Дори Васа Ганчева не може да оспори факта, че HBO е еталон за телевизия в световен мащаб. Нейните продукции са винаги правени на професионално ниво и презентирани с вкус и стил, които видимо липсват на останалата модерна конкуренция. Освен всичко друго, HBO отдавна се доказа и като телевизия с едри топки, която има смелостта да показва на малкия екран неща, които биха били табу във всяка друга политически коректна програма. И тук не става въпрос само за кръвта, gratuities nudity-то и нецензурирания език, а за умелото избягване на клишетата и влагането на сериозни и противоречиви теми, изискващи пълното внимание на зрителя. “Rome, “Carnival”, “Deadwood” са само малка част от сериалите, които направиха HBO легенда в TV средите – даже и „Истинска кръв”, макар че той е от много по-земеделски калибър /напълно умишлено, разбира се/. Изобщо, HBО винаги са действали неконвенционално, но за сметка на това са давали всичко от себе си в изграждането на една неповторима и автентична атмосфера. Ето защо, няма как да не се радвам, че точно те се захванаха с „Игра на Тронове” – новото шоу, което даде заявки за невиждана досега епика и задълбочен сюжет още с първото завъртане на меча. И ако при семейство Старк „зимата иде“ след неопределено време, то при нас астрономическото лято започва от днес.
За незапознатите е редно да уточня, че „Игра на Тронове” е базиран на фентъзи поредицата „Песен за Огън и Лед” на литературното прасе Джордж Р.Р. Мартин, която спечели сума ти престижни награди и стана известна с безмилостното си ниво на брутализъм. А това си беше леко шокиращо и нетипично за една фентъзи серия, особено на фона на приказните колекции на Стивън Ериксън, Брандън Сандерсън, Реймънд Фийст и останалите живописни бардове на словото. „Песента” е не само едно от най-нецензурираните фентъзи неща, писани някога, но и използва това си качество, изкарвайки на преден план точно грозотата и кървавия реализъм на повествованието си. Основната причина е, че Мартин никога не е имал за цел да пише класическо фентъзи /с орки, елфи и т.н. лайна/, а да се опита да пресъздаде своята версия на една алтернативна средновековна вселена, разчитаща много повече на историческата hardcore достоверност, макар и представена чрез художествени измислици. Мартин се е старал всячески да избягва клишетата, поради което в неговите книги няма централен главен герой, няма изцяло добри или зли персонажи, няма и никаква сигурност за това какво ще стане с тях. Единственото ясно нещо е, че в даден момент от сюжета всеки ще бъде изнасилен и/или заклан.
Тази неебателност на Мартин спрямо действащите си лица притесни доста народ, особено феновете на класическите PG-13 приказки. Дори сега, след почти пет издадени книги, тъпите копелета не могат да свикнат с мисълта, че един автор има наглостта да изтреби половината си персонажи още в първите три книги, а останалите да доубие нататък. Но точно в тази неочакваност и перверзна бруталност се крие един от основните позитиви на поредицата – тя изненадва, тя бяга от стереотипите и прави точно това, което читателят последно очаква. Тя шокира с насилието си, но то никога не е over the top и винаги има причина за присъствието му – дали, за да се обрисува по-детайлно даден герой или за да се покаже атмосферата по-реално, няма значение. „Песента” е поредица, която си заслужава да бъде прочетена не само заради литературния стил на автора, но и заради това, че в днешно време просто няма аналог в жанра си. Сюжетът и героите й са толкова богати, че събрани на едно място тези четири /това лято вече и пет/ тухли лесно могат да послужат като подпиралки на произволни къщни мебели, или да подържат огъня в камината цяла вечер.
Имайки предвид това, просто не съществува по-подходяща телевизия от HBO, която да адаптира подобен текст за малкия екран и да го представи пред незапозната с книжния носител публика. Също като Мартин, и HBO не обичат клишетата и предпочитат риска, така че колаборацията между талантите им става неизбежна – така се ражда TV версията на “Игра на Тронове”. Първият път, когато научих за това, в младежкото ми тяло запърхаха пеперуди от радост – никога не бях и предполагал, че някой ще има куража да се заеме с екранизирането на поредица, за която всички твърдяха, че е “unfilmable” – дори самият автор. Но радостта бързо премина в противоположното чувство, щом научих кои са отговорниците за продукцията. Дейвид Бениоф и Д.Б. Уайс – тъпото копеле, писало сценариите на „Троя” и „Върколака” плюс някакъв друг? Нима бе истина, Господи? Четох и препрочитах новините в нета, а сърцето ми бясно туптеше в окосмените гърди, търсейки опровержение, че точно тези два малоумника ще работят по сериал, имащ за цел да откърти представите на хората за това как трябва да изглежда едно TV фентъзи. Но уви, истината бе болезнена и сълзите оставяха влажни дири по едрите ми бузи с дни наред, докато най-накрая не приех реалността. За щастие, Бениоф и Уайс твърдяха, че са прочели внимателно хартиения материал и очевидно бяха фенове, затова надеждата ми бе, че като такива няма да позволят поругаването на сценария си. Допълнително ме зарадва и новината, че сам Мартин ще участва в екипа като сценарист на някои от епизодите. А като добавим и тлъстата финансова лапа на HBO, която възлизаше на $50 милиона за десетте серии, нещата започнаха да добиват все по-приятни контури.
После дойде новият хорър, този път от музикално естество. Само месеци преди пилота, носителят на Оскар Стивън Уорбек бе педалски заменен с циганина Рамин Джавади, който не е композирал нищо запомнящо се през мургавия си живот. Той е тотален червей, избран най-вероятно, защото действа на сигурно и се опитва да угоди на всички с бързо забравимите си музички, които по никакъв начин не отличават сериала с атмосферата си. А както отлично знаем, музикалният съпровод на едно фентъзи е критично за атмосферата му. Въпреки че съм огромен фен на LOTR, без угризения мога да призная, че ако Хауърд Шор се беше провалил със саундтрака, филмът щеше да вони на камилска урина още преди Арагорн да се появи в кадър. Случаят с „Троновете” е обратния – Джавади до такава степен е осрал положението, че почти нито една тема няма да Ви направи впечатление с нещо друго освен некадърността си. За пример давам музиката по време на откриващите надписи, която е остро стерилна. Вярно е, че сериалът по никакъв начин не може да претендира епика /особено в първата книга/ и музиката явно е целена да бъде ненатрапваща се, но все пак говорим за HBO и “Песен за огън и лед”, мамка му, а в тези две минути ушите ми скърбят. Друг пример е сцената с пристигането на крал Робърт в Зимен хребет от пилота и тя вече дразни сетивата на клетъчно ниво. Да напишеш тъпа музика е едно, но да я сложиш в сцена, която трябва да покаже хиляди неща за няколко секунди, си е чисто престъпление. Единственият позитив в случая е как след три-четири епизода, музиката става малко по-търпима, но това е може би, защото зрителят вече е свикнал с нея и не я регистрира. Надявам се Бениоф и Уайс да си вземат поука и изритат Джавади по кирливия дирник, защото зимата иде и ще е грехота вторият сезон да е със същия плачевен саунд.
