“Оскар”-ите приближават към покварените ни умове с бясна сила и до официалното награждаване остават броени седмици. Сякаш усетил задаващата се церемония, кино-афишът е затихнал преди бурята и в момента съдържа заглавия, които дори не си струват да бъдат гледани, а камо ли ревюирани от хора със социален живот. Ето затова, а и поради факта, че нямам какво друго да правя, реших за пореден път да наруша единственото си правило /никога не хвали филми, мамка ти!/ и да падна до нивото да напиша няколко слова за стойностен филм, на който да туря мистичното за мен нещо, наречено „позитивна оценка”. На хората, които са се запознали с рехавия ми ТОП5 списък на най-добрите филми през годината, трябва да е станало пределно ясно, че обичам евреи и всичко, що е сътворено от тяхната ръка – престъпление, за което не бива да бъда винен, като се има предвид, че огромен процент от американския entertainment в момента /комици, сериали, филми/ е продукт на равини. Ето защо, днес ще използвам няколкото часа от свободното си време, /в което не измислих нищо по-интересно за вършене, а това е малко тъжно, не мислите ли?/ за да Ви запозная с един от най-добрите филми на тази година и един от най-добрите уестърни за последните десетина.
В съвременното кино е много трудно да направиш интересен представител на отдавна позабравения жанр на уестърна, не защото Холивуд няма желание, а защото малцина люде имат таланта да сътворят действително гледаем, а защо не и кинематографично издържан филм за каубои и /извънземни/ индианци. На всички е ясно, че „златните години” на американския уестърн са отдавна залезли някъде по време на президентсвото на Рони Рейгън и публиката на ХХІ век вече не е заинтересована да търпи кирливи кравари, стрелящи по разнообразен дивеч. Ето заради това, идеята на небезизвестните братя Итън и Джоуел Коен да бръкнат с еврейските си шепи в жанра, създавайки римейк на класика от 1969 година, е доста смел авторски ход. Коен-ите обаче са много неща, но не и импулсивни и това е ясно на всеки, дори слабо запознат с киното като наука. Повечето им филми са толкова странни, че на простодушния зрител му трябват две гледания, за да ги хареса и поне три гледания, за да ги разбере. „Непреклонните” не е чак толкова комплициран и определено не може да се нарече най-добрият филм на Коен, но въпреки това е неоспорим шедьовър, защото с финес превръща тази привидно постна история в едно вълнуващо и емоционално пътешествие на няколко незабравими героя.
Семейство Коен са творци, за които може да се пише много и пак да се пропуснат някои от съществените им тънкости. Те са енигматични режисьори, които имат всички съставки на един филмов гений – визия, стил, интелект и вкус към иронията. Доказвали са го нееднократно и нямам намерение да Ви губя времето, анализирайки предишните им заглавия, защото за някои от тях могат да се напишат фермани, а знам че на никой не му се четат такива, особено написани от моя милост. Настървената ритмичност, с която Итън и Джоел творят сюжетите си е достойна за възхищение и показва реално любовта им към киното, макар и изкривена през призмата на шантавата им психика. Коен-ите показаха, че могат да правят всякакви филми без да си дават излишен зор и без да претендират за някакво жанрово разнообразие, но въпреки това всяко едно от заглавията им е уникално по рода си. Да се пише за техен филм е като да се прави дисекция на мутирала жаба – в началото прилича на нормална жаба, но когато започнеш да я нищиш, от нея излизат всякакви чудновати мръвки. В повечето им заглавия човек трябва не само да наблюдава, но и да мисли, защото стилът на двамата братя е толкова нестандартен, че до днес все още съществуват заблудени хора, които ги плюят и заклеймяват творбите им като безсмислици. Това обаче не притеснява никого, защото Коен са екстремни нихилисти и рядко изпитват някакви скрупули както спрямо героите си, така и спрямо сюжетите си. Новата версия на „Непреклонните” едновременно върви по утъпканите им пътеки, но и леко излиза от правата вяра, защото колкото и добре направен и напоен с аромата на Коен-ите да е, той не достига нивото на предишните им заглавия по простата причина, че е прекалено straightforward история.
