69-тите Златни глобуси бидеха раздадени като топъл хляб на пищното шоу снощи в Лос Анджелис. Победителите са щастливи, загубилите се правят на щастливи, а най-щастлив е водещият Рики Жерве /или Джървейс, ако сте изтънчени/, който отново използва подиума, за да манифестира кратък и саркастичен стенд-ъп, в който да отдели по няколко безценни коментара за награждаваните филми. Въпреки хаоса, предизвикан от миналогодишното му участие, сега Рики е пак на централната линия, повикан да генерира зрителския интерес и да качи малко рейтингите на церемония, която вече почти никой не гледа.

За щастие, комикът отново провокира с острия си хумор и успява да освежи малко мъртвешката атмосфера на лицемерни усмивки и позьорство – няколкото минути с негови разсъждения са и най-гледаемото нещо в цялата церемония. Въпреки, че този път Жерве е малко по-контролиран, ебавките му продължават да са на ниво, а публиката отново реагира като обидени дечица, на които някой чичко е откраднал сладоледа.

 Лично аз не бих имал нищо против пичът да води всяко едно светско събитие

Сред същинските победители няма много изненади, а ако има такива – те са неприятни:

НАЙ-ДОБРА ДРАМА:
The Descendants
The Help
Hugo
The Ides of March
Moneyball
War Horse

Александър Пейн и неговата семейна драмедия печелят първото място със замах, което е прекрасно и т.н., но моят въпрос е „Защо”? Само един „Moneyball” e по-кадърен филм, а да не говорим за ексклузивно направения за такива награди „Боен кон” на Спилбърг. Но все пак съм доволен, че от двете злини, избраха по-малката, защото нямаше да преживея, ако политически коректната помия „Слугини” беше ударила джакпота баш тук.

НАЙ-ДОБЪР МЮЗИКЪЛ ИЛИ КОМЕДИЯ:
50/50
The Artist
Bridesmaids
Midnight in Paris
My Week with Marilyn

Естествено и очаквано. Не знам какво са мислели останалите претенденти. Че ще спечелят? Хах! Особено „Шаферки”, присъствието на които в подобна категория и което е по-зле – на подобни награди, е позор за киното.

НАЙ-ДОБЪР РЕЖИСЬОР:
Woody Allen, Midnight In Paris
George Clooney, The Ides of March
Michel Hazanavicius, The Artist
Alexander Payne, The Descendants
Martin Scorsese, Hugo

Признавам, че още не съм имал честта да гледам „Хюго”, поради причини свързани с факта, че българските разпространители са едни нелоши капути, но съм сигурен, че си е заслужавал приза за най-добър детски филм. Гледам, че и стационарната драмичка на Клуни е надала главица, но съм спокоен, защото никой нормален не може да остави Клуни да спечели каквото и да е.

НАЙ-ДОБЪР АКТЬОР В ДРАМА:
George Clooney, The Descendants
Leonardo DiCaprio, J Edgar
Michael Fassbender, Shame
Ryan Gosling, The Ides of March
Brad Pitt, Moneyball

Свещени гащи, Клуни е спечелил! В какъв свят живеем, питам аз, след като Клуни е обявен за по-добър актьор от който и да е от останалите му конкуренти в категорията? Навън е студено, но не чак толкова, че да заледи мозъчните гънки на шантоците от HFPA и не виждам логично обяснение за този резултат. Сега поне Клуни ще може да се зъби на воля пред камерите, а светлината на прожекторите ще се отразява по златната повърхност на глобуса му. /язък за талантливия Фасбендър/

НАЙ-ДОБРА АКТРИСА В ДРАМА:
Glenn Close, Albert Nobbs
Viola Davis, The Help
Rooney Mara, The Girl with the Dragon Tattoo
Meryl Streep, The Iron Lady
Tilda Swinton, We Need to Talk About Kevin

Баба Стрийп печели, но не защото е по-добра от останалите, а защото е баба Стрийп и е абонирана за приза, пък и играе ролята на Маргарита Тачър, така че ще бъде неблагоприлично да не се възнагради за труда. За нещастие, останалите й колежки остават със златен пенис в уста, особено грозната Тилда Суинтън, която заслужаваше статуетката повече, по моето не съвсем скромно мнение, разбира се.

НАЙ-ДОБЪР АКТЬОР В КОМЕДИЯ:
Jean Dujardin, The Artist
Brendan Gleeson, The Guard
Joseph Gordon Levitt, 50/50
Ryan Gosling, Crazy Stupid Love
Owen Wilson, Midnight in Paris

Като се има предвид комичната филмография на Дьожарден /”Лъки Люк”,”OSS-117”/ и всички хвалби, които отнесе за ролята си в „Артистът”, изобщо не е сюрприз, че французинът доминира останалите англоговорящи кибици. Не че Джоузеф не се постара, горкото, или че Брендън Глийсън не изигра качествен урод в “The Guard”, но нито един от тях не беше реална конкуренция в случая.