HBO не изневеряват на реномето си и още с пилотния епизод на „Игра на Тронове” показват защо са избрали точно тази поредица за адаптиране. Много преди премиерата, онлайн коментаторите презюмираха, че сериалът ще бъде комбинация между „Рим” и „Сопрано”, но ситуирана във фентъзи свят – с приходящите дворцови интрижки и задкулисни игри. Точно заради това, за режисьори са привикани ветерани на HBO, като Тим Ван Патън и особено Алън Тейлър, отговорен за най-силните епизоди в сериала. Целта е била ясна – да се вдигне нивото още от самото начало, за да може публиката да не си помисли в нито един момент, че гледа някоя посредствена евтинийка от диапазона на Showtime или Starz, където /с малки изключения/ режисурата съква тролски кокове. Въпреки това обаче, човек трудно може да направи паралел с горепосочените шоута, които са безспорно по-качествени. Вместо това, много по-адекватни асоциации могат да се направят с един друг сериал на същата телевизия – “The Wire”, който все още се спряга като най-доброто нещо, правено някога по кабелната. И приликите наистина ги има – и двата сериала представят гледните точки на враждуващи фракции; и двата работят с огромен набор от пълнокръвни персонажи /толкова много, че на човек му трябват 3-4 серии, докато се ориентира в калабалъка/; и двата сериала представят изключително сложни морални въпроси, а като капак на всичко – и двата сериала описват борбата за власт по един откровено реалистичен начин. И както “The Wire” показва престъпната действителност на Балтимор, така и „Игра на Тронове” показва мрачната истина за фентъзи света на Вестерос.
Освен всички суперлативи до момента, HBO винаги са се славели с оригиналните си откриващи кредити. Всеки един техен сериал притежава неповторим и запомнящ се сикуънс, който служи като кратък сюжетен увод за това, което ще се случва тепърва. Началните надписи на „Карнавал” и „Рим” все още са еталон за това как трябва да се прави идейно интро и точно затова „Игра на Тронове” използва същата компания, която ги е произвела – „Еластик”, начело с Ангъс Уол, заслужено спечелил ЕМИ за кредитите на „Карнавал” и Оскар за монтажа си във „Фейсбук”. Сами по себе си, надписите на „Тронвете” са уникални по няколко причини. На първо място е сериозно предизвикателство да разкажеш цяла интерактивна история за по-малко от две минути и въпреки това, Уол успява да го направи по крайно оригинален начин – представяйки ни всичко под формата на сферична Толкинова карта. На второ място, всеки един род от седемте кралства има собствен миниатюрен модел, а самият opening sequence е трябвало да бъде различен, показвайки нови места от картата, в зависимост от това къде протичат действията в дадения епизод. Доста сложна задача, която обаче Уол е изпълнил перфектно. Пичът е сътворил кралствата с механизми на зъбни колелца, извадени като от вътрешността на швейцарски часовник. Идеята има своя резон, защото комплицираните машинарии внушават на публиката сложността на отношенията между героите, а зъбните колелца /които ако обърнете внимание се намират и под картата/ наблягат на подмолните и задкулисни интриги, които сюжетът ни е приготвил. Цялата концепция на тези кредити е изключително хитра, дори само заради факта, че показва на незапознатия зрител кратка история на всеки от родовете и ги превръща в крайно интересни за наблюдаване. За повечко инфо по въпроса Ви препоръчвам да хвърлите око на тази статия.
„Игра на Тронове” е интелигентен сериал за мислещи хора, които са длъжни да го гледат внимателно, защото иначе има опасност завинаги да се изгубят в катакомбите му. Сюжетът е твърде сложен и наблъскан със смущаващо много герои и предистория, за да бъде преразказан в едно тъпо ревю, така че ще Ви го спестя /изненада?/, тъй като всеки уважаващ себе си почитател на книгата вече го знае наизуст, а феновете на сериала са имали достатъчно време да вникнат в него от първия сезон. Но то и няма какво толкова да се коментира, понеже сценарият си следва книгата почти глава-по-глава, като за това се е погрижил самият Мартин, следящ изкъсо скриптовете на Бениоф и Уайс и давайки финално мнение за сценария на повечето епизоди. Не споря, че като всеки толкова обширен сюжет поместен в толкова малко екранно време сериалът има своите кусури, като например прекомерните info dump диалози в първите серии и неадекватното развитие на историята, но тези неща трудно могат да бъдат избегнати, а в случая на “Игра на Тронове” не са чак толкова изнервящи. Всичко е структурирано по начин, който хем да представи максимум персонажи и допълнително trivia, хем да не обърка новите зрители за това кой какъв е. И вместо да задълбавам в сюжета, ще се насоча директно към актьорите и даже ще започна позитивно, изтъквайки едни от малкото, избрани в абсолютната десетка. Това, разбира се, е лилипутът Питър Динклидж в ролята на Тирион Ланистър а.к.а. Дяволчето, който е възможно най-правилният избор за тази роля и лично аз не мога да си представя друг миджит, който да обуе ботушите на героя по-адекватно. Визията от книгата се припокрива идеално с външността и действията на Динклидж, а това, гарнирано с пресиления му акцент и умишлено театралничене, допълнително показва, че Динклидж е роден да играе Тирион. Джуджето Ви е известно от „Хрониките на Нарния 2”, но единствената роля, която сякаш е писана точно за него е именно тази – на цапнатото в устата Дяволче. Естествено, много хора ще се издразнят на тази показна декламация и преиграване, които Динклидж манифестира при диалозите, но в повечето случаи те всъщност са целени заради самия персонаж, който дори в книгите често прибягва до театралност в изказа си.
Друг герой, който е уцелен идеално е Петир „Кутрето” Белиш, изигран от Ейдън Гилън с неповторимо самодоволство и лицемерие. Признавам, че тъпакът Гилън ми е силно противен почти във всеки свой филм, именно заради тази мазна мутра и поведение на зле прикрит педофил, но тук недостатъците му се превръщат в предимства, защото улавя прекрасно характера на подмолния Петир. Един от най-силните и добре селектирани актьори обаче е в лицето на урода Чарлс Денс, който изиграва суровата решителност на лорд Тивин Ланистър по елегантен и притеснително въздействащ начин. За това говори още първата му сцена, в която изнася реч за честта на семейството си, докато в същото време непринудено дере трупа на елен. /символът на кралския род/ От останалите герои няма как да не похваля малката пикла Мейси Уилямс с бунтарското и наперено излъчване на Аря и най-вече русото лекенце Джейк Глийсън, което толкова удобно е напипало иритиращата жлеза на принц Джофри, че често ми се искаше да запозная детския му задник с токата на колана си. Марк Ади в ролята на крал Робърт Баратеон също преиграва, но го прави с ясното съзнание, че това се изисква от героя му – застаряващия и надебелял младеж по душа, който обича да се забавлява, но е ограничен от кралските си задължения. Останалите сполучливи актьори са с красивите лица на Николай Костър – Валаду /Джайм Ланистър/ и новакът Кит Харингтън, който първоначално ми се стори адски антипатичен в ролята на брадясалия Джон Сняг, но впоследствие се оказа, че детето съвсем точно е уловило вътрешната борба на героя си. Тук би трябвало да спомена и Алфи Алън /Теон Грейджой/ и Хари Лойд /Визерис Таргариен/, които също са се срасли идеално с книжните персонажи, но за тях няма какво толкова да се каже, тъй като ролята на единия става по-сериозна едва във втората книга, а ролята на другия бързо приключи в казана.