The Dude се опитва да уцели мишената с едно работещо око
Сюжетът води зрителя за носа, действията на героите са директни и очевидни, а финалът е сдъвкан и изхрачен в устичките ни, което не е голям проблем, ако режисьор беше някой незначителен мърльо, но не и когато говорим за дуото с щампа „Коен”. Без да изпадам в някакъв hate mode, смея да отбележа, че очаквах повече от „Непреклонните” и смятам, че с него двамата режисьори бутат нивото си леко надолу. Това обаче съвсем не превръща филма в боклук, защото – повярвайте – дори най-слабият филм на Коен-ите е събитие за киното, макар и възчестичко пренебрегвано от умните тикви на Академията. Ала все пак пичовете правят по един филм годишно, /а не веднъж на всеки осем/ така че щеше да е прекалено да печелят награди всяка календарна година, нали така?
След изключително успешния си нео-уестърн от 2008 година „Няма място за старите кучета”, Коенови решават да направят следващата крачка и да отдадат почитта си към класическите уестърни, макар и по един силно хумористичен начин. Едно от множеството неща, които еврейските братя владеят на висота, е кастването на най-адекватните актьори за всяка една роля. Те са практически безупречни в избора на актьорите си и нещо повече – успяват да изстискат и последните капчици от потенциала на избраниците си. Ако не разбирате какви ги говоря, просто си припомнете смачкания от живота „сериозен човек” Майкъл Стулбарг и невъзможния урод Хавиер Бардем, който уплаши половината членове на Академията и заслужено спечели Оскар преди две церемонии. „Непреклонните” не е изключение от правилото, защото в него присъстват едни от най-запомнящите се актьорски изпълнения на годината и то такива, които с лекота могат да спечелят награда. На първо място е култовият дядо Джефри Бриджис, който за втори филм играе популярен каубой /“Дивият Бил“/, за втори филм работи с Коен-ите и за втори филм показва един изключителен филмов образ под тяхното вещо ръководство. Близо до него, яхнал верния си ат, е Мат Деймън, който – признавам – очаквах да fail-не miserably в ролята си, но ето как еврейските роднини доказват за пореден път, че могат да източват максимума дори от най-крехкия талант. Истинската изненада на филма обаче е новобранката Хайли Стайнфелд, в ролята на малката селянка Мати Рос – неопитната еврейка е истинска фурия, порейки сцените с впечатляваща ангажираност към ролята си и в някои моменти успява дори да надиграе по-възрастните си колеги, което пък е огромно постижение за толкова малолетно актьорче с неоскубани вежди. Най-доброто в цялата работа обаче е, че Коен-четата перфектно разбират психиката на героите си и умеят да я покажат на екран по неповторим начин – не само чрез натуралистичния диалог, но и чрез моментите, в които съответният персонаж просто мълчи, а камерата улавя емоционалното състояние на сцената чрез лицето му, припомняки ни отново, че за Итън и Джоуел неизказаното е много по-важно от директно спелуваното.
Мат Деймън обмисля дали да не запази секси мустачките си за следващата серия на „Борн“
За да внедрят още повече от атмосферата на Дивия запад в лентата си, Коен-ите са направили диалога доста труден за произнасяне и още по-труден за възприемане, защото са оборудвали героите си със староанглийска дикция, която да ги върне в лингвистичната праистория. Ето затова не бива да се поддавате на срама, ако през половината филм не разбирате какво е изфъфлил даден герой, тъй като проблемът очевидно не е във Вашия слухов апарат. Сем. Коен са изверги по отношение на диалозите си и са използвали класическата реч от ХІХ век, която по-телевизионно грамотните от Вас все още се опитват да забравят от “Deadwood”. В тази връзка, „Непреклонните” е живописен Ад за всеки преводач, защото е един от малкото филми, които имат нужда от субтитри на английски при диалог на английски. Въпреки това обаче, актьорите са се постарали да дадат всичко орално от себе си, а старовремският им тертип на общуване допълнително спомага за чувството на реализъм.
