнал се в такъв именно заради въпросната тема), всепризната от всеки и буквално всеки втори някога през последните седем години /двама приятели + в момента и майка ми/ си я задавал за рингтон на тела си; и мисли същото за композитор, който отново е всепризнат от всички, било то критика и/или фенове, в това число и аз (защото именно композиторът на любимия ми сериал за-всички-времена допринесе значииително именно той да ми е на челната позиция в моя топ любими сериали) – еми какъв друг трябва да е този човек-лайновоз (сам си признавал неведнъж, че сереш лайна и че сайтчето ти е като тоалетна), освен един профан, невежа, имбецил, малоумен, малознаещ и малоискащ да се обогати човечец с дребна/ва душица?! Сори, ма пак пиша – очевидно си такъв! Ти си никой, човече! Така де, кой си ти? Кой си ти че да съдиш и да критикуваш ТОЧНО тези двама бих добавил напълно заслужено ВЕЛИКИ композитори на нашето време (може би редом до Джон Уилямс и Ханс Цимер)? Кой? Никой, нали? Да, и аз така си помислих… и следващия път кажи на майката ти… да не ти плаща интернета, ще направи услуга на теб, а и на нас… 😉
29.08.2018 в 11:34
cinemascrotum
Какво разбрах от тази джувенилна тирада:
1. Една музикална тема е добра, ако хората си я качват като рингтон = ти си кретен.
2. Любимият ти сериал за-всички-времена е GoT = ти си кретен.
3. Ханс Цимер е ВЕЛИК композитор = ти си кретен.
4. Ти съществуваш = майка ти е кретен.
29.08.2018 в 17:17
ИсиАйс
Айде сега и майките намесихме = ела и ми го кажи в лицето е, анонимна мишко!
Нищо пак не си разбрал = мислех, че ако не напиша още по-директно (защото мислех, че е достатъчно директно), че ЛОСТ ми е любимият сериал ще схванеш, но уви – кретенът си ти (аз кат ти пиша, че си малоумен ти не ми вярваш)…
И за твое сведение = GoT ми е извън топ 5, на теб кой ти е топ 5 на любими сериали, любими ми велики критико, умни…малоумнико?!
29.08.2018 в 17:20
cinemascrotum
Хахахахахаах, още по-зле си, отколкото мислех – “Lost” любим сериал?!? Ти на колко годинки си бе? Бахти срама, скрий се някъде!
29.08.2018 в 21:50
ИсиАйс
На 27 „годинки“ съм! А ти, анонимна ми мишко? 🙂
29.08.2018 в 21:55
cinemascrotum
Аз съм повече от теб, във всеки възможен смисъл. 🙂
05.10.2016 в 16:36
rikktor
Нямам идея кое ти е другото позитивно ревю, очевидно имам пропуски и трябва да наваксам. Но! Скротуме, ти ли си това? 🙂 Не, че не чух доста добри отзиви за пилотния епизод, но с лек гъдел в пръстите (и стомаха), отворих ревюто, за да видя нещо, което да занижи очакванията ми и да се изкефа още повече, ако наистина е толкова добър. Сега съм пред дилема, дали изобщо да го гледам, защото ми се качиха очакванията.
Shame (on you), shame (on you), shame… 😀
05.10.2016 в 16:41
cinemascrotum
Не разбирам дилемата ти. Хората вече стартираха с третия сезон на тийн-фъшкии като „Светкавицата“ без дори да се замислят, а ти се чудиш за сериал-събитие като този? 😀
05.10.2016 в 17:05
rikktor
Поне е ясно какво ще гледам довечера 😀
06.10.2016 в 12:51
Т
Напълно съм съгласен с това, което написа скротума и се надявам да продължават все така. Искам само да допълня, че интрото е много силно. След кратка справка видях, че са Elastic http://www.artofthetitle.com/studio/elastic/ halt and catch fire, true detective, the man in the high castle. Все изпипана работа. 😀
06.10.2016 в 13:08
cinemascrotum
Уникално е, да. Моя грешка е, че пропуснах да го спомена, но интротата на HBO са винаги на изключително високо ниво, така че все едно да кажа, че небето е синьо. 🙂
06.10.2016 в 13:28
OrangeHunter
Определено ме свари неподготвен това нещо, превъртах сцени по 4-5 пъти, няколко от тях направо ми изгориха телевизионните възприятия, а като добавя и какво изкривено огледало на „Генезис“ , дело на по-големия Нолан, е концепцията на този сериал – през цялата втора половина на епизода в главата ми се въртяха думите на Сайто „You remind me of someone… a man I met in a half-remembered dream. He was possessed of some radical notions…“. Някак си ми се струва, че не бива да има повече епизоди, този просто побра всичко в себе си.
06.10.2016 в 20:07
cinemascrotum
Има нещо вярно в асоциациите с „Генезис“, но аз ги забелязах по-скоро в разпределението на служителите в Комплекса, които мимикрират ръководния екип на истинско ТВ шоу, по същия начин, по който групата на Коб имитираше екипа на холивудска продукция.
