Wolverine може да се води филм по комикс, летен блокбастър и дори може да се нарече касов хит… но в дълбоката си същност, той е просто една мащабна енциклопедия по това как в никакъв случай не бива да се прави филм за хора с IQ над 30 точки. Защото новият епос на Marvel не само, че е откровено негледаем в 90 процента от времетраенето си, но и нещо повече – той показва нагледно защо Холивуд отива на дъното с всяка изминала краста, която начесва пред простолюдието. Вярно е, че публиката иска „хляб и зрелища“, но в този случай зрелището граничи с тоталната безсмислица, а същинския „хляб” получават креаторите. На всички е известно, че звездицата на Хю Джакман изгря с първата му роля на Върколака в X-Men на Сингър, но през изминалите след това почти 10 години и две продължения, на зрителите някак си им омръзна да гледат лъскавите израстъци на Джакман и злобния му поглед с лапната евтина пура в половин уста. И ако в първия филм, ролята му бе оригинална, интересна и харесвана, то в самостоятелния му филм Върколака е просто смешен. Лошото е, че това не е целено от създателите на филма, защото открито си личи, че в направата на „Върколак” е била ръгана доста драма, патос и епика. Смешното идва от факта, че възрастни хора все още мислят за продуктивно да търчат като просяци из изкуствените декори и невъзможно осветление, борейки се буквално със зъби и нокти за екранно надмощие във филм, който по-скоро би унищожил кариерата им, отколкото да ги издигне над нивото на второстепенни актьори в просташка комиксова адаптация.

wolverine_posterТолкова много герои… толкова малко мозък.

Сценарият на филма е безумно необоснован и болен от патологичен алогизъм. Вътре са намушкани прекалено нови персонажи, всеки със собствените си урдоливи достойнства, което обаче кара зрителя да се загуби в превода и да не разбира кой какъв е и за какво се бори в дадена сцена. За хората, фенове на комикса, това определено няма да е проблем, но аз не съм на 14 години и не си бърша задника с цветните страници от комиксите на Marvel. Ако филмът нямаше толкова недоразвити персонажи, които да объркват хората и да губят от времето за самата история, филмът можеше и да става за нещо. Ако тези персонажи не бяха кастнати от ъшър в циганска сладкарница, то филмът също можеше да има плюсове. Все пак, на кой му се гледа филм за супергерои, в който единият е афроамериканец със звучното име „Will I Am“? Много е лошо, когато един филм не е обмислен както трябва. Така се получава какафония от сюжети, идеи и истории, всяка несвързана помежду си, но напъната да пасне към настоящия сценарий. Ето това е проблемът и тук – за всеки който има малко инфо за битието на Върколака, ще му се стори леко неадекватно да се окаже брат на архи-врага си от първия X-Men – Виктор Крийд а.к.а „Съблезъб”. Но ето, че тук този туист се разбира още в самото начало, в което малкото и неозлобено все още върколаче чува писък в къщата си, слиза долу и без особен размисъл убива първия човек, който вижда пред себе си, който по стечение на скрипта, се оказва неговия биологичен баща. Да, бързо отсяване на ненужния каст, макар и доста смехотворно извършено. След този акт на отцеубийство, подсъден от Библията на смърт в Ада, Върколачко бяга с брат си, оставяйки майка си на произвола на Съдбата /и най-вече с два трупа в хола си/, и заминават за бойното поле, където да си търсят късмета.