Историята ни филма е копирана от противоречивата книга на Чарлз Портис, в която малка хърла тръгва да отмъщава за трупа на баща си. Книгата е адаптирана за първи път преди почти половин век във филм, придобил култов статут не само заради участието на древния сексимвол Джон Уейн в него, но и заради факта, че пичът спечели Оскар, играейки себе си. В модерната си версия, Коен-ите запазват повечето основни мотиви от книгата, но и променят някои за собствените си нужди. Като цяло и сюжетът е идентичен, запознавайки ни с неволите на пъпчасалата краварка Мати Рос, която приема библейската сказка „око за око” прекалено буквално и решава да намери негодника Том Чейни /Джош Бролин/, който е убил баща й и сега се крие дълбоко в индианска територия. Тъй като Мати е невинна фермерка с твърде големи претенции, но занижени survival skills, тя наема срещу $50 алкохолизирания миризливец Рубен „Петела” Кодбърн /Бриджис/, който е шериф по длъжност, но нещастник по съдба. Двамата са подкрепени от елегантния тексаски рейнджър ЛеБьоф /Мат Деймън/, който също търси Чейни, но по други причини, свързани с убийството на един сенатор и неговото вярно куче. Тримата амигос поемат на своя интересен път из прерията, като в процеса на яздене срещат доста трудности, като например индиански деца, които „Петелът” сръчно сритва встрани от своя line of sight и разни други представители на змийската фауна. Накрая, отдавна желаната справедливост възтържествува, макар и по начин, който едва ли може да се определи като щастлив.
Във филмите на Коен преобладават шантоците
Джеф Бриджис е невероятен актьор, който умее да играе всяка една роля, но има някаква особена дарба да презентира социални отрепки, били те дрогирани мечтатели /”Големият Лебовски”/ или просто битови алкохолици /”Лудо Сърце”/. Ролята на едноокия „Петел” е донякъде идентична с тях, защото ни среща с /на пръв поглед/ абсолютен отпадък, който пие уиски на версия, живее в задната стаичка на някаква съборетина и се къпе веднъж на високосна година. Бриджис няма нужда да се престарава с това си амплоа и за щастие не го прави, но пък за сметка на това вкарва изключителна дълбочина в образа, показвайки че под пластовете кир на „Петела” се крие един отговорен и принципен човек, който държи на думата си и вярва в справедливостта. Бидейки толкова многопластова роля, Джефри е идеален за нея, защото тя му дава възможност да покаже за пореден път вродения си талант на комичен и драматичен актьор едновременно. Но въпреки че с настоящото си превъплъщение Бриджис успява да измие с веро срама от „ТРОН: Заветът” и дори е номиниран за главна мъжка роля на тазгодишните Оскар-и, брадясалият дядо няма особен шанс за успех срещу измъчения пелтеч на Колин Фърт, който изпълнява най-важното условие за получаване на приз – “never go full retard”.
Мат Деймън пък се явява комичният персонаж на филма, защото се шляе из сцените с авторитета на придворен шут, концентрирайки присъствието си много повече чрез показност, отколкото чрез реални постижения. ЛеБьоф е представителна извадка на егоцентричния американец с високо самочувствие, облечено с нулево покритие. Той е като вярното куче на главния герой, което го следва по петите, но не защото иска компанията на един несретник /ЛеБьоф искрено си вярва, че е доминиращата форма на живот/, а защото въпреки егото си изпитва особени съмнения в собствените си възможности да залови Чейни сам. Комплексите на ЛеБьоф са видимо изразени и героят му лесно минава за някой, който не бива да приемате насериозно, колкото и сладкодумно да се опитва да Ви философства.