А колкото до епизода, до някаква степен наистина си беше самодостатъчен, но в същото време загатна за детайли, които ще ми е интересно да видя развити в по-голяма дълбочина през следващите серии.
06.10.2016 в 13:29
Славо
Снощи го гледах и ме смаза. Маестрото е описал всичко толкова добре, че грабвайте пуканките и се наслаждавайте! Уникум е!
06.10.2016 в 17:48
mad_dog
Анджела Сарафян ли…. палавник такъв.Помня, че я бях мярнал в някъв глуповат сериал, в ролята на очилат доктор-учен или нещо такова, но под бялата униформа имаше много страст.
И само да не се окажеш пророк с тези положителни ревюта, че след това за “Игра на тронове“ и страхотният първи сезон, от втори насам качеството понамаля с възходи и спадове.
06.10.2016 в 20:12
cinemascrotum
Разликата тук е, че „Западен свят“ не разчита на творчеството на дърт шопар, който пише по-рядко от високосна година и продуцентите трябва да разплуват материал от една книга в два сезона и половина, колкото да не изнервят феновете си. Надеждите ми са, че Нолан ще действа много по-стегнато, отговорно и ефикасно с настоящия сериал.
06.10.2016 в 23:06
Lily Art
Още не мога да реша дали ми харесва или не, определено има потенциал, дано оправдае очакванията.
08.10.2016 в 15:00
Здрасти
Скроти, а каква е целта за такъв тип сериали да имат различни режисьори на всяка серия? Защо не залагат само на един?
08.10.2016 в 15:43
cinemascrotum
По две основни причини. Първо, пост-продукцията на един епизод отнема седмици, особено при по-комплицираните сериали, през което време един режисьор трябва да е ангажиран в работния процес и ако няма друг да поеме следващия епизод, снимането на целия сезон би се забавило страшно много във времето.
Втората причина е разнообразието – пълен сезон от един режисьор означава еднакъв стил за епизоди с различна тематика, което ограничава визията на шоуто. Да не говорим, че различните режисьори имат различни похвати да изцеждат най-доброто от актьорите си.
08.10.2016 в 23:47
NightSky
Пилотният епизод ми направи страхотно впечатление и се надявам сериалът да успее да запази това високо ниво, характерно за повечето продукции на HBO. Иначе наистина великолепно ревю, поздравления за красноречието и дълбочината му.
09.10.2016 в 03:13
Топчо
Качи снимки на курви, плс! Ногу мисайбе!
11.10.2016 в 08:30
IvM
Два пъти заспах на пилотната серия. Един път по средата и един път почти накрая. Не можах да го догледам.
15.10.2016 в 16:34
Здравко
Да идеята е интересна от философска и метафизична гледна точка. Но изпълнението е калпаво. Няма да се заяждам за логическите пропуски (какво пречи на посетителите да се избиват един друг нарочно или по погрешка) и за опитите за изкуствено вкарване на дълбочина (с брутално насилие и „умни“ цитати), но не мога да пренебрегна ужасните диалози. Приказваха твърде много, обясняваха твърде много, цитатите бяха много, репликите в стил „има още работи, дето не знаеш“ бяха твърде много и накрая никои не каза нещо смислено. Това толкова утежни и забави ритъма, че първият епизод ми се стори 2-3 часа. Персонажите са толкова бледи и безлични, че не успях да запомня даже едно име. Изобщо не се затрогнах от злодействата на Ед Харис, защото просто им липсва контекст. Тоест във света на сериала такова поведение може да е нормално. Не ми пукаше и за Многострадалната Геновева и за другите ходещи тенекии/пластмаси/терминатори, отново заради липсата на контекст. Може да им харесва да ги бият и събличат. Ако някой беше казал ясно „хора, не обичам да ме награбвате и да ми изтривате спомените, защото през това време ми крадат прасетата“ това би дало контекст и би предизвикало емоционална реакция в зрителя. Но не – те разполагат с неадекватни за ситуацията цитати.
15.10.2016 в 17:28
cinemascrotum
Разбира се, че някои от критиките ти са уместни, но с ред уточнения – няма как още в първия епизод да търсиш пълен контекст в действията на персонажи, чиято мотивация и характер тепърва ще опознаваш /независимо дали са роботи или хора/ – това все пак не е завършен филм, а 1/10 от начален сезон. По същата причина и експозицията може да ти се е сторила досадна, но по-добре така, отколкото да стигаме до претупване на важна информация. А цитатите не служат толкова с адекватността си, колкото като „вируси“.
Иначе си прав за гостите – огнестрелните оръжия не им действат, но спокойно могат да се колят с ножове. Ала какъв би бил смисълът?
15.10.2016 в 18:58
Здравко
Всъщност за постигане на контекст е необходима една смислена реплика, тоест 10-15 секунди екранно време. Примерно момчето посетител пита таткото „тях не ги ли боли“, а той почва да се озърта с неудобство. Пък и ако го имаше Али Реза да удари един аспирин – това се равнява на 1000 думи. Вместо това всички приказваха високопарно като архитекта от Матрицата. Това не беше експозиция, а просто безсмислено редене на думи. Съгласен съм, че от първи епизод няма да разкрият всичко, но по-скоро са изхабили лентата. Не съм засичал време, но ако пилотният епизод е бил 2 часа (както ми се стори), излагацията е била още по-голяма. За това време човек може да изгледа завършена история като Blade Runner.