С толкова много характери е въпрос на време нещата да замиришат на тотален мискаст. И в случая той ни пляска по челото още от постера с участието на Шон Бийн в ролята на Едард Старк. Не че имам нещо против Бийн – смятам че той е нелош character actor, който има запомнящи се роли и усет да играе психопати, но изборът му за Старк в „Игра на Тронове” е просто безумен. Не знам каква точно е била целта на създателите, но първите асоциации, които обикновеният зрител ще си направи, когато види мистър Бийн във фентъзи адаптация по книга, са с ролята му на Боромир във „Властелинът”. Това е напълно закономерна реакция, но влияе много зле на самия сериал – от една страна, защото вдига летвата на очакванията до ниво Питър Джаксън, а от друга – защото прави мръсно на самия Бийн, който освен че практически играе една и съща роля в двата филма /тази на доблестния рицар с отрязани мъдета/, сега вече е обречен на вечен тайпкаст. Паралелите са и от вокално естество, тъй като Шон е свикнал не само да играе, но и да озвучава фентъзи епики /PC играта „Elder Scrolls IV – Oblivion”/. Отделно от това участва и в „Троя”, така че с Бениоф сигурно са добри дружки, а това бързо навежда на мисълта защо е кастнат. Изобщо не можа да става и дума за количествени прилики между образа на Нед Старк в книгата и този, показан от Шон. Играта му е толкова уморена, все едно във всяка сцена се бори с пристъп на нарколепсия. Единственото му екранно присъствие е да гледа като теле, докато около него се случват разни мистерии и изглежда толкова стресиран, сякаш първо е прочел сценария на девети епизод и е преценил, че ще играе като за УВО.
Друг мискаст идва отново от рода Старк и това е Мишел Феърли /Кейтлин Старк/, която е ебати ококорената бабичка и в нито един момент не се приближава и на йота от книжния образ на героинята си – дори и накрая, когато ролята й става най-емоционална. Напълно съм наясно, че бюджетът не разполага с достатъчно ресурси, за да се канят само звезди, но какво по дяволите костваше да се избере някоя по-лицеприятна актриса? Феърли има визията на прясно избягала от Ада вещица и нито поведението й, нито отношенията й с Нед са показани по подобаващ начин, което е жалко, като се има предвид, че тя е една от водещите фигури в първия сезон. Ала актрисата, която забива последния пирон в ковчега е Лена Хеди /Церсей Ланистър/ и в момента не ми достигат достатъчно анални епитети, с които да Ви опиша отношението си към нея. Ролята на овцата Хеди изисква от нея да покаже всички емоционални аспекти на таланта си, а пачаврата от „300” е толкова невзрачна, че всеки неин кадър в близък план е мъчение за очите ми на естет. То бива статична мутра на незадоволена краварка, но Перун ми е свидетел, че и в най-нагнетените си диалози каката гледа с един и същи надрусан поглед, който обаче във всеки момент казва различни неща на зрителя – в някои сцени като че ли й се дриска, а в други все едно опитва да си спомни последния път, когато брат й я е шибал. И това е нормална последица от факта, че Хеди така и не си е седнала на сексапилния гъз да прочете пет страници от книгата, следователно самата тя няма ясна представа как да изиграе хладната свирепост на кучката Серсей. Но пък участието й в сериала лесно може да бъде обяснено с информацията, че с Питър Динклидж са гъсти приятели в реалния живот и Бениоф със сигурност е бил въздействан, за да я кастне.
И разбира се, няма как да не стигнем до лагера на дотраките и премеждията на младата Денерис с нейния коняр Хал Дрого. Без да крия нещо трябва да призная, че моментите с Денерис в книгата ми бяха най-досадните за четене, а самата тя ми се струваше адски противна никаквица, водена за носа от сюжета, без да има ясно присъствие и мнение. Почти всяка глава с нейно участие бе свързана с вагинална пенетрация и съответните последици за малолетното й тяло, а това писва след първите десет страници. В сериала, Денерис е изиграна от Емилия Кларк, която изобщо не става за ролята си и още на втория епизод исках да бъде удушена с пениса на Хал Дрого. Кларк е неориентирана в това какво се изисква от нея и често играе неадекватно, а метаморфозата й от невинна ученичка към властимаща халеси с его на говедарка е твърде нереалистично и прибързано. Почти съм сигурен, че предишната актриса, която бе цанена за ролята /Тамзин Мърчант от сериала „Тодорите”/ щеше да се справи завидно по-добре – обърнете внимание на финалната й реч от последния епизод, където женицата се държи така, сякаш участва в кастинг за лудница. От друга страна, едва ли може да надмине простотията на екранния си партньор Джейсън Момоа, който бие класациите по преиграване с ужасяващите си погледи на сексуално агресивен ъшър в дискотека. Дрого трябва да играе велик лидер на армия от примитиви, а единственото, което прави е да ръмжи и да се зъби като психически увреден прабългарин. Отношенията помежду им са толкова жалко показани, че нямам идея как Мартин е допуснал тази гротеска на собствените му писания. В един момент тя реве, докато той я обладава в задния изход, в следващия се хили и го обожествява, копнеейки за срамотиите му. В един момент е fuckpuppet, в другия – вече има самочувствие на драконица и иска да ражда син на довчерашния си насилник. Не помня точно как бяха изкарани нещата в книгата, но на екрана всичко изглежда инфантилно. Лошото е, че във втората книга суб-плотът с Денерис продължава да е пълен леш.
„Игра на Тронове” е препълнен със сцени на неприкрита жестокост /присъстващи и в книгата btw/, поради което бързо се сдоби с множество разревани зрители, които започнаха масови протести срещу липсата му на мярка. И не е като да нямаха повод, щом още в първите 20 минути на пилота ставаме свидетели на отрязани глави и разпорени кореми с веещи се черва. Всичко обаче е направено с цел и никога не е прекалено бутафорно, че да прави впечатление на сериозния зрител. Обезглавяването на коня на Планината, изтръгването на езика от Хал Дрого, дори лесбийската сцена с Кутрето и педерастките ласки между Ренли и Лорас – всички те си имаха своята причина и бяха внедрени в сюжета не защото хората ще се възбудят, а защото това е един добър начин да се покажат много черти от характера на героите, без да се стига до излишни разяснения. Ако трябва да бъдем обективни, Бениоф и Уайс до голяма степен са редуцирали извращенията от книгата, защото иначе цялата работа щеше да замирише на детско порно с елементи на снъф. Връх на патетиката обаче бяха реакциите на лабилните зрители след края на девети епизод, където Нед Старк се раздели с горната си глава. Сцената предизвика неистов ропот от страна на обидени зрители и фурор от гневни коментари – как можело да се убие „главният” персонаж още в първия сезон. На моменти ми става жал за тази лишена от мозък пасмина, която след девет серии все още не се усети, че а/това е сериал на HBO и б/на самия автор не му дреме за героите. Вълната от недоволство стигна дотам, че бяха отправени заплахи срещу телевизията и тям подобни истерии, които показаха, че половината аудитория просто не знае какво гледа. Искрено адмирирам тази практика да се разстройват слабоумните зрители, защото това декларира желание за плътно следване на книгите и пълен непукизъм за чуждото мнение, което пък е витално условие при адаптирането на толкова нецензуриран материал. Особено като се има предвид, че преди време Мартин лично заяви как смята да извърши геноцид върху всички герои на финала на поредицата си.
Въпреки мощната си финансова инжекция и противно на множество мнения, „Игра на Тронове” не е най-скъпият сериал на HBO /само пилотния на „Рим” е два пъти по-скъп/, но определено се оказа един от най-амбициозните му такива. Още първите рейтинги бяха показателни, че новият опит на телевизията ще се превърне в поредния хит. Пилотният епизод събра 2.2 милиона зрители, което не успя да надмине миналогодишния успех на “Boardwalk Empire”, но разликата там бе в по-масирината рекламна кампания, така че ситуацията е горе-долу еднаква. А когато рейтингите говорят, всяка телевизия мълчи и прави единственото, което трябва – одобрява шоуто си за втори сезон. Решението бе взето само няколко дни по-късно /също както и при “Boardwalk Empire”/ и даде ясна заявка, че HBO имат намерението да направят от „Игра на Тронове” един наистина епичен сериал. Но с това стигаме и до другия основен минус – къде е епиката? Наясно съм, че всеки запознат с книгата бързо може да ме скастри с това, че в първата част просто няма епика. Но проблемът не идва от липсата на такава, а от това как са ни представени елементарните моменти, в които няма епика, а просто динамика.