Тексаският рейнджър отчаяно се опитва да направи нещо полезно
Центърът на емоционалната тежест обаче пада върху изнежените кълки на наперената Мати – героиня, която Коен-ите очевидно фаворизират и то не само, защото нейното битие задвижва историята. Визуално наподобяваща средностатистическо „дете на царевицата”, тя е разказвачът на приказката, тя е водещата фигура и катализатор на събитията. Тя е и буферът между двете крайности в образа на американския каубой, заставайки с логика и здрав детски разум между грубата действителност на изтрещелия дегенерат, облечен като клошар Кодбърн и показната мъжественост на наперения ЛеБьоф, дегизиран като модел от реклама на „Марлборо”. На преден план обаче излизат точно взаимоотношенията между Мати и „Петела”, понеже въпреки възрастовите и интелектуални различия, зрителят си дава сметка, че двамата всъщност си приличат. Ироничното е, че тя вярва на Кодбърн /човекът, който иска пари за да й помогне/ много повече, отколкото на ЛеБьоф /човекът, който й помага безплатно/, защото вижда неговия true grit. Тя осъзнава, че двамата с „Петела” искат едно и също, но по различен начин, което пък ги принуждава да стигнат до момент, в който зависят един от друг, тъй като Кодбърн открива в малкото дете причина и смисъл да живее, докато Мати открива в дъртия пияница нова бащина фигура. А Мати има нужда от бащина фигура, защото въпреки всички напъни да се държи като възрастна, тя все още е едно наивно детенце /което носи комично големи за годините си дрехи и бива напляскано по непослушното дупе от иритирания тексаски рейнджър/. Това превръща филма не само в tribute към revenge уестърните, но на едно друго ниво – в трогателна coming of age притча.
Сценариите на Коенските филми винаги са будели адмирации, не само защото са професионални представители на трагикомедията, но и защото публиката винаги може да прояви емпатия към героите им, въпреки заобикалящия ги абсурд. Всъщност текстовете им са до такава степен гениални, че е изключително трудно да бъдат режисирани от някой друг, освен от самите тях. Сценарият на „Непреклонните” несъмнено притежава своя чар, но въпреки това е стъпка назад в творчеството на Коен-ите, просто защото не отговаря на капацитета на авторското семейство. Това обаче по никакъв начин не принизява достойнствата му, защото те са осезаеми дори и за хора, които за първи път излизат от килийното училище. Итън & Джоел са господари на диалога, а отношенията между винаги колоритните и никога скучни герои, са гарнирани със запазената им щипка от черен хумор. Обърнете внимание на сцената с обесването на индианеца, първата среща между Мати и „Петела” /който по същото време усилено дриска във външния нужник/, сцената, в която шерифът демонстрира съмнителните си умения на стрелба по летящи мишени и всички подобни малки, но забележими намигвания, с които Коен-ите подсказват на зрителя, че не иронизират само героите си, но и самия жанр. Друг момент, в който Коен-ите блестят с диалога си е сцената, в която нахалната Мати води преговори за цената на бащиния си добитък. Разговорът между детето и възрастния е оркестриран по начин, който само хитрите евреи умеят, превръщайки този обикновен пазарлък в сцена на съспенс, конкуриращ се с епизод от „Сделка или не”.
Малкото дете носи вода от същата река, в която преди малко е уринирал Бриджис
За кинематографията на филма е спомогнал верният помощник на братското дуо Роджър Дийкънс, който признавам за единственият оператор с талант да превърне едно анимирано детско в претендент на сериозен филм за възрастни. Точно така, скъпи деца, става въпрос за по-добрия „Аватар”. Дийкънс притежава тънък нюх за идеите на Коен и умело ги пресъздава чрез осветлението на сцените, възползвайки се адекватно от всяка сянка и всяко отражение. В „Непреклонните” нищо от визията не е оставено на случайността – филмът е осветен с призрачно сиви тонове, а това в комбинация с пасторалните пейзажи, го превръща в мрачна народна приказка. Друг стар колаборатор на сем. Коен е и Картър Бъруел, който отново е назначен на музикалния си пулт, композирайки score за филма. Бъруел е на обичайното си високо ниво, макар че очаквах малко повече от горкия човечец, чиито изпълнения на пиано /вариации на една и съща мелодия от XIX век и няколко религиозни химна за това колко добър приятел ни е Хесус/ губят позиции в определени сцени. Това обаче не е голям минус, защото като всеки типичен Коенов филм, „Непреклонните” разчита много повече на тишината и на ненатрапващия музикален фон, така че Бъруел всъщност се е справил точно по команда.