Е има и хубави неща в сериала и се надявам да набере малко скорост (ако пожертват режисьора и сценариста в името на Кхтулу би помогнало), но още не е хита на сезона.
15.10.2016 в 19:45
cinemascrotum
Роботите изпитват не само физическа болка /във втория епизод има сцена, където един е наръган в ръката и писъците му са достатъчно красноречиви/, но и емоционална. /иначе Долорес нямаше да плаче над трупа на баща си, малко преди да бъде рейпната/ Отделно от това сънуват кошмари всяка нощ, а на следващия ден трагедията им се повтаря. Това са достатъчно елементи, за да се изгради някаква емпатия към тях, дори без присъствието на Али Ръза. Не виждам защо не си доволен от сценария или режисурата, при условие че и двете са много над стандартното TV ниво. И в тази връзка, ако не този, то кой, според теб, е хитът на сезона?
20.10.2016 в 19:26
imbd
Когато нещо ти е харесало, излиза скучно ревю.
26.10.2016 в 21:06
Manuelle
Здравко задава, обаче, интересен въпрос, който в четвърти епизод още повече ми се натрапва – може ли гост да убие друг гост в някоя от създалите се ситуации? Възможно е някъде това да е изяснено и да не съм внимавала в картинката, но като че ли не става ясно при една престрелка, например, дали любителите на адреналина няма да се избият взаимно.
26.10.2016 в 21:08
cinemascrotum
Не съм гледал четвъртия епизод, но ако принципът от филма на Крайтън е запазен, то оръжията в парка засичат телесната топлина, така че гостите не биха могли да се убият с пистолети или пушки. Естествено, това не важи за хладните оръжия.
26.10.2016 в 21:12
Manuelle
Аз пък не съм гледала филма на Крайтън, та явно някои неща ще си чакат разяснението.
Иначе за сметка на леко мудния (поне за мен) трети епизод, четвърти е невероятен във всяко отношение.
11.12.2016 в 23:23
Satyr73
Гледах сезона и мога да кажа, че е доста извратен от към идеи, но не ми направи кой знае какво пък чак толкова страхотно и иновативно впечатление реално. Много недомислици присъстват и е трудно да се изброят в едно изречение. Касабов е прав. Целият този сложен механизъм на управление се свежда до една криптирана перфолента. Много елементарно и лишено от оригиналност. Толкова безидеен вакум и във всичко се разчита на отбраната предполагаема въображаема иновативност на зрителя, че чак ти се струва като една неизказана подигравка с интелекта на зрителя. Страшна претенция има тук и едва ли ще я покрие.
Оф някакси ми е посен. Нека видим по нататък…
12.12.2016 в 11:40
cinemascrotum
„Касабов е прав.“
Нещо си объркал сайтовете, мен.
13.12.2016 в 11:21
Satyr73
Не бе, просто го бях написъл и на друго място това, че ме мързи да пиша наново. То е се в гъз…
13.12.2016 в 11:30
Satyr73
Сега за протокола – сериала не е от идеално лошите, но има ценни момент независимо, че не са нещо кой знае какво революционно ката идеи. Това, че е възможнос да се появи истинско съзнание в един синтетичен андроид не е кой знае колко пък оригинално. Не мислиш ли Скротуме? Имаме прекалено такива подобни сюжети и най-персния пример и прекрасна реализация е Ex Machina. Но както ти казваш „по-умния брат Нолан“ е можела малко повечко да се постарае в оригиналността, а не да набляга чак толкова на изнервящи луп-моменти и досадни гадории, които направо запращат серяла в R категория.
13.12.2016 в 11:52
cinemascrotum
Естествено, че сериалът не открива топлата вода. Няма как да е оригинален, след като се базира на 40+ годишен филм.
13.12.2016 в 19:21
Satyr73
Цитирам те:“„Западен свят” е най-новият телевизионен феномен, който още с първите си петнадесет минути успя да ми отвърти главата, комбинирайки завидни нива на философски, теологичен и психологически багаж в един от най-впечатляващите пилотни епизоди в историята на HBO. “
И кое бе това, което така явно те отвя в пилотния епизод? Тук наистина има много дълбоки идеи, но реално са симбиоза между всичките тизи по-късно създадени в една или друга продукция идеи. Идеята за „Биг брадър“ въпреки, че „Фермата на животните“ и „1984“ на един симпатяга е основоположник на тези идеи, а този „по-умния брат Нолан“ гребе с шепи от всичко това, но преди това горкия Крайтън трябва да се засрами. Да не говорим, че идеите за одухотворени андроиди е изцяло в идените на Азимов и неговите творения. Всичко в този сериал е една гротескна смесица, мацаница от тези идеи пречупени пред няколко болни и нуждаещи се от лечение сценаристи и режисьори. Но реално сериала кефи и то доста. Най-яката част е бруталността в него. Философиите са плитки и прозрачни и изсмукани. Но става.