Болезнената истина е, че тях никакви ги няма, а където ги има са чисто и просто смех-о-творни. Не искам да бъда излишно грубичък, но битките в тоя сериал са апотеоз на селското нещастие и все още не мога да си обясня каква е причината за това, след като снимките са излезли почти за без пари в Северна Ирландия/Малта и авторите са имали достатъчно ресурси да изкарат поне две-три кадърни сражения на екран. Вместо това, имаме някакви махленски кютеци с подръчни средства, от които ще Ви настръхне почти всяка коса по тялото. Особено очевидно е това в кралския турнир, който прилича по-скоро на панаирджийска атракция, а битките са по-кичозни и от тези в „Като рицарите” преди десет години. Да не говорим, че броят на статистите е толкова плашещо нисък, че се губи всякакво чувство за грандиозност или мащаб. Ордата на дотраките е съставена от трийсет циганина с по една кобила, зрителите на турнира са няколко крепостни селянина, а целият персонал на Вала е не повече от десетина урода, които се държат точно като статисти, а именно – не правят абсолютно нищо. Дори по-интересните сцени, в които трябва да усетим някакво напрежение /като битката между Джайм и Нед в края на пети епизод/ са показани доста семпло, в затворено студио и със сценични декори, които развалят впечатлението и принизяват нещата до театрална постановка. Добре поне, че HBO са достатъчно умни, за да ни спестят slow motion-а и жиците, защото видяхме колко добре проработи това в „Спартак”. Не искам да твърдя, че трябва да гледаме LOTR епика на всеки километър, но когато имаш сериал, който се корени на средновековни конфронтации и рицарски сражения, то няма да е лошо да се погрижиш съответните сцени да са реалистични и добре направени. /и ако може да има повече от 20 статиста, здраве да е/ За щастие, CGI дракончетата в последните секунди от season finale-то не са чак толкова калпави, колкото очаквах – пак са си зле, но не и до степен да провалят втория сезон.
И въпреки всичко, шоуто е заснето отлично. Личи се, че във всяка сцена е пипано от професионалисти, независимо дали става въпрос за сет дизайна на декорите, които са невероятно прецизни /особено в Кралски чертог и най-вече дизайна на Железния трон/, достоверността на костюмите или заради чисто техническите детайли като осветлението и филтрите. Отделно от това, атмосферата в някои от сцените е представена просто убийствено – още първите няколко минути на пилотния епизод разбиват фенските души, а моментите в Орлово гнездо с Лиза Арин и нестабилното й сукалче са толкова психарски, че лесно може да получите goosebumps от кеф. Специално внимание обръщам на култовия вече девети епизод, в който няма една слаба сцена и реално показва на какво са способни HBO с подобен потенциал. Наистина е впечатляващо колко успешно е уловен духът на книгата с всичките му хиляди дребни детайли и subtle символики, които ще накарат почитателите да треперят от щастие, а това си бе почти непосилна задача. Въпреки леките /и тежките/ залитания откъм актьорска игра, „Игра на Тронове” продуха плоските напъни на конкуренцията си /младежкия цирей „Cameltoe” и локвата от скука „The Borgias”/, карайки ги да му вдишват прахта още след първите епизоди.
„Игра на тронове” е сериал, който трябва да се гледа. Не само защото е на HBO, а защото не се страхува да покаже тъмната страна на фентъзито по начин, който няма да видите никъде другаде. Първият сезон вече изтече и чакането определено си заслужаваше – това го казвам с ясното съзнание на човек, който имаше големи надежди за този сериал. И макар че не ги изпълни на максимум, „Игра на Тронове” се настани опасно близо до това, което винаги съм си представял. Забравете за добричките рицари от приказките, забравете и за лигавите принцеси, които искат да бъдат спасени от любовта на живота си – „Игра на Тронове” демонстративно плюе върху захаросаните клишета и ни въвежда в свят на жестокост и безпощадност, където рицарите са коварни убийци, а принцесите често губят девствеността си по насилствен път. Светът на Вестерос е свят на кръв и мизерия, ала това е труден залък за изнежената публика, така че дано американската паплач не е прекалено разклатена от смъртта на любимия си Нед Старк и продължи да следи сериала догодина, защото точно от това зависи бъдещето на екранизацията. Може да звуча крайно, но „Игра на Тронове“ е сериалът на 2011 и макар да не достига нивото на „Карнавал” или „Рим”, бележи едно страхотно начало, което си е постижение за толкова труден материал. Остава ми да се надявам, че вторият сезон ще задържи нивото и ще послужи като заслужен мотиватор на Джордж Р.Р. Мартин да се стегне и завърши поредицата по-бързичко, за да не се налага някой друг да я дописва след смъртта му.
8.0/10
80 коментара
Comments feed for this article
21.06.2011 в 12:00
Ivan Tonev
Поздравявам те за отличният анализ!
Ако през втория сезон наблегнат повече на динамиката, със сигурност ще има и трети такъв.
Чел съм книгите поне 4 пъти и смятам, че първият сезон пресъздава доста точно първата книга.
Идиотката, играеща Церсей да и плащат и да си ходи – толкова некадърна актриса не бях гледал, откакто попаднах на малкото идиотче от женски пол, в „Златният компас“
Още веднъж – поздравления за отличното ревю.
21.06.2011 в 12:38
как`Сийка
Във втората книга по принцип си има повече баталии, така че няма да липсват и във филма ( или поне се надявам)
21.06.2011 в 12:11
Lu
„Сюжетът и героите й са толкова богати, че събрани на едно място тези четири /това лято вече и пет/ тухли лесно могат да послужат като подпиралки на произволни къщни мебели, или да подържат огъня в камината цяла вечер.“ Защо беше тази наредба? 😀
Иначе ми е мъчно, че първия сезон свърши. Дано втория дойде по-бързо.
21.06.2011 в 12:48
Анонимен
Много точно си уцелил нещата. Надявам се втория сезон да сменят човека отговорен за заспалата музика и да се поправят в сцените с динамика защото се смях с глас на бзумните интерпретации на битки .
А това за героите и тухлите не е наредба а хвалба май 🙂
21.06.2011 в 14:41
Lu
Привидно е хвалба, но на друго ниво книжките биха могли да станат само за подпиране на нещо или за подпалки. 🙂 В тази връзка включването и на едно сервизно помещение би се вписало.
21.06.2011 в 16:16
cinemascrotum
Пошегувах се с дебелината на книгите и мултифункционалността им. 🙂
Не знаех, че ще прозвучи като наредба, извинявам се.
21.06.2011 в 12:44
Nostromo
Лично за мен музиката от откриващите надписи е адски добра и подходяща, а и защо скорът трябва да е някакъв излишно епичен и натрапващ се при условие, че сериалът гледа да е максимално суров и реалистичен. Хората умират по улиците и без музикален съпровод, така че по-скоро това музикално ненатрапване си е търсен ефект.
За Бийн имах някакви съмнения, че ще го изкараш „парцал“, но след като изгледах сезона, просто не мога да си представя друг в ролята на Нед. Мишел Феърли също изобщо не ме издразни, напротив. Показа и сила в моментите, в които ролята й го изискваше, и майчинска загриженост през останалото време. Плюс това не е толкова ококорена бабка, а и щеше да е странно да е младолика красавица с толкова деца.