Бидейки мръсен уестърн с добре познатата „непоносима жестокост” на братята Коен в него, „Непреклонните” е брутален и груб представител на жанра си. Детайлите в него са изпипани до съвършенство – костюмите на героите, декора, грима и атмосферата – всичко в него крещи на натурална мръсотия. Реализмът е до такава степен застъпен, че зрителите с по-сензитивно обоняние могат дори да усетят смръднята на засъхнали лайна и зловонни подмишници на героите /обърнете внимание на Бари Пепър, който отдели поне 250 милилитра слюнка, докато изговаряше репликите си в близък план/. Казвам това, защото съм леко изненадан как толкова насилствен филм е минал между капките с PG-13 рейтинг, след като в него има приятна за окото сцена на отрязване на четири човешки пръста в кадър, последвана от още по-приятната сцена на пръснат селски череп. В други филми това щеше да бъде директно условие за низвергването му от MPAA, но явно еврейските малчугани са свикнали на всякакви „обрязвания”, а самите Коен-и имат достатъчно власт в Холивуд, за да правят каквото поискат във филмите си.
Геройското трио поема към следващия си маркер по картата
Както всяка мрачна приказка и тази има финал, който трудно може да мине за хепиенд, макар че реално изпълнява всички изисквания на героите си. Справедливостта възтържествува, а злодеите си получават заслуженото, макар и в същото време Мати да научава тежкия урок, че в действителността всяко отмъщение има своята цена и в нейния случай цената е една ампутирана детска ръчичка. Въпреки стабилната първа половина на филма обаче, инерцията започва да се губи към края и последните двадесетина минути изглеждат прекомерно rush-нати и излишно претупани. Не твърдя че филмът става кардинално по-муден или безинтересен, но е видно, че музата на Коен-ите е изгубила от оборотите си точно на финала, сякаш самите те вече са били наясно, че това е лимитът, който могат да дадат от себе си за историята и са решили да не прекаляват с изгъзиците. И все пак това не е болка за умиране, понеже въпреки всичко като за филм от 2010 година, и дори повече – като за американски римейк – „Непреклонните” си остава един от най-добрите уестърни поне от десет години насам.
Време е да достигнем и до последния абзац, който /както всички отлично знаем/ е и най-четеният от ревютата ми. След всички тези глупости, които написах горе, съм убеден, че има още поне толкова неща, които съм пропуснал и то не само защото не съм забелязал, но и защото не съм имал капацитета да интерпретирам правилно. Филмите на еврейската напаст Коен са предизвикателство за интелигентната публика, тъй като дори най-семплият от тях изисква пълното Ви внимание. „Непреклонните” няма да се хареса на някои от Вас, точно заради объркващата /но и рутинна за Коен/ комбинация от сурово насилие, драма и черен хумор. Моят съвет на тези, които не са оценили достойнствата му при първото гледане, е да му дадат още един шанс, защото въпреки клишетата, заглавието съдържа в себе си всички задължителни съставки на качествения филм и то амплифицирани на максимум. „Непреклонните“ не е най-добрият филм на 2010-та и няма да спечели Оскар за такъв, но в същото време това е киното в най-чистия му вид, това е истинското седмо изкуство и заглавие, което никой уважаващ себе си киноман не бива да пропуска.
34 коментара
Comments feed for this article
08.02.2011 в 15:03
Lu
Ехехехе, добре! Чудесна дисекция и толкова кротко ревю май не си писал досега. Мнението ми за филма се припокрива напълно с това, което си написал.
08.02.2011 в 15:03
Invictus
Евала скротумски !!!
08.02.2011 в 15:19
Бож
Филмът определено е добър. 🙂
Наистина не е „най-добрият филм на 2010-та“, може би дори не е и най-доброто от братята Коен, но пък за сметка на това е изключително добро попадения за жанра си. Особено в днешно време, където този род филми, в най-характерния им и ненатруфен с глупости вид, са леко позабравени, Коенови успяха да вдъхнат живец с присъщия си подход. 🙂
08.02.2011 в 15:23
Invictus
Хм,не съм фен на уестърн-а,но пък Коен са уникални.Не разбирам какво не е наред с мен,че не ме впечатли толкова много.И Бриджис,добре се е справил,но можоше като че ли и повече.Има филми който една еднистванна сцена/реплика/или дори добре поместен кадър са способни да ме грабнат така че де не мога да откъсна поглед от филма,и дори да ме накарат да го гледам поне още веднъж.Признам харесвам по динамични филми,а повечето на Коен са такива,но при този има моменти който отегчават.Вярно мъжкарси е филма и в това отношение всичко си е на ниво.Може би аз не съм достатъчно „mature“ че да го оценя.Не ме разбирайте погрешно ,не се опитвам по никакъв начин да насаждам мнение(сигурен съм че ще ме обвинят в това),просто го споделям.Щом филмът присъства в този блог,явно и Скротума е намерил някакви „кусури“.Am I right?
