„Оскари“-те наближават, а с това – нараства и слухтенето, презумпциите и спекулата за това кои ще са номинираните и съответно наградените творчества. Лично мен не ме интересува коя крава ще спечели приза за „най-добър костюм“ или „най-добър грим“ или дори „най-добър чуждоезичен филм“, защото не съм чак толкова изтънчен ценител. Скротумът ми се интересува от по-простоватички и земни неща, като например наградата за визуални ефекти, защото – няма какво да се лъжем – Холивуд напоследък разчита основно на това – на компютърната анимация и екстравагантни шарении, облечени в пиксели. Миналата година спечелилият позлатената статуетка беше г-н Бенджамин Бътън, което си беше нормално, заради уникалното CG преобразяване на Брад Пит. Ето затова не можах да не се заинтересувам, когато онлайн излезе списък с петнадесетте филма, които Академията ще има предвид за тазгодишните номинации. Това са:

Angels & Demons
Avatar
“Coraline”
“Disney’s A Christmas Carol”
“District 9”
“G-Force”
G.I. Joe: The Rise of Cobra
“Harry Potter and the Half-Blood Prince”
Sherlock Holmes
Star Trek
Terminator Salvation
Transformers: Revenge of the Fallen
2012
Watchmen

Това, разбира се, са само полу-финалистите, от които мъдрите дърти тикви от „Academy’s Visual Effects Branch Executive Committee“ ще изберат три официални номинации, а както добре знаем – от тях накрая ще остане само един. Методът на избор ще е  следният:  първоначално от горепосочения списък ще бъдат селектирани 7 имена, които ще продължат напред в класирането до 21.01.2010, когато на закрито заседание на комисията ще бъдат пуснати по 15 минути от всеки филм, след което академичните умове ще вземат финалното решение кои три ленти да бъдат одобрени за номинация. Сега, нито Вие, нито аз все още сме имали честта да гледаме „Аватар„, /ЕТА – 5 дни до премиерата/ но едва ли някой ще се учуди особено, когато именно той спечели оскаровия приз. И това не е просто мое седмо чувство, а неизбежно и закономерно събитие. И тук всъщност няма тръпка. Интересното идва от това, кои ли ще са останалите два селектирани претенденти. Лично аз дълбоко се съмнявам, че това ще бъдат „Ангели и Демони“ или „Шерлок Холмс„, вторият от които дори не мога да си обясня по какви причини е турен „барабар Петко с мъжете“ и макар да не сме го гледали все още, едва ли точно този филм ще ни изненада с някакви постижения в областта на специалните ефекти. Също така едва ли някой със здравия си разум ще преоткрие красотата на „G.I. Joe: Rise of  Cobra„, при условие че там ефектите бяха толкова какафонични, че образуваха главоболие. Моето скро/ту/мно мнение би било, че за останалите две бройки ще се борят основно „Трансформърс 2„, „Сектор 9“ или евентуално „2012“ или „Watchmen„, макар че аз не съм критерий по тази тема, защото нямам око на визионер. Така че въпросът си остава витаещ и неловък, като слон в стаята: Кои ще бъдат номинираните в тази, така интригуваща за мен, категория? Истината ще разберем догодина, макар че всеки от Вас може да си направи собствена преценка за самия себе си. В тази връзка съм Ви приготвил и съответната анкета.