За Лена Хеди съм раздвоен, защото определено е патка и, актьорстовото й куца, но пък има нещо в нея, което те кара да я мразиш. Джуджето определено е най-пасващия си и силен образ заедно с татко му – сцената с елена е наистина върхова. 🙂
Аве изобщо лично за мен сериалът е абсолютен. Седнах да го следя без кой знае какви очаквания, а впоследствие всеки епизод ме хвърляше в екстаз (вчера даже сънувах декапитацията на Нед Старк и на сутринта ръцете ми трепереха 😀 ).
Единствено последният епизод ми се стори сравнително слаб и то най-вече заради „другарските изпълнения“ около Джон Сноу и дейстието около Денерис, но това се преглъща. Даже бих му сложил 8.5/10 като оценка.
21.06.2011 в 12:45
oblakoff
Леко съм разочарован от последния епизод, доста поомешаха книгите и то с абсолютно ненужни вметки от втората, та даже и от третата, но въпреки това бих му дал обективно 8,5, а като фен и на Мартин и на HBO 9.5 🙂 Вторият сезон април 2012
21.06.2011 в 12:48
Right In Two
Последните два епизода преобърнаха представите ми за сериала. Ако не бяха те вероятно нямаше да имам НИКАКЪВ интерес към следващ сезон. От позицията на напълно незапознат с книгите мога да кажа, че останах недоволен от начина, по който бяха въвеждани героите. Освен че с първия допир не разбирах нищо за тях, до самия край 90% от тях си останаха плоски, 80% притежават по максимум една нравствена характеристика и на практика не успя да ми запука за нито един. Въпреки че смъртта на Нед Старк беше изключително витална за сериала, все пак мисля, че трябва да има поне един персонаж, за който категорично да кажем, че е централен. Ясно, Мартин не го е еня за героите му, но трябва да има поне един, за когото на мен да ми пука, за да имам интерес да гледам този сериал.
21.06.2011 в 12:51
cinemascrotum
Последните два епизода безспорно са най-силните. И в началото наистина я има тази ръшнатост при представянето на героите и историите им, но тя бързо се преодолява, а и е неизбежна с такъв огромен книжен носител.
21.06.2011 в 14:34
zmey_gorqnin
Ми то кво ревю да очакваш от един епилиран скротум?! Ако беше космат и миризлив кат моя – да, разбирам да каже нещо смислено за най-великия сериал, сийднат в арената, ма не…
21.06.2011 в 14:45
cinemascrotum
21.06.2011 в 14:49
Silver
За феновете на Скротума само да поясня, че нямам НИКАКЪВ пръст в това ревю, незавсимо, че писах същите неща за Стивън Уорбек и Джавади преди 3 месеца на шадоуденс (и за това как последният постепенно става търпим заради свикването); незавсимо че споменах вчера на същия форум, че Алън Тейлър разказа играта на всички досегашни режисьори, вкл. на ветерана от Сопрано – Тим Ван Патън; независимо че обяснявам колко добри са осветлението и филтрите от времето на първия епизод (пак там); както и обичайната мантра за slo-mo-то и жиците (пак там). Всичко това е пълна случайност – дистанцирам се от това ревю.
21.06.2011 в 15:05
cinemascrotum
Отдавна не посещавам Шадоуденс.
Не можеш ли да приемеш, че понякога може да сме на едно мнение?
21.06.2011 в 15:05
Silver
Приемам го напълно. Затова е и уточнението и дистанцирането – хората могат да помислят пак, че имам пръст вътре, което не отговаря на истината.
21.06.2011 в 15:06
XXL
Моето мнение изглежда се различава от изразеното в ривюто. (1). Музиката при началните надписи е запомняща се и следователно е добра. (2). Бийн се справи по-добре с ролята си от болшинството останали аматьори (признавам, че не съм чел книгата и следователно не мога да преценя отговаря ли на очакванията, на някой, който я е чел и пр.). (3). Поне половината от сериите преминаха в тотална липса на действие и единствено изкуствено създаваното напрежение в диалога (разбирай: хора си говорят неща, за които в реалния живот биха си скочили на часа, като вместо това се гледат тъпо и леко отсъствено) се опитваше неуспешно да разведри скуката. (4). Не зная как излишъкът от голота и бруталността са стояли на хартиената страница, но на екрана (където за добро или зло всичко е много по-предметно и реалистично) изглеждаха прекалени и напълно ненужни. Особено лошо впечатление ми направиха откровените секс сцени, присъствието на които търсеше единствено евтин ефект. Както и всички други сериали, и този задържа интереса, но честно казано не бих му дал повече от 6.2/10.
21.06.2011 в 15:39
Михаил
Ами вземи прочети книгите, преди да говориш наизуст.
А нещо ми нашепва, че и ревюто не си изчел внимателно 😉
Сериала е най-добрия, който съм гледал до момента. Имаше си кусури разбира се, но като цяло – 9.5/10 от мен!
21.06.2011 в 15:43
Влади Неколов
О аз не съм съгласен с музиката, поне откъм началните надписи. Направо настръхвам 🙂 Но няма значка, важното е че наистина сериалът е почти безкомпромисен. Давам му деветка, защото добреди него фентъзи сериал сериозно започваше да провокира същите чувства у мен, като роматична комедия.
21.06.2011 в 16:02
5ja
аз съм на мнението на XXL – сериалът е добре направен (гледала съм малко, покрай мои близки, които го следят, и съм изчела изцяло само 2 от книгите) – трябва да призная, че по-добра екранизация на книга май не съм виждала. Въпреки това цялата история като цяло е депресираща и мудна (и не заради бруталността) – нищо чудно, че половината от коментиращите в Замунда още не са наясно, че 10-ти епизод е финала на сезона – просто не е за вярване колко малко неща се случват в рамките на една толкова дебела книга.
От друга страна, ако Денерис беше на възрастта си от книгата (горе-долу колкото Санса, нали?), много повече зрители щяха да мислят за Джордж Мартин това, което аз мисля за него…
Колкото до представянето – харесвам Шон Бийн, но от телевизията наблегнаха ненужно на неговото присъствие, докато повечето от останалите актьори отначало изглеждаха като недоразумение за такъв голям проект. Както написах – не съм ги гледала много, но филмографиите на „Денерис“ и „Джон Сняг“ в ИМДБ са забавни – вярно че всеки трябва да почне от някъде, но обикновено „началото“ не е хитов сериал на НВО. Късметлии, очевидно.Още повече, че макар и да няма главни герои, сюжетните линии на двамата са едни от основните за романа .
21.06.2011 в 16:10
cinemascrotum
В книгата Денерис е на 13, а Санса – на 11. Случват се малко неща, защото цялата първа книга е изградена около запознаването с героите, техните комуникации един с друг и задкулисните маневри на основните играчи. Динамиката се усилва във втората книга, а в третата вече е събрано бойното меле.
Емилия Кларк е недоразумение в тоя сериал, но Харингтън (Сноу) играе много по-добре, отколкото очаквах за новобранец. И ролята му не е от най-лесните.
Не каза какво мислиш за Мартин… 🙂
21.06.2011 в 16:23
5ja
Мисля, че това да кръщава отделните глави на героите си е оригинален похват, както и че представя събитията през очите на напълно различни като характер хора. Стилът е хубав, и тези неща ми говорят, че е талантлив писател (не че съм някакъв експерт). … Но иначе е извратен 🙂
21.06.2011 в 16:49
cinemascrotum
Йъп. Точно тези различни мнения и гледни точки няма как да се покажат в сериала, затова е хубаво да се прочетат и книгите. А Мартин си е дърт pervert отвсякъде, макар че нещата, които описва са си били точно така в средновековна Европа /на която е базиран Вестерос/.
29.06.2011 в 13:47
Spec0
нещата, които описва са си били точно така в средновековна Европа /на която е базиран Вестерос
====
Ти си бил там и знаеш, нали?
