Онзи ден реших да си почина от тъпите филми, затова се съсредоточих към тъпите сериали и повярвайте – наистина щях да почина. Подмамен от лъжите за нов връх във визуалността на визуалните ефекти и мазното име на Стивън Спилбърг по кредитите, аз реших да рискувам с няколко серийки от хита на есенния сезон, наречен „Тера Нова”. След пилотния епизод /представляващ 90 минутна двойна серия, защото – Господ ми е свидетел – ако беше само 45 минути нямаше да разбера нищо/ останах със смесени чувства, като сместа съдържаше равни количества отегчение, раздразнение, пренебрежение и спокойствие. /когато най-сетне заспах към края/ На третия епизод реших, че в миналото си съм имал някакъв репресиран спомен от събитие, което сериозно ме е повредило, задето доброволно гледам подобни дрисъци; на четвъртия – надеждата се върна за момент в атлетичното ми тяло, тъй като най-после видях малко интелект в наратива, но на петата – всичко отново рухна като минаре след земетресение. Шеста серия няма да има /това прозвуча доста оптимистично – не, ще има, просто аз няма да я гледам/, така че сега е моментът за поредната ми TV храчка.

This is some epic shit… minus the „epic“ part

Не ми се ежете, че пиша „ревю” до петия епизод, тъй като моята логика е, че занапред едва ли може да стане много по-зле, отколкото е било досега. Но нека започнем отдалече – проектът на моите любими глупендъри от FOX нададе главица още през миналата зима със заявки да се превръща в легенда, използвайки името на равина Спилбърг и безрезервната му любов към праисторическите рептили. Всички знаем, че Стивън обича извънземните, Втората световна война и Шая Лебоф, но си бяхме забравили колко обича динозаврите. „Тера Нова” е начинът по който не само ще си припомним тази интересна тривия, но и бързо ще пожелаем да я забравим. Рекламната кампания на сериала включваше обещания за грандиозни ефекти, величествена епика и количествена съвкупност от реалистични драми, на фона на екзотичен и възбуждащ потта сетинг. Никъде не се спомена, че хората ще гледат комбинация от монголоидните братовчеди на „Изгубени”, „Аватар” и „Юрски парк”; никъде не пишеше също, че грандиозните ефекти са стряскащо смешни за стандартите на XXI век, а драмата е по-изкуствено нагнетена и от тази на хомосексуална сватба. Говореше се за огромен бюджет, скъпи декори, мащабни амбиции, но никой не каза за впечатляващата некадърност на актьорите, баналния и очевиден тайпкаст на Стивън Ланг, нито за сюжетната линия, която всеки четвъртокласник би измислил по-добре в час по природознание.

Всички бяха твърде омаяни от адреналиновия бекграунд, отвеждащ ги на Новата земя, където всичко уж трябва да е ново и мистериозно, а накрая си е все същата скука, плюс някакви палави динозаври, които са там, само и само да не забравяме, че действието се развива в периода Креда, а не в Средната земя. Всички бяха обнадеждени от почти предизборните прокламации за ново пришествие в телевизията, наблягайки на присъствието на Спилбърг като един от над 15-те продуцента, без да си дават сметка че точно предишното шоу със спилбъргово участие /”Падащи Небеса”/ също се коренеше на големи очаквания, а накрая падна от небето, та чак в големия казан. Но там поне имахме името на Робърт Родат, което донякъде балансира нещата, докато тук имаме имената на… Крейг Силвърщайн и Кели Марсел. Кои, по дяволите, са тези хора?! Единият е работил по сериалите за умствено бедни домакини „Кокали” и още по-умствено бедни тийнчета „Никита”, а другата даже и това не е работила, горката. /а тя е главната сценаристка, така че beware!/ Тези двама човеци са решили, че щом има динозаври и загадъчна локация за разследване, значи продуктът им ще заслужи поне четири сезона. Не, приятели, заслужава поне четири плюнки и ще си ги получи, маркирайте ми думите.

Сюжетът на „Тера Нова” е доволно генеричен с дъх на няколко други, по-интересни неща. Още докато гледах първите минути на пилота, ми станаха ясни две неща – а/че сериалът ще е тъп и б/че ще е по-тъп и от най-смелите ми мечти. Историята ни праща първо в бъдещето – в лето господне 2149-то, където ситуацията на Земята е станала почти невъзможна за битуване, въздухът е опасен за здравето, а всяко семейство има право само на две деца, за да се ограничи високата популация от кретени в САЩ. Запознаваме се с топ-ченгето Джим Шанън /Джейсън О`Мара/, който си живурка щастливо с мургавата си съпруга и двете си деца… поправка, трите си деца. Малката им дъщерица живее в тайна и често – в разни шахти по стените, за да се крие от проверките. Една такава проверка обаче я открива и отнема за рециклиране, а бащата отива в затвор, затова че е решил да се дърви на властта. В същото време, учените откриват дупка във времето /а защо не и в пространството/, водеща 85 милиона години назад в миналото. Естествено, те я откриват в САЩ и никъде другаде. Правителството решава да утилизира този процеп в реалността и започва да праща тълпи от заселници в т.нар. „Тера Нова“ с цел да изградят човешката цивилизация на чисто. Не се шашкайте, това може да стане – сериалът на няколко пъти уточнява, че дупката води към паралелно минало, така че няма как да се стигне до образуването на ripple effects, butterfly effects и други специални ефекти. Да се върнем към изстрадалите Шанън, но три години по-късно – съпругата на ченгето Елизабет /Шели Кон/ е призована да се засели на Тера Нова със семейството си и помага на Джим да избяга от супер охранявания футуристичен затвор, само с помощта на някакво джобно лазерче. После грабват и малката си щерка /за която не е ясно къде е била и какво е правила през последните три години, но със сигурност не е учила актьорско майсторство/, слагат я в една торба и след дъжд от драма, се телепортират през Старгейт… извинявам се – през онова, през което се отива до Тера Нова.

