Какво е един тъп екшън без един невъзможен постер?

Какво е „Транспортер“? Това бе един среден екшън от близкото минало, който бе продължен посредством малоумно продължение и сега загива като простодушен сериал с тази си трета добавка. Повечето от Вас добре знаят за какво става въпрос, а за останалите – си има съответният четирибуквен сайт.
Режисьор на третата /и надявам се последна/ част от поредицата е някой си Оливие Мегатон. Интересното му име не е свързано с играта „Fallout 3“ по никакъв начин, така че не се впрягайте излишно. Та, този френски режисьор е все още младенец в областта на филмирането, макар че очевидно има няколко късометражни продукта зад мускулестия си гръб. Един от малкото му пълнометражни опита е „Exit“, който може би щеше да е средностатистически трилър, ако не беше застрелян с адски мудното темпо на нъдъгав охлюв. По всичко личи, че „Транспортер 3“ е бил някакъв вид атлетичен скок на Оливие към холивудското кино, който обаче той не успява да направи както трябва, и пропада в бокс-офис калта, заедно с целия си т.нар. филм.

Спящият красавец се пробужда за задължителните си сцени без дрехи.


Мнозина от Вас са запознати добре с живота и творчеството на анти-шекспировия актьор Ясен Стейтъм. Преди известно време дори самият Аз имах неоценената чест да сътворя ревю за последният му опит в безмисления екшън, а именно – „Смъртоносна Надпревара“. Тук той е решил да хвърли още малко пръст в потъващата си кариера, като се е съгласил да участва в едно от най-очаквано неочакваните боклучета на изминалата година.
В повечето си филми, Стейтъм обича да се самопромотира като голям мъжкар/готин пич и непобедимо бичме. Тук той отново не изневерява на клишираното си амплоа и представя за трети пореден път образът на мачо-костюмара Франк Мартин, който разбира от всичко, но най-вече да троши колите си зрелищно. Героят му отново е под всякаква персонажна критика и е толкова предсказуем, банален и двуизмерен, че някои от репликите и позите му са сценарирани, сякаш от студент в Натфиз. Рядко, невинния зрител може да се наслади на такива нереални сюжетни клишовизми, които ни демонстрира Стейтъм и то представени със солидна доза селски финес и суфистицирана грация. Някои от сцените присъстват единствено, за да покажат колко всъщност супер пич е Стейтъм и как може да пребие по няколко опонента наведнъж, като в същото време не си изцапа костюма и използва сакото си като оръжие. Да не говорим за безбожната сцена, в която Франк Мартин управлява бясно едно велосипедче из тесните улички и изпълнява с него смехотворни каскади и детски скокове. Всичко това е някак приказно и вдъхновяващо, ако си тийнейджър-аутист, но за сравнително разумни люде като Нас, мисля че подобни глупости са някак офензивни.

Мускулната маса в този кадър, кара бицепсите ми да потрепват в екстаз.


Но стига за този съвременен Херакъл, нека да продължим към същината на филма, а именно – сюжетната линия. Сюжетната линия повече прилича на пунктир, защото в нея има толкова зачестени дупки и липсващи сегменти, че наподобява скалъпен с бели конци екшън от началото на 90-те години на миналия век с Лоренцо Ламас. Както винаги Стейтъм трябва да закара някаква пратка до някакво място и сътоветно да бъде преследван от изпращача, докато не се стигне до задължителното преследване с коли и още по-баналния финален шоудаун. Човек би помислил, че за три серии Франк Мартин се е научил да не повтаря едни и същи грешки, но явно сценаристът е бил драфтнат от къра и е бил на мнението, че още повече от „тъпото старо“, ще стане „хубаво ново“. В нашия случай т.нар. „пратка“ представлява новоизлюпената моделка/актриса с украински произход Наталия Рудакова, която не само че не може да играе, но и показва точно как не бива да се играе от човешко същество. Причините за изборът й са неясни, а поведението й в самия филм е непринудено кретеноидно – особено в сцената, в която тя не може да измине 2 метра, за да отиде до тоалетната в магазина, поради което единственото, което й идва наум е да се изпикае зад щанда. Мисля, че точно тази сцена е един от върховете на киното за 2008 година.
За гийковете на ТВ сериали има една добра новина – в ролята на злодея във филма е селектиран не кой да е, а култовият садист от „Бягство от Затвора“ Робърт Кнепър. Човекът има мутра на урод и глас на психопат, което го прави идеалният избор за подобна роля. Не се залъгвайте, неговото участие също е ултимативно банализирано и болезнено шаблонно, но поне при него няма излишната самореклама и смехотворна показност на умения, сексапил и бойни хватки. От него се е искало единствено да гледа мръсно и да злобее, което и прави, така че той е може би единственото нещо, което създателите на филма са направили както трябва.

На фона на първите две снимки, кой мислите, че ще е победителя?


Нека Ви кажа какъв беше експириънса ми от гледането на това нещо. На първо място не бих го нарекъл филм в никакъв случай. По-вероятно е създателите му да са го цанили за 100 минутна реклама на „Ауди“ и „Мерцедес“, защото всъщност точно колите са главните герои във филма, както винаги. Особено сцената на преследването между двете черни немски машини на пътя и в гората, са точно един тест-драйв за зрителите и служат повече като реклама на марките, отколкото за развитие на сюжета. Убеден съм, че „Мерцедес“ и особено – „Ауди“ са спечелили небивали приходи след появата на този филм, а не се и съмнявам, че точно те са спонсорирали и направата му, което може би донякъде обяснява детинската презентация. По този въпрос, изникват и някои от най-снежнобелите грешки на филма – например една от крайните сцени, в които Стейтъм пада в реката с колата си, при което проявява абсурден практически интелект и я изважда на повърхността посредством въздуха от гумите й. Дори да приемем, че това е физически реално, как след 10 минути и без никаква намеса, гумите и изобщо цялата му кола е в изряздно състояние и е готова да се катери по вагоните на движещ се влак? Лично аз, не мога да дам отговори на тези въпроси и може би, никой не може. Може би точно в това се състои красотата на тъпия филм – в поставянето на парадоксални въпроси, които зрителят не може да отоговори, не защото е глупак, а защото филмът е правен за малоумници.
Краят на филма ме изпълни с детска жал. И то не защото, свърши като пародия на семейна драма, а защото оставя възможност за четворто продължение, което ще бъде просто последният пирон в ковчега на Стейтъм и поредицата, като цяло. Да се надяваме, това никога да не стане, или ако стане, да бъде след 2012 година.
Въпреки всичко, Ви пожелавам приятно и безболезнено гледане на този вездесъщ автомобилен култ.

3.1/10