Не Ви ли писнаха филми за извънземни, които явно си нямат по-важна работа, освен да притесняват Земята с учестените си набези? Не Ви ли омръзна да гледате един и същи сюжет, повтарящ се до болка, с минимум нови идеи, но максимум интелектуална закърнялост, сякаш присъствате на поредния тъп зомби сикуъл за бавноразвиващи се? Ако отговорът Ви е „не”, спрете да четете този текст, свалете си “Skyline” от близкия торент тракер, запишете го на едно CD и чевръсто си го наврете в аналния слот. Ако отговорът Ви обаче е „да”, преминете на следващия абзац.

След „Денят на Независимостта” едва ли на някой пак му се гледаше филм, в който хорските права биват потъпквани от огромни извънземни машини, защото след като дори Спилбърг не успя да направи от „Война на Световете” добър филм, то какво остава за простосмъртните му колеги. Двама от тях, а именно – братята Строс – са решили да се пробват с тази нелека мисия, създавайки поредния представител на invasion жанра, който обаче не си прави труда да е дори леко оригинален. Вместо това, “Skyline” е учебник по кинематографично клише, авторска жалост и сюжетна клоака, макар и гарниран с масивни визуални ефекти. Интересното в случая е, че Строс са финансирали филма изцяло еднолично. Нормално, при условие, че нито една уважаваща себе си компания не би дала пари за бюджет на филм, който сме гледали десет пъти със седем различни имена. Нито пък ще се доверят точно на нещастниците, отговорни за масовия провал на „AvP2“. Сем. Строс обаче явно са получили достатъчно приходи от продаване на банички в Бевърли Хилс, за да могат да инвестират зелените си гущери в подобен обиден проект.  И ако донякъде този им смел ход заслужава уважение, то крайният им продукт буди единствено жал, защото „Skyline” е тотален и безапелационен боклук от зрелищен калибър, като единственият му плюс е, че на неговия фон, „Battle: Los Angeles” догодина ще изглежда като претендент за „Златен Глобус”.

Във филма греят отявлени TV имена и пропаднали пишман-звезди, които са се навили да играят в тази фантастична епопея за шепа рубли. Хорото е поведено от Ерик Балфур, който освен че прилича на младолик Силвестър, няма особени позитиви за киното. Високата му осанка ни радва през цялото време по бял потник, а до него се тресат бузите на негърчето Доналд Фейзън, по-познат като Търк от сериала за тъпи санитари „Престилки”. В по-малка роля е и дебелокожия Дейвид Заяс от „Декстър”, който има една от най-смехотворните сцени в целия филм, включваща една неработеща запалка и много его. За тези пари – толкова.

Актьорите са изненадани, защото до момента са си мислели, че участват във филм за Nissan Skyline

Ако рано сутрин се събудите и видите как огромни кораби-майки и по-малки кораби-деца инвазират ЛА, със сигурност бихте си помислили, че всичко това трябва да има поне някакъв смисъл. Е, в случая няма, а единственото нещо, което зрителят трябва да знае е, че извънземните са лоши, силни, безпощадни, грозни и което е най-важното – дошли са, за да крадат човешки мозъци. Ситуацията е най-сложна за групата отрепчици, оставени на произвола в скъпа жилищна кооперация, които трябва да се справят сами с възникналата космическа криза. От тях научаваме, че най-добрият начин да се спасиш от зоркия взор на hi-tech извънземните дрони е да спуснеш ролетните си щори или да се скриеш зад мивката. Също така, от създателите на филма научаваме, че най-логичният ход на US армията в подобни ситуации е да обсипят ЛА с ядрени ракети още на втория ден. А ако не сте знаели, най-добрият начин да се пребориш с палаво извънземно е да го халосваш с тухла YTONG, колкото се може повече пъти.

Нека обаче да разгледаме сърцевината на сюжета – извънземните идват с масивно НЛО, без дори да имат елементарната куртоазия да се обадят преди това, и решават да източат малко люде с помощта на гигантските си прахосмукачки. Целта е да се събират човешки мозъци, които пък служат като някакъв двигателен ресурс за иноземските тела. Извънземни с човешки мозъци, един вид. Но тогава, как точно са функционирали тези извънземни, като се има предвид, че това е първата им визита, а огромната им армия определено не е безмозъчна, така да се каже. Да не говорим, че реакцията на оцелелите пайтаци в блока е гротескна отвъд пределите на позволения минимум, особено в сцената, в която горделивият красавец стига да абсурдния извод, че трябва да отидат до кея и отпрашат нанякъде с лодка, само защото над водата нямало извънземни. Изобщо, “Skyline” има доста ниско ниво на мозъчна активност, което пък е иронично, като се има предвид, че филмът ни занимава точно с човешки мозъци.

Щях да казвам кой е писал сценария, докато не зацепих, че всъщност сценарият не е писан – той е копиран от няколко източника, повечето от които вече притежаваме на Blu-ray. Така зрителят получава най-скучният alien филм, след „Следите”, но и най-зрелищната семейна драма след „Чудовищно”. Пълен комплект от емоции, драги зрители. “Skyline” е рядък таратор, който ще Ви отврати от киното поне за няколко часа след гледането му. Особена мъка представляват последните десетина минути, които са шокиращи с арогантността си, а да не говорим че братското дуо Строс планират сикуъл през 2012 година, което си е жив абсурд, откъдето и да го погледнем.

2.2/10