Там откриват село от селяни, управлявано от гордия, строг, но и справедлив дядо Тейлър /Стивън Ланг/, който бързо назначава Джим за шериф и го запознава със ситуацията, а тя е следната – пред оградата е хубаво, зад оградата е лошо. Щото освен динозавЪри, навън има още едно човешко племе, живеещо в сенките и наричащо се Шестаците. /паралелите с Другите от „Изгубени” са напълно резонни/ Абе, като цяло е голям зор на тая Тера Нова, но поне въздухът става за дишане, небето е синьо, птичките пеят, а динозаврите се шибат в гъза, така че идилията е пълна. Елизабет веднага започва да работи в поликлиниката за туземци, а децата им си имат свои проблеми. Мъжкото  Джош /Ландън Либойрън от “Altitude”/ е оставило голямата си детска любов обратно в бъдещето, но бързо бива приближен от сексуално агресивната Скай /Алисън Милър от „Кръв: Последният вампир”/, а женското Мади /Наоми Скот/ е някаква висша интелектуалка, която веднага печели атенцията на местните войници. Най-малката дъщеря Зоуи /онази непозволената/ пък прави това, което по принцип правят малките дъщери – пречи на родителите си да правят праисторически секс. И така, семейството постепенно се внедрява в новообразувана общност, но скоро нещата се оказват не чак толкова приятни, понеже интригите почват да текат като от пукнат пикочен мехур. Синът на Тайлър е изчезнал по време на акция, но рисува разни чертежи с тебешир по скалите, а студентската любов на Елизабет се оказва неин колега, което пък разклаща устоите на иначе здравия брак между полицай и циганка. Повече не ще издам – не само за да не спойлвам, но и защото умишлено забравих какво следваше по-нататък.

„Тера Нова” стана известен с бюджета си от $20 милиона, но още по-известен – с това, че няма да разберете къде са отишли тези пари. Безспорно, австралийските декори са били скъпи, но това не извинява факта, че актьорите стрелят с детски играчки. /говоря буквално – оръжията в шоуто са боядисани Nerf Guns/ Безспорно е също, че компютърно генерираните динозаври /много ясно, че са „компютърно генерирани”, а не живи – защо изобщо го казах това?/ са били голям финансов разход, но резултатите са по-евтини и от ефектите на научнопопулярен филм по BBC. Да не говорим, че точно заради тях шоуто се забави с четири месеца, което ме изуми, тъй като щом настоящите ефекти изглеждат като размазани боички по детска рисунка, то не мога да си представя какви са били преди patch-овете. Актьорите пък са следващото дъно и може би наистина трябва да бъдат изпратени 85 милиона години назад във времето, за да не може никой повече да ги гледа на екран. Няма да ги подхващам поединично, тъй като знам че вече Ви е писнало, но ще спомена хайлайтът на целия сериал и това е Стивън Ланг. Дядо Ланг започна да гради кариера на стари години и то благодарение на един друг дядо – Камерън. Проблемът обаче е, че като всеки възрастен индивид той има желание, но няма възможности. Веднъж вече го гледахме в същото амплоа в „Аватар” и още там си беше достатъчно жалък. Сега обаче нещата са на друго ниво, егото е завишено, а ролята на Ланг е по-голяма, което го кара да снове из сцените като пенсиониран фитнес инструктор с поглед на притеснително пошъл проктолог, използвайки всяка сцена по тениска, за да стяга дъртите си бицепси в близък план. Той е и единственият „динозавър” в каста, за който не се е искало компютърна обработка.

Има ли бъдеще този сериал? Не, разбира се, действието му се развива в миналото. /много смешно, нали?/ Плахите очаквания бяха, че зрителският интерес ще е стъписващо висок, но истината е, че първоначалните рейтинги се оказаха заслужено неубедителни /кой ги би в главата да го излъчват в понеделник вечер, когато всички уроди гледат „How I Met Your Mother“?/ и до последния епизод едва ли ще останат сериозни зрители, а камо ли някакви надежди за втори сезон. В „Тера Нова” няма нищо ново, освен добре познато и все още незабравено старо, така че не виждам защо трябва да си хабите времето с това недоразумение. Ако обичате динозаври, гледайте „Джурасик Парк”; ако обичате мистериозни джунгли с елемент на първобитна драма, гледайте „Изгубени”, а ако обичате Стивън Ланг – се разкарайте от блога ми, защото ме дразните. Като финал мога да кажа, че ревюто се получи леко необективно, тъй като сериалът има още няколко епизода, за да изпростее съвсем, така че оценката тук може да е леко завишена. Но най-вероятно не е.

3.8/10