Резултатите от 83-тото връчване на наградите Оскар в омръзналия вече на всички Kodak Theater са факт. Но тъй като през нощта обичам да спя, а не да дебя интернет за победителите в реално време, научих официалните щастливци едва сега, така че сигурно съм ужасно закъснял с представянето им на Вашето внимание, но какво пък – по-добре късно отколкото никога.

По това, което разбрах от кратките видеота и още по-кратки новини, церемонията е била една от най-скучните и безлични оскарови събития за последните няколко години. Младите водещи Джеймс Франко и Ан Хатауей също не са спомогнали за разведряването на атмосферата, макар че и двамата можеха – така например Франко можеше да си отреже ръката, а Хатауей – да си покаже циците. Уплашени от последните саркастични изблици на Рики Жерве по време на Глобус-ите, цялата организация на Оскар-ите е била стерилна и консервативно настроена към хумора, което очевидно е превърнало награждаването в монотонен конвейер на еднообразието. В тази връзка, може би трябваше да се използва сценария на Рики Жерве, който определено ми звучеше по-интересно.

Ето и списъка на фаворитите в основните категории, а пълният лист може да прочетете ето ТУК:

Актьор в главна роля:
Javier Bardem in “Biutiful”
Jeff Bridges in “True Grit”
Jesse Eisenberg in “The Social Network”
Colin Firth in “The King’s Speech”
James Franco in “127 Hours”

Актьор в поддържаща роля:
Christian Bale in “The Fighter”
John Hawkes in “Winter’s Bone”
Jeremy Renner in “The Town”
Mark Ruffalo in “The Kids Are All Right”
Geoffrey Rush in “The King’s Speech”

Актриса в главна роля:
Annette Bening in “The Kids Are All Right”
Nicole Kidman in “Rabbit Hole”
Jennifer Lawrence in “Winter’s Bone”
Natalie Portman in “Black Swan”
Michelle Williams in “Blue Valentine”

Актриса в поддържаща роля:
Amy Adams in “The Fighter”
Helena Bonham Carter in “The King’s Speech”
Melissa Leo in “The Fighter”
Hailee Steinfeld in “True Grit”
Jacki Weaver in “Animal Kingdom”

Анимационен филм:
“How to Train Your Dragon” Chris Sanders and Dean DeBlois
“The Illusionist” Sylvain Chomet
“Toy Story 3” Lee Unkrich

Операторска работа:
“Black Swan” Matthew Libatique
“Inception” Wally Pfister
“The King’s Speech” Danny Cohen
“The Social Network” Jeff Cronenweth
“True Grit” Roger Deakins

Режисьор:
“Black Swan” Darren Aronofsky
“The Fighter” David O. Russell
“The King’s Speech” Tom Hooper
“The Social Network” David Fincher
“True Grit” Joel Coen and Ethan Coen

Чуждоезичен  филм:
“Biutiful” Mexico
“Dogtooth” Greece
“In a Better World” Denmark
“Incendies” Canada
“Outside the Law (Hors-la-loi)” Algeria

Музика:
“How to Train Your Dragon” John Powell
“Inception” Hans Zimmer
“The King’s Speech” Alexandre Desplat
“127 Hours” A.R. Rahman
“The Social Network” Trent Reznor and Atticus Ross

Оригинална песен:
“Coming Home” from “Country Strong” Music and Lyric by Tom Douglas, Troy Verges and Hillary Lindsey
“I See the Light” from “Tangled” Music by Alan Menken Lyric by Glenn Slater
“If I Rise” from “127 Hours” Music by A.R. Rahman Lyric by Dido and Rollo Armstrong
“We Belong Together” from “Toy Story 3″ Music and Lyric by Randy Newman

Най-добър филм:
“Black Swan”
“The Fighter”
“Inception”
“The Kids Are All Right”
“The King’s Speech”
“127 Hours”
“The Social Network”
“Toy Story 3”
“True Grit”
“Winter’s Bone“
Визуални ефекти:
“Alice in Wonderland”
“Harry Potter and the Deathly Hallows Part 1”
“Hereafter”
“Inception”
“Iron Man 2”

Адаптиран сценарий:
“127 Hours”
“The Social Network”
“Toy Story 3”
“True Grit”
“Winter’s Bone”

Оригинален сценарий:
“Another Year”
“The Fighter”
“Inception”
“The Kids Are All Right”
“The King’s Speech”

Минаваме към победителите. Не знам за Вас, но аз съм силно отвратен от избора тази година. Не говоря за задължителното пропускане на таланта на Коените, които от цели десет шибани номинации, не получиха нито една награда, защото това си е нормално. Говоря за доминацията на „Речта на Краля“ над „Социалната мрежа“, и то в категории, които не му отговарят на капацитета. Английският лингвистичен хорър спечели не само за „най-добър филм“ и „най-добър режисьор“ /нещо, което Финчър заслужаваше поне тази година/, но и за „най-добър актьор“ /овчедушният Колин Фърт/, че и за „най-добър оригинален сценарий“. Разбира се, защо не – филмът изпълнява две от най-важните условия за награда – има физически недъгав главен герой и сюжет, който споменава WW2. На Академията им трябва малко и ето че „Речта на Краля“ им го е дала.

Статуетките „Оскар“ са подредени в зависимост от височината на победителя

Откъм актьорите няма особени изненади – Портман за „главна женска“ и бабичката Мелиса Лео за „поддържаща женска“, и най-после Крисчън Бейл с Оскар за крайните си телесни метаморфози. В музикалната сфера, наградата получиха Трент Резнър и Атикъс Рос за саундтрака си към „Фейсбук“, което си беше напълно закономерно, въпреки личните ми предпочитания към Джон Пауъл. Също съвсем очаквано, най-добра анимация се оказа „Играта на Играчките 3“, така че всички пораснали деца могат да извадят куклите от тавана си – вече Ви е позволено. „Генезис“ пък излезе от церемонията с четири Оскар-а в технически категории, между които дори за визуални ефекти, което е леко пресилено, но едва ли някой го е приел на сериозно.

В общи линии, Оскари-те отново потвърдиха реномето си на политически коректни, цензурирани и надценени награди, които вече се раздават не с вкус или мярка, а просто защото на някои хора им оттърва да бъдат разпределени по този начин.  Със сигурност церемонията е била трудна за изтърпяване и се съмнявам, че ще я гледам цялата, но след като вече знам „туиста“, едва ли ще ми е интересно и без това.

Още по темата:

Номинации „Оскар“ 2011

„Оскари“ 2010