08.02.2011 в 15:27
cinemascrotum
Към края „Непреклонните“ губи от темпото си и може би затова ти се е сторил по-скучен.
А филм без кусури не съществува, независимо дали е на Коен или Тарковски. 🙂
08.02.2011 в 17:48
prochee
Има място за нашата оценка, ама къде си написал твоята?
09.02.2011 в 16:42
xp
хванал модела, а не си разбрал оценката?!
08.02.2011 в 16:37
Bananafish
Спилбърг има над 40 филма и секи от тях е без кусури! Тарковски с Коен да се съберат да снимат заедно, пак не могат го минат
08.02.2011 в 19:52
Бобър
Рибобанан, Спилбърг не е правил смислен филм от Списъка на Шиндлер насам. Па и леко се съмнявам, че знаеш кой е Тарковски.
08.02.2011 в 21:56
sky_mender
… па и Джером Дейвид Селинджър тоже 🙂
09.02.2011 в 00:22
Nostromo
А защо не просто да се е натъпкал с банани и сега да му е трудно да излезе от пещерата? 🙂
08.02.2011 в 22:17
sky_mender
На мен филмът ми хареса много, но ми остана някакво особено усещане на слабо неудовлетворение. Не мога да преценя дали се дължи на факта, че филмът ми се струва по-слаб от другите на братлетата или защото бях нарамила коша с големите очаквания към нов техен филм (с Бриджис).
Иначе от „Гадните копилета“ насам имам параноичното усещане, че големите режисьори станаха някак стерилно перфектни по отношение на „самобрендирането“ си с ненатрапчивото, но категорично пробутване на целия арсенал от запазените им марки (да ги наречем) във всеки нов филм, което не е в полза на прогреса. За моя радост горното не се отнася за True Grit.
09.02.2011 в 11:03
Invictus
Ужасно много си прав,няма я тази тръпка на нещо новаторско,макар и при утвърдените режисиори.
08.02.2011 в 22:47
D-Fens
Ревюто е екстра. Ще го гледам, въпреки че не съм им голям фен на братята. Единственото сигурно при тях е че винаги ги издържам до финалните надписи. Бобър, за мен Спилбърг не е правил заслужаващ си филм от „Дуел“ насам :))
08.02.2011 в 22:51
lammoth
Доста черна версия на оригинала от 1969 ( и 9-та ли беше?). Братята направо пародират на моменти. Сцената с обесването на бандитите и индианеца, както и нетолерантното отношение към последния, е велика :). В оригинала няма ампутации и подобни неща, завършва доста постно. Определено бих поставил филма сред 10-те на годината.
09.02.2011 в 09:41
cinemascrotum
@prochee, оценката ми е в ревюто – просто трябва да повярваш /и да четеш bold/ за да я видиш.
@bananafish, за мен най-великият филм на Спилбълг е последният „Индиана Джоунс“, братле. Безгрешен е!
@sky_mender, и при мен го имаше този лек дъх на неудовлетворение, но това е, защото очаквах малко повече от straightforward преразказ.
@lammoth, братята пародират, но въпреки това правят римейк, който е по-добър от оригинала, а това си е постижение отвсякъде.