Десетки години по-късно и няколко интересни идеи по дизайна на началните надписи, двамата братя-варвари, вторият от които изигран космато от Лив Шрайбър /психопатчето от „Писък”, който има-няма 2 добри филма в кариерата си/ се озовават в супер секретна организация от лицево неприятни и умствено нестабилни мутирали наемници, които помагат не на кого да е, а на вездесъщото правителство на САЩ. Групичката от уроди включва лошото свинче от Lost S04, красивия смехоран от „Блейд 3” Раян Рейнолдс, горепосоченият негър Will I Am и един загубен хобит, който първо се пипаше по бръснатата глава, а после умря, точно преди да започне да ме дразни. Интересното за него е, че така и не разбрах каква точно е силата му, освен че святкаше и гасеше 75-ватови крушки. По лицевото му оформление обаче, може би специалните му умения трябваше да са летенето на къси бърстове, защото с тези шибани слонски ушни миди, които имаше, малкото хобитче повече приличаше на хуманоиден Дъмбо. Но както и да е – хобитчето направи най-доброто, което можеше и умря още в началото. Обиден от случващото се около него и от прогресивното озлобяване на батко си Виктор, Върколакът троснато и демонстративно тропва с крак и заявява, че повече не иска да се занимава с подобни миротворчески мисии, след което заминава за Канада, където става професионален дървар.

xmenoriginswolverinepic6Върколакът в един от множеството му олимпийски буустове.

И точно, когато живота му е легло от рози, а филмът лавинообразно наближава точката на фейла, идва и емоционалният катализатор – Виктор показно убива приятелката на Джакман, за да го накара да се впечатли (?!). По-късно в един от крайните туистове на филма, ще се окаже че тя не е била убита, а местопрестъплението е било симулирано, като тя е била просто упоена. Тогава, аз бих попитал какво, по дяволите, е направил с тялото Джакман, след като се изврещя към небето в драматичния кадър: „Нееееее”!? Оставил е трупа на къра? Или го е хвърлил в някой общ гроб? Как така не е разбрал? Как не е изчакал? Е да, мотивацията му в този момент е била изцяло насочена към сляпата вендета и точно тя го тласва в ръцете на лошото копеленце във филма – Danny Huston, който след суфистицирана операция, проведена във водна камера и включваща Хю Джакман по голо мускулесто телце, му монтира метален екзоскелет от редкия и липсващ на Земята елемент „адамантий” или каквото беше там. Въоръжен с нови и по-оптимизирани ръчни шипове, Върколак започва да се изстрелва по екрана, в търсене на справедливост, като първата му цел е да потърчи малко по гол задник из американските ниви, докато не попадне на добродушно семейство от застарели животновъди. В благодарност на техния подслон, той откъртва мивката им, взривява къщата им, а по-късно става причина и за кончината им. Що за драма? За сметка на това, получава нов мотор, с който изпълнява рядко невиждани с паранормалността си каскади, засилки от стационарно положение и въздушни пумпали, които биха дарили глупава усмивка дори на индивид с мозъчен паралич. Важното е, че това води до среднокрасиви експлозийки, бездарно слаби ефекти и още по-скучни уанлайнери.

Една от най-жалките сцени не само във филма, но и в цялата съвременна кино-история за 2009 година обаче, е т.нар. „битка” между Върколака и масивната буца сланина, чието име не помня и не искам да си спомням. Какво, в името на Роджър Ебърт, беше това?! Смешно ли трябваше да бъде? Или напрегнато? Или може би, шокиращо с арогантността си? Нито едното, нито третото – това директно бе сцената, в която умът ми просто се самоизключи и аз продължих да гледам по инерция и без особено да осмислям видяното до края. Не че изгубих нещо де, то краят на филма за мен бе момента, в който свършиха началните надписи. Лека-полека обаче, лирическият герой успява да намери главната база на лошите батковци, която е препълнена с всевъзможни генно-възпрепятствани урунгели, но за сметка на това пък – има обилна липса на охранителен персонал. С помощта на някакъв глупак, който подхвърча с бастун и хвърля карти за белот, Джакман успява да получи възмездието на живота си, състоящо се в това да бъде публично пребит не само от брат си, но и от някакъв шибан циркаджийски клоун със залепена уста, зачервени от мастурбиране очи и мечоподобни крайници. Господи, колко мъка има на този свят, щом финалната битка на подобен филм е презентирана по толкова простодушен начин и най-вече – с толкова глуповат злодей, който бе заклан като свиня, само защото се самотелепортира на грешното място. Да не забравя да добавя, че целият финален шоудаун се състоя на върха на някакъв действащ комин на АЕЦ, който естествено бе разрушен и пропадаше 15 минути. Точно толкова, колкото трябваше на двамата братя да се разберат, че нищо между тях не се е променило и ще се мразят завинаги, но все пак са братя и не бива да се избиват още при първата им семейна кавга.