05.06.2013 в 14:30
Емилиян
Има достатъчно извори и литература, и по-скоро пише почти като съвременник на сър Дж.Чосър
29.06.2011 в 13:54
cinemascrotum
В предишния си живот, да. Защо?
29.06.2011 в 14:18
Spec0
Мисълта ми беше да не наблягаш толкова на „реализма“ в сериала, а просто да го разглеждаш като фентъзи новела…
29.06.2011 в 14:22
cinemascrotum
То си е фентъзи новела по принцип, но фентъзито отстъпва на заден план пред грубия исторически реализъм, който Мартин е вкарал.
29.06.2011 в 14:53
Spec0
Ако беше „исторически реализъм“ първото, което щяхме да видим е адски грозни, мръсни и миризливи курви по бардаците, а не всяка една от друга по-манекенка от предната…
Мартин всъщност пише историческо фентъзи, но с основната разлика, че вместо в „исторически“ събития да се случват фантастични неща, имаме фантастичен свят, който чувстваме изключително близо до нашия.
21.06.2011 в 17:19
Анонимен
как не те беше срам да напишеш това ревю… имаш толкова нерафиниран изказ, на моменти откровено просташки (това, че във филма се използва такъв език не значи, че ти трябва да го ползваш). ти си идиот за мен, който трябва да спре да пише каквото и да е, поне докато не завърши средното си орбазование!
21.06.2011 в 21:11
Михаил
Уважаеми Г-не с рафиниран изказ, скъпи мой Анонимчо,
доколкото ми е известно, в българската граматика, всяко изречение трябва да започва с главна буква, но липсата на такава, във вашият брилянтен постинг, отдавам на това, че може би Вие сте над тези неща, което пък ме навежда на мисълта, какво аджеба правите в този просташки блог, вместо да се отдадете на дълбоко интелектуални занимания, като гледане на мушкато например.
С уважение,
Михаил.
21.06.2011 в 17:30
Dimitar Veliov
Представянето на Лена трудно може да се нарече игра, но все пак действа. Повярвах и че е Церсей.
21.06.2011 в 18:07
Stan
Сериалът определено е без конкуренция през 2011, а ако говорим за фентъзи сериал май без конкуренция изобщо. Нереално щеше да е да няма кривки в грешната посока, все пак това не е блокбъстър с мегамилионен бюджет и е трябвало от тук и там да реализират по някоя икономия, да не говорим за това колко е трудно да се пресъздаде толкова многопластова история писана от (според мен) страхотен писател с яко перверзен уклон към малолетни и черва. Дупките в каста са на моменти наистина много дразнещи (надявам се силно бабката в ролята на Кейтлин Старк да се скара с продуцентите и да не участва във 2ри сезон), но пък от друга страна какво толкова – почти сигурно е, че приятен или не героят ще бъде я заклан, я разпран през стомаха (я и двете) някъде по-нататък в историята 🙂 Даже си мисля, че нарочно са правили кофти кастове – да се кефи аудиторията като се резне гръцмула на някое некадрно актьорско келеме 🙂
21.06.2011 в 19:32
Mira Cekova
Браво, Скротуме! Радвам се, че този сериал се оказа единственото нещо, което харесваме и двамата! Браво за ревюто!
21.06.2011 в 20:54
cinemascrotum
Не го очаквах от теб, но благодаря.
21.06.2011 в 22:01
Philipotel
Ох, писна ми да слушам, че нямало „изцяло добри или зли персонажи“ – точно в това отношение книгите са страшно двуизмерни и безинтересни. Още след първия няколко глави ти е ясно кой е напълно лош и кой – напълно добър. Разликата е, че добрите основно ги кълцат. Иначе сериалчето не е лошо, особено в сравнение с онова порно „Спартак“. Малко съм скептичен за втори сезон, защото ако „пропускат“ битките
така , както направиха в 9 епизод, ще омажат много нещата.
21.06.2011 в 22:51
Михаил
Хайде с примери малко – дай един напълно лош и един напълно добър.
21.06.2011 в 22:59
cinemascrotum
Има изключения, разбира се, но мнозинството от героите са морално сиви и се променят с всяка книга.
21.06.2011 в 23:52
tt
Хм в книгата мисля че Денерис се метна веднага на скротума на коняра и не се налагаше да бъде насилвана не знам защо в сериала е променяно в книгата сякаш нещата станаха по логично сякаш (ако може да се търси логика в това) 🙂
Мисля че е сурово мнението за актрисата, Денерис като цяло е най калпаво развитата героиня от Мартин, която през времето в което не мислеше за задоволяване на нагона си (което си беше рядкост) си заформяше армия с която май не беше много наясно, какво ще прави освен да премахва робството, така че девойчето дет са сложили да играе Денерис няма какво толкова да я бъде съдена за втори сезон и трябва да потренира пред огледалото погледи на незадоволена мома и е готова 🙂
Иначе ревюто е чудесно изчетох го както винаги на един дъх
22.06.2011 в 00:54
Име, ама друг път
Няма да почна да чета книгите, та я ми кажете направо кой става крал накрая?
22.06.2011 в 08:59
Михаил
Бойко Борисов.
22.06.2011 в 01:34
Pavel
Страхотен сериал, всичко в него ме изкефи освен липсата на епика и на качествени битки. Сценарият и режисурата са на ниво, 90% от актьорите се справят отлично. Ревюто е много точно, единствено не съм съгласен в частта за Шон Бийн. Иначе джудето, Бейлиш, Варис, Джайм, Джофри и лорд Ланистър бяха най-добре изиграни. Чарлс Данс беше феноменален в Going postal и доста се изкефих като го видях и тук 🙂
22.06.2011 в 10:29
Dark passion
Niakoi znae li za film po fentazi tematika,koito da sadarja sex scena mejdu elf i chovek(bez pornoto obache).
22.06.2011 в 10:47
Lu
Елфите практикуват телепатичен секс, така че секс сцените с тях не са застъпени в киното, защото няма как. Мисля, че във „Властелина“ Арагорн и Арвен се праскаха телепатично през цялото време, но това беше поднесено само под формата на изпълнени с нежност погледи.
22.06.2011 в 12:26
Караконджул
Като един от много, които не са чели книгите мога ли да запитам, пропускането на всякакъв вид епичност, умишлено тънканеене ли е или просто и в книгата се заобикалят така остро тези „сцени“?
22.06.2011 в 15:08
Mira Cekova
Мисля, че ще се оакат обаче с тия дракони във втория сезон, само като видях как са ги направили, когато се търкаха в Халисито, просто ми стана ясно, че щом ще има дракони или каквито и да е чудовища занапред, въпросният филм или сериал няма да има обещаващо бъдеще откъм ефекти…
22.06.2011 в 16:31
cinemascrotum
@Караконджуле, в първата книга също няма някаква зрелищна баталност, но проблемът идва от факта, че дори по-дребните битки в първия сезон са показани доста постно и евтино. Особено в деветия епизод с припадъка на джуджето беше някаква жалка картинка.
@Цекова, дракончетата няма да са голям проблем, защото са се постарали да ги направят адекватно, а сцените с тях не са нонстоп. Ако вторият сезон е с по-голям бюджет /а той логично трябва да е/, ситуацията няма да е толкова зле.
22.06.2011 в 20:32
Steamroller action crushing all
Добро ревю, общо взето си ги казва нещата такива, каквито са. Както за автора, така и за мен, най-големият минус на сериала е липсата на епика. „Песен за огън и лед“ може и да набляга на интригите и на отношенията между героите, но далеч не е само това. В книгите има една първична ОГРОМНОСТ, която сериалът изобщо не предава добре.
