М. Найт Шаямалан не може да стои мирен, дори когато зрителите публично го наказаха да седи с гръб към тях за следващите няколко години, след пищящия разгром на „Последния повелител на въздуха” миналата година. И за да докаже, че никой не може да спре един подивял от его индиец, отчаяно опитващ се да възвърне сританото му в калта авторско самочувствие, Шаямалан започна усилена подготовка за следващия си провал, чиито единствен и действително шокиращ туист е участието на 75% от семейство Смит.

Уил и Джейдън като главни действащи лица и Джейда-Пинкет в ролята на една от продуцентките. Семейна сбирка с елементи на domestic disturbance или по-скоро лесен начин за генериране на приходи във фамилния бюджет, нямам идея. Засега със сигурност е ясно, че Шаямалан отново ще режисира, но този път – о, чудо! – няма да бъде соло сценарист на продукцията, а е склонил горделива тиква и е предал сценария си на Стивън Гейгън /”Трафик”/ за редакция и най-вече корекция. Самият филм носи заглавието „One Thousand A.E.” и ще бъде първият чист сай-фай на Шаямалан. /вторият, ако броите „Следите” за сай-фай, макар че изобщо не бива да го правите/ Интересното е, че Шаямалан пое готовия сценарий от Гари Уита /”Книгата на Ели”/ и го конвертира за собствените си болни нужди, а сега е дал преработката за последваща преработка. Явно кариерата на Шаямалан е стигнала дотам, че всяко негово писание трябва да бъде стриктно и задължително проверявано с червен маркер, за да не се стигне пак до недоразумения като „Явлението”. Предполагам, че индийският визионер не е особено доволен и цупи ваклите си устни, задето реномето му е подложено на медиен тормоз, но такава е съдбата на one-hit-wonder-ите в Холивуд.

Стигаме до сюжета на филма, а той е повече от смешен, т.е. със сигурност отговаря на потенциала на сем. Shit… извинявам се, Smith. Историята разказва за космически пилот и неговото негърче /съответно Уил & Lil` Смит/, които корабокрушират звездолета си на Земята 1К години, след като човечеството я е напуснало, за да се пресели на Пандора. Тъй като при падането бащата е ранен в бицепса, малкото момче трябва само да намери помощ и да спаси семейството си в тези опасни условия. Ако бях приятел на Уил Смит, щях да го излъжа от куртоазия, че това звучи прекрасно. Аз обаче не съм, затова ще си кажа истината директно – този синопсис вони повече и от разложена мангуста, хвърлена в контейнер с развалена риба. За да закърпи положението, Шаямалан трябва да предвиди множество от запазените си неочаквани обратни като например това, че детето всъщност е робот, че героят на Уил Смит вече е мъртъв, но още не знае за това, или че двамата не са кацнали на Земята, а на Планетата на маймуните. Последният ми досег с дуото Уил/Джейдън, беше докато гледах „Карате Кид”, но най-вече – докато го забравях малко след финала. Не твърдя, че има нещо лошо в това Уил и съпругата му да промотират синчето си като новата холивудска звезда, но Джейдънчето не притежава нещото, което обичам да наричам талант, а без него номерът минава само до време. Добрата новина поне е, че Шаямалан е свикнал да работи с деца, а и след т.нар. „игра” на шаолинчето Ноа Рингър, всяко друго актьорско изпълнение би било достойно за награда. Филмът започва снимки през февруари догодина и е насрочен за премиера през 2013-та, когато Джейдън вече ще е на 15 години и няма да е чак такова голямо престъпление, ако бъде пребит на улицата, Аврил Лавин-style.