НАЙ-ДОБРА АКТРИСА В КОМЕДИЯ:
Jodie Foster, Carnage
Charlize Theron, Young Adult
Kristen Wiig, Bridesmaids
Michelle Williams, My Week With Marilyn
Kate Winslet, Carnage

С риск да прозвуча грубо – добре че умря Хийт Леджър, та някой да започне да взема на сериозно Мишел Уилямс. Каката печели за ролята си на Мерилин Монро и то на фона на смазващите претендентки Кейт Уинслет и Джоди Фостър, втората от които направи феноменална игра във филма на Полански, а първата – повърна в него. /не се ебавам, направи го доста графично/ На хората обаче им харесват жени, играещи реални личности, особено толкова популярни като Монро, така че златният глобус си замина в пазвата на Уилямс. Присъствието на Кристен Уиг сред номинираните пък /въпреки, че тя е едно от най-добрите неща в SNL/ е по-голяма подигравка и от номинацията на Джоли в същата категория миналата година, така че не я регистрирам.

НАЙ-ДОБЪР ПОДЪРЖАЩ АКТЬОР:
Kenneth Branagh, My Week with Marilyn
Albert Brooks, Drive
Jonah Hill, Moneyball
Viggo Mortensen, A Dangerous Method
Christopher Plummer, Beginners

Тук също не съм много доволен. Няма лошо да се подхранва егото на умиращи актьори, но да наградиш Кристофър Плъмър, вместо да отбележиш покъртителната игра на Албърт Брукс или презентацията на Фройд от Мортенсен си е леко несериозно. По-несериозно е само номинирането на свинята Джона Хил /която нарочно отслабна малко, за да се спаси от Коледа/, но това е отделен въпрос, който не ще дискутирам, тъй като ми е болна тема.

НАЙ-ДОБРА ПОДЪРЖАЩА АКТРИСА:
Berenice Bejo, The Artist
Jessica Chastain , The Help
Janet McTeer, Albert Nobbs
Octavia Spencer, The Help
Shailene Woodley, The Descendants

Много тлъста политическа коректност, много нещо. /не говоря за габаритите на актрисата, спокойно/

НАЙ-ДОБЪР СЦЕНАРИЙ:
Midnight in Paris, Woody Allen
The Ides of March, George Clooney, Grant Heslov, Beau Willimon
The Artist, Michel Hazanavicius
The Descendants, Alexander Payne, Nat Faxon and Jim Rash
Moneyball, Steven Zaillian and Aaron Sorkin

Толкова страници добър текст от Зейлиън и Соркин, а накрая призът отива при разгонения градински гном Уди Алън и после викат, имало справедливост.  Дека е тя в случая?

НАЙ-ДОБРА АНИМАЦИЯ:
The Adventures of Tintin
Arthur Christmas
Cars 2
Puss in Boots
Rango

Тук фаворитите така или иначе си бяха „Ранго” или „Тинтин”, а останалото беше за баласт, затова не е особена изненада, че е спечелил Спилбърговия мо-кап, колкото и „изцъклени очи” да съдържа. Това, което не мога да проумея, е с какъв акъл са включили „Колите 2”, след като продължението беше тотална катастрофа.

НАЙ-ДОБЪР ЧУЖДОЕЗИЧЕН ФИЛМ:
The Flowers of War
In The Land of Blood and Honey
The Kid WIth The Bike
A Separation
The Skin I Live In

Надявах се на Педро, но знаех, че няма да спечели. Също така не виждам точно какви очаквания е имала Ангелина с нейния първи и дай боже последен режисьорски опит, а да не говорим за китайската драмичка, която – ако не съдържаше щипка Крисчън Бейл – никой нямаше да гледа.

НАЙ-ДОБРА МУЗИКА:
The Artist, Ludovic Bource
W.E.,Abel Korzeniowski
The Girl with the Dragon Tattoo, Trent Reznor and Atticus Ross
Hugo, Howard Shore
War Horse, John Williams

Тук културно ще замълча и ще оставя на хората с по-висш вкус и слух да коментират. Не разбирам от музика, знаете как е.

НАЙ-ДОБЪР КОМЕДИЕН СЕРИАЛ:
Enlightened
Episodes
Glee
Modern Family
New Girl

„Модерното семейство” печели отново и сравнително заслужено, особено на фона на останалите конкуренти, които – без “Enlightened” – не струват и пет пари в кесия. /странно защо не номинираха “Hung”/ Мултирасовата телевизионна фамилия продължава да обира овациите на публиката с хумористичното представяне на обикновени житейски ситуации, но трети сезон не беше чак толкова добър, така че ако ще продължават, е хубаво да измислят нещо ново, защото едно дебело мексиканче вече не върши работа.