xmenoriginswolverinepic5„Оставете ме на мира! Подмивам се!“

Мда, някъде в този момент неистово се надявах да започнат финалните надписи и това нечовешко емоционално инферно да приключи, но не – филмът трябваше да има и кулминация. Противно на всички физични и логически закони, единственото нещо което можело да навреди на Връколака и новият му металически скелет, били куршумите от същия материал – адамантий. И тъй като към края приятелката му отново бива убита, но този път наистина, Върколакът прави последната си засилка във филма и скача като подивяла мангуста, която обаче поема челно два изстрела и пада възнак, като с куршум ударена. В същото време, с последните си сили, любовта на Джакман, която зрителите достатъчно късно разбират, че имала умението да „убеждава“ хората като ги докосне по плешката, успява да пипне лошото копеленце за прасеца и вместо да му пръсне тиквата, постъпва хуманно и политически коректно – кара го да повърви около света за 80 дни. Интересно докъде е стигнал, след като крайната сцена се развиваше на остров. И друга бяла дупка в сюжета – как след като красавицата беше толкова добра в убеждаването чрез допир, не беше намерила начин да се измъкне досега, пипайки който й падне /и дори самия зъл гений/ и внушавайки му да я освободи или помогне? Мързел от нейна страна или недостиг на мозъчни гънки от страна на сценаристите? Вие ми кажете.

Върколакът обаче е култов герой и не бива да се притеснявате за него, защото това е предисторията му и той не може да умре в нея, при условие че има още три филма след нея. Така че без особени усилия, Джакман се събужда с два куршума в черепа, като единствения минус от този разстрел е, че той е изпаднал в перманентна амнезия и не помни кой е, къде е и какви, по дяволите, са тези остри чекийки, които нежно се подават от дланта му. И точно тук, филмът приключва успешно – с бягството на Върколака от острова и с бягството на зрителя от киносалона в реално време. Да не забравя да допълня, че ще имаме незабравимата наслада да ококорим очи в изкуствено и компютърно подмладената плешива мутра на Патрик Стюърт, който с бащински глас на застаряващ педофил, напътства младия Циклоп /с предпазни очила, купени от китайския магазин/, да избяга заедно с останалите мутирали тийнчета. Въобще, целият филм е една кавалкада от сценариен, режисьорски и актьорски недостиг на талант. Ако Джакман вече не си беше изградил някакво име в по-сериозни продукции като „Престиж” и „Фонтанът”, това определено щеше да бъде безмилостния убиец на кариерата му. Дано обаче човекът има още малко здрав разум в себе си и никога повече не се занимава с този абнормален герой, чиито необрязани нокти бръкнаха толкова навътре в кофата за смет, че почти закачиха дъното.

xmenoriginswolverinepic10Актьорите току-що са гледали за първи път филма и роптаят за мъст.

Но нека не си разваляме настроението с този плачевен боклук и да преминем към единствената добра страна на филма – музикалния съпровод. Не че е толкова добър, но просто не знам какъв друг позитив да извлека от това киносъбитие. Хари Грегсън Уилямс е направил единственото продуктивно нещо от целия екип – композирал е музика, която пасва на комиксовата атмосфера на филма и не дразни с нищо, освен с просташките сцени, на които е лепната. Не съм фен на комиксовите филми и след този апокалптичен мензис, никога няма да бъда. Заради него 2 нощи съм се въртял в съня си, облян в студена пот от обсебващата му глупост. Ако следващите прикуъли на Marvel, свързани с геройчетата от X-Men са също толкова милозливи, то фалитът на комиксовия гигант е гарантиран в рамките на следващата декада. Успех, с което!

3.3/10