@останалите – ето Ви още една интересна теория за филма: http://www.slate.com/id/2283236/
09.02.2011 в 16:43
prochee
Аз филма още не съм го гледал, но ми изглежда като да е много сполучлив. В тази връзка ти „вярвам“ за положителното мнение. Въпросът ми беше защо ги няма ония чисълца, които винаги пишеш – x.y/10 след текста…
09.02.2011 в 17:47
xp
защото този път не са след текста, а в текста
09.02.2011 в 11:46
Bananafish
Скротум, усещам ирония в думите ти, но не забравяй, че Спилбърг отдавна е показал, че може да прави всякакви филми без да си дава излишен зор и без да претендира за някакво жанрово разнообразие, но въпреки това всяко едно от заглавията му е уникално, в това число и последните приключения на Инди. Да се пише за този филм е като да се прави дисекция на мутирал щъркел – в началото е обикновена птица, но когато започнев да го нищиш от него излизат всякакви бебета. При Спилбърг не е достатъчно да се наблюдава – трябва и да се мисли, защото стилът му е толкова нестандартен, че до днес все още съществуват заблудени хора (като теб) които го плюят и критикуват, но пред Стивън никой нищо не струва. Това никога не го е притеснявало, защото Спилбърг е екстремен нихилист и ршдко изпитва скрупули както спрямо героите си, така и спрямо сюжетите си. Той хваща усещането на Чаплин за комедията, на Хичкок за напрежението, на Уайлдър за трилъра и на Уелс за драмата – смесва ги и създава филми, които са мерило за красота и ненадминатост. Няма по-велик режисьор – няма Тарковски, няма Селинджър.
09.02.2011 в 11:55
Invictus
Селинджър,не беше ли писател,или говорите за някой друг с подобно име.Спилбърг си е чисто и просто фантаст,има страхотни филми,но вече се изчерпа.А с последния Джоунс не прави дисекция на щъркел,а на себе си.Просто си го поставил толкова високо в главата си,че ти е трудно да погледнеш нещата реално.
09.02.2011 в 12:06
cinemascrotum
@Bananafish, кога точно съм плюл и критикувал филм на Спилбърг /като изключим „Инди 4″/?
И само за справка, говорим за същия Спилбърг, който в една година направи „Джурасик Парк“ и „Списъкът на Шиндлер“, но викаш не претендира за жанрово разнообразие, а?
Ако смяташ да ми отговаряш, поне го направи с нормален коментар, а не с превзети опити да имитираш.
09.02.2011 в 12:06
777
Селинджър е писател, не режисьор. това с мутиралият щъркел задължително да го дадеш като идея на девелъпърите на dead space 3.
09.02.2011 в 17:49
Bananafish
що ме изтри, бе, ташак. щото истината боли, нали. щот Спилбърг е режисьор, който лесно може да се захване с всеки един сюжет и бързичко да изжади от него кинто, нали? И това без да изпада в някви фундаментални локви от клишета. Какво се сърдиш, не мога да разбера. Филмографията му ясно говори, че той знае какво прави и умее да избира филмите си така, че да покаже не само разностранност в потенциала си, но и самостоятелност да развива и ъпгрейдва киното в най-чистата му форма – блокбъстърът. Че той има пари да купи и да продаде братята Коен, барабар със сестрите и братовчедите им, бе.
09.02.2011 в 18:43
cinemascrotum
Изтрих те, защото те помолих да ми отговориш с нормален коментар, а ти не го направи. Не се прави на drama queen, ако обичаш.
09.02.2011 в 23:00
Михаил
Рибобанан, ти ‘кво сега, не удариха хората чела в земята пред Спилбърг и ти оголи зъби, че даже и на „бе“ си говорим вече…
Не че имам нещо против комерсиалното кини на Спилбърг, но дай да не мешаме бизнес и изкуство. Някой ден като еволюираш още малко, ще ме разбереш 😉
09.02.2011 в 20:03
Bananafish
Но за Инди ще се съгласиш, че във времената, в които Холивуд изтръгва и последните мръвки, останали по костите на оглозганите си франчайзи, Спилбърг се е справил повече от блестящо, придавайки на заглавието така нужната му доза култовост, както в самото заснемане, така и в маниашкия монтаж на сцените.
09.02.2011 в 22:05
D-Fens
Приятел, защо не престанеш да спамиш – говорим за Коен. А Спилбърг е просто един от майсторите на комерсиалното кино, споменах „Дуел“ защото е изключение но май му беше нещо като дипломна работа доста преди да се нагуши и да започне да прави високобюджетни касови продукции за екзалтирани фенове на ширпотребата. Нищо лошо да го харесваш, но определено дразниш с опитите да си налагаш вкуса на всяка цена.