НАЙ-ДОБЪР ТВ СЕРИАЛ ДРАМА:

Game of Thrones

Homeland

American Horror Story

Boardwalk Empire

Boss

Какво, по дяволите? От всички сериали, печели точно най-патриотичният, най-героичният и най-американският? Няма лошо човек да се радва на развети US флагове и военна пропаганда, но не и когато това принизява достойнствата на много по-силни заглавия. Не, сериозно, “Homeland” е по-добър сериал от “Игра на тронове”? Или от “Boardwalk Empire”? Или дори от “AHS”, ебати? Как точно стават тези работи, някой да ми обясни. Шибана жалост!

НАЙ-ДОБЪР ТВ ФИЛМ:
Cinema Verite
Downton Abbey
The Hour
Mildred Pierce
Too Big to Fail

Ако Ви кажа, че не съм гледал нито едно от изброените заглавия, ще се изложа повече от нормалното, така че няма да Ви го казвам.

НАЙ-ДОБЪР АКТЬОР В ТВ КОМЕДИЯ
Alec Baldwin, 30 Rock
David Duchovny, Californication
Johnny Galecki, The Big Bang Theory
Thomas Jane, Hung
Matt LeBlanc, Episodes

За разнообразие, тази година не е номиниран кретенът Джим Парсънс от  “TBBT”, но пък е номиниран друг урод оттам, който за щастие, не печели. Вместо него печели „приятелят” Мат ЛеБланк за ролята си в шоуто „Епизоди”, макар че на фона на Томас Джейн и дори Алек Болдуин, ЛеБланк е боклук.

НАЙ-ДОБЪР ПОДЪРЖАЩ АКТЬОР В СЕРИАЛ ИЛИ ТВ ФИЛМ:
Peter Dinklage, Game of Thrones
Paul Giamatti, Too Big To Fail
Guy Pearce, Mildred Pierce
Tim Robbins, Cinema Verite
Eric Stonestreet, Modern Family

Питър Динклидж продължава да се рее в облаците, колкото и нисък да е. След ЕМИ, сега получава и Златен глобус за играта му на тронове, което е удачно, като се има предвид, че той е роден за тази роля и всички лилипути по света и у нас трябва да се гордеят с него.

Динклидж се радва на статуетката си, а съпругата му го гледа отвисоко

НАЙ-ДОБРА АКТРИСА В ТВ КОМЕДИЯ:
Laura Dern, Enlightened
Zooey Deschanel, New Girl
Tina Fey, 30 Rock
Laura Linney, The Big C
Amy Poehler, Parks and Recreation

Е*ати тривиалните номинации – всяка година едно и също. Добре, че спечели Дърн, понеже от останалите сериали/героини вече ми е дошло до двойната гуша.

НАЙ-ДОБРА ПОДЪРЖАЩА АКТРИСА В СЕРИАЛ ИЛИ ТВ ФИЛМ:
Jessica Lange, American Horror Story
Kelly Macdonald, Boardwalk Empire
Maggie Smith, Downtown Abbey
Sofia Vergara, Modern Family
Evan Rachel Wood, Mildred Pierce

Радвам се, че дъртата Джесика бе наградена за ролята си в “AHS” – тя бе действително най-силното нещо в него. Не твърдя, че София Вергара или Евън Рейчъл Ууд са били особено трудни за надиграване, но ветеранката си знае работата и напук на старческите петна, успя да преодолее много по-младите си колежки.

НАЙ-ДОБРА АКТРИСА В ТВ ДРАМА:
Claire Danes, Homeland
Mireille Enos, The Killing
Julianna Margulies, The Good Wife
Madeleine Stowe, Revenge
Callie Thorne, Necessary Roughness

Клеър Дейнс с този свой нос, който пори пространството и времето? Вярвам, че има някаква грешка. Опа, извинявам се, сега видях и останалите в категорията и те са от същия дол дренки. Джулияна Маргуляс отдавна се изтърка, Маделин Стоу може и да вярва, че става за злодей в “Revenge”, но всъщност не става за нищо, а онази от “The Killing” е толкова ужасяваща, че предпочитах да гледам някъде извън екрана, по време на сцените с нея. И все пак, “Homeland” не заслужава подобно признание.

За десерт, ето най-добрият откриващ монолог в историята на Златните глобуси:

И така, на победителите – честито, а на останалите – успех следващия път. /миналогодишните фаворити може да си припомните тук, а пълният списък с настоящите печеливши може да прегледате ето тук/