Не съм съгласен със следните анализи:
– Музиката – специално за началните надписи е доста успешна. Виж – за останалата част от сериала си е напълно неоткрояваща се, но пък аз не знам и един сериал, в който музиката да е била нещо особено.
– Емилия Кларк е сюблимна в ролята си на Денерис. Съгласен съм, че в книгата субплота на Дани е доста пасивен в сравнение с бурността на развитието във Вестерос (което не е задължително лошо; има приятен контраст). Обаче в сериала някак си именно сцените с дотраките са се получили зверски добре, в голяма част благодарение именно на играта на Кларк. А Джейсън Момоа може и да е тъпа грамада, но пък диващината му в сериала е много по-грабваща от едноизмерната плоскост на Дрого в книгата.
Също така Емилия заслужава и похвала, защото е едва на 21, а нейната роля е може би най-трудна и изискваща. Не само, че й се налага във всяка втора сцена да си оголва циците, ами и съзряването на героинята й е доста скоростно. Да не говорим, че някои от сцените са сред тези с най-високо напрежение от целия сериал. Ще видим как ще прогресира играта на Кларк във втори сезон, където вече ще трябва да показва много сила и решимост, докато досега се изискваше предимно да е слаба и беззащитна.
– Ейдън Гилън има невероятно мазно и коварно излъчване, което наглед го прави идеалният Белиш. Обаче, отвори ли си устата, си личи от 2 километра, че яко се напъва да прикрие ирландското си произношение, при което репликите му губят изразителността си. Думите му не излизат много сполучливо. Може би вината е в сценаристите, които просто не са му дали адекватен материал за работа?
Вторият сезон ще е два пъти по-голямо предизвикателство за HBO отколкото първия. Ако трябва да съм реалист и честен, макар и голям почитател на книгите и сериала, не съм много убеден в капацитета им да се справят добре…
22.06.2011 в 21:33
cinemascrotum
Точно, защото ролята на Денерис е трудна, не трябваше да хващат някаква вчерашна новобранка, само заради евтиния хонорар и готовността за голи сцени. А относно акцентите, ако чуеш реалния такъв на Кейт Дики /Лиса Арин/ сигурно ще помислш, че заслужава ЕМИ. 🙂
22.06.2011 в 22:05
Steamroller action crushing all
Ами Кейт Дики всъщност си е много много способна актриса. Просто е обречена на малки роли. 🙂 А синчето и в сериала също са го избрали много добре. Супер дуо са!
22.06.2011 в 22:25
Караконджул
Скротуме, благодаря за пояснението. През първите осем епизода, някак приемах по – силно изразения „Дързост и красота“, вместо „екшънмадафакабитки“ водене, но в девети, а именно сцената с припадъка и прибирането на меча, от онзи (забравих му името), който спаси джуджето, едва не ме отказа от понататъшно следене. Ако трябва да съм последователен, то и десети епизод „смуче“, много сериозно, откъм динамика
Силно се надявам на по – силен и интригуващ втори сезон, защото не съм само аз уклончив в това дали или!
23.06.2011 в 03:54
нонаме
Това ревю може да те убие от скука. Скротуме майка ти кога ще спре да плаща интернета ти за да ни спаси от теб.
23.06.2011 в 09:40
lammoth
аз съм още на първата серия 🙂 Не бях особено обнадежден, но вероятно нататъ се е подобрил филма 🙂
24.06.2011 в 11:00
noname
Изкефих се максимално на сериала, а сега виждам ,че не съм само аз.Успокоява ме факта ,че не съм единственият жаден за бруталност и реализъм зрител. Хубаво ревю ,макар че точно участието на мистър Бийн ме привлече да го гледам и ранната му кончина ме натъжи,съм съгласен с всичко надраскано по адрес на „Игра на Тронове“
25.06.2011 в 08:42
Анонимен
Чудесен сериал, независимо от драсканиците на автора на статията. Не можах да я прочета до края ….. много лош и заплетен изказ, който дразни много.
25.06.2011 в 11:34
kahani
Мен пък страшно ме дразни Кит Харингтън…признавам, че има няколко добри моменти, но те се забелязват най-вече на фона на останалата плачевна част от изпълнението му. През повечето време цупи устнички като 12-годишно момиченце и гледа под къдри като ритнат кокершпаньол, дори Санса изглежда твърдо копеле в сравнение с него. А ролята на Джон Сняг изисква доста по-сурова и интелигентна игра
Емилия Кларк ми харесва, най-вече в две сцени – когато опердаса брат си с колана и сцената с възглавницата. Момичето се старае доста и като цяло се получава. Пък и не всеки на 20 години има филмографията на Дакота Фанинг…
Любимец ми е Николас Валдау – Джейм Ланистър с разкривените му и все пак будещи съпричастност представи за чест и любов. Малко тъжен и много циничен !
Лена Хиди дори с минимална игра успява да създаде образа на студенокръвна пресметлива кучка, който се очаква от Церсей, а Мишел Феърли може и да не е първа красавица, но ако се абстрахирате от книжия вариант на Кейтлин, изпълнението й е добро. Пък и ако сериалът стигне до 4-ти сезон, ще бъде забележителна Лейди Каменно сърце 😉
А сериалът има страхотни попадения във второстепенните роли, които понякога дори затъмняват основните ирачи – Старата Нан, Брон, Стария Мечок, Мирри Маз Дур, Джора Мормон, майтер Емон са не просто запомнящи се, те създават голяма част от духа на сериала… Да не забравим скоропостижно коронования и гениално изигран Визерис !
25.06.2011 в 17:24
Benne
Сценките с пепеляво русото семейство бяха инфантилни и досадни, само сър Мормона вливаше някакъв смисъл в тях. Същото и за „Боромир“ – никаква внушителност не предизвикваше, „разкри“ тайната на кралицата и през останалото време дъщерите му се дървеха, лол.
Дано за в бъдеще HBO да застъпят повечко екшън и white walkers, защото на моменти начина по който се разказва историята ми идва малко пошличък(въпреки, че това явно си е проблем на книгата).
25.06.2011 в 18:30
5ja
че то досега не е имало white walkers – те не са зомбитата, а тези, които превръщат труповете в зомбита – още един от недостатъците на книгата – един от основните фантастични елементи е неясен и недостатъчно застъпен.
25.06.2011 в 20:09
Анонимен
Simoonly@yahoo.com
За феновоте на книгата сериала е доста раздразнителен ( в положителен смисъл ) да препрочетата книгите, но на моменти наистина се размиват или просто се претупват дадени герои или сцени. В интерес на истината самият Мартин въвежда доста често нови образи в книгата без да бъдат представни добре и в последствие ги развива. Според мен по същият начин е писал и книгата задавал е базов характер, който в последствие да доразвие.
За тези които не са чели книгите:
1. Книгата е по-брутална и вулгарните реплики и сцени са повече от показаните ( но напълно в тон с идеята за средножековни фиктшън свят която пресъздава Мартин)
2. Геройте са много и няма водещи роли, като изключим тези които живеят по-дълго Денерис, Джон Сняг, повечето Старк , и повечето Ланистър да не давам излишни спойлери за следващите сезони.
3. В първата книга/сезон найстина няма много екшън,и действието се развива като на театрална сцена основавайке се на диалозии въздействие на геройте. но за съжаление HBO не са се справили и с този малък свят който трябва да представят от книгата. В последствия има толкова много епични сцени и изобщо не вярвам да се справят с тях.