10.02.2011 в 11:05
Luxar
годината не започва толкова зле /ако не броим зеления стършел/.Дори и в калта може да се намери по някой диамант.Явно Бриджис е като виното , колкото повече остарява толкова по добър става.
10.02.2011 в 15:12
Bananafish
Михале, шамто, това за бизнеса и изкуството беше пак срещу Спилбърг, усетих те аз. А това на Коен не е бизнес, така ли? Каква е разделителната линия, били бил така добър да ми обясниш. За колко милиона е заснет „Несломимите“ ? За колко милиона е промотиран? Какъв му е бокс-офиса. На кое място е в имдб. Нима това не са показатели за комерсиалност. Защо да няма изкуство там, където има много пари. Какво пречи? И какво ще рече изкуство ? Трима льохмани да пътуват половин час със железничарка на фона на някакво жужене, това ли? Или някакъв льольо, който лети с балон и се разбива на края на кадъра, докато някакъв катър се изправя на слоу моушън. Или (последен пример) някакъв психясал типаж, който вози малко момиченце на гумен дюшек и му целува ходилото. Не ме карай да се смея.
10.02.2011 в 17:40
Михаил
Банански, какво значи „шамто”, че не те разбирам нещо?
Нямам нищо против Спилбърг, както и против комерсиалното кино. Просто ти се чудя на акъла, защо подскачаш като ущипана госпожичка, само защото някои хора не мислят като теб?
Иначе се смей колкото искаш 😉
10.02.2011 в 19:03
Invictus
Стига с този Спилбърг бе момко,намразихме го заради теб.Щом е кино значи е изкуство(в общи линии де)>има много големи режисиори който са на равнището на Спилбърг дори и на по високо,но стига по тази тема вече,ставаш абсурден.Статията е за Коен и True Grit,помисли в/у това …
17.02.2011 в 16:59
MadMax
хаха дискусията на тема Спилбърг е страхотна и може би щеше да представлява приятен спор ако не беше агресивния тон на Банана … както и да забавлението е налице 🙂
Между другото страхотен анализ на филма, напълно изчерпателен и компетентен !!!
Чудя се дали има някакво проучване, което да покаже процентно еврейския произход на лицата в Холивуд … сигурен съм че резултата ще надвишава 70%
13.03.2011 в 19:44
Я спросил у ясеня...
Добре де, стига. Аз лично съм разочарован от True Grit въпреки очевидните му достойнства, защото това е добър филм по американските стандарти, бих казал среден по европейските и лош по Коен таблицата. Посочените от теб, скротуме, сцени на пазарлъка на детето за цената и стрелбата по паничките са наистина добри, обаче едва само те са гледаеми в целия филм. Като цяло Коен винаги правят необичайни, странни, и в същото време бих казал култови или поне силно запомнящи се филми. Този филм са го направили просто за пари, може би за да напълнят касичката за други проекти и не им се сърдя, просто не върви да му се лепва автоматично етикета „Коен“.
Какво не ми хареса – например направо изпуснатата сцена накрая, когато момичето падна в дупката и го ухапа змията. Беше така претупано, че чак мен ме хвана яд.
Пародирането (вероятно) на тексаски акцент от страна на Джеф беше толкова пресилено, че на моменти изобщо не му се разбира какво говори (и това ми го заявяват американци, а не българи :)), и при мен беше така.
Имам чувството, че след края на филма е играла здраво ножицата и редица коенски сцени са били орязани, дано да съм прав и да ги видим в режисьорското разрязване.
Като цяло пак подчертавам – хубав филм, но далеч не шедьовър (тук се съгласих с Академията) и определено не Коен. Типичен комерсиален филм, както „Ще срещнеш висок тъмнокос непознат“ не е типичен Уди Алън филм.
17.03.2011 в 22:32
Майкъл Майерс
За първи път гласувам в блога на Скротума, хаха
и то с оценка 7-8
добър филм, който гледах с малко закъснение
а като гледам какви боклуци предстоят, май скоро от кино салон няма да изляза доволен