За ревюто на скротум – написал си го като фен разбирам, но света на който така се радваш е същесвувал без фантастичните елементи преди 1000 години, че и повече, ако искаш да се върнеш там твоя си работа. Между другото драконите в романа Мартин е вкарал по молба на дъщеря си инач не смятал да има дракони. ( Денерис ревеше и в книгата след всяко „ебане“ като куче, но пожелава сама да промени това и да накара хан Дрого да я заобича истински)
Засега героите са представени добре както казах и в самите книге те се развиваха постепенно. Например: Церсей от студена и хладнокръвна кучка става паранойчна лунатичка , Денерис от момиченце се превръща в истински лидер, а Аря от невинно жизнерадостно хлапе се пръвръща в хладнокръвен убиец (много спойлери) и т.н.
10.07.2011 в 11:12
Веселин
Най-добрият сериал за 2011 година, без конкуренция. За първи път гледах сериал, в който, при края на всяка от сериите да си мисля, че са минали само 10 минути, а не 50, да се питам как мина толкова бързо времето, и кога, мамка му, ще излезе новия епизод!
23.07.2011 в 00:34
ми
Изгубих си времето в четенето на това скапано ревю и на още по-кухите коментари на самоосъзнали се критици.
Ето загубих още 15 секунди …
23.07.2011 в 10:29
slap
И смисълът на коментарът ти е…?
26.07.2011 в 19:55
messerschmitt
Да докаже по собствената си логика, че е тъп.
26.07.2011 в 20:00
messerschmitt
Не съм чел книгата, но щом сериалът ме навежда на мисли да го направя – thumbs up!
Добро впечатление и направиха различните дизайни на снаряжението на войниците от отделните родове и тн.
29.07.2011 в 12:16
Invictus
Някой,може ли да удари едно рамо,опитвам се да намеря някакво родословно дърво,но по книгите.Видях че има нещо подобно в края на всяка от книгите,но се опитвам да си намеря подробно.
06.08.2011 в 19:45
Steamroller action crushing all
Това може би ще ти е от полза:

08.08.2011 в 13:52
Invictus
Da,opredekeno ulesnqva cheteneto,mersi.Izvinqvam se za latinicata proso nqma takava na telefona.
15.08.2011 в 19:34
Аз
Не знам дали ревюто има за цел да е комично, но определено го постига
15.08.2011 в 22:13
cinemascrotum
Благодаря, това беше една от двете му цели.
16.08.2011 в 22:00
Пак аз
А при положение че пишеш за куцо и сакато (всички филми който вървят по кината и телевизиите ), как издържаш на всичката тази помия (защото повечето филми са точно това) ?
16.08.2011 в 22:22
cinemascrotum
Тя ме прави по-силен.
22.08.2011 в 13:59
122
Много слабо фентъзи, ако изобщо може да се нарече такова. Скучен и предвидим сюжет. Много ме разочарова сериала, а очаквах нещо интересно…
22.08.2011 в 14:07
cinemascrotum
Е, то това е, защото си тъпа.
23.08.2011 в 01:50
Slap
Сега ако обясниш пък как сюжета е обясним те признавам.
26.10.2011 в 00:47
Анонимен
Добро ревю на сериала, само 2 неща мен лично ме подразниха:
1. Липсата на батални сцени – като за 10 часов филм-сериал не са никак малко а и с бюджет 50 милиона – толкова. Ако имаше – щяха да прекалят. Изтръгването на гръкляна, обезглавяването на коня, коронясването на драконовия наследник и прочее са далеч по-разтърсващи от банални масовки.
2. Започнах да гледам сериала само заради присъствието на Шон Бийн. Този човек е роден за подобни роли. Даже ми е странен като го гледам в някой съвременен филм с къса коса. Без него филма нямаше да е същия. Създава страхотна атмосфера само с присъствието си. Примерно големят му син е далеч по-слаб и като визия и като игра. Не знам какво толкова не му харесваш. Ококорената му жена също е много добра, гледал съм я и в отрицателни роли и съм я намразвал. Създава страхотен реализъм на жена от севера
27.10.2011 в 14:39
Иван
Съгласен съм с почти всички думи в анализа, но….
1. Образът на Денерис и хал Дрого е представен повече от прекрасно във филма. Особено за финансовите средства, които HBO са отделили.
2. Не бе отбелязан проклетият герой ( мързи ме да видя как се казва ) на Лорас Тирел. Разликате между този, представен в книгата и жалкото гейче, лапащо патката на кралския брат е огромна и отвратиелна.
3. Сюжетната линия на Вала е представена най-добре и лично аз настръхвах най-много, когато даваха кадрите от там. И занапред, най-голямата динамика в книгите ще се развива именно там.
ПС: Интересно е да видим как точно ще протече битката пред Кралски чертог между Станис, Тирел и Ланистър/Баратеон. Мисля, че беше в „Сблъсък на крале“.
29.10.2011 в 13:30
AzUrAL
Трябваше да има пвоече батални сцени просто не мога да повярвам,че не направиха още примерно 2 серии щеше да стане много по епично,ако бяха представили битките!
02.11.2011 в 16:33
akulata
Сериала имаше няколко кардинални грешки .
1 – Началото – именно най-добрата сцена във филма го провали . Зрителя гледа „вала“ величествен и едновремнно с това зловещ . След първата сцена , всеки вече е в очакване на нещо голямо да се случи . Появяването на Шон Бийн в бойни доспехи още повече ни подготвя за „епичност“ … следват сцените със дайър уулф-ите …плашещите легенди за идването на зимата и уайт уолкърите … след тях се виджа конфликта между династиите и вече горим от нетърпение, нещо да се случи , но НИЩО не се случва :Х Филма преминава в добре изиграна игра на интриги , но гол , бос , стерилен до болка .
Един епос който започва с такъв въвеждащ епизод , обещава много а в случая не дава нищо . Тва е все едно да направят еротичен филм(не порно) без секс.
2 – някой актьори бяха отлични , но други трагдеия – злата кралица , макар и много красива беше супер изкуствена , невинната драконка – то се каза по-горе , брат и – много преиграва , от принцовете Старки – само Сноу беше в час ..
3- музиката към интрото – грам не се връзва и дразни , а това е първото впечатление от филма .
Ако тези неща се коригират във втория сезон, сериала има всички шансове да бъде за телевизията това , коeто LOTR беше за киното !
04.11.2011 в 17:07
Виктор Банев
Разбирам еуфорията около този сериал. Както книгите, които като повечето фентъзи разхищения на хартия са с изключително ниска литературна стойност и ерго са масови и харесвани, така и сериалът веднага намери многобройни фенове. Да, направен е добре, тоест – постига целта си да се хареса на масата. Може да изглеждам като трол и хейтър, но количеството се отразява неминуемо на качеството и това клише е доказано през годините (затова е клише). Обикновено повечето фентъзи издевателства са евтина мелодрама, която набляга на прийоми като брутализъм и разврат, като пледира по този начин за оригиналност и след която не си си задал нито един въпрос, който да те изгради по някакъв начин. Много ми се ще да има повече автори, които не си служат с подобни долнопробни похвати. Нека има повече книги, в които не се налага главните герои да си устроят оргия, а след това да се изкормят, за да задържат вниманието на читателя.
04.11.2011 в 18:54
Nostromo
Сериалът постига високо ниво на реализъм именно защото не е нищо от това, което твърдиш за него. По думите ти разбирам, че или не си го гледал или – ако си – си голям лицемер, за да не кажа закостенял мазохист. И всичко това ти го споделям от гледната точка на човек, който също не е запален фентъзи почитател. Смятай.
07.06.2012 в 00:26
kreme
Първият сезон беше ок, но какво да кажа за втория? То бира кривоч’тение на книга 2, то може, ама чак пък толкоз…
Не искам да гледам поредния сериал, нямащ много общо с